اخبار داغ

پشت پرده عدم توسعه غنی‌ترین گندم دنیا در ایران؛

مافیای تراریخته، گندم با ارزش «کاموت» را حذف کرد

مافیای تراریخته، گندم با ارزش «کاموت» را حذف کرد
کشت گندم کاموت می‌تواند به عنوان غله‌ای با خواص اعجاب‌انگیز و خاص در سراسر کشور آغاز شود، اما دولتمردان این موضوع را جدی نگرفتند و دست‌های پشت پرده و مافیای واردات غلات تراریخته نیز موجب عدم توسعه آن شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ از دیرباز تا کنون آرد گندم یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که بشر برای ادامه زندگی به آن وابسته است. البته در دهه‌های اخیر آرد سفید گندم پایه و اساس انواع مواد غذایی است و تولیدکنندگان آرد سفید به خاطر فراوانی گندم برای آرد کردن کمتر به دنبال انواع دیگر گندم‌ها و دانه‌های جایگزین هستند، از این رو گندم‌های باستانی که قرن‌ها پیش مورد استفاده اجداد ما بوده‌اند، امروزه کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

«گندم خراسانی» یا کاموت، گندم بومی و ۵ هزار ساله ایران است که در تولید آن از کود شیمیایی و سم استفاده نمی‌شود و از نظر ظاهر دارای تفاوت آشکاری با سایر انواع گندم است.

,

گندم خراسانی ازنظر محتوای پروتئین و مواد معدنی همچون سلنیوم و روی غنی‌تر از گندم‌های رایج است و رشد گندم خراسانی دو برابر سایر نژادهای گندم است و بدون نیاز به کود شیمیایی، حشره‌کش‌ها و ضد آفت‌ها رشد می‌کند.

,

کاموت به عنوان غله‌ای با خواص اعجاب‌انگیز و خاص، از جمله دارا بودن ۱۲ تا ۱۸ درصد پروتئین و گواهی ارگانیک ، به‌عنوان نمونه‌ای از قدیمی‌ترین گونه گندم خراسان است.

,

طبع گندم کاموت خراسان معتدل، بومی نواحی خراسان قدیم و هر فنجان کاموت حاوی بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به منگنز است.

,

این گندم سال‌هاست که از خاستگاه اصلی خود یعنی ایران دور افتاده و ضروری است که با حمایت از توسعه این محصول، سروسامانی به اوضاع آشفته نان دهیم.

,

 

,

چرا کاموت در ایران جایگاه خاصی پیدا نکرد؟

, چرا کاموت در ایران جایگاه خاصی پیدا نکرد؟, چرا کاموت در ایران جایگاه خاصی پیدا نکرد؟,

محمود ثابت، مدرس دانشگاه پیام نور مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: گندم خراسان با نام علمی کاموت بر اساس کشفیات باستانی دارای قدمتی در حدود ۵ هزار سال پیش است اما این گندم در ایران خیلی جایگاهی پیدا نکرد و محققان اروپایی این محصول را در همان زمان کشف به اروپا منتقل کردند و ذخایر ژنتیک این محصول را استخراج کردند.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: این گندم بسیار مطلوب‌تر و غنی‌تر از گندم سنتی در ایران است و باوجود اینکه کالری کمتری دارد اما تا ۳۰ درصد پروتئین بیشتری نسبت به سایر گندم‌ها دارد و همچنین امگا۳ و اسیدهای چرب، ویتامین و منگنز زیادی دارد که برای بیماران مبتلا به کم‌خونی مفید است.

,

این محقق حوزه کشاورزی گفت: کاموت باتوجه به کلسترول کم برای بیماران قلبی و عروقی نیز سفارش می‌شود اما در دهه‌های اخیر به دلیل تبلیغات غربی‌ها، بیشتر توجهات به سمت گندم تراریخته رفته و از فواید آن کمتر بهره‌مند شده‌ایم.

,

وی با بیان اینکه برخی نهادهای علمی و تحقیقاتی این موضوع را فراگیر کردند و اینکه بایستی مراکز اطلاع‌رسانی روی این موضوع برای مردم سرمایه‌گذاری کنند افزود: به دلیل تولید کم، قیمت تمام شده زیادی دارد و قیمت یک کیلوگرم آن ۱۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

,

ثابت ادامه داد: این گندم بومی خراسان است ولی در تمامی مناطق کشور قابلیت کشت دارد؛ گروهی در اصفهان و زنجان تولیدات آن را انجام می‌دهند اما تولید آن نسبت به تقاضا کم است و باتوجه به قیمت بالا، نیاز است عرضه آن توسعه پیدا کند.

,

 

,

سرمایه‌گذاری در حوزه تغذیه سالم و کاهش بیماری‌ها

, سرمایه‌گذاری در حوزه تغذیه سالم و کاهش بیماری‌ها, سرمایه‌گذاری در حوزه تغذیه سالم و کاهش بیماری‌ها,

وی افزود: ضروری است سرمایه‌گذاری در حوزه تغذیه سالم انجام شده و از این طریق صرفه‌جویی‌های زیادی در درمان و بیماری‌هایی که ناشی از کمبود مواد مغذی است جبران شود.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بذر کاموت دو برابر گندم معمولی است و این محصول نیاز به سم نداشته و بازده بالایی دارد و برای سرمایهگذاران سودآوری بالایی خواهد داشت و اصولاً کاموت با شرایط حاکم بر کشور منطبق است و برای جامعه بسیار مفید خواهد بود لذا در استان اصفهان به کشت انبوه رسیده اما فراگیر نشده تا بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

,

وی افزود: مافیای تراریخته در ایران قوی عمل می‌کند و افرادی که در این حوزه محصولات غیرارگانیک را توسعه می‌دهند از این موضوع سود می‌برند و باتوجه منافع عدم کشت این محصول، آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی در جامعه و ضرورت استفاده از آن اهمیت دارد.

,

 

,

با کاموت امکان بهبود تغذیه جامعه وجود دارد

, با کاموت امکان بهبود تغذیه جامعه وجود دارد, با کاموت امکان بهبود تغذیه جامعه وجود دارد,

ثابت با اشاره به اینکه امکان بهبود تغذیه مردم یکی از فواید این محصول است و بیماری‌های مختلف از این طریق کاهش و ریشه‌کن خواهد شد خاطرنشان کرد: با شفاف‌سازی به تدریج باید فرهنگ‌سازی و جایگزینی این محصول صورت بگیرد تا مردم منافع خودشان را تشخیص دهند.

,

وی افزود: در مورد فراهم کردن زیرساخت‌ها باید جهاد کشاورزی ورود پیدا کند و مراحل آزمایش، تحقیقات و تولید انجام شود و همچنین سیاست‌گذاری در سطح جامعه با قوانین مفید برای سلامت جامعه پیش‌بینی و اجرا شود.

,

این محقق حوزه کشاورزی گفت: رسانه‌ها نیز در توسعه و آگاه‌سازی در بخش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مؤثر هستند و گفتنی است از لحاظ آب و هوایی و خاک مشکلی برای کشت در کشور وجود ندارد.

,

 

,

, ,

 

,

بذر کاموت به اندازه کافی در کشور موجود است

, بذر کاموت به اندازه کافی در کشور موجود است, بذر کاموت به اندازه کافی در کشور موجود است,

پروفسور علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: سال‌ها است موضوع بازگشت گندم کاموت یا خراسان به چرخه کشت مطرح است و در این زمینه تحقیقات شده و جزو باستانی‌ترین و باکیفیت‌ترین گندم‌های دنیا محسوب می‌شود.

,

وی افزود: بذر این محصول به اندازه کافی در کشور موجود است، اما جهاد کشاورزی این تفکر را دارد که به گندم‌های پربازده نیاز داریم.

,

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه کاموت جزو خالص‌ترین بذرهای دنیا است و حتی اصلاح شده نیست گفت: خیلی از مناطق گندم‌کاران دیم هستند و بر اساس تحقیقات ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های تغذیه‌ای دارد و این گندم آن‌قدر غنی است که از آن برای درمان و بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

,

وی افزود: این گندم درمانی است و دارای ویتامین‌های زیادی است اما مراکز تحقیقاتی تحت تأثیر اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی تفکرات خاصی دارند که در پی محصول پربازده هستند.

,

 

,

نقش دست‌های پشت پرده در عدم توسعه کاموت چیست؟

, نقش دست‌های پشت پرده در عدم توسعه کاموت چیست؟, نقش دست‌های پشت پرده در عدم توسعه کاموت چیست؟,

کرمی بیان کرد: کاموت خواص زیادی دارد و مانند گیاه دارویی است و باید در سراسر کشور کشت آن شروع شود اما دولتمردان این موضوع را جدی نگرفتند و دست‌های پشت پرده نیز موجب عدم توسعه آن شده‌اند.

,

وی افزود: سال‌های گذشته به خودکفایی گندم رسیده بودیم، امسال متأسفانه دست‌های پشت پرده خطرناکی در اتاق بازرگانی در پی واردات گندم هستند و بلایی به سر این محصول آوردند که باید ۳ میلیون تن گندم وارد کنیم  لذا تاجران سودجو مافیای واردات غلات به دلیل سودجویی نمی‌خواهند تولیدات در کشور انجام شود.

,

فوق تخصص مهندسی ژنتیک با بیان اینکه دلال‌ها و واردات‌چی‌ها کمر تولید غذایی در ایران را شکستند و وابستگی ایجاد کردند تصریح کرد: آستان قدس می‌تواند با توانمندی‌های عظیم خود در بخش کشاورزی و تولیدات نان جلودار توسعه این محصول باشد و به هر گندم‌کار ایرانی بذرها ارائه شود.

,

 

,

مافیای انحصاری نان و گندم، امنیت غذایی را به خطر انداخته‌اند

, مافیای انحصاری نان و گندم، امنیت غذایی را به خطر انداخته‌اند, مافیای انحصاری نان و گندم، امنیت غذایی را به خطر انداخته‌اند,

وی افزود: ۹۰ درصد ذرت و سویا و تمام خوراک دام تراریخته است و مافیای انحصاری نان و گندم امنیت غذایی را به خطر انداخته‌اند و در همین راستا آمریکا از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌کند و در اسناد امنیت ملی خودش اذعان کرده است.

,

کرمی با اشاره به اینکه کارخانه‌های آرد باید اصلاح شود و نباید پوست گندم جدا شود تصریح کرد: در قدیم آرد تیره رنگ تولید می‌شد، لذا بیماری‌های گوارشی ایجاد شده حاصل نان بی‌کیفیت در ایران است و ریشه اکثر بیماری‌ها حاصل تغذیه نادرست و شیمیایی شدن غذا است.

,

 

,

بی‌اطلاعی مسئولان جهاد کشاورزی از کاموت

, بی‌اطلاعی مسئولان جهاد کشاورزی از کاموت, بی‌اطلاعی مسئولان جهاد کشاورزی از کاموت,

علیرضا نیک‌پور، معاون امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: نام گندم کاموت را نشنیده‌ام و ممکن است در جایی دیگر کشت شود اما اطلاعات خاصی از برخی ارقام خاص نداریم.

,

وی افزود: تمام گندم‌های کشور از لحاظ کیفیت مناسب است اما برای گندم سموم زیادی استفاده نمی‌شود و در چند درصد اراضی سمومی که استفاده شده تا زمان کشت محصول از بین می‌رود.

,

معاون امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آزمایشاتی که شده در ارقام گندم مشکلی از لحاظ سلامت نداشته است.

,

در حالی که بستر توسعه و ارتقای کیفی بهترین گندم ایرانی در جهان فراهم شده است جای تأسف دارد هنوز برخی مسئولان مرتبط با این محصولات از وجود چنین نوع محصولی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند لذا انتظاری برای حمایت از چنین محصول پرفایده ارگانیک به عنوان جایگزین گندم و توسعه آن در صنعت کشاورزی نمی‌توان داشت.

,

ضروری است ناظران حوزه امنیت غذایی به منظور حفظ امنیت غذایی و جلوگیری از هرگونه خلل در چرخه محصولات اصلی غذایی جامعه توسط ارقامی همچون محصولات تراریخته، برخورد با این مافیای سودجو را در اولویت قرار دهند و امیدواریم با توجه به استقبال جامعه از چنین محصول سالم و ارگانیکی، تمهیدات ورود هر چه سریع‌تر آن به چرخه کشت کشور ایجاد شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه