اخبار داغ

اهمیت تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در استان خراسان جنوبی (1)؛

افزایش سرانه مصرف ماهی با توسعه تولید ماهی تیلاپیا

افزایش سرانه مصرف ماهی با توسعه تولید ماهی تیلاپیا
انتظار می رود با ورود و تولید ماهی ارزان قیمت و بسیار مفید تیلاپیا در استان خراسان جنوبی شاهد افزایش سرانه مصرف ماهی باشیم، از طرف دیگر نباید جنبه های اقتصادی پرورش این ماهی در خراسان جنوبی را از یاد ببریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تأمین امنیت غذایی به دلیل اهمیت بالای آن در زمان تحریم در برنامه ششم توسعه موردتوجه و تأکید ویژه ای قرارگرفته است. به همین منظور کارشناسان راهکارهای مختلفی را برای ایجاد امنیت غذایی به شکلی که بهترین استفاده از منابع حیاتی کشور ازجمله آب شود، پیشنهاد داده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است
, تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است,
 
,
پرورش دام در مناطق بیابانی و خشک، تولید آبزیان در آب‌های شور و لب‌شور و با کمترین میزان استفاده از آب، کشت گیاهان و محصولات کشاورزی در مناطق خشک و بیابانی و کشت دیم ازجمله پیشنهادهایی است که برای تأمین امنیت غذایی در کشور ارائه‌شده است.
,
 
,
یکی از آبزیانی که می‌تواند به‌راحتی در آب‌های شور و لب‌شور پرورش داده شود و نیاز کمی به آب و منابع آبی شیرین دارد، ماهی تیلاپیا است.
,
 
,
تیلاپیا ماهی بومی شمال آفریقا و خاورمیانه خصوصاً کشور مصر و رودخانه نیل است که علاوه بر مزایایی خوراکی و درمانی در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد، به همین دلیل امروزه تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است و بر اساس پیش‌بینی فائو (سازمان خواربار جهانی) تا سال 2030 به اولین ماهی پرورشی جهان تبدیل خواهد شد.
,
 
,
خراسان جنوبی، پایلوت تولید ماهی تیلاپیا
, خراسان جنوبی، پایلوت تولید ماهی تیلاپیا, خراسان جنوبی، پایلوت تولید ماهی تیلاپیا,
 
,
مجوز تولید این ماهی ارزشمند پس از کش و قوس های فراوان سازمان شیلات و سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 97 به 4 استان قم، یزد، سمنان و خراسان جنوبی داده شد و انتظار می رود روند مجوزگیری سایر استانهای مرکزی ایران نیز دیری نپاید، به همین دلیل قصد داریم تا در گزارشاتی سلسله وار به اهمیت تولید و پرورش این ماهی، نقش آن در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی و تحقق امنیت غذایی در کشور و خصوصا استان خراسان جنوبی بپردازیم.
,
 
,
در همین خصوص سعیدی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مهر ماه سال جاری گفت: قرارداد ورود ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا به استان در دست انجام است و نخستین محموله آن هفته آینده وارد خراسان جنوبی می‌شود.
,
 
,
تولید 5 هزار و 400 تن تیلاپیا در خراسان جنوبی
, تولید 5 هزار و 400 تن تیلاپیا در خراسان جنوبی, تولید 5 هزار و 400 تن تیلاپیا در خراسان جنوبی,
 
,
وی گفت: تاکنون مجوز پرورش پنج هزار و ۴۰۰ تن ماهی تیلاپیا در استان خراسان جنوبی صادر شده است و به زودی با مشارکت سازمان شیلات ایران ماهی رایگان برای توزیع وارد استان می‌شود.
,
 
,
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: سایر متقاضیان پرورش ماهی تیلاپیا برای اخذ مجوز باید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
,
 
,
وی با بیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا با آب‌های شور و لب شور سازگار است گفت: میزان شوری آب برخی منابع آبی استان به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر بالا رفته است که از این ظرفیت برای پرورش ماهی تیلاپیا استفاده خواهیم کرد.
,
 
,
سعیدی تصریح کرد: در حال حاضر سند توسعه آبزی پروری استان در دست تنظیم است که در قالب آن منابع کم‌آب و کم بازده نیز شناسایی شده و برای پرورش ماهی مدنظر قرار گرفته است.
,
 
,
سرانه مصرف ماهی در خراسان جنوبی یک پنجم مصرف جهانی است
, سرانه مصرف ماهی در خراسان جنوبی یک پنجم مصرف جهانی است, سرانه مصرف ماهی در خراسان جنوبی یک پنجم مصرف جهانی است,
 
,
گفتنی است پرورش ماهی تیلاپیا در شهرستان‌های فردوس، سرایان، قاین، زیرکوه، طبس و بشرویه در دستور کار قرار گرفته است.
,
 
,
از طرف دیگر سرانه مصرف ماهی برای هر فرد در خراسان جنوبی در حدود چهار کیلو و ۸۰۰ گرم در سال است که این امر با توجه به سرانه مصرف ماهی در کشور(12 کیلوگرم) و سرانه مصرف جهانی(24 کیلوگرم) نشان دهنده این است که مصرف سرانه ماهی در استان خراسان جنوبی یک سوم مصرف سرانه ایران و یک پنجم مصرف سرانه جهانی است.
,
 
,
بنابراین انتظار می رود با ورود و تولید این ماهی ارزان قیمت و بسیار مفید در استان شاهد افزایش سرانه مصرف ماهی باشیم، از طرف دیگر نباید جنبه های اقتصادی پرورش این ماهی در استان را از یاد ببریم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه