اخبار داغ

دغدغه‌های بازار روز نیشابور؛

درآمد دست‌فروشان نیشابوری در جیب پیمانکاران شهرداری

درآمد دست‌فروشان نیشابوری در جیب پیمانکاران شهرداری
دست‌فروشان نیشابوری برای ورود به محوطه مشخص شده توسط شهرداری به پیمانکار باید مبالغی را پرداخت کنند و این افراد ادعا می‌کنند از نظر مالی برای آن‌ها صرفه‌ای ندارد و مجبور هستند درآمد روز خود را به پیمانکار بپردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، بازار روز نیشابور یا همان چهارشنبه‌بازار و جمعه‌بازار همیشه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای رسمی اما سنتی نیشابور بوده است که از قدیم‌الایام مورد استقبال برخی افراد نیز بوده و هست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

امروزه این بازار در جنوبی‌ترین نقطه نیشابور و دقیقاً لب مرز محدوده شهری در خیابان شهید سرایانی یا همان جاده کاشمر واقع است.

,

این بازار که امروزه دیگر زیر نظر شهرداری مدیریت می‌شود همیشه یکی از پرحرف و حدیث‌ترین مسائل شهرداری بوده است چرا که با قشر ضعیف جامعه که از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند برخورد داشته‌اند و اجرایی شدن قوانین نظم‌دهنده با آن شلوغی سخت بوده است.

,

اما امروزه شهرداری نیشابور با محصور کردن این بازار و در اختیار قرار دادن آن مکان در دست پیمانکار بخشی از هزینه‌های خود را تأمین می‌کند ولی مشکلاتی را برای فروشندگان ایجاد شده است.

,

یکی از این دست‌فروش‌ها در حالی که خارج از محوطه مشخص شده بساطش را پهن کرده بود در رابطه با دلایل فعالیت در خارج از محدوده گفت: ما در زمینی خارج از محدوده مشخص و بدون ایجاد مزاحمت بساط خود را پهن می‌کنیم ولی سد معبر شهرداری وسایل ما را جمع می‌کند.

,

پیمانکار هیچ خدماتی نمی‌دهد

, پیمانکار هیچ خدماتی نمی‌دهد, پیمانکار هیچ خدماتی نمی‌دهد,

ابوالفضل پولادی افزود: نمی‌گذارند در زمین‌ها بساط کنیم و ما اینجا در پشت ماشین پنهان‌شده‌ایم که نبینند، واقعاً شهرداری اذیت می‌کند و نمی‌گذارد.

,

این دست‌فروش خاطرنشان کرد: برای وسایلی که من دارم قیمت 12 هزار تومان را می‌گویند که ندارم، مگر چقدر می‌فروشم که این مبلغ را پرداخت کنم؟

,

وی تصریح کرد: اینجا با آنجا فرقی ندارد، آنجا بر روی زمین هستیم، اینجا همچنین، آنجا اگر باران بیاید خیس می‌شویم، این جا هم خیس می‌شویم، هیچ خدماتی را نیز نمی‌دهند. وضعیت دستشویی‌ها به‌عنوان تنها خدماتی که می‌دهند نیز افتضاح هست.

,

پولادی در حالی که به سؤالات مشتریان خود مبنی بر فروش قاب موبایل پاسخ می‌داد افزود: مشهد ساماندهی کرده است و زمین آسفالت شده است، نمازخانه و سرویس بهداشتی مرتب دارد و از ماشین مواظبت می‌کنند در حالی که اگر ماشین را اینجا پارک کنید یا ضبطش را می‌دزدند یا وسایل صندوق‌عقب را خالی می‌کنند. بر اساس این قبض‌ها هیچ تعهدی پیمانکار ندارند. تقریباً 20 سال است در بازار هستم و هیچ‌وقت درد قشر ضعیف جامعه را نشنیده‌اند.

,

, ,

6 نرخ نامه برای ورود به محوطه جمعه بازار نیشابور

, 6 نرخ نامه برای ورود به محوطه جمعه بازار نیشابور, 6 نرخ نامه برای ورود به محوطه جمعه بازار نیشابور,

یکی دیگر از این دست‌فروش‌ها با اشاره به عدم وجود نرخ نامه مشخص در رابطه با واردکردن بار به محوطه تأکید کرد: افراد می‌آیند که در اینجا پولی کسب کنند که همه را پیمانکار می‌گیرد، برای واردکردن دو عدد کبوتر 20 هزار ریال می‌گیرند.

,

حسن بهرامی تصریح کرد: به علت همین پول گرفتن، مردم ترجیح می‌دهند در بیرون بساطشان را پهن کنند، البته روزهایی که شلوغ است برای جمع کردن وسایل ایراد نمی‌گیرند ولی به‌صورت کلی اجازه بساط در خارج از محوطه را نمی‌دهند.

,

در ورودی این بازار نیروهای پیمانکار مستقرشده‌اند و از افرادی که با بار قصد ورود به محوطه را دارند بر اساس سلیقه و حجم وسایل یکی از قبض‌های 20، 50، 70، 10، 120 و 150 هزار ریالی را می‌دهند که این  فعالیت در این بازار تا ساعت 17 بعدازظهر است.

,

قسمتی از مسیر آجر چین شده است و مابقی به‌صورت خاکی است و وضعیت بهداشتی سرویس بهداشتی در حالی که بازدید میدانی خبرنگار صبح توس در اوایل صبح بود اصلاً وضعیت مناسبی نداشت.

,

, ,

هزینه ورود، 21 هزار تومان ناقابل

, هزینه ورود، 21 هزار تومان ناقابل, هزینه ورود، 21 هزار تومان ناقابل,

یکی دیگر از این دست‌فروشان به خبرنگار ما گفت: از قشر دست‌فروش مستضعف‌تر نداریم ولی این افراد برای ورودی وسایل 10 هزار تومان، خودرو بدون هیچ‌گونه خدمات در پارکینگ هزار تومان، واردکردن خودرو یا سه‌چرخ به محوطه بازار 10 هزار تومان نیز هزینه می‌گیرند، یعنی در ابتدای صبح هزینه 21 هزارتومانی به قشر دست‌فروش در این بازار تحمیل می‌شود.

,

سید جواد مقدم ادامه داد: این‌همه زمین افتاده است ولی ما را مجبور می‌کنند در زمینی که آن‌ها می‌گویند بساط کنیم، ما می‌خواهیم جایی باشیم که هزینه کمی داشته باشد، اگر مکان نیازمند یک مأمور است از هرکسی هزار یا دو هزار تومان برای ورود اجناس بگیرند و با آن حقوق مأمور انتظامات را بپردازند.

,

وی افزود: دادستان در جمع حاضر شد و بدون اینکه حرف‌های ما را بشنود دستوراتی در حمایت از شهرداری و پیمانکار داد که مورد اعتراض همه ما واقع شد.

,

احمد همت‌آبادی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، خدمات شهری و محیط‌زیست در این باره گفت: ما در این مکان سرمایه‌گذار داریم که سرمایه‌گذاری کرده و قرار است که هرکسی می‌آید فقط در محدوده مشخص شده بساط کند.

,

همت‌آبادی خاطرنشان کرد: هرکسی هم که وارد می‌شود باید ورودی را پرداخت کند و اگر قرار باشد هرکسی هرجایی بساط پهن کند آن بنده خدا متضرر می‌شود.

,

وی عنوان داشت: در سد معبر نظرات دوگانه است و گاهی شاهد هستیم که درون شهر که برخورد می‌کنند مردم اعتراض می‌کنند و برخورد نمی‌کنند باز هم اعتراض می‌کنند.

,

همت‌آبادی افزود: با این افراد هم معمولاً برخورد می‌شود و کار سختی دارند و باعث نارضایتی می‌شود، کار سد معبر با برخورد است و از شما خواهش می‌کنم در این موضوع باانصاف قلم بزنید.

,

به نظر می‌رسد عدم درک متقابل از خواسته‌های به‌حق پیمانکار و شهرداری توسط دست‌فروشان و همچنین عدم درک نیاز شدید این قشر آسیب‌پذیر به کسب درآمد توسط شهرداری مشکلی است که به این راحتی‌ها قابل‌حل نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه