اخبار داغ

گزارش دانا از بی توجهی مسئولان به LPG؛

صادرات برای هیچ؛ گازی که به جای تزریق در خودروها، صادر می‌شود

صادرات برای هیچ؛ گازی که به جای تزریق در خودروها، صادر می‌شود
استفاده از سوخت LPG و دوگانه سوز شدن خودروها به صورت ایمن نیازمند راهکارها و قوانین مشخصی از سوی قانون گذاران و همچنین حمایت ها و ایجاد زیر ساخت از سوی وزارت نفت است که در این صورت می توان چراغ سبزی به مردم برای استفاده از LPG نشان داد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از سهمیه بندی در آبان ماه سال جاری و افزایش قیمت آن، استفاده از سوخت های غیر از بنزین رونق زیادی پیدا کرد که در این راستا استفاده از سوخت مایع یا LPG در کنار گاز بسیار افزایش پیدا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نگاهی به آمارهای انفجار خودرو در چند ماه گذشته تاییدی بر استفاده مردم از این سوخت غیر مجاز است؛ در حالی که سالهاست استفاده از سوخت LPG برای خودروها ممنوع شده، برخی از خودروها با نصب تجهیزات مرتبط با این سوخت بر روی خودروهای خود و حمل کپسول های گاز مایع به بهانه مقرون به صرفه بودن از این سوخت استفاده می کنند.

,

استفاده از سوخت LPG اگرچه در صده گذشته در برخی از کشورها مورد حمایت بوده است اما این کشورها با سازو کار و روند مشخص به استفاده از این سوخت روی آورده اند؛ در همین راستا اولین بار آمریکا در سال 1830 از این سوخت استفاده کرد.

,

هم‌اکنون در ایتالیا و ژاپن سه میلیون خودروی ال.پی.جی‌سوز وجود دارد و سه هزار جایگاه در آلمان و یک هزار و 290 جایگاه ال.پی.جی در انگلستان فعال هستند.

,

همچنین در استرالیا 4 درصد وسایل نقلیه مسافرى با سوخت ال.پى.جى کار می‌کنند که این رقم در مکزیک حدود 400 هزار دستگاه خودرو و  در ایالات متحده و کانادا نیز به ترتیب 350 هزار و 170 هزار خودرو ال.پی.جى مصرف می‌کنند.

,

نکته قابل تأمل زیرساخت های لازم برای استفاده از این سوخت ارزان و تقریبا سالم در این کشورهاست به طوری که خودروها به صورت ایمن در ابتدا مجهز به این سیستم شده و سوخت LPG در مراکز مجاز میان خودروها توزیع می شود.

,

 

,

بلاتکلیفی مصرف کنندگان گاز مایع؛ LPG مجاز است یا غیر مجاز؟

, بلاتکلیفی مصرف کنندگان گاز مایع؛ LPG مجاز است یا غیر مجاز؟,

سرگذشت LPG در ایران اما ناشی از هیجانات مقطعی در تصمیم گیریهای کلان در این حوزه بود؛ به طوری که برای نخستین بار در کشور از سال 76 یکصد هزار خودرو LPG سوز شده‌اند که بیش‌تر این خودروها تاکسی یا خودروهای پرمصرف بوده‌اند.

, LPG,

این اقدام در پی مصوبه کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی در مرداد ماه سال 86 مبنی بر توسعه استفاده از گاز مایع نفتی (ال.پی.جی) به عنوان مکمل طرح استفاده از گاز طبیعی فشرده شده صورت گرفت.

, کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی در , توسعه استفاده از گاز مایع نفتی (ال.پی.جی) به عنوان مکمل طرح استفاده از گاز طبیعی فشرده شده ,

اما این اقدام به خاطر افزایش شدت انفجارها و همچنین اظهارات کارشناسی در کمترین زمان بعد از اجرا متوقف شد به طوری که با ابلاغ  مصوبه شورای عالی اقتصادی و برنامه‌ریزی کشور در اسفند ماه سال 86، نصب تجهیزات استفاده از گاز مایع LPG برای کلیه خودروها ممنوع شد.

, با ابلاغ  مصوبه شورای عالی اقتصادی و برنامه‌ریزی کشور در اسفند ماه سال 86، نصب تجهیزات استفاده از گاز مایع LPG برای کلیه خودروها ممنوع شد.,

تنها در همین زمان کوتاه تولید روزانه ال.پی.جی در ایران به 12 هزار تن رسید و همچنین گفته میشد 28 جایگاه عرضه این سوخت در کشور وجود دارد. در شرایطی که از قبل حدود چند ده هزار خودرویی که به سوخت ال.پی.جی مجهز شده‌اند و هم اکنون هم با گران شدن بنزین برخی از مالکان خودرو تمایل بیشتری به استفاده از این سوخت پیدا کرده اند هنوز مشخص نیست وضعیت این سوخت در کشور چگونه است؟

,

بررسی ها نشان می دهد خودرو CNG سوز با مخزن پر، حداکثر ۱۵۰ کیلومتر را می پیماید که بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی و ترافیک تا ۶۰ کیلومتر هم کاهش پیدا می کند.

,

ولی خودرو LPG سوز، بیش از ۴۰۰ کیلومتر با یک مخزن پر می تواند تردد کند که با این حساب به دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد، تعداد جایگاه های CNG باید تا پنج برابر بیش تر از جایگاه های LPG باشند.

,

 

,

LPG بهتر است یا CNG؟

, LPG بهتر است یا CNG؟, LPG بهتر است یا CNG؟,

برخی از کارشناسان معتقدند با اعمال تحریم‌های آمریکا صادرات LPG با محدودیت‌های جدی مواجه شده است و صادرات LPG یکی از چالش‌های جدی کشور است. گفته می شود طبق آمار سال گذشته به دلیل عدم توانایی در صادرات LPG، این گاز با ارزش در خط لوله­‌های گاز شهری تزریق و سوخته شده است.

,

پیشنهاد این کارشناسان این است که ال.پی.جی را در داخل کشور به صورت بهینه مصرف نمود و بدین صورت با صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صادرات آن درآمدهای ارزی دولت را افزایش داد.

,

این کارشناسان معتقدند در نتیجه این اقدام و با استفاده از ال.پی.جی در خودروها، هم می­توان بنزین معادل آزاد شده را با قیمت بالاتر صادر کرد و هم محدودیت صادرات دریایی آن را بر طرف نمود و بنزین را بدون تأثیر تحریم‌ها، از طریق مرز­های زمینی به کشور­های همسایه فروخت.

,

در صورت کاهش صادرات 1 میلیون تنی LPG، استفاده از این سوخت به جای بنزین به عنوان سوخت خودروها و صادرات بنزین ذخیره شده، درآمدی بیش از 7 هزار میلیارد تومان برای دولت به ارمغان می‌آورد.

,

 

,

بمب‌های متحرک در شهرها چگونه خنثی شوند؟

, بمب‌های متحرک در شهرها چگونه خنثی شوند؟, بمب‌های متحرک در شهرها چگونه خنثی شوند؟,

اما نکته مهم این است که برخی از کارشناسان خودروهای LPG سوز را بمب های ساعتی می دانند چرا که با افزایش قیمت بنزین برخی از رانندگان که تا قبل از سهمیه بندی و اصلاح نرخ بنزین تمایل چندانی به استفاده از گاز ال پی جی نداشتند، این روزها برای کاهش هزینه‌های سوخت مصرفی خودروی خود، ساعت‌ها در صف طولانی گاز ال پی جی می ایستند.

,

خودروهایی که در کارگاه های غیر مجاز دوگانه سوز می شوند و با کپسول های LPG در شهر ها حرکت می کنند مانند بمب های ساعتی شده اند و عده ای از کارشناسان معتقدند که استفاده بیش از حد از این سوخت می تواند حوادث را تا حد زیادی افزایش دهد.

,

آنچه که مشخص است استفاده از سوخت LPG و دوگانه سوز شدن خودروها به صورت ایمن نیازمند راهکارها و قوانین مشخصی از سوی قانون گذاران و همچنین حمایت ها و ایجاد زیر ساخت از سوی وزارت نفت است که در این صورت می توان چراغ سبزی به مردم برای استفاده از LPG نشان داد و آنها را دعوت به استفاده از این سوخت کرد.

,

سیده راضیه طاهریان

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه