اخبار داغ

در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی مطرح شد

افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت زمین و مسکن در خراسان جنوبی/ دفترچه ضریب املاک دلیل افزایش اجاره است

افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت زمین و مسکن در خراسان جنوبی/ دفترچه ضریب املاک دلیل افزایش اجاره است
اربابی گفت: افزایش مالیات در دفترچه ضریب املاک باعث افزایش قیمت اجاره مسکن و مغازه شده و به تبع آن افزایش قیمت مصالح را به دنبال داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص افزایش قیمت زمین در بیرجند اظهار کرد: طی دو ماه گذشته قیمت زمین و مسکن در استان حدود 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین به افزایش قیمت زمین و مسکن ارتباط داشته باشد، افزود: طی دو ماه گذشته قیمت واحدهای آپارتمانی 15 و زمین 10 درصد افزایش قیمت داشته است.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی بیان کرد: از زمانی‌ که مزایده‌های بنیاد مستضعفان برگزار نمی‌شود خرید و فروش برخی از زمین‌ها راکد شده است.
,
 
,
اربابی عنوان کرد: در حال حاضر حدود دو هفته است در مجموع بازار خرید و فروش زمین و مسکن راکد شده و خرید و فروش انجام نمی‌شود.
,
 
,
وی اظهار کرد: طی مدت زمانی که شاهد افزایش قیمت زمین و مسکن در استان بودیم، در برخی از استان‌های بزرگ خرید زمین و مسکن تا 30 درصد افزایش قیمت داشته اما در خراسان جنوبی به دلیل عدم‌تمکن مالی کمتر شاهد خرید بوده‌ایم.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی گفت: از جمله دلایل افزایش قیمت زمین و مسکن می‌تواند جو روانی ایجاد شده در جامعه در پی افزایش قیمت بنزین و به تبع آن افزایش قیمت مصالح باشد.
,
 
,
اربابی عنوان کرد: در شهر بیرجند خانه و مغازه خالی وجود دارد که در اختیار صاحب‌خانه است اما اجاره داده نمی‌شود.
,
 
,
وی بیان کرد: صاحبخانه‌ها، منازل و مغازه‌ها را به دلیل این‌که دارایی هزینه دریافت مالیات را در دفترچه ضریب املاک افزایش داده و در نتیجه از اجاره‌دادن سودی عاید صاحبان خانه یا مغازه نمی‌شود حاضر به اجاره دادن نیستند.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی گفت: دفترچه ضریب املاک در افزایش قیمت اجاره مغازه‌ها بسیار تأثیرگذار شده است. به عنوان مثال اگر صاحب مغازه‌ای مغازه‌اش را ماهیانه 500 هزار تومان اجاره بدهد دفترچه ضریب املاک برای صاحب مغازه تا یک میلیون و 500 هزار تومان مالیات در نظر می‌گیرد یعنی در سال 18 میلیون تومان مالیات برای 6 میلیون تومان اجاره‌ای که در سال از مستأجر قرار است دریافت کند در نظر گرفته می‌شود و در نهایت صاحب مغازه باید از 6 میلیون تومان اجاره دریافت شده در سال باید4 میلیون تومان به عنوان مالیات به دارایی بدهد لذا دراین شرایط حاضر نیست برای سالی دو میلیون تومان درآمد مغازه‌اش را اجاره بدهد.
,
 
,
اربابی ادامه داد: دفترچه ضریب املاک باعث افزایش قیمت اجاره مسکن و مغازه شده و به تبع آن افزایش قیمت مصالح را به دنبال داشته است.
,
 
,
وی اظهار کرد: برای منزل مسکونی نیز شرایط بدین گونه است که اگر شخص یک واحد داشته باشد خودش استفاده می‌کند و اگر یک واحد دیگر تا 120 متر داشته باشد مشکلی ندارد اما اگر بیش از 120 متر باشد باید صاحب خانه مالیات بپردازد و این مسئله نیز باعث افزایش قیمت اجاره‌خانه شده است.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی تصریح کرد: شورای شهر و دارایی کارهای دفترچه ضریب مالیات را انجام می‌دهند و دارایی مسئول تصویب دفترچه است.
,
 
,
اربابی گفت: مالیات در نظر گرفته شده در دفترچه ضریب املاک از دو سال قبل افزایش داشته است و با توجه به این‌که همیشه مالیات دو سال عقب‌تر است و بروز نیست بحث افزایش مالیات در دفترچه مطرح بوده اما با توجه به این‌که آن زمان مالیات بسیار پایین بوده یکدفعه خواستند بروزرسانی کنند اما طی این بروزرسانی مبلغی که مورد نظر خودشان بوده را در نظر گرفته و به قیمت منطقه‌ای و اجاره واقعی توجه نشده است.
,
 
,
وی با بیان این‌که مسئله افزایش قیمت مسکن و مغازه گریبان‌گیر مردم شده است، تاأکید کرد: باید این مسئله چاره‌اندیشی شود چراکه در غیر این‌صورت شاهد مشکلات و معضلاتی از جمله خالی‌شدن مغازه‌ها و اجاره ندادن خانه‌ها در سطح شهر خواهیم بود.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: ظاهرا اداره کل دارایی گفته است در حال بررسی مشکلات ناشی از افزایش مالیات است اما تاکنون مشکل حل نشده است.
,
 
,
اربابی بیان کرد: تهیه دفترچه ضریب املاک توسط دارایی، شورای شهر و چند نماینده انجام می‌شود و این دفترچه در اختیار دارایی است و بر اساس ممیزهای دارایی مالیات را تعیین می‌کند.
,
 
,
وی عنوان کرد: مسئله دفترچه املاک و افزایش ضریب مالیات مربوط به سراسر کشور می‌شود و مختص خراسان جنوبی نیست.
,
 
,
جلوگیری از برگزاری مزایده‌ها عامل کاهش قیمت زمین
, جلوگیری از برگزاری مزایده‌ها عامل کاهش قیمت زمین, جلوگیری از برگزاری مزایده‌ها عامل کاهش قیمت زمین,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی گفت: عدم‌ برگزاری مزایده‌های بنیاد مستضعفان باعث آرامش در قیمت زمین شده است ضمن این‌که مزایده‌هایی که شهرداری نیز برگزار می‌کند نقدی است و متقاضیان با قیمت مناسب برنده می‌شوند و مشکل خاصی ندارد.
,
 
,
اربابی بیان کرد: اگر جلوی برگزار مزایده‌ها گرفته و با آن‌ها برخورد شود احتمال کاهش قیمت زمین وجود دارد.
,
 
,
وی اظهار کرد: هر کاری که منجر به جلوگیری از برگزاری مزایده و زمین‌خواری شود از جمله ثبت‌نام از مردم برای ساختن واحد‌های مسکونی در قالب تعاونی، طرح اقدام ملی و سایر اقدامتی که با کمک نهادهای حمایتی در سطح شهر در حال انجام است همگی در کنار هم منجر به کاهش قیمت زمین، مسکن و مصالح ساختمانی خواهد شد.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی افزود: وقتی شاهد افزایش قیمت زمین و مسکن باشیم به تبع قیمت تمامی ملزوماتی که با آن در ارتباط است از قیمت مصالح گرفته تا اشتراک‌های مورد نیاز مسکن همگی افزایش قیمت خواهد داشت لذا برای کاهش قیمت ابتدا باید قیمت‌ها را کنترل کرد و با همکاری همه‌جانبه تمامی دستگاه‌های مرتبط در مورد کاهش قیمت اقدام کرد.
,
 
,
اربابی در مورد طرح اقدام ملی مسکن گفت: طرح اقدام ملی اگر در استان به سرانجام برسد و حق فروش برای متقاضی فراهم نباشد، طرح خوبی است.
,
 
,
وی ادامه داد: مشاهده می‌شود که برخی متقاضیان مسکن ملی از فروش مسکنی که هنوز ساخته نشده خبر داده‌اند در صورتی که این اقدام غیرقانونی است و باید جلوی آن گرفته شود.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی تأکید کرد: باید در زمینه واگذاری مسکن در طرح اقدام ملی بررسی شود و افرادی که مستحق دریافت مسکن هستند ثبت‌نام کنند. حق فروش و واگذاری مسکن را نداشته باشند و متقاضی خودش خانه را بسازد که جلوی دلال‌بازی‌ها نیز گرفته شود.
,
 
,
اربابی بیان کرد: در شهر بیرجند کمبود مسکن نداریم بلکه کمبود مدیریت و اجرای قانون را داریم. زمانی‌که نتوانیم برای مسکن قانون را اجرا کنیم چه توقعی باید داشت؟
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه