شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 16:54 منتشر شده در مورخ: 1398/10/24 شناسه خبر: 1563195
مدیرعامل شبکه اجتماعی داخلی هورسا:

شرکت ارتباطات زیرساخت تبدیل به "تجارت‌خانه" شده است

شرکت ارتباطات زیرساخت تبدیل به "تجارت‌خانه" شده است
شهاب ربیعی با بیان اینکه "هورسا" بیش از 250 هزار کاربر ثبت شده دارد، گفت: ما تا امروز هیچ نوع تبلیغی در بستر اینترنت، صدا و سیما، و ... نداشتیم و یک ریال هم برای معرفی اپلیکیشن هزینه نکردیم و تبلیغات صرفا بر اساس رضایت کاربران بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیرعامل شبکه اجتماعی داخلی هورسا در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: هورسا در بازه زمانی 1385 تا 1386 آغاز به کار کرد و از سال 1386 اولین نسخه هورسا پس از ثبت در سامانه وزارت ارشاد تحت وب به آدرس Horsa.com راه اندازی شد و بهمن ماه سال 1396 اولین نسخه اندرویدی هورسا منتشر شد و تاکنون 18 نسخه بروزرسانی را در اختیار کاربران قرار دادیم.

شهاب ربیعی با بیان اینکه هورسا بیش از 250 هزار کاربر ثبت‌شده دارد، ادامه داد: ما تا امروز هیچ نوع تبلیغی در بستر اینترنت، صدا و سیما، و ... نداشتیم و یک ریال هم برای معرفی اپلیکیشن هزینه نکردیم و تبلیغات فقط کلامی و دهان به دهان بر اساس رضایت کاربران بوده، یعنی کاربران پس از عضو شدن و رضایت از اپلیکیشن، آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کردند.

وی افزود: هورسا یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر است و از لحاظ امکاناتی نیز تقریبا به جز سرویس پخش زنده که آن هم هنوز اجازه راه اندازی  آن را مقامات کشوری به ما ندادند در صورتی که قابلیت راه اندازی آن را داریم، تقریبا تمام سرویس هایی که در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی محبوبی که در ایران فعالیت می کنند، این شبکه اجتماعی تقریبا تمام امکانتش را داریم و بعضا امکاناتی مثل ریتوییت یا باز نشر محتوا، دیس لایک کردن و ... نیز که اینستاگرام ندارد ولی توییتر و فیس بوک دارد.

مدیرعامل این شبکه اجتماعی تصریح کرد: امکاناتی هم که در اینستاگرام وجود دارد و هورسا ندارد، ضعف فنی ما نیست زیرا یا به ما اجازه راه اندازی این سرویس را ندادند، یا از لحاظ زیرساخت توانایی راه اندازی اش را نداشتیم برای مثال تلویزیون اینستاگرام یک فضای ذخیره سازی خیلی پرحجم نیاز دارد و متاسفانه ما این زیرساخت را در کشور نداریم یعنی اگر زیرساخت فراهم شود برای سرویس دهی این امکان هیچ مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه هورسا با محدود زیرساختهایی که دارد، توانسته رضایت کاربران را نیز به همراه داشته باشد، گفت:هورسا با یک سرور و با پهنای باند یک گیگابیت توانسته است بدون هیچ تبلیغاتی رضایت کاربران را به همراه داشته باشد پس این نشان دهنده این است شبکه های اجتماعی داخلی قطعا ظرفیت های بسیار خوبی دارند ولی زیرساخت برایشان فراهم نیست.

ربیعی تاکید کرد: چند وقت پیش من از یک منبع خیلی رسمی به یکی از کاربرهایم گفتم احتمال اینکه ما سرویس مان را متوقف کنیم وجود دارد و منظورم این نبود که هورسا را قطع می کنیم منظورم این بود که ثبت نام جدید را در هورسا متوقف می کنیم . یک روزی طول نکشید که 400 پیام از کاربرهایمان ددریافت کردیم که چرا می خواهید هورسا را قطع کنید؟اگر پول می خواهید ما بدهیم؟ ما چه کار می توانیم برای حفظ هورسا انجام دهیم؟ و ... این بازخوردها را من از مردم دریافت کردم و این نشان دهنده رضایت کاربران از هورسا است اما دلیل اینکه چرا مقامات کشور نمی خواهند پیام رسان های داخلی در کشور فعالیت کنند، چیست؟چرا مسئولان دولتی وظایف شان را نسبت به این اپلیکیشن ها انجام نمی دهند و برعکس به پیام رسان های خارجی سرویس می دهند؟

وی با بیان اینکه هزینه کردن در هورسا با هزینه کردن برای اینستاگرام برابر است، افزود: این مهم یعنی ترافیک هورسا مساوی با ترافیک بین الملل محاسبه می شود و با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی داخلی هیچ تعرفه ترجیحی هم ندارند باز هم کاربرها از هورسا استفاده می کنند و ما هم می توانیم نیاز آنها را برآورده کنیم به شرط اینکه دستگاه های اجرایی به وظایف خود عمل کنند و اگر دستگاه های اجرایی از وظایف خود سرپیچی کردند، دستگاه های نظارتی جلوی تخلف آنها را بگیرند.

مدیر عامل این پیام رسان با تاکید بر اینکه هورسا رسانه ای از جنس مردم است، ادامه داد: یک عده از کاربران که مدت زمان زیادی در هورسا فعالیت می کنند دسترسی به امر مدیریتی و محتوایی این رسانه دارند و خود مردم همیشه ناظر و مدیر این رسانه هستند و این به قطع یقین شعار نیست.

ربیعی با اشاره به اینکه اولویت مردم استفاده از پیام رسان های داخلی است، گفت: زمانی که دولت از یک پیام رسان داخلی حمایت می کند نیازی نیست این حمایت را به عالم و آدم خبر دهد زیرا این کار نتیجه عکس می دهد. نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا مردم هیچ رغبتی به نرم افزارها و شبکه های اجتماعی که در اختیار دولت است، ندارند و زیرا این یک خصلتی است که در انسان های کل دنیا وجود دارد.بنابراین اگر دولت می خواهد مردم از رسانه های داخلی استفاده کنند نباید کاری کند که آن رسانه از دید عموم دولتی به نظر بیاید.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت می خواست مردم را در رسانه ای جذب کند، تاکنون این کار را انجام داده بود، افزود: بنابراین دولت اگر نمی تواند وظیفه خودش را به عنوان دستگاه اجرایی کشور انجام دهد لااقل اجازه دهد بخش خصوص رسالت خودش را ادامه دهد. نه اینکه دولت با سنگ اندازی جلوی بخش خصوصی را در رسانه های بومی بگیرد.

مدیر عامل پیام رسان هورسا تصریح کرد: ما برای راه اندازی سرویس پخش آنلاین اقدام کردیم و دولت برای دادن این قابلیت به پیام رسان ما 15 الزام جلوی روی ما گذاشت برای مثال سازمان صوت و تصویر فضای مجازی برای دادن این مجوز از ما امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی کاربران را خواست که اگر این مهم را از یک فنی کار بپرسید می خندد زیرا صوت و تصویر به بانک اطلاعاتی ارتباطی ندارد و ... و این قدر دولت برای دریافت این مجوز جلوی ما سنگ انداخت که ما در صورتی که قابلیت و تواناییش را داریم  مجبوریم از دریافت مجوز منصرف شویم. ولی سوال این است کجای دنیا برای ارتقای یک پیام رسان داخلی اینقدر سنگ اندازی می کنند؟

وی مهمترین دلیل عدم حمایت دولت از پیام رسان های داخلی را به خطر افتادن سود خودش دانست و افزود: هر ترافیکی که از کشور خارج شود و یا هر ترافیکی وارد کشور شود باید از گذرگاه شرکت ارتباطات زیرساخت  بگذرد. حالا زمانی که شما به عنوان یک ایرانی از یک پیام رسان خارجی مثل اینستاگرام استفاده می کنید که سرورش در داخل کشور نیست شما اگر بخواهید از این پیام رسان فیلمی را دانلود کنید باید یک مبلغی به طور غیر مستقیم به یکی از اپراتورها در ایران بپردازد و این اپراتور این درخواست را به شرکت ارتباطات زیرساخت می فرستد و شرکت ارتباطات زیرساخت آن فیلم را از اینستاگرام می خرد و با یک سودی به شرکت اپراتور می دهد که به مخاطبش ارایه کند دولت از این خرید و فروش سودی عایدش می شود و برای استفاده از فیلتر شکن نیز همین پروسه طی می شود.دولت برای اینکه این سود را از دست ندهد از پیام رسان های داخلی حمایت نمی کند زیرا پیام رسان های داخلی بدون واسطه تنها از اپراتور می توانند فیلم ، عکس و ... را دانلود و در اختیار کاربر قرار دهند.

وی تاکید کرد: مسلما با توجه به اینکه کشور ما در شرایط فعلی در تحریم است و در فروش نفت نیز مشکل داریم قطعا دولت فعلی ترجیح می دهد که مردم از رسانه های خارجی(پیام رسان، برنامه، موتورجستجو، اپلیکیشن) استفاده  کنند زیرا این چرخه برای دولت سودآور است و شرکت ارتباطات زیرساخت اکنون یک تجارت خانه است و این چرخه برایش منافع اقتصادی دارد .

ربیعی خاطر نشان کرد: طبق مصوبه قانون 36 تا 40 شورای عالی فضای مجازی رسانه ای بومی است که بیش از 51 درصد سهام آن متعلق به یک شخص ایرانی باشد و 100 درصد زیرساخت آن داخل کشور باشد و امکان اعمال حاکمیت در آن وجود نداشته باشد. هورسا همه این موارد را دارد ولی به ما می گویند هورسا شرایط رسانه بومی را ندارد و بومی نیست ولی دلیل اینکه این ادعا را دارند را به ما نمی گویند ولی طبق  مصوبه قانون ما تمامی شرایط بومی شدن را با سند و مدارک داریم.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری دارد، گفت: بخش سخت افزاری همان کابل کشی بین خانه ها و مخابرات و مردم و ...است مثل سیستم کابل کشی بین شهری و کشوری؛ این به بهترین شکل در این دولت اتفاق افتاده و بیش از 90 درصد آن محقق شده است ولی تولید محتوا، نرم افزار و دیتایی که روی این کانال ارتباطی باید رد و بدل شود در حال حاضر به جای اینکه محتوای تولید داخل باشد محتوای تولید خارج است یعنی این زیرساخت در اختیار اپلیکیشن های خارجی است و مهمترین دلیل آن هم همان سودآوری و منافع اقتصادی دولت در شرکت ارتباطات زیرساخت است.

ربیعی تاکید کرد: مهلت دولت برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به اتمام رسیده است و مدت زمان زیادی از آخرین مهلت آن گذاشته است ولی چرا برای راه اندازی این شبکه تعلل می کند و هیچ کس جلوی آن را نمی گیرد، جای باسی تاسف است.

مدیر عامل هورسا در ادامه  به مستنداتی که چرا برای یک شبکه اجتماعی داخلی سنگ اندازی می کنند، اشاره کرد:

من از وزارت ارشاد برای احراز هویت کاربران درخواست کردم، یعنی در اپلیکیشن ما امکان رسمی کردن پروفایل با همان تیک آبی مثل رسانه های خارجی وجود دارد و نیاز به هیچ کار عجیب و غریبی نیست خود کاربر از طریق اپلیکیشن درخواست می دهد، احراز هویت می شود و از ما پروفایل رسمی می گیرد. ما از وزارت ارشاد یک سال و نیم پیش درخواست کردیم که راه احراز هویت کاربر از طریق شماره موبایل را برای ما فراهم کند ولی خوب هیچ جوابی دریافت نکردیم.

 

ما از وزارت ارتباطات برای اعمال تعرفه ترجیحی نزدیک به یک سال است، درخواست کردیم  و من هم  نامه رسمی به این وزارتخانه ارسال کردم و هم مشخصات فنی را ثبت کردم ولی همچنان اعمال نشده است و ترافیک هورسا عین ترافیک و هم قیمت رسانه های خارجی برای کاربران منظور می شود.

 

از مرکز ملی فضای مجازی برای ثبت رسانه بومی درخواست کردیم، بعد از نزدیک به سه ماه من نزدیک به 50 صفحه دایکیومنت در خصوص خصوصیات ،امکانات هورسا و ارزیابی فنی ای که از من خواسته بودند خدمت این سازمان ارسال کردم و نزدیک به 2 ساعت هم با آنها مکالمه تلفنی داشتیم نهایتا در 4 خط برای من نوشتند که  هورسا حایز شرایط رسانه بومی نیست. در صورتی که من هر جوری حساب می کنم طبق آن مصوبه ما 100 درصد شرایط بومی بودن را داریم ولی سازمان ملی فضای مجازی دلیل اینکه چرا هورسا بومی نیست را به ما نگفتند تا ما  ضمن دانستن دلیل نقص مان را برطرف کنیم.

 

 

ما می خواهیم سرویس پخش زنده برای مخاطبان ارایه کنیم سنگ هایی سر راه ما گذاشتند که مطمئن باشید هیچ کس این مجوز را نمی گیرد.

و ما هر جا این مشکلات را مطرح می کنیم فکر می کنند ما این مشکلات را می گوییم که به ما وام دهند یا خارج از وظایف شان به ما سرویس دهند و کمک کنند اصلا چنین چیزی نیست در صورتی که ما داریم به آن ها کمک می کنیم. ما می گوییم هیچ چیز نمی خواهیم فقط بگذارید ما به کاربرهایمان سرویس دهیم.

 

 

وی در خاتمه خاطر نشان کرد:آن مدتی که اینترنت قطع شد خیلی از رسانه های که سابقه بیشتری از ما داشتند و تجربه آنها نیز از ما بیشتر بود زیرساخت شان 70 الی 80 برابر ما بود، اکثر اپلیکیشن های داخلی مخصوصا در حوزه پیام رسانی شبکه اجتماعی مشکل داشتند و کاربرها رضایت نداشتند ولی ما در همان بازه ی زمانی با یک سرور با آن حجم کاربری که سمت ما بود توانستیم رضایت کاربران را جلب کنیم حالا نه اینکه 100 درصد پایدار بود ولی یک سری از بخش های اپلیکیشن که زیاد کارآیی نداشت و می شد ما آنها را تا مدتی خاموش کردیم تا سرعت اپلیکیشن خوب کار کند این کارها را برای رضایت کاربرانجام دادیم  و توانستیم با یک سرور اعتماد مردم را جلب کنیم. برای ما مهمترین موضوع تبلیغات دهان به دهان و رضایت کاربر است.

 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1563195
ارسال نظر
نظرات