اخبار داغ

معاون اشتغال اداره کل تعاون و کار خراسان شمالی تشریح کرد؛

اعطای ۳۷۱میلیارد تسهیلات اشتغال پایدار به طرح های مصوب

اعطای ۳۷۱میلیارد تسهیلات اشتغال پایدار به طرح های مصوب
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: 371 میلیارد و 400میلیون تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به پنج هزار و 200 طرح اقتصادی در استان طی 21 ماه اعطا شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد اربابی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره اجرای مرحله اول از اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به طرح های مصوب کمیسیون پذیرش طرح ها در استان اظهار کرد: در همین راستا در استان از فروردین ماه 97 تا پایان آذر ماه 98 مبلغ 371 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات اعطا شده و در حال اعطا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

اربابی افزود: این تسهیلات اعطایی از محل صندوق توسعه ملی به پنج هزار و 200 طرح بوده است.

,

وی با بیان اینکه بانک های توسعه تعاون، پست بانک، ملی، کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید، بانک های عامل در اعطای این تسهیلات به طرح های مصوب بوده اند، عنوان کرد: از تعداد پنج هزار و 200 طرح مصوب، برخی از این طرح ها در حال ایجاد هستند، برخی به بهره برداری رسیده اند و اجرای برخی دیگر از طرح ها نیز هنوز انجام نشده است.

,

وی گفت: پنج هزار و 200 طرح تایید شده برای دریافت تسهیلات اشاره شده در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در 34 رسته شغلی بوده اند که این طرح ها از سوی ادارات کل میراث فرهنگی، فناوری اطلاعات، فرهنگ و ارشاد، کمیته امداد، بهزیستی همچنین سازمان های صمت و جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی و بنیاد شهید استان به بانک های عامل اشاره شده، ارسال شده بودند تا تسهیلات را دریافت کنند.

,

وی در ادامه با بیان اینکه سرانه اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به پنج هزار و 200 طرح مصوب استان به طور میانگین 50 میلیون تومان بوده، افزود: البته برای طرح های صنعتی 100 میلیون و حتی کمی بیشتر از 100 میلیون تومان مد نظر قرار گرفته است.

,

اربابی گفت: از پنج هزار و 200 طرح مصوب سه هزار و 861 طرح کمتر از 50 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

,

وی همچنین خاطر نشان کرد: 75 درصد از پنج هزار و 200 طرح نیز طرح های خرد بودند که بیشترین تسهیلات در زمینه پرورش دام سبک و سنگین و کمترین تسهیلات در بخش فناوری اطلاعات به این طرح ها اعطا شده اند.

,

در عین حال، وی یادآور شد: با توجه به افزایش نرخ ارز، بهره برداری از برخی از این طرح ها دچار مشکل شد که در همین زمینه درخواست متمم اعتباری برای اعطای تسهیلات بیشتر داشته ایم تا این طرح های معطل تسهیلات به بهره برداری برسند.

,

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه اعلام کرد: خراسان شمالی در سطح کشور در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به طرح های مصوب در رتبه دوم و در زمینه معرفی و تایید طرح ها در رتبه سوم کشور قرار دارد.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره ایجاد فرصت های اشتغال از محل اعطای این تسهیلات نیز اظهار کرد: تعهد اشتغالزایی پنج هزار و 200 طرح مصوب، هشت هزار و 249 فقره بوده که باید مشمول بیمه تامین اجتماعی و یا بیمه اجتماعی عشایری و روستایی شوند.

,

وی افزود: بخشی از این تعهد اشتغال محقق شده است.

,

اربابی درباره پایش و نظارت روند اعطای تسهیلات به طرح های مصوب نیز عنوان کرد: تا به کنون از سوی کمیته های شهرستانی دو هزار و 210 طرح و از سوی کمیته استان نیز 140 طرح بازدید شده اند همچنین ناظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دو هزار و 238 طرح را ارزیابی و نظارت کرده اند.

,

وی اعلام کرد: در راستای این پایش های انجام شده، تا به کنون 248 طرح انحراف در هزینه کرد تسهیلات داشته اند.

,

وی درباره علل این انحراف بیان کرد: یا مکان اجرای طرح جابجا شده، یا طرح اجرایی نشده و یا پیشرفت فیزیکی اجرای طرح کم بوده است.

,

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی بی ثباتی نرخ ارز را از مهمترین مشکلات پیشروی اعطای این تسهیلات برشمرد و گفت: این مسئله موجب شد تا هزینه اجرای عملیات طرح ها بیشتر و اجرای برخی از طرح ها نیز غیر ممکن شود.

,

وی افزود: بی ثباتی نرخ ارز بر بروز این انحراف در هزینه کرد تسهیلات موثر بوده است.

,

علاوه بر این، وی درباره برگزاری دوره های آموزشی برای متقاضیان دریافت تسهیلاتاشتغال پایدار روستایی و عشایری نیز اعلام کرد: هرچند اعطای این تسهیلات به متقاضیان به گذراندن دوره های آموزشی در رسته شغلی تایید شده، منوط شده است، با این وجود، این دوره های آموزشی برگزار نشدند.

,

اربابی در خاتمه درباره ابلاغ مرحله دوم از اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به استان ها اعلام کرد: هنوز پایش و ارزیابی اعطای تسهیلات مرحله اول از سوی وزارتخانه در حال انجام است و ابلاغ مرحله دوم این تسهیلات هنوز اعلام نشده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه