اخبار داغ

معضل‌هایی که فرصت‌های تجاری جنوب شرق کشور را با مشکل روبرو می‌کند؛

حاشیه‌نشینی؛ چالشی جدی فراروی توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور

حاشیه‌نشینی؛ چالشی جدی فراروی توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور
با توجه به ورود صنایع بالادستی و توسعه همه جانبه چابهار، مهار و ساماندهی هر چه سریع‌تر معضل حاشیه‌نشینی در این بندر اقیانوسی امری ضروریست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، یکی از مهم ترین چالش های اجتماعی و فرهنگی در بافت‌های شهری به ویژه مراکز مهم جمعیتی و شهرهای در حال توسعه که علاوه بر تخطئه ظاهری شهرها، به شدت بر اقتصاد حاکم بر آن منطقه تاثیر منفی می گذارد، معضل حاشیه نشینی است؛ محلات و مناطقی که به سبب فقدان نظارت امنیتی کافی، وجود تعداد زیادی افراد نیازمند و بیکار، سطح پایین سواد و ... مستعد ارتکاب جرم هستند و مجرمین به راحتی در آنجا پناه می گیرند و تا زمانی که این عوامل زمینه ساز وجود داشته باشد این مناطق بالقوه جرم خیز خواهند ماند.

تصرف اراضی، نبود زیرساخت های آموزشی، بهداشتی ، خدماتی، برق غیر قانونی، ایجاد و تشدید شکاف های اجتماعی و فرهنگی، محیط زیست آلوده و غیربهداشتی ، رشد بزه کاری، پرخاشگری، اعتیاد، دزدی، قاچاق مواد مخدر، کار کودکان و ... از جمله مواردی است که با حاشیه نشینی همراه است و تبعات گسترده آن همواره باعث نگرانی آحاد جامعه و مسئولین بوده است.

چابهار نیز به عنوان یک بندر در حال توسعه، از جمله مناطقی است که در سالیان اخیر سرعت شیوع این پدیده نازیبا در آن بسیار چشمگیر بوده و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد. بروز و تداوم خشکسالی در این منطقه از کشور منجر به از هم پاشیده شدن نظام های سنتی تولید روستایی و هجوم سیل آسای روستاییان جویای کار به این شهر بندری شده است. میهمانانی که به سبب عدم توانایی مالی در تهیه مسکن مناسب در سطح شهر، به اجبار در اطراف شهر و یا مکان هایی که کمترین هزینه را برایشان دارد ساکن می شوند و بدون هیچگونه امکانات اولیه شروع به زندگی می کنند.

البته حاشیه نشینی در اغلب شهرهای ایران عمدتاً به صورت شهرک نشینی در حومه ی شهرها و هم چنین آلونک نشینی دیده می شود، اما متاسفانه این شیوه از زندگی در بسیاری از مناطق در قلب شهر  چابهار نیز وجود دارد و فواصل فاحش معیشتی بین مردم را به وجود آورده؛ به طوریکه در این شهر بندری گاهاً مشاهده می کنید که در فاصله کمتر از 500 متر، عده ای در کاخ و خانه های مجلل زندگی کنند و عده ای در کوخ و کپر!

کپر، نمادی از سبک زندگی فقیرانه در چابهار

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, کپر، نمادی از سبک زندگی فقیرانه در چابهار,


یکی از سنتی ترین مدل های سرپناه که از دیرباز مورد توجه حاشیه نشینان در مناطق حاشیه نشین شهرها و روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بوده سکونت در کپرها است؛ این سازه ها با توجه به اقلیم منطقه و برگرفته از محیط خانه هایی از جنس برگ درخت خرما، چوب و حصیر در ابعاد کوچک و بزرگ احداث می شد.

امروزه کپرها عمدا سکونتگاه افراد و خانواده های محروم و کم برخورداری است که توان تهیه مسکن و سرپناه مناسبی را ندارند یا به دلیل مهاجرت به شهر مجبور به ساخت و اقامت در آن ها می شوند. آلونک هایی که در دهه های اخیر نمادی از سبک زندگی فقیرانه را به نمایش گذاشته و با تلفیقی از محرومیت و کمبود، بیش از پیش خودنمایی می کند.

,
,
,
,

,
, ,
,

هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت ما انجام نمی شود

, هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت ما انجام نمی شود,


جدگال، یکی از حاشیه نشینان چابهاری که علت مهاجرتش از روستا به حاشیه شهر چابهار را خشکسالی و بیکاری عنوان می کرد، به خبرنگار ما گفت: اکثر حاشیه نشینان این شهر به مشاغلی مثل کارگری و صیادی مشغول اند، چون توان خرید ملک و تهیه مسکن مناسب در چابهار را ندارند در کپر زندگی می کنند و از نبود امکانات رنج زیادی را متحمل می شوند.

او می گوید: ما در اینجا مشکلات کمبود امکانات رفاهی معابر، برق کشی و لوله کشی اب داریم چرا چابهاری که در کنار دریا می باشد از کمبود آب رنج ببرد. در حال حاضر آبرسانی به ما از طریق تانکر و از چاه های اطراف انجام می شود که خرید آب تانکر برای مردم کم درآمد این مناطق خود معضل بزرگی به شمار می آید.

جدگال همچنین با اشاره به اینکه به صورت غیرقانونی، از یک رشته کابل ضعیف برق برای روشن کردن لامپ در آلونک خود استفاده می کند، اظهار می کند: بنیاد مسکن به تازگی متولی ساماندهی حاشیه نشینان شده است ولی هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت ما انجام نمی شود. از مسئولین می خواهیم با اجرای طرحی در این مناطق زندگی ما را از این وضعیت کنونی تغییر دهند.

وجود 70 هزار حاشیه نشین در چابهار

,
,
,
,
,
,
,
, وجود 70 هزار حاشیه نشین در چابهار,


در روزهای نخست از ماه جاری رحمدل بامری، معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما، از وجود 70 هزار حاشیه نشین در جمعیت 100 هزار نفره این بندر خبر داده بود و اعلام کرد: 67 درصد از مساحت شهر چابهار با جمعیت حدود 70 هزار نفر حاشیه نشین است که این افراد در زمینی به وسعت یک هزار و 700 هکتار سکونت دارند.

وی ضمن ابراز نگرانی از آسیب های اجتماعی ناشی از این پدیده بر توسعه و عمران و آبادانی این منطقه می گوید: علیرغم خدمات دولت همچنان چابهار از محروم ترین نقاط ایران است؛ مردم آن با وجود سکونت در ساحل آب‌های اقیانوسی از آب آشامیدنی بی بهره‌اند و این شهر مهم بندری از نظر سرانه های فضای آموزشی، بهداشت، راه، آب، اجرای طرح هادی و ورزش در پایین ترین حد ممکن قرار دارد.

,
,
,
,
,

,
, ,


حاشیه نشینی چابهار باید سال ها پیش مهار و ساماندهی می شد

,
, حاشیه نشینی چابهار باید سال ها پیش مهار و ساماندهی می شد,


محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدیدی که در ماه اخیر از نقاط حاشیه ای شهر چابهار داشت، گفت: چابهار با وجود همه ظرفیت‌ها ،مقام نخست حاشیه نشینی نسبت به جمعیت در کل کشور را دارد به همین سبب بنیاد مسکن چهار استان به عنوان اعضای ستاد معین تعیین شده اند تا مشکلات را رفع و نسبت به ساماندهی کامل حاشیه این شهر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی چابهار باید سال ها پیش مهار و ساماندهی می شد تا امروز با این بحران و انبوه جمعیت بدون امکانات اولیه رو به رو نمی شدیم، اظهار کرد: با وجود مشکلات مالی دولت، ایجاد و ساخت واحدهای مسکونی در تمام نقاط حاشیه شهر بویژه مناطقی نظیر مراد آباد، کمب و نوار شرقی و غربی در نظر گرفته شده و بزودی شاهد توسعه همه جانبه و بهره مندی مردم از تمام امکانات خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ستادهای معین بنیاد مسکن چهار استان مستقر در چابهار در مناطق حاشیه نشین تمام زیربناها، خیابان کشی، تخریب ها و مشخص کردن حریم های مسکونی و اداری و تشکیل پرونده ها را انجام داده اند و پیشرفت کارها خوب است.

کاهش آسیب ها نیازمند مشارکت همگانی است

,
,
,
,
,
,
,
, کاهش آسیب ها نیازمند مشارکت همگانی است,


عادل عفتی، معاون عمرانی فرمانداری ویژه چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان ایکنه شهرستان چابهار با تمام ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری با مشکلات و آسیب های اجتماعی روبرو است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات و توجه بیشتر برخی از آنها مرتفع شود، گفت: شبکه های محلی، رسانه ها و به ویژه موسسه ها و مراکز خیریه فعال کشوری از چابهار بازدید و نسبت به پیگیری مسائل اجتماعی این منطقه محروم اقدام کنند تا شاهد کاهش معضلات اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: براساس امکانات و منابع موجود باید امور منطقه را پیش ببریم و مشکلات حوزه اجتماعی را نیز براساس اولویت‌ها پیگیری کنیم.

عفتی از دستگاه های اجرایی و قشرهای مختلف مردم و سمن ها خواست با مشارکت همدیگر نسبت به کاهش مشکلات نظیر طلاق، حاشیه‌نشینی، اعتیاد، فقر و بیکاری اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان محلی باید از نقاط حاشیه شهر بازدید و مسائل و مشکلات را بررسی کنند تا امور آنها بهتر پیگیری شود خاطرنشان کرد: سیستان وبلوچستان رتبه نخست مسائل و مشکلات اجتماعی و آسیب ها را دارد و امیدواریم با راه اندازی دفاتر تسهیل گری بخشی از مشکلات مرتفع شود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه