اخبار داغ

اهمیت تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در استان(2)

اشتغال‌زایی گسترده در صنعت شیلات خراسان جنوبی با پرورش ماهی تیلاپیا

اشتغال‌زایی گسترده در صنعت شیلات خراسان جنوبی با پرورش ماهی تیلاپیا
تولید ماهی تیلاپیا در کشور باهدف اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد خصوصاً برای مردم مناطق مرکزی و کویری کشور از جمله استان خراسان جنوبی می‌تواند ضامن دستیابی به اهداف خودکفایی در بخش کشاورزی، نسبت به تأمین مواد پروتئینی و غذایی در سطح منطقه‌ای و ملی افق روشنی را بگشاید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در گزارش قبلی در باب اهمیت تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در استان خراسان جنوبی، افزایش سرانه مصرف ماهی در استان با توسعه تولید ماهی تیلاپیا را بررسی کردیم، در این گزارش بیشتر به معرفی ماهی تیلاپیا می‌پردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, افزایش سرانه مصرف ماهی در استان,
دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به آلودگی موجود در سطح دریاها و رودخانه‌ها بسیاری از آبزیان نابود خواهند شد به همین دلیل آن‌ها آبزی‌پروری را برای بقای نسل آبزیان و تأمین امنیت غذایی کشورها توصیه می‌کنند.
,
 
,
مصرف ماهی تیلاپیا در 180 کشور جهان
, مصرف ماهی تیلاپیا در 180 کشور جهان, مصرف ماهی تیلاپیا در 180 کشور جهان,
 
,
یکی از مهم‌ترین منابع آبزی‌پروری در جهان ماهی تیلاپیا است که خانواده آن مشتمل بر ۱۶۰۶ گونه و ۲۲۱ جنس است که تعداد انگشت‌شمار از خیل عظیم این آبزیان مانند نیل، بلک و رد جنبه تجاری دارند که امروزه بالغ‌بر ۱۹۰ کیلوگرم در ثانیه در 140 کشور جهان تولید و در ۱۸۰ کشور ازجمله ایران مصرف می‌شود.
,
 
,
ماهی تیلاپیا یکی از آبزیانی است که می‌تواند به‌راحتی در آب‌های شور و لب‌شور پرورش داده شود و نیاز کمی به آب و منابع آبی شیرین دارد، به همین دلیل و با توجه به بحران مدیریت منابع آب، خشک‌سالی‌های اخیر و کمبود مصرف سرانه آبزیان در کشور تولید آن می‌تواند نقش به سزایی در افزایش اشتغال‌زایی و مصرف سرانه آبزیان و استفاده بهینه از منابع آبی ایفا کند.
,
 
,
تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است
, تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است, تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است,
 
,
این ماهی نخستین گونه پرورشی در مناطق گرمسیری و دومین ماهی پرورشی جهان پس از خانواده کپور ماهیان است که طبق اعلام فائو تا سال 2030 تبدیل به اولین ماهی پرورشی جهان خواهد شد.
,
 
,
همچنین بانک جهانی با توجه به رشد شدید تولید ماهی تیلاپیا پیش‌بینی کرده است که تا ۲۰۳۰ فقط دو محصول رشد شتابان %۹۰ خواهند داشت که یکی از این دو محصول تیلاپیا است که تا سال مذکور به دو برابر خواهد رسید.
,
 
,
ماهیان گرمابی ماهیانی هستند که ازنظر زیستی در آب‌های با دمای 14-35 درجه سانتی گراد رشد و نمو می‌کنند که تیلاپیا یکی ازاین‌گونه‌هاست به همین دلیل نمی‌توان آن را در برخی از مناطق شمالی کشور پرورش داد.
,
 
,
این ماهی به دلیل خصوصیاتی ازجمله سرعت رشد فوق‌العاده و تولید زیاد در حجم کم برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارزان تمام می‌شود به همین دلیل در هر ثانیه در جهان‌بین 159 تا 190 کیلوگرم تیلاپیا تولید و به بازار عرضه می‌شود و حجم کل صادرات آن در سال 2016 به بیش از 6 میلیارد دلار می‌رسد، حجم تولید آکواریومی این ماهی ۴.۲ میلیون تن است که ارزش آن بین ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است.
,
 
,
ارزش غذایی ماهی تیلاپیا
, ارزش غذایی ماهی تیلاپیا, ارزش غذایی ماهی تیلاپیا,
 
,
در گوشت تیلاپیا استخوان کمی وجود دارد، طعمش شبیه به طعم مرغ و اصطلاحاً به مرغ آبزیان معروف است، به این دلایل سازمان شیلات امیدوار است با تولید داخلی این ماهی ارزشمند بتواند کسانی که به دلیل وجود استخوان در ماهی و طعم و بوی خاص آنان از مصرفشان امتناع می‌ورزند به سمت مصرف ماهی سوق داده شده و از این طریق مصرف سرانه آبزیان به استاندارد جهانی آن یعنی 5/20 کیلوگرم برای هر فرد نزدیک شود و از میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا بیماری‌های قلبی و عروقی کاسته شود.
,
 
,
به گفته کارشناسان، ایران توانایی تولید ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا به‌صورت سالانه را دارد، هرچند این میزان تولید نیازمند حمایت جدی دولت و توسعه زیرساخت‌های آبزی‌پروری در کشور است.
,
 
,
اشتغال‌زایی در استان با پرورش ماهی تیلاپیا
, اشتغال‌زایی در استان با پرورش ماهی تیلاپیا, اشتغال‌زایی در استان با پرورش ماهی تیلاپیا,
 
,
همچنین تولید ماهی تیلاپیا در کشور باهدف اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد خصوصاً برای مردم مناطق مرکزی و کویری کشور از جمله استان خراسان جنوبی می‌تواند ضامن دستیابی به اهداف خودکفایی در بخش کشاورزی باشد و نسبت به تأمین مواد پروتئینی و غذایی در سطح منطقه‌ای و ملی افق روشنی را بگشاید.
,
 
,
توقع کم غذایی از محاسن دیگر تیلاپیاست که تولید آن را اقتصادی کرده و چون منابع آب‌شور و لب‌شور به‌طور عمده در نواحی محروم کشور واقع است، پرورش ماهی تیلاپیا در این نواحی می‌تواند گامی مهم و مؤثر در جهت فقرزدایی و تأمین گوشت و پروتئین مصرفی مردم محروم باشد.
,
 
,
تیلاپیا همچنین به علت رشد سریع و پرورش ساده و ارزان مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرارگرفته است، به همین دلیل در بسیاری از کشورهای منطقه مانند کویت، امارات، عمان، عربستان، فلسطین، چین، مصر و فیلیپین به‌طور گسترده پرورش داده می‌شود.
,
 
,
این ماهی بازارپسندی خوبی در سطح جهانی داشته به‌خصوص گونه رد یا قرمز آن به دلیل درخشش پوست بیشتر موردپسند مردم قرارگرفته است، همچنین قابلیت پرورش این ماهی در آب‌های شور باعث شده از طعم بهتری برخوردار شود.
,
 
,
4 استان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا دریافت کرده‌اند
, 4 استان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا دریافت کرده‌اند, 4 استان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا دریافت کرده‌اند,
 
,
امروزه تیلاپیا به یکی از مشهورترین ماهیان برای پرورش در سراسر دنیا تبدیل‌شده و در آفریقا، اروپا، سراسر اقیانوس آرام، چین، اسرائیل، آمریکا و دریای کارائیب پرورش می‌یابد، در ایران نیز به 4 استان قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی مجوز پرورش ماهی تیلاپیا توسط سازمان شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست داده شده است.
,
 
,
بنابراین با توجه به ویژگی‌های متعدد اقتصادی، درمانی، غذایی انتظار می‌رود تولیدکنندگان و آبزی‌پروران استان به سمت پرورش این ماهی ارزشمند رفته تا از مزایای این کار منتفع شوند.
,
 
,
در گزارش بعدی به دلایل متعدد اقتصادی پرورش ماهی تیلاپیا در استان خواهیم پرداخت.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه