اخبار داغ

در گفتگوی دانا با کارشناس مسائل سیاسی مطرح شد؛

دست خالی دولت در دفاع از برجام/ فواد ایزدی: هیچ چیزی از برجام عاید ایران نشد

دست خالی دولت در دفاع از برجام/ فواد ایزدی: هیچ چیزی از برجام عاید ایران نشد
کارشناس مسائل آمریکا گفت: کشور بعد از این که توافق صورت گرفت، یکی دو سالی هم معطل میوه برجام شد؛ اما دولتمردان بعد از خروج آمریکا از برجام منتظر برجام اروپایی ماندند و در 6 سال گذشته کشور معطل داستان برجام بود که آخر سر هم هیچی عاید ایران نشد.
[

«فواد ایزدی» کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به عملکرد دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور در مواجهه با اقدامات اروپایی در خصوص برجام، اظهار داشت: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد یک ذهنتی هم در آمریکا هم در اروپا ایجاد شده است که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران در برجام می ماند؛ یکی از دلایلی که آمریکا از برجام خارج شد همین ذهنیت بود، به عبارت دیگر طرف های مقابل هم می خواستند فشار را علیه ایران افزایش دهند و هم می خواستند ایران در برجام بماند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: قبل از خروج آمریکا از برجام عده ای در کشور صحبت از برجام اروپایی کردند و گفتند ما در برجام می مانیم حتی اگر آمریکا نباشد. آمریکایی ها اطمینان حاصل کرده بودند که می توانند این کار را انجام دهند زیرا با توجه به حضور ایران در برجام منافع برجامی شان را حفظ می کردند.

,

این کارشناس با بیان این که کشور چندین سال معطل مذاکرات برجام بود، گفت: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، هدفش این بود که ایران در برجام بماند و منافع آمریکا و اروپا از برجام محفوظ باشد؛ این در حالی است که اروپایی ها نقش پلیس خوب را بازی کردند به این معنا که آمدند و اعلام کردند که اینستکس داریم و کارهایی می کنیم که منافع ایران از برجام تامین شود. اورپایی ها با این سبک حدود یک سال و نیم کشور را معطل کردند و نتیجه این شد که چند سال طول کشید و کشور معطل مذاکرات برجام بود.

,

 

,

سیاست دستگاه دیپلماسی در مواجهه با برجام صحیح نیست

, سیاست دستگاه دیپلماسی در مواجهه با برجام صحیح نیست, سیاست دستگاه دیپلماسی در مواجهه با برجام صحیح نیست,

ایزدی خاطر نشان کرد: کشور بعد از این که توافق صورت گرفت، یکی دو سالی هم معطل میوه برجام شد؛ اما دولتمردان بعد از خروج آمریکا از برجام منتظر برجام اروپایی ماندند و در 6 سال گذشته کشور معطل داستان برجام بود که آخر سر هم هیچی عاید ایران نشد.

,

وی در پاسخ به این سوال که "دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی برای جلوگیری از رفتار امروز اروپایی ها و آمریکا چه باید می کردند؟" گفت: دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی باید به این نکته پی می بردند که سیاستی که دنبال می کردند سیاست صحیحی نیست، یا لااقل فرمایشات رهبری مبنی بر این که نباید به طرف مقابل اعتماد کرد را می پذیرفتند و خودشان را معطل داستان برجام نمی کردند.

, "دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی برای جلوگیری از رفتار امروز اروپایی ها و آمریکا چه باید می کردند؟", "دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی برای جلوگیری از رفتار امروز اروپایی ها و آمریکا چه باید می کردند؟",

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر این که دولت باید سیاست تفکیک آمریکا از اروپا را کنار بگذارد، گفت: زمانی که طرف های مقابل نقش و سنارویوی پلیس بد و خوب را بازی میکنند، یعنی این ها همدست و همکار هستند؛ زمانی که این ها همکار هستند دیگر نیازی به تفکیک نیست، این بدان معنا نیست که باهم هیچ اختلافی نداشته باشند، اختلاف هست اما بدان معنا هم نیست که با هم همکاری ندارند.

,

فواد ایزدی اروپایی ها را همکار و همدست آمریکایی ها خوانند و افزود: اروپایی ها با آمریکا همکاری دارند و همکاری شان هم گسترده است و با توجه به این که اهداف مشترکی علیه ایران دارند، با هم همکاری می کنند.

,

وی در ادامه اذعان کرد: یک نکته باید در رابطه با برجام مورد توجه دستگاه دیپلماسی قرار می گرفت؛ در واقع سوال این است که اگر وضعیت فعلی پیش بینی نمی شد -حالتی که ما الان با آمریکا و اروپا داریم- چرا پیش بینی نشد؟ در حالی که خیلی ها وضعیت فعلی را پیش بینی می کردند؛ اما اگر پیش بینی می شد پس چرا دولت انقدر بی جهت از برجام تعریف و کشور را معطل کرد؟ این سوالاتی است که دوستان در دولت باید پاسخ دهند.

,

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که "آیا دستگاه دیپلماسی باز هم منتظر گشایش برجام توسط اروپایی ها خواهد بود؟" ابراز داشت: با همه این تجربیات 6 سال گذشته، دستگاه دیپلماسی نباید منتظر اروپایی ها بماند؛ البته به نظر می رسد افرادی در دولت هستند که عبرت و درس گرفتن از داستان برجام برایشان سخت است. ولی قاعدتاً دستگاه دستگاه دیپلماسی باید به اشتباهاتی که وجود داشته، پی ببرد و یک تغییری در نوع نگاهش در حوزه سیاست خارجی دهد.

, "آیا دستگاه دیپلماسی باز هم منتظر گشایش برجام توسط اروپایی ها خواهد بود؟", "آیا دستگاه دیپلماسی باز هم منتظر گشایش برجام توسط اروپایی ها خواهد بود؟",

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه