اخبار داغ

بررسی ابعاد حادثه سقوط هواپیمای اکراینی

بررسی ابعاد حادثه سقوط هواپیمای اکراینی
آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است اعلام رسمی ستاد کل نیروی های مسلح و پس از آن عذرخواهی رئیس جمهور به عنوان مقام رسمی کشور بود که نشان از مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران دارد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا در چنین حوادثی با فرار رو به جلو سعی بر کتمان چنین فضایی دارند که نمونه آن در اقدام جنایتکارانه آمریکا در خلیج فارس بود که حتی کوچک ترین عذرخواهی هم صورت نگرفت و از فرمانده ناو وینسنس تقدیر نیز به عمل آوردند. اما در این اتفاق مسئولین جمهوری اسلامی تنها پس از 2.5 روز از رقم خوردن این حادثه مسئولیت را بر عهده گرفتند و عذرخواهی کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ حوادث یک هفته گذشته، قلب ایران و ایرانی را جریحه دار کرد و غمی بس تفسیر ناشدنی را بر ملت ایران وارد ساخت. در این بین خبرهای بسیاری منتشر شد که هر کدام دنباله های رسانه ای متعددی داشت و به نوعی علی رغم شکل گیری آماده باش نظامی در دو سوی تقابل، یک جنگ رسانه ای تمام عیار نیز شکل گرفت. جنگ رسانه ای که در آن سعی بر این بودکه با ارائه یک عملیات روانی در راستای اقناع افکار عمومی،  فضا را به نفع جریان خود بچرخاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب, دیارآفتاب,

یکی از مهم ترین خبرهای روزهای گذشته حادثه سقوط هواپیمای مسافربری شرکت اکراینی در آسمان ایران بود که دقیقا صبح همان روزِ اقدام موشکیِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه پایگاه های آمریکایی در منطقه اتفاق افتاد؛ اما آنچه که به نکته ای مهم و اساسی تبدیل شد، علت سقوط این هواپیما بود که رسانه های آمریکایی اصرار بر برخورد موشک های پدافندی ایران با آن را داشتند و رسانه های داخلی نیز این هجمه رسانه ای را در راستای از بین بردن ارزش خبری اقدام موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه پایگاه های آمریکایی دانستند که البته این اقدام رسانه های داخلی نه از روی اطلاع از اصل ماجرا بلکه با تکیه بر مواضع سازمان هواپیمایی و تجربه گیری از خباثت های گذشته رسانه های آمریکایی انجام شد.

,

پایان این رد و بدل های رسانه ای امروز صبح بود که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دلیل سقوط هواپیما را اشتباه انسانی در بخش پدافندی کشور اعلام کرد و شوک بزرگ خبری دیگری به جامعه وارد ساخت و در ادامه تاکید رهبر معظم انقلاب در راستای بیان صادقانه و قاطع این خبر به مردم منتشر شد.

,

اما در این بین بیان چند نکته مهم ضروری است که می توان به آن پرداخت:

,
  1. ابتدا باید گفت که صدا و سیما و خبرگزاری های داخلی در راستای رسالت خود به تقابل رسانه ای با دشمنان پرداختند و سعی داشتند که مانع گم شدن اقدام محکم و افتخار آمیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بین همجه های رسانه ای دشمنان شوند. آنچه که رسانه ها در طی سه روز گذشته انجام دادند، علی رغم اینکه برآمده از بی اطلاعی آن ها بود، برخواسته از یک رقابت رسانه ای بین المللی و نه داخلی، بوده است و هر رسانه ای که در چنین هجمه رسانه ای بین المللی قرار گیرد چنین واکنشی از خود به نمایش خواهد گذاشت. پس رسانه ها در این میان رسالت خود را انجام داده اند نه چیزی فرای آن و سعی داشته اند که در مقابل عملیات روانی دشمن مقابله معقولی ارائه دهند.
  2. علی رغم جان سوز بودن این حادثه، اما نمی توان عدم اطلاع رسانی به موقع در خصوص چنین اتفاقی را دروغ نامید و از عدم صداقت ها گفت اما می توان از آن به عنوان قرنطینه(به لحاظ اطلاع رسانی) نام برد. قرنطینه ای که تا زمان سنجیده شدن شرایط و بررسی عواقب این ماجرا و عمدی و یا غیر عمد بودن آن، از نظر عقلی و چارچوب های نظامی قابل پذیرش است. البته نمی توان از ضعف مدیریت نیروی نظامی در بخش رسانه ای چشم پوشی کرد  اما نمی توان این اقدام نظامی در پنهان سازی یک اتفاق که می تواند بر وجهه نظامی و بین المللی یک جریان تاثیر داشته باشد را دروغ گویی نامید و شروع به پمپاژ اخبار ضد و نقیض علیه افراد و سیستم نظامی کشور کرد.
  3. نکته ی دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که چنین حادثه ای نه برای اولین بار در سطح بین الملل اتفاق افتاده و نه آخرین بار خواهد بود و به عنوان نمونه این اتفاق چندین بار در کشور اکراین که مقصد این پرواز بوده، رقم خورده است که سقوط هواپیمای مالزیایی نمونه ای از آن بوده که هنوز هیچ یک از طرفین درگیر در اکراین مسئولیت آن را برعهده نگرفته اند. همچنین اصابت موشک در سال 2001  به پروازی که بر فراز آسمان دریای سیاه در حال انجام بود و ساقط شدن هواپیمای مورد بحث نمونه ای دیگر است که دولت کی یف هفته بعد از این اتفاقف آن را پذیرفت. در سپتامبر ۱۹۸۳ نیز بوئینگ خطوط هوایی کره جنوبی در اثر حمله اشتباهی جنگنده‌های شوروی سابق، بر فراز جزیره ساخالین به علت اینکه از مسیر اصلی خود منحرف شده بود؛ ساقط شد. در این حادثه نیز ۲۶۹ نفر جان باختند. نمونه دیگر اقدام جنایت کارانه آمریکایی ها بر فراز خلیج فارس بود که 290 نفر از هم وطنان ما را به شهادت رساند.
  4. آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است اعلام رسمی ستاد کل نیروی های مسلح و پس از آن عذرخواهی رئیس جمهور به عنوان مقام رسمی کشور بود که نشان از مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران دارد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا در چنین حوادثی با فرار رو به جلو سعی بر کتمان چنین فضایی دارند که نمونه آن در اقدام جنایتکارانه آمریکا در خلیج فارس بود که حتی کوچک ترین عذرخواهی هم صورت نگرفت و از فرمانده ناو وینسنس تقدیر نیز به عمل آوردند. اما در این اتفاق مسئولین جمهوری اسلامی تنها پس از 2.5 روز از رقم خوردن این حادثه مسئولیت را بر عهده گرفتند و عذرخواهی کردند.
  5. آن چه که در افکار عمومی باید مورد توجه قرار گیرد این است که عامل اصلی این اتفاق همچنان آمریکایی ها هستند که این چنین شرایط حساس و جنگی ای را در منطقه رقم زدند. نباید اجازه داد آمریکا از چنین حادثه و اشتباه انسانی استفاده بین المللی کند تا از اقدامات تنش زای خود در خاورمیانه فرصت فرار یابد. البته این کلام به آن معنا نیست که پیگیری و بررسی لازم در جهت شناساسی کوتاهی انجام شده صورت نگیرد اما آنچه که مهم است این جاست که نباید اجازه داد برخی از سودجویان داخلی و دشمنان خارجی جای خادم و جلاد را عوض کنند و نتیجه اتفاقات اخیر منطقه را به نفع آمریکایی ها به پایان ببرند.
  6. آن چه که مهم است این است که هنوز ملت ایران اقدام کوبنده و محکم سپاه پاسداران در پاسخ به آمریکایی ها را فراموش نکرده اند و هیچ گاه از یاد نخواهند برد که در راستای دفاع از امنیت ملی و همچنین در خدمت به مردم این فرزندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده اند که سینه سپر کرده و از جان و آبروی خود مایه گذاشته اند. این نکته ای است که تمام کسانی که به دنبال سوء استفاده هستند باید به آن واقف باشند.
  7. این اشتباه باید مورد بررسی دقیق فنی و قضایی قرار گیرد تا تمام نقاط ضعف موجود در سیستم پدافندی کشور بازنگری شود و حق تمام افراد جان باخته در این حادثه مورد توجه قرار گیرد.
  8. نشست خبری سپاه پاسداران و اعلام موضع مسئولین نظام نشان داد که جمهوری اسلامی قصد فرار از این ماجرا را ندارد و علی رغم ابراز تاسف در این زمینه پاسخ گو خواهد بود. پذیرش تمام و کمال این حادثه توسط سپاه و عدم استفاده ابزاری از این حادثه در رابطه با ایجاد تفرقه اقدام شجاعانه و قابل تقدیر است. مهم تر از همه این مطالب انتشار خبر تاکید رهبر انقلاب بر بیان صادقانه و صریح این مطلب به مردم بود که نشان از قدرت پذیرش اشتباه از سوی جمهوری اسلامی دارد.
  9. جریانات معاند داخلی یا آنان که به وطن فروشی شهره شده اند باید بدانند که یک پارچگی ای که خون امثال شهید سلیمانی بر ملت ایران حاکم کرده است به این سادگی ها از بین نخواهد رفت. این افراد و به اصطلاح رسانه ها باید تلاش کنند تا بیاموزند از خون هموطنان خود برای ضربه زدن به امنیت کشور استفاده ابزاری نکنند.
  10. بگذارید نکته پایانی را این گونه بگوییم که تا به حال در دنیا هیچ کشوری این سطح از هجمه رسانه ای، اقتصادی، سیاسی و نظامی را بر خود ندیده است و یکی شدن این بخش ها شرایط تصمیم گیری و مدیریت را در کشور بسیار سخت کرده و خواهد کرد. این دست اتفاقات نه برآمده از عدم صداقت افراد بلکه برخواسته از شرایط خاص کشور است.
,
  • ابتدا باید گفت که صدا و سیما و خبرگزاری های داخلی در راستای رسالت خود به تقابل رسانه ای با دشمنان پرداختند و سعی داشتند که مانع گم شدن اقدام محکم و افتخار آمیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بین همجه های رسانه ای دشمنان شوند. آنچه که رسانه ها در طی سه روز گذشته انجام دادند، علی رغم اینکه برآمده از بی اطلاعی آن ها بود، برخواسته از یک رقابت رسانه ای بین المللی و نه داخلی، بوده است و هر رسانه ای که در چنین هجمه رسانه ای بین المللی قرار گیرد چنین واکنشی از خود به نمایش خواهد گذاشت. پس رسانه ها در این میان رسالت خود را انجام داده اند نه چیزی فرای آن و سعی داشته اند که در مقابل عملیات روانی دشمن مقابله معقولی ارائه دهند.
  • ,
  • علی رغم جان سوز بودن این حادثه، اما نمی توان عدم اطلاع رسانی به موقع در خصوص چنین اتفاقی را دروغ نامید و از عدم صداقت ها گفت اما می توان از آن به عنوان قرنطینه(به لحاظ اطلاع رسانی) نام برد. قرنطینه ای که تا زمان سنجیده شدن شرایط و بررسی عواقب این ماجرا و عمدی و یا غیر عمد بودن آن، از نظر عقلی و چارچوب های نظامی قابل پذیرش است. البته نمی توان از ضعف مدیریت نیروی نظامی در بخش رسانه ای چشم پوشی کرد  اما نمی توان این اقدام نظامی در پنهان سازی یک اتفاق که می تواند بر وجهه نظامی و بین المللی یک جریان تاثیر داشته باشد را دروغ گویی نامید و شروع به پمپاژ اخبار ضد و نقیض علیه افراد و سیستم نظامی کشور کرد.
  • ,
  • نکته ی دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که چنین حادثه ای نه برای اولین بار در سطح بین الملل اتفاق افتاده و نه آخرین بار خواهد بود و به عنوان نمونه این اتفاق چندین بار در کشور اکراین که مقصد این پرواز بوده، رقم خورده است که سقوط هواپیمای مالزیایی نمونه ای از آن بوده که هنوز هیچ یک از طرفین درگیر در اکراین مسئولیت آن را برعهده نگرفته اند. همچنین اصابت موشک در سال 2001  به پروازی که بر فراز آسمان دریای سیاه در حال انجام بود و ساقط شدن هواپیمای مورد بحث نمونه ای دیگر است که دولت کی یف هفته بعد از این اتفاقف آن را پذیرفت. در سپتامبر ۱۹۸۳ نیز بوئینگ خطوط هوایی کره جنوبی در اثر حمله اشتباهی جنگنده‌های شوروی سابق، بر فراز جزیره ساخالین به علت اینکه از مسیر اصلی خود منحرف شده بود؛ ساقط شد. در این حادثه نیز ۲۶۹ نفر جان باختند. نمونه دیگر اقدام جنایت کارانه آمریکایی ها بر فراز خلیج فارس بود که 290 نفر از هم وطنان ما را به شهادت رساند.
  • , .,
  • آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است اعلام رسمی ستاد کل نیروی های مسلح و پس از آن عذرخواهی رئیس جمهور به عنوان مقام رسمی کشور بود که نشان از مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران دارد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا در چنین حوادثی با فرار رو به جلو سعی بر کتمان چنین فضایی دارند که نمونه آن در اقدام جنایتکارانه آمریکا در خلیج فارس بود که حتی کوچک ترین عذرخواهی هم صورت نگرفت و از فرمانده ناو وینسنس تقدیر نیز به عمل آوردند. اما در این اتفاق مسئولین جمهوری اسلامی تنها پس از 2.5 روز از رقم خوردن این حادثه مسئولیت را بر عهده گرفتند و عذرخواهی کردند.
  • ,
  • آن چه که در افکار عمومی باید مورد توجه قرار گیرد این است که عامل اصلی این اتفاق همچنان آمریکایی ها هستند که این چنین شرایط حساس و جنگی ای را در منطقه رقم زدند. نباید اجازه داد آمریکا از چنین حادثه و اشتباه انسانی استفاده بین المللی کند تا از اقدامات تنش زای خود در خاورمیانه فرصت فرار یابد. البته این کلام به آن معنا نیست که پیگیری و بررسی لازم در جهت شناساسی کوتاهی انجام شده صورت نگیرد اما آنچه که مهم است این جاست که نباید اجازه داد برخی از سودجویان داخلی و دشمنان خارجی جای خادم و جلاد را عوض کنند و نتیجه اتفاقات اخیر منطقه را به نفع آمریکایی ها به پایان ببرند.
  • ,
  • آن چه که مهم است این است که هنوز ملت ایران اقدام کوبنده و محکم سپاه پاسداران در پاسخ به آمریکایی ها را فراموش نکرده اند و هیچ گاه از یاد نخواهند برد که در راستای دفاع از امنیت ملی و همچنین در خدمت به مردم این فرزندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده اند که سینه سپر کرده و از جان و آبروی خود مایه گذاشته اند. این نکته ای است که تمام کسانی که به دنبال سوء استفاده هستند باید به آن واقف باشند.
  • ,
  • این اشتباه باید مورد بررسی دقیق فنی و قضایی قرار گیرد تا تمام نقاط ضعف موجود در سیستم پدافندی کشور بازنگری شود و حق تمام افراد جان باخته در این حادثه مورد توجه قرار گیرد.
  • ,
  • نشست خبری سپاه پاسداران و اعلام موضع مسئولین نظام نشان داد که جمهوری اسلامی قصد فرار از این ماجرا را ندارد و علی رغم ابراز تاسف در این زمینه پاسخ گو خواهد بود. پذیرش تمام و کمال این حادثه توسط سپاه و عدم استفاده ابزاری از این حادثه در رابطه با ایجاد تفرقه اقدام شجاعانه و قابل تقدیر است. مهم تر از همه این مطالب انتشار خبر تاکید رهبر انقلاب بر بیان صادقانه و صریح این مطلب به مردم بود که نشان از قدرت پذیرش اشتباه از سوی جمهوری اسلامی دارد.
  • ,
  • جریانات معاند داخلی یا آنان که به وطن فروشی شهره شده اند باید بدانند که یک پارچگی ای که خون امثال شهید سلیمانی بر ملت ایران حاکم کرده است به این سادگی ها از بین نخواهد رفت. این افراد و به اصطلاح رسانه ها باید تلاش کنند تا بیاموزند از خون هموطنان خود برای ضربه زدن به امنیت کشور استفاده ابزاری نکنند.
  • ,
  • بگذارید نکته پایانی را این گونه بگوییم که تا به حال در دنیا هیچ کشوری این سطح از هجمه رسانه ای، اقتصادی، سیاسی و نظامی را بر خود ندیده است و یکی شدن این بخش ها شرایط تصمیم گیری و مدیریت را در کشور بسیار سخت کرده و خواهد کرد. این دست اتفاقات نه برآمده از عدم صداقت افراد بلکه برخواسته از شرایط خاص کشور است.
  • ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه