اخبار داغ

تالاب کجی خشکید، پرندگان رفتند، ریزگرد می‌آید

تالاب کجی خشکید، پرندگان رفتند، ریزگرد می‌آید
۵ هزار پرنده مهاجری که هر ساله در ایام زمستان میهمان تالاب کجی نهبندان بودند این روزها با خشک‌شدن تالاب به دلیل کاهش بارندگی‌ها سرگردان و بی‌خانمان شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، عقاب طلایی، زاغ‌بور، دال، زاغی، کنجشک درختی، پرستو، هدهد، دم جنبانک ابلق، چکاوک کاکلی، هوبره، سبزه قبا، جغد کوچک، بلدرچین معمولی و زاغ نوک قرمز دیگر به نهبندان نمی‌آیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
خشکی تالاب کجی شاید مهم‌ترین خبر این هفته برای دوستداران محیط زیست خراسان جنوبی باشد، تالابی که زیستگاه این پرندگان مهاجر در کشور بود.
,
 
,
تالاب کجی که در فصول پاییز و زمستان پرآب می شد به محلی امن برای پرندگان آبزی تبدیل شده و پذیرای پنج هزار پرنده مهاجر و بعضا از نوع نایاب کشور بود.
,
 
,
بد نیست بدانید تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان با دارابودن چشم‌اندازی بسیار زیبا، در ۷۵ کیلومتری این شهر و در حاشیه محور این شهرستان به بیرجند قرار گرفته است.
,
 
,
مساحتش ۲۲ هزار هکتار و ۷۶۵ مترمربع است و با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر همواره در فصول سرد خودنمایی می‌کرد و به دلیل پایین‌بودن از سطح ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف و با توجه به شوری زیاد خاک آن به دریاچه‌ای پوشیده از نمک و به رنگ سفید تبدیل می‌شد.
,
 
,
اما در سال جاری شواهد و قرائن نشان می‌دهد تالاب کجی به مرحله خشکی کامل رسیده است به طوری که معاون اداره حفاظت محیط‌ زیست خراسان جنوبی دلیل را کاهش میزان نزولات جوی در این سال‌ها می‌داند. تا حدی که حتی این تالاب به مرحله خشک‌شدن رسیده و این باعث کاهش آمار پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی شده است که به کجی نمکزار نهبندان مهاجرت می‌کردند.
,
 
,
پیگیر احیای تالاب هستیم
, پیگیر احیای تالاب هستیم, پیگیر احیای تالاب هستیم,
 
,
هدایتی‌زاده همچنین در خصوص ارزش‌های اکولوژیکی و زیست‌محیطی تالاب می‌گوید: جاذبه‌های زیست‌محیطی منحصربه‌فردی باعث شده است که این تالاب جزو مناطق گردشگر‌ی قرار گیرد و مورد توجه طبیعت‌گردان بسیاری باشد. جنگل‌های تاغ و قیچ، ریگزارها و تلماسه‌ها و گنبدهای ماسه‌ای از جاذبه‌های طبیعی این تالاب است.
,
 
,
برای نجات تالاب در سال‌های کم‌باران تمهیداتی اندیشیده شده است و مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان درباره بندهای قانونی این راهکار می‌گوید: براساس ماده ۲۵ قانون هوای پاک، مجلس در این شرایط می‌تواند به داد تالاب برسد. چون بنابر این قانون، سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف شده است حقابه محیط زیستی تالاب‌ها را در سال‌های پرباران و کم‌باران با همکاری وزارت نیرو تأمین کند.
,
 
,
حسن اکبری ادامه می‌دهد: برای جلب حمایت دولت در این زمینه در حال پیگیری هستیم چون اگر مشکلاتی که امروز کجی نمکزار نهبندان با آن مواجه است حل نشود، اکوسیستم منحصربه‌فرد آن از بین می‌رود و باید برای پایداری این اکوسیستم یکپارچه همزمان تلاش کرد، چراکه اگر بخشی از آن با مشکل مواجه شود تمام اجزای دیگر آسیب می‌بیند.
,
 
,
وی یادآور می‌شود: در صورت خشک‌شدن تالاب معضلات دیگر پیش‌روی منطقه قرار می‌گیرد و پیشروی کانون‌های گردوغبار دردسرساز می‌شود.
,
 
,
برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی سبب خشکی تالاب شده است
, برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی سبب خشکی تالاب شده است, برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی سبب خشکی تالاب شده است,
 
,
کوهستانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان نیز با اشاره به اهمیت تالاب برای حفظ چرخه اکوسیستم منطقه گفت: امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها تالاب آبگیری نشد، درحالی که این تالاب نقش زیادی در مهار روان‌آب‌ها و جلوگیری از ریزگردها و ایجاد تعادل اکوسیستم دارد.
,
 
,
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان اظهار کرد: برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در چاه موتورها یکی از عوامل خشک شدن تالاب است و در زمستان نیز پرندگان دیگری همچون فلامینگو، چنگر، کاکایی و پرستوی دریایی نیز که قرار بود به این تالاب بیایند که با خشک شدن تالاب همگی سرگردان شده‌اند.
,
 
,
کوهستانی درباره تغییر مسیر مهاجرت این پرندگان از تالاب افزود: کم‌آبی تالاب سبب ورود پرندگان مهاجر به مزارع کشاورزان در اطراف تالاب می‌شود که ممکن است این شرایط تخریب مزارع و ایجاد خسارت به کشاورزان را به دنبال داشته باشد.
,
 
,
احیای تالاب، برنامه ویژه کشورهای مختلف جهان
, احیای تالاب، برنامه ویژه کشورهای مختلف جهان, احیای تالاب، برنامه ویژه کشورهای مختلف جهان,
 
,
در آمریکا تالاب‌ها به سان اسفنج‌های غول آسایی عمل می‌کنند که اثرات سیلاب‌ها را کاهش می‌دهد. رودخانه‌ها، حوضچه‌ها، دریاچه‌ها و باتلاق‌ها، آب‌های ناشی از باران‌های شدید را به خود جذب و ذخیره می‌کنند؛ سپس آن‌ها را به تدریج رها می‌کنند و از میزان حداکثری سیلاب کاسته و از جریان آب رودخانه و خسارت‌های ناشی از آن می‌کاهند.
,
 
,
در پاناما، تالاب‌ها به جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از طوفان‌های گرمسیری کمک می‌کنند و به ترسیب کربن در این مناطق می‌پردازد. یکی دیگر از این خدمات اکوسیستم ارزشمند تالاب‌ها، مقابله با تغییرات آب و هوایی است.
,
 
,
در سال ۲۰۱۱ پس از سیل‌های فاجعه بار تایلند، که بیش از ۱۳ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد و ۴۶.۵ میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرد، بسیاری از ارزش‌های تالاب‌ها برای جلوگیری از سیلاب‌های شهری سخن به میان آوردند.
,
 
,
گفتنی است که در قاره آسیا، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست به عنوان پیشقدم برای اجرای طرح‌های حفاظت از تالاب‌ها در کشورهای هند، میانمار، لائوس، کامبوج، تایلند و ویتنام عمل نموده است.
,
 
,
بنابراین می‌توان گفت که تالاب‌ها از جوامع در برابر طوفان‌ها و دیگر حوادث ناشی از تغییرات آب و هوایی محافظت می‌کنند و به ذخیره‌سازی کربن و تأمین امنیت غذایی و افزایش درآمد مردم از طریق ماهیگیری کمک شایانی می‌کنند. با وجود این مزایای آشکار تالاب‌ها، انسان‌ها با اعمال خود از سال ۱۹۰۰ تقریبا دو سوم از تالاب‌های جهان را به نابودی کشانده‌اند.
,
 
,
بنابراین انتظار می‌رود به مثابه تمام کشورهای جهان، مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست اقدامات اساسی را جهت احیای تالاب‌ها در کشور (از جمله تالاب کجی نهبندان) انجام دهند تا مردم استان و خصوصا شهرستان نهبندان شاهد وقوع ریزگردها نباشند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه