اخبار داغ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین:

لازمه‌ی عملیاتی‌کردن بیانیه‌ "گام دوم" آسیب‌شناسی و شناخت گذشته ‌است/ اگر میدان عمل خالی بماند چتر سلطه‌ی دشمن کشور را فرا می‌گیرد

لازمه‌ی عملیاتی‌کردن بیانیه‌ "گام دوم" آسیب‌شناسی و شناخت گذشته ‌است/ اگر میدان عمل خالی بماند چتر سلطه‌ی دشمن کشور را فرا می‌گیرد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین گفت: لازمه‌ی عملیاتی کردن بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی در درجه‌ی اول نقد، آسیب‌شناسی و شناخت گذشته ‌است که باعث حرکت ما به سوی آینده‌ می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با  صبح‌قزوین؛ درباره‌ی جایگاه فرهنگ در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: فرهنگ یک مفهوم چندوجهی و پیچیده است و تعاریفی گوناگونی دارد اما آنچه که به عنوان یک تعریف عمومی در جامعه مطرح شده مجموعه‌ای از باورها، اندیشه‌ها، نگرش‌ها و عملکردهای رایج بین عده‌ی مشخصی از مردم در یک محدوده‌ی جغرافیایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌قزوین,

وی افزود: فرهنگ لایه‌های مختلفی از آیین‌ها، تشریفات، الگوها، نگرش‌ها و باورهای یک مردم است که سطوح مختلف فرهنگی را تشکیل می‌دهد و باورها و اندیشه‌های یک قوم یا یک ملت بخش اصلی و هسته‌ی مرکزی هر جامعه به شمار می‌رود.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین اذعان کرد: کشور ایران از ابتدا دارای پیشینه‌ی فرهنگ فاخر و فرهیخته بود و بعد از انقلاب اسلامی می‌توان گفت این فرهنگ فاخر به جایگاه شایسته‌ی خود رسیده‌است.

,

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ما توانستیم با پشتوانه‌ی فرهنگ ایرانی و اسلامی حکومتی بر پایه‌ی باورها و اندیشه‌های صحیح تشکیل دهیم و هر گونه باور، اندیشه و عملکردی که در راستای این فرهنگ اجرا شود را می‌توان فرهنگ انقلابی تعبیر کرد و هر باوری که زیر چتر نظام جمهوری اسلامی قرار دارد به عنوان یک باور انقلابی شناخته می‌شود.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: اگرچه در فرهنگ سلایق متفاوتی وجود دارد اما باید این تفاوت سلیقه‌ها را یک فرصت دانست زیرا تضارب آرا می‌تواند راهکارها و راهبردهای ارزشمندی را برای تحقق اهداف آرمان‌های مورد قبول همه‌ی مردم ایجاد کند.

,

وی ادامه داد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی ‌است زیرا سردمداران این انقلاب، امام راحل، روحانیون و جوانان بودند که با اندیشه‌های فرهنگی، انقلابی و اعتقادی به میدان آمدند از سوی دیگر نقطه‌ی آغاز این انقلاب مساجد، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بودند که این نشان می‌دهد مراکز شکل‌گیری انقلاب از جهت اندیشه و مکان منبع جامع فرهنگی بود پس می‌توان انقلاب جمهوری اسلامی را یک دگرگونی فرهنگی تعبیر کرد.

,

گفتمان سازی لازمه اجرای "بیانیه‌ گام دوم انقلاب" است

, گفتمان سازی لازمه اجرای "بیانیه‌ گام دوم انقلاب" است,

اسماعیلی بیان کرد: مسیر و روند فرهنگی پیش‌ از انقلاب و بعد از انقلاب دارای تفاوت‌های فاحشی است زیرا زمانی که آرمان‌ها و اهداف متفاوت‌ است به یقین روش‌های رسیدن به اهداف نیز تمایزاتی دارد.

,

این مقام مسئول گفت: اهداف پیش ‌از انقلاب که زیر نظر نظام پهلوی بود و وجه‌ی فرهنگی، انقلابی، اسلامی و اعتقادی نداشت و بیشتر به سوی مادی‌گرایی، اقتصادی و جدایی دین از سیاست کشیده شده ‌بود.

,

وی افزود: بروز و ظهور مسائلی که ما امروزه به عنوان ناهنجاری به آن نگاه می‌کنیم مانند مراکز فساد و بحث عفاف و حجاب در زمان طاغوت نشان دهنده‌ی مسیر نادرست فرهنگی در گذشته بود و این درحالی است که نظام جمهوری اسلامی یک نظام رحمانی بوده و آرمان‌ها و اهداف ما در این نظام بر اساس مباحث و آموزه‌های دینی و اعتقادی است.

,

این مقام مسئول درباره‌ی ابلاغ پیام رهبری در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد: یکی از نعمات انقلاب اسلامی داشتن رهبر فرزانه، اندیشمند و فرهیخته است.

,

وی تصریح کرد: سن چهل‌سالگی را سن بلوغ می‌نامند زیرا در این سال افراد پختگی لازم را به دست می‌آورند رهبر معظم انقلاب نیز با این دیدگاه در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی با ابلاغ بیانیه‌ی گام دوم قصد ایجاد تغییرات در عملکردها و روش‌های اجرایی اهداف را داشتند.

,

اسماعیلی در ادامه ابراز کرد: طی چهل سال گذشته انقلاب اسلامی تجربیات زیادی در عرصه‌های اقتصادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کسب کرده که این تجربیات می‌تواند ره‌توشه‌ای برای ادامه‌ی مسیر انقلاب اسلامی باشد.

,

وظیفه‌ی ما حفظ سنگر ارزش‌ها است

, وظیفه‌ی ما حفظ سنگر ارزش‌ها است,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین عنوان کرد: بیانیه‌ی گام دوم نقطه‌ی عطف نظام جمهوری اسلامی است بند بند این بیانیه که بصورت هوشمندانه طراحی شده، عناصر لازم برای ایجاد تغییر و تحول را با نگاه به گذشته، امید به آینده، پایبند بودن به ارزش‌ها، تاکید به نسل جوان، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت، مبارزه با فساد، استقلال و آزادی و سبک زندگی بیان کرده‌است.

,

وی ادامه داد: لازمه‌ی عملیاتی کردن بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی در درجه‌ی اول نقد، آسیب‌شناسی و شناخت گذشته ‌است که باعث حرکت ما به سوی آینده‌ می‌شود.

,

وی افزود: لازمه‌ی اجرای بیانیه گام دوم همچنین شناخت فهم درست و دقیق آن است که این شناخت می‌تواند باعث جلوگیری از برداشت‌های اشتباه بیانیه شود.

,

اسماعیلی بیان کرد: سومین راه اجرای بیانیه گفتمان‌سازی و ایجاد ذهنیت صحیح است که در این گفتمان سازی باید قشر جوان و نوجوان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، بیانیه‌ی گام دوم نیازمند بسترسازی فرهنگی برای تبیین، تفهیم و شناخت دقیق است تا بتواند استراتژیک آینده را محقق کند.

,

وی گفت: جمهوری اسلامی گام‌های بسیارخوبی در عرصه‌‌های علم و فناوری، تکنولوژی، اقتصاد، فرهنگ، اخلاق و معنویت در طول چهل‌ساله گذشته برداشته اما حفظ این دستاوردها در جامعه کنونی بسیار حائز اهمیت است و تلاش برای رسیدن به قله و اهداف بالاتر نباید فراموش شود.

,

اسماعیلی ادامه داد: طبق سخنان رهبر معظم انقلاب کشور برای پیشرفت باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد اما نقد باید منصفانه باشد و از سیاه نمایی جلوگیری شود از سوی دیگر ما در نظام جمهوری اسلامی نقاط قوت بسیاری داریم که لازم است این مسائل هم مورد توجه قرار بگیرد.

,

وی ابراز کرد: ارزش‌ها، توسعه‌ی فرهنگ، جذب حداکثری و دفع حداقلی و صیانت از فرهنگ خودی است که این عمل همکاری تمام ارگان‌های دولتی و خصوصی را در تعامل فرهنگی، هم‌افزایی فرهنگی و جلوگیری از فرهنگ جزیره‌ای می‌طلبد.

,

دشمن در تلاش برای تغییر هویت و باورهای خانوادهای ایرانی است

, دشمن در تلاش برای تغییر هویت و باورهای خانوادهای ایرانی است,

این مقام مسئول تصریح کرد: عناصر فرهنگی دقیق در بیانیه مطرح شده که یکی از آنها سبک زندگی ایرانی و اسلامی است که باید بر اساس هویت ملی و اسلامی کشور اجرا شود و اولین اقدامی که می‌توان در راستای تحقق اهداف فرهنگی رهبر انقلاب انجام داد توجه به سبک زندگی، تقویت و احیای هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی است.

,

وی در ادامه تاکید کرد: سبک زندگی مسئله‌ی بسیار مهمی است که امروز در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است، بخشی از این سبک زندگی در حول محور باورها و عقاید می‌چرخد و در رفتار نمود پیدا می‌کند که وظیفه‌ی ما در جامعه‌ی کنونی با توجه به این عقاید ابلاغ سبک زندگی اسلامی و ایرانی به نوجوانان و جوان است.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین عنوان کرد: سبک زندگی در نوع پوشش، کالاهای مصرفی، تولیدات فرهنگی، نوع تعاملات افراد با یکدیگر، اخلاق، رعایت قانون و مقررات، ارتباطات اجتماعی و مد و لباس نمود پیدا می‌کند.

,

وی در ادامه گفت: وظایف ما برنامه‌ریزی جامع و مدون برای تمامی مسائل مطرح شده‌است که برای این کار ارگان‌های متولی فرهنگ می‌توانند با توجه به پیشینه‌ی کشور برنامه‌های آموزشی، تبلیغی، رسانه‌ای و ترویجی برگزار کنند.

,

اسماعیلی افزود: خطراتی که امروزه فرهنگ اسلامی و ایرانی را تهدید می‌کند نسبت به گذشته متفاوت است امروزه ما با قرارگیری در عصر جهانی‌شدن، عصر ارتباطات، شبکه‌‎های اجتماعی، فضای مجازی و اینترنت و ماهواره باید فعال و پویا عمل‌ کنیم تا از سلطه‌ی بیگانگان برای ابلاغ فرهنگ خود به جهان در این فضاها جلوگیری کنیم.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: ایران با وجود پیشینه‌ی فرهنگی قوی نباید تحت تاثیر فرهنگ‌های غربی قرار بگیرد امروزه دشمنان در عرصه‌ی تکنولوژی، جوان و نوجوان ایرانی را مورد هدف قرار داده‌اند و در تلاشند تا هویت و باورهای خانوادهای ایرانی را تغییر دهند که وظیفه‌ی ما حفظ سنگر ارزش‌ها است.

,

وی در پایان گفت: سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی باید با ایجاد تعاملات فرهنگی، فرهنگ افزایی و پرهیز از ایجاد فرهنگ جزیره‌ای وارد عملیات شوند و در راستای اجرای دستورات رهبری و تحقق بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی تلاش کنند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه