اخبار داغ

غلتک ثبت‌نام‌ خودرو در دست‌ رانت‌خواران؛

افزایش تقاضا و از طرفی کاهش تولید خودرو عامل افزایش رانت خواری شده است

افزایش تقاضا و از طرفی کاهش تولید خودرو عامل افزایش رانت خواری شده است
در ماه های اخیر ایجاد فاصله بسیار میان قیمت خودروی تولیدی در کارخانه و قیمت بازار باعث افزایش تقاضا و سوءاستفاده برخی دلالان در پی‌کسب سود شده و باعث سوءاستفاده برخی افراد و کوتاهی دست مصرف کننده از خودروی صفر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، آشفتگی در بازار خودرو و افزایش قیمت های نجومی در بازار خودروهای داخلی و خارجی از مهم ترین مسائل سال های اخیر است به گونه ای که قیمت خودرو در بازار و کارخانه تفاوت مشهود و قابل توجهی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

اما نکته مهم و اساسی این بازار فروش فوری و پیش فروش خودرو در نمایندگی ها است که این روزها تبدیل به نقل محافل جمع های اقتصادی شده و هر کسی با داشتن موقعیت در پی ثبت نام در این موارد بوده و همه روزه در پی آگهی های جدید شرکت های خودروسازی است تا بتواند با موفقیت در پروسه ثبت نام و خرید خودرو در مدتی کوتاه سودی اساسی به دست بیاورد.

,

* عدم ارائه آمار روزانه از ثبت‌نام خودرو

, * عدم ارائه آمار روزانه از ثبت‌نام خودرو,

سایت فروش خودروسازان هر روز در حالی شرایط فروش خودروها را به نمایش می‌گذارد که هیچ آماری از تعداد خودروهای عرضه شده ارائه نمی‌شود و مشخص نیست چه تعداد خودرو در طرح‌های فروش، عرضه می‌شوند.

,

شاید اگر آماری از فروش‌های هر دوره ارائه شود بسیاری از ابهامات موجود در این بخش رفع شود و حس اعتماد به خریداران بازگردد.

,

* اختلاف قیمت قابل توجه خودرو از کارخانه تا بازار!

, * اختلاف قیمت قابل توجه خودرو از کارخانه تا بازار!,

یکی از دلایل بالا بودن تقاضای خرید خودرو از کارخانه، اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار است که این موضوع باعث تشدید دلالی در بازار شده و گاهی به ۱۴ تا ۴۰ میلیون تومان نیز می رسد.

,

این در حالی است که وزیر صنعت بارها برای افزایش تولید خودرو، رشد عرضه و مدیریت بازار وعده داده ولی این وعده‌ها چندان عملی نشده و اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه افزایش قابل توجهی نسبت به ماه‌های قبل داشته است.

,

البته ناگفته نماند برخی از مسئولان بارها گفته اند که هیچکدام از متقاضیانی که موفق به ثبت نام خودرو شده اند، مصرف کننده واقعی نبوده اند!

,

«ا.ن» از جمله متقاضیانی است که ماه ها در تلاش است تا بتواند در یکی از طرح های فروش خودرو در سایت ثبت نام کند. او در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: بیش از ۹‌ ماه است هرروز درپی آگهی های منتشر شده در سایت هستم اما تاکنون موفق به ثبت نام در طرح فوری یا پیش فروش نشده ام.

,

* ثبت نام به شرط ۱۰‌ میلیون تومان!

, * ثبت نام به شرط ۱۰‌ میلیون تومان!,

وی، ابراز می کند: من مصرف کننده واقعی هستم و بارها تلاش کرده ام تا شاید بتوانم با اینترنت منزل خود در این طرح ثبت نام کنم اما هربار پس از ورود به سایت و گذشت چند دقیقه پیامی مبنی بر نبود ظرفیت ثبت نام مشاهده می کنم.

,

این متقاضی، ادامه می دهد: البته برای ثبت نام به سراغ افراد کاردان و کافی نت ها نیز مراجعه کرده ام اما هرکدام از آن ها مبالغ ۸ تا ۱۰ میلیونی را برای یک ثبت نام خواسته اند و من فقط هزینه ثبت نام خودرو را دارم نه بیشتر آیا کسی به این سودجویی ها رسیدگی نمی کند.

,

وی، عنوان می کند: البته زمانی که به این افراد سودجو می‌گوییم مگر چه خبر است این همه هزینه؟ پاسخ می‌دهند شما ۵۰ میلیون سود می کنید ۱۰ میلیون هم برای ما مگرچه می شود!

,

* انتقاد متقاضیان از درگاه ثبت نام‌خودرو!

, * انتقاد متقاضیان از درگاه ثبت نام‌خودرو!,

یک کاربر در یکی از درگاه های اینترنتی مربوط به این‌فروش نیز نوشت: این‌ فروش را برای تنظیم بازار و استفاده همگان قرار دارند ولی جز دلالان و ‌افراد سودجو که هزینه های ۱۰‌میلیون تومانی برایشان چیزی نیست مصرف کننده ای قادر به ثبت نام نشده است.

,

کاربری دیگری نوشته است: هفته گذشته ماشین خود را فروختم و کمی پس انداز خود را در نظر دارم تا بتوانم خودرویی جدید تهیه کنم نه تنها روز به روز بازار متشنج تر است بلکه قادر به ثبت نام نیستم و برای ثبت نام یک‌خودرک که حق هر ایرانی است باید چند میلیون خرج دلالان و سود جویان کنم و هیچ مسئولی برا این مسئله رسیدگی نمی کند.

,

* افزایش تقاضای خودرو عامل افزایش رانت خواری و فساد جامعه

, * افزایش تقاضای خودرو عامل افزایش رانت خواری و فساد جامعه,

«سید هادی بهادری» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: امروز بازارخودرو به سمت تقاضا بوده و با افزایش تقاضا باید افزایش عرضه را به دنبال داشته باشیم.

,

وی، تاکید می کند: در سری صحبت ها و دیدارهایی که با مسئولان خودروسازی ها انجام شده، قرار بر افزایش عرضه خودرو و افزایش تولید بوده است چراکه افزایش عرضه خودرو تنها راه حل عبور از ایجاد فساد و سوءاستفاده است.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخی افراد متاسفانه با رانت و واسطه‌گری در صدد سوءاستفاده از موقعیت برآمده و این مسئله باعث ایجاد فساد می شود که در صورت عدم افزایش تولید خودرو شاهد افزایش فساد در جامعه خواهیم بود.

,

وی، با اشاره به مسئولیت خطیر نهادهای نظارتی درشرایط فعلی بازار خودرو، ادامه می دهد: سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی باید بیش از پیش به بازار ثبت نام خودرو نظارت داشته و با استفاده از نهادهای نظارتی و بازرسی خود با سوءاستفاده گران و دلالان برخوردی جدی کند.

,

* رد پای ربات در ثبت نام‌ها

, * رد پای ربات در ثبت نام‌ها,

نابسامانی در عرضه خودرو از سوی خودروسازان و هرج و مرج در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که به گفته «سید جواد حسینی کیا» عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس، با بیان اینکه مافیا از ربات برای ثبت نام خودرو در سایت‌های شرکت‌های خودروساز استفاده می‌کند.

,

وی چندی پیش و در گفت و گو باخبرنگاران، گفته بود: نهادهای نظارتی و امنیتی باید به این موضوع ورود کنند و به این معضل پایان دهند.

,

وی، در پاسخ به سوالی درباره اعتراض مردم به خودروسازان در ثبت‌نام‌های اخیر مبنی بر اینکه ظرف چند دقیقه سایت‌های ثبت‌نام بسته شده و امکان خرید خودرو وجود ندارد، بیان کرده بود: برای بررسی این موضوع تحقیقاتی انجام داده‌ام که به صورت غیررسمی اعلام کردند مافیاهای خودرو با استفاده از ربات اقدام به ثبت‌نام در سایت‌ها می‌کنند.

,

وی، افزوده: این اخبار غیررسمی به کمیسیون صنایع مجلس رسیده که وقتی سامانه خرید خودرو برای یک تا ۲ ثانیه باز می‌شود و هزاران نفر خواهان ثبت‌نام تعدادی خودرو هستند. متاسفانه مافیا با استفاده از روش‌های غیرقانونی و بهره‌گیری از ربات تعدادی خودرو را ثبت‌نام می‌کنند.

,

* نیاز به ورود فوری مسئولان در راستای حل مسئله!

, * نیاز به ورود فوری مسئولان در راستای حل مسئله!,

امروز قیمت خودروهای تولید داخل در کارخانه و بازار با تفاوت قیمتی بسیار زیاد عرضه می شود و این می تواند به یکی از نقاط آُیب در اقتصاد تبدیل شود.

,

در هر حال آشفتگی در بازار خودرو و دست خالی ماندن مردم از خرید خودرو با قیمت کارخانه که چندان هم پایین نیست، معضلی است که ظاهراً حل آن از توان خارج است، چراکه در این مورد وعده و وعیدهای زیادی داده شده ولی تاکنون به سرانجام نرسیده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه