اخبار داغ

مصائب صاحبان خودرویی که تولید می‌شود اما غیراستاندارد است!

رانندگان موتور سه‌چرخ؛ اقشار کم‌درآمدی که همچنان از نحوه سهمیه بندی بنزین متضررند

رانندگان موتور سه‌چرخ؛ اقشار کم‌درآمدی که همچنان از نحوه سهمیه بندی بنزین متضررند
اجرای طرح "اصلاح مصرف سوخت" در کشور و جاماندن عده ای از سهمیه بندی ها، پرده از مشکلاتی خاموش در شغل‌هایی برداشت که اکثراً اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه با آن کسب درآمد می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، بعد از سهمیه بندی بنزین در اواخر آبان ماه سال جاری بیشترین  قشری که متحمل دغدغه و مشکل شدند گروه ضعیف و آسیب پذیری بودند که کسب درآمد زندگی شان با این مسئله ارتباط مستقیمی پیدا می کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

گروه های زیادی از جمله دفاتر گردشگری، پیک های موتوری، تاکسی های پلاک سفید و خیلی از گروه های دیگر از این سهمیه بندی جا مانده اند و هیچ‌گونه تعریفی برای آنها لحاظ نشده است، در این میان موتور سه چرخ‌هایی که در شهرها جابجایی و حمل بار را انجام می دهند نیز خودنمایی می کنند با این تفاوت که برای این گروه نه تنها در سهمیه بندی بنزین جایگاهی قرار داده نشده، بلکه نداشتن پلاک و هویت، سند جهت  خرید و فروش و غیر استاندارد بودنش از جمله عواملی هستند که این وسیله نقلیه تولید و بدون داشتن هیچ‌گونه متولی در جامعه رها شده اند.

,

سه چرخه ها از سویی تولید و در اختیار مصرف کننده‌ها قرار می‌گیرد از سویی دیگر غیراستاندارد نامیده می‌شوند، در حالی که بازیافت کننده‌های غیرمجاز زباله، همچنین بسیاری از کاسبان خرده پا برای حمل و نقل اجناس خود، این وسیله نقلیه را انتخاب کرده اند.

,

 

,

, ,

 

,

هر جا فریاد می زنیم کسی پاسخگو نیست
مرادی، مرد 58 ساله ای که 15 سال است موتور سه چرخ نان آور خانواده او شده است، می گوید: اوضاع کار چندان تعریفی ندارد، در طول ماه حدود 15 تا 20 بار جابجا می کنم و کرایه ای که از مشتری دریافت می کنم 15 هزار تومان است.
وی ادامه داد: در طرح سهیمه بندی بنزین، به موتور سه چرخ ها هیچ سهمیه ای تعلق نگرفت، به شرکت نفت سرزدیم گفتند باید دستور از بالا بیاید، چند سال پیش در سهمیه بندی بنزین پلاکی مخصوص سوخت اختصاص دادند و براساس آن پلاک به ما سوخت تعلق می گرفت، الان با شرایط پیش آمده و گرانی ها وضعیت برای ما خیلی سخت تر شده است.
مرادی می گوید: این موتورها فاقد پلاک هستند و چندباری که پیگیر شده ایم می گویند، این وسیله ابزاری برای امورات کشاورزی است و استاندارد نیستند.
رحیم پور، یکی دیگر از رانندگان موتور سه چرخ که 50 سال سن دارد، گفت: 15 سال است که با این موتور سه چرخ، خرج زندگی ام را در می آورم، وضعیت کار ما خیلی بد است، باربری با این موتورها از 7 هزار تا 10 هزار است.
وی ادامه داد: در ماه شاید حدود 30 نهایت تا 40 تا بار جابجا کنم و نهایت درآمدم به 400 هزار تومان هم نمی رسد،  از طرفی با سهیمه بندی بنزین به ما سوختی تعلق نگرفت و به هر جا سر زدیم ما را به جای دیگر می فرستند.
رحیم پور می گوید: هر جا فریاد می زنیم کسی پاسخگو نیست، شرکت نفت می گوید پلاک ندارید بنابراین سوخت به وسیله شما تعلق نمی گیرد، راهور هم پاسخگو نیست، خودمان هم توانایی این را نداریم در این سن به دنبال تغییر شغل برویم.

, هر جا فریاد می زنیم کسی پاسخگو نیست, هر جا فریاد می زنیم کسی پاسخگو نیست,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

گرانی بنزین برای ما دردسر ساز شده است
نوروزیان، مرد 54 ساله دیگری که 23 سال است راننده موتور سه چرخ است، می گوید: در این مدت که صاحب موتور سه چرخ هستم تاکنون سه موتور را تعویض کردم، جدا از کم بودن درآمد این موتورها، گرانی بنزین برای ما دردسر ساز شده است.
وی ادامه داد: چند سال قبل در سهمیه بندی بنزین با پیگیری های زیادی که داشتیم برای موتور سه چرخ ها نیز این سهمیه بندی لحاظ شد و 25 لیتر سوخت در ماه به صورت یارانه ای تعلق گرفت.
نوروزیان گفت: 25 لیتر سوخت یارانه ای به گونه ای بود که باید یکجا از آن استفاده می شد، در حالی که هرباک موتور سه چرخ ها ظرفیت 13 لیتر بنزین را داشت و اجازه اینکه 12 لیتر باقی مانده را زمان دیگری استفاده کنیم یا با خود ببریم وجود نداشت و عملا در طول ماه 15 لیتر بنزین با قیمت دولتی به دست ما می رسید.

, گرانی بنزین برای ما دردسر ساز شده است, گرانی بنزین برای ما دردسر ساز شده است,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

اگرغیراستاندارد است چرا تولید می‌شود
وی ادامه داد: در سهیمه بندی امسال که موتور سه چرخ ها در سهمیه بندی لحاظ نشدند، به استانداری و شرکت نفت مراجعه کردیم، گفتند اقدام کردیم تهران جواب هنوز نداده است.
نوروزیان افزود: شرکت نفت می گوید چون پلاک ندارید، سوخت به شما تعلق نمی گیرد، از طرفی می گویندغیراستاندارد است اگر غیراستاندارد چرا تولید می شود و با قیمت 18 میلیون تومان یک موتور سه چرخ به فروش می رسد.
غلام نژاد، راننده 49 ساله دیگری که 13 سال است صاحب این موتور سه چرخ است، می گوید: باک موتور من ظرفیت 8 لیتر سوخت دارد، با پیگیری هایی که کرده ایم گفتند هنوز نامه اش از تهران نیامده است.
وی ادامه داد: هر چه می گوییم کسی صدای ما را نمی شنود، به موتور های معمولی سوخت تعلق می گیرد، در حالی که ما کسب و کار زندگی مان براین اساس است و در هیچ جا سهمیه ای نداریم.
 غلام نژاد می گوید: سه فرزند مدرسه ای دارم، مستاجر هستم با این شرایط نمی توانم در طول روز حتی وسایل ضروری منزل را فراهم کنم، زمستان کارم کمتر شده و کم آورده ایم.

, اگرغیراستاندارد است چرا تولید می‌شود, اگرغیراستاندارد است چرا تولید می‌شود,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

سه چرخ ها استاندارد نیستند، پلاک داده نمی شود
رحمان اسپیدکار، رئیس پلیس راهور خراسان شمالی در این باره گفت: براساس قوانین تعریف شده در راهنمایی و رانندگی موتورهای سه چرخ استاندارد نیستند و براین اساس پلاک راهنمایی و رانندگی به آنها داده نمی شود.
وی ادامه داد: بارها مکاتباتی در رابطه با پلاک زنی این موتورها با پلیس راهوار کشور داشته ایم اما آنها نیز دلیل عدم تخصیص پلاک را نداشتن استاندارد لازم این وسیله نقلیه اعلام کرده اند.
این مقام مسئول اضافه کرد: این گروه از موتورها در لیست وسایل نقلیه تعریف شده خودرو و موتور سیکلت قرار نمی گیرد و در قانون و آیین نامه رانندگی برای آنها هیچ گونه جایگاهی لحاظ نشده است.

, سه چرخ ها استاندارد نیستند، پلاک داده نمی شود, سه چرخ ها استاندارد نیستند، پلاک داده نمی شود,
,
,
,

 

,

نداشتن پلاک دلیل اختصاص نیافتن سهمیه بنزین
مجتبی شکوری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان شمالی در ادامه گفت: در ابتدای سهمیه بندی بنزین با توجه به اینکه این گروه نیز در لیست جاماندگان قرار گرفته بودند، به وزرات نفت کشور نامه نگاری هایی انجام شد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی عدم اختصاص این گروه به سوخت نداشتن پلاک راهنمایی و رانندگی است، همچنین در پلیس راهور موتور سیکلت هایی که بالای 10 سال سابقه کار دارند اسقاطی لحاظ می شوند.
این مقام مسئول ادامه داد: این گروه از وسایل نقلیه هیچ گونه متولی ندارند و افرادی که از این وسایل نقلیه استفاده می کنند با هدف کسب درآمد زندگی شان افراد ضعیف جامعه هستند.
شکوری اضافه کرد: در سهیمه بندی بنزین در سال 88 با هماهنگی های حاصله با وزارت کشور طی اعلام فراخوان تعداد یک هزار و 170 دستگاه موتور سه چرخ در خراسان شمالی برای اختصاص سوخت یارانه ای ثبت نام کردند ،که از این تعداد 650 دستگاه مربوط به مرکز استان بود.

, نداشتن پلاک دلیل اختصاص نیافتن سهمیه بنزین, نداشتن پلاک دلیل اختصاص نیافتن سهمیه بنزین,
,
,
,
,

 

,

, ,


وی خاطر نشان کرد: بعد از فراخوان به این موتور ها پلاک اختصاص سوخت نصب شد و این افراد با استفاده از کالا برگ می توانستند از این سوخت با قیمت یارانه ای بهره مند شوند.
شکوری بیان داشت: این در حالی است که در سال جاری طی نامه نگاری های متعدد از طرف شرکت نفت و استانداری تاکنون هیچ گونه دستورالعملی ارسال نشده است.
وی افزود: آخرین آمار مربوط به سال 88 است و با احتمال از رده خارج شدن تعدادی و با توجه به اینکه این گروه متولی ندارد هیچ آماری از تعدادشان در دسترس نیست.

,
,
,
,

 

,

وسیله نقلیه ای فاقد پلاک و هویت

, وسیله نقلیه ای فاقد پلاک و هویت, وسیله نقلیه ای فاقد پلاک و هویت,

حمیدرضا شافعی، سرپرست سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری بجنورد گفت: موتور سه چرخ ها جزو وسایل نقلیه ای هستند که فاقد پلاک و هویت هستند.
وی ادامه داد: این موتورها تولید و به بازار عرضه می شود در حالی که راهور اعلام کرده است که این موتورها از لحاظ فنی قابلیت تردد را ندارند و استاندارد نیستند.
شافعی خاطرنشان کرد: همچنین این مسایل نقلیه موتوری به دلیل نداشتن پلاک از سهمیه بندی بنزین محروم هستند.
وی بیان داشت: در گذشته پلاک هایی برای اختصاص سوخت برای این موتورها نصب شده بود اما در سال جدید تاکنون هیچ اتفاقی نیافتاده است.
شافعی گفت: این گروه قشر محروم و ضعیف جامعه هستند و با محرومیت از دریافت سوخت یارانه ای بار و فشار وارد بر آنها بیشتر شده است.

,
,
,
,
,

 

,

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه