شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 14:48 منتشر شده در مورخ: 1398/10/19 شناسه خبر: 1562483
کارشناس خانواده مطرح کرد:

بازی‌های رایانه‌ای؛ سرگرمی کودکان یا اعتیاد، پرخاشگری و انزوای اجتماعی!

بازی‌های رایانه‌ای؛ سرگرمی کودکان یا اعتیاد، پرخاشگری و انزوای اجتماعی!
احمد کویری گفت: با توجه به جذب کودکان و نوجوانان به این بازی ها و اثرات روانی، جسمانی و اجتماعی آن، از جمله بروز حالات خشم و پرخاشگری، چاقی، صرع ناشی از بازی ها، انزوای اجتماعی و ... پرداختن به این بازی ها، نقطه عطف توجهات بسیاری از روانشاسان و متخصصان به سلامت روان محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: یکی از مهمترین راه های مهم برای اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان بازی است، آنها از طریق بازی با دیگران روش همکاری، کمک کردن، تقسیم کار، دوستی و برقراری ارتباط با دیگران را می آموزند.

احمد کویری ادامه داد: کودکان و نوجوانان در حین بازی، بیش از هر زمان دیگری می آموزند که چگونه نظم را رعایت کنند و حق دیگران را در نظر بگیریند تا به عنوان عضوی از گروه تلقی شوند.

وی با بیان اینکه فرد در ضمن بازی از حواس مختلف خود کمک می گیرد، افزود: به این طریق حواس او تقویت می شود و مهارت های حسی-حرکتی زیادی را از راه بازی کسب می نماید.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه یکی از انواع بازی های کودکان و نوجوان، بازی های کامپیوتری است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بازی های کامپیوتری به مقدار زیادی توجه و سرعت واکنش نیاز دارد و انجام طولانی آن ها می تواند باعث خستگی فکری گردد؛ این خستگی می تواند در انجام کارهای فکری مثل مطالعه دروس، مزاحمت ایجاد کند. این بازی ها به صورت انفرادی یا دو نفری انجام می شود و بازیکن در تعامل با کامپیوتر (و نه انسان) است.

کویری تاکید کرد: بازی های رایانه ای بدون اینکه به بازیگر آسیب برساند، فرصت تجربه اموری مثل استفاده از اسلحه، رانندگی با سرعت بالا و انجام هر امر خطرناک دیگری را برای او فراهم می کند. این رسانه در حال رشد و تاثیرگذار، با تنوع تکنولوژیکی و جذابیت های فوق العاده خود، شمار زیادی از کودکان و نوجوانان را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است.

وی افزود: تاثیرات روحی و روانی بازی های رایانه ای بسیار شبیه به بازی های حقیقی و ورزش های پر استرس است. حس بازیکنی که شکست می خورد، تاثیرات روانی و فشارهای روحی ای که تحمل می کند بسیار شبیه به حس بازیکنان شکست خورده فوتبال است.

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه انزواطلبی به عنوان یک اختلال رفتاری از جدی ترین مشکلات کودکان و نوجوانان معتاد به بازی های رایانه ای شناخته شده است، ادامه داد: کودک کم رو هرچند برای دیگران ناراحتی و رنجشی ایجاد نمی کند ولی ممکن است به سبب رنج ناشی از احساس ناامنی و بی کفایتی در خود به دنیای درون خویش پناه ببرد. اگر در مورد رفتار غیر اجتماعی این گونه کودکان و نوجوانان چاره ای اندیشیده نشود احتمالا آنان خطرناک ترین و مساعدترین وضع را برای ابتلا به اسکیزوفرنی خواهند داشت.

کویری با تاکید بر اینکه خشونت و پرخاشگری نوجوانان نیز یکی از بزرگترین مشکلاتی است که دانشمندان در هزاره جدید آن را از عوارض بازی های رایانه ای تلقی می کند، افزود: یکی از عوامل موثر بر خشونت در نوجوانان ناشی از خشونتی است که آنان در فیلم ها نگاه می کنند و یا کاربر نامحدود و کنترل نشده اینترنت و بازی های ویدیویی و بازی های خشونت آمیز بدان مبتلا می گردند.

 

 

وی تصریح کرد: با توجه به جذب کودکان و نوجوانان به این بازی ها و اثرات روانی، جسمانی و اجتماعی آن، از جمله بروز حالات خشم و پرخاشگری، چاقی، صرع ناشی از بازی‌ها، انزوای اجتماعی و ... پرداختن به این بازی ها، نقطه عطف توجهات بسیاری از روانشاسان و متخصصان به سلامت روان محسوب می شود.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه والدین باید نقش نظارتی در کنترل بازی های رایانه ای کودکان داشته باشند، افزود: والدین در انتخاب این نوع بازی ها باید موضوع بازی، نقش تربیتی، جنبه های مثبت، گروه سنی و ساعت بازی را کنترل کنند زیرا رهایی کودک در انتخاب بازی، نوع بازی و ساعت به شدت آسیب‌زننده است و آسیب های آن گریبان جامعه، فرد و خانواده را می گیرد.

کویری در پایان خاطر نشان کرد: هدایت کودکان و نوجوانان توسط والدین به بازی های حقیقی و سنتی نباید فراموش شود زیرا بازی های سنتی سراسر با مفهوم تربیتی همراه بود و امروز اهمیت آنها بسیار مشهودتر شده است، تحرک، پویایی، بروز خلاقیت، روحیه کارگروهی، تقویت حواس پنجگانه مهترین مزیت بازی های سنتی و قدیمی است.

 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1562483
ارسال نظر
نظرات