اخبار داغ

جوابیه به یک خبر دانا؛

مسئولان سایت «۵۰۴۰» و «یقه» چه چیزی را کتمان می‌کنند؟

مسئولان سایت «۵۰۴۰» و «یقه» چه چیزی را کتمان می‌کنند؟
در پی درج خبری در دانا و انتقاد از برخی اقدامات دو سایت یقه و 5040، مسئولان این سایت ها جوابیه ای به دانا ارسال کردند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پی انتشار خبری با عنوان کت و شلوارهایی که به خاطر پرو رایگان چند میلیون گران تر فروخته می‌شوند/ تکرار تجربه ناموفق سایت 5040 در سایت یقه پیرامون قیمت بالای اجناس در این سایت، اظهار نامه و اخطاریه ای از سوی این سایت برای شبکه اطلاع رسانی دانا ارسال شده است.

در این اظهارنامه آمده است که «فروشگاه اینترنتی یقه از سال 97 ضمن ثبت علامت تجاری و اخذکلیه مجوزهای قانونی، اقدام به ارائه سرویس فروش پوشاک در فضای کسب و کار اینترنتی نموده است. تمامی قراردادهای این فروشگاه اینترنتی با برندهای مطرح و ثبت شده داخلی بوده و این امر بدیهی است که قیمت گذاری این محصولات توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و اصناف مربوطه و در نهایت تحت نظارت سازمان تعزیرات صورت می پذیرد بر کسی پوشیده نیست.»

پیگیری های خبرنگار دانا در این خصوص حاکی از آن است که قیمت های کالاهای معرفی شده در این سایت با قیمت فروشگاه‌های انحصاری در سطح کشور یکسان بوده و تنها تفاوت این است که این فروشگاه ها معمولا در خریدهای حضوری تخفیفات زیادی به مشتریان ارائه می دهند.

به عنوان مثال با پیگیریهای انجام شده مشخص شد قیمت یک نوع کت و شلوار که در این سایت حدود 4 میلیون تومان قیمت گذاری شده است، در فروشگاه مرکزی با تخفیف حدود 40 درصدی هم عرضه شده و تا 2 میلیون و 300 هزار تومان هم به فروش رسیده است.

در اظهارنامه این فروشگاه اینترنتی مطرح شده که این فروشگاه کلیه مجوزهای قانونی را در اختیار دارد اما تنها در یک پیگیری خبرنگار دانا مشخص شد این فروشگاه که به گفته خود حدود یک سال از فعالیت آن می گذرد، فاقد مجوز های لازم و پروانه کسب و فعالیت از سوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی است.

در همین راستا بر اساس ماده (87) قانون نظام صنفی، فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است که این سایت بدون این مجوز اقدام به فعالیت کرده است.

در اظهارنامه این سایت از سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک نهاد ناظر بر قیمت گذاری این سایت نام برده شده است؛ این در حالی است که سازمان تعزیرات حکومتی تنها در صورت اعلام شکایات از سوی نهادهای متولی و یا شکایات مردمی نسبت به بررسی قیمت گذاری ها ورود کرده و موارد را بررسی و در صورت تخلف با آنها برخورد میکند و نظارت بر قیمت گذاری از وظایف ذاتی این نهاد نیست و نه تنها این سایت بلکه سایر عرضه کنندگان در خصوص قیمت گذاری ارتباطی با این سازمان ندارند.

پیگیری های خبرنگار دانا از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم حاکی از آن است که این سازمان تنها به قیمت گذاری کالاهای با اولویت اول یا مهم ورود می کند و بر اساس قانون قیمت گذاری پوشاک و کالاهایی که قیمت آنها تابع عرضه و تقاضاست بر عهده این سازمان نیست و این بخش از جوابیه سایت یقه که قیمت گذاری آنها توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت گرفته اساساً نادرست است.

از طرف دیگر در نامه ای به شماره 48021 که در تاریخ 16 تیر ماه سال 94 از سوی دولت به ستاد هدفمندی یارانه ها ابلاغ شده است، برای هماهنگ سازی و ایجاد وحدت در رویه قیمتگذاری کالاها و خدمات با اولویت اول مشمول قیمت گذاری بوده و سازمان حمایت بر قیمت گذاری آنها نظارت دقیق دارد.

در این نامه کالاها و خدمات با اولویت دوم نیز مشخص شده و مشمول رصد و پایش قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت می شوند. اما در این نامه عنوان شده است نرخ گذاری سایر کالاها (نظیر پوشاک) تابع شرایط عرضه و تقاضا بوده و تنها سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در صورت دریافت شکایت به این قیمت گذاری ها ورود پیدا می کند.

از همین جهت قیمت این سایت نه تنها از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حتی تغزیرات حکومتی تعیین نشده است بلکه این سایت مجوز کسب و کارهای مجازی را هم نداشته و این ادعای گردانندگان آن کاملاً تکذیب می شود.

در اظهارنامه ای مشابه از سوی سایت 5040 که گردانندگان آن با گردانندگان سایت یقه مشترک هستند و برای دانا ارسال شده آمده است که این سایت در بخش دوم خبر مذکور با تعرض به شرکت فروشگاه اینترنتی 5040 اکاذیبی از جمله نارضایتی مشتریان در بدقولی فروشگاه اینترنتی 5040 در مرجوعی کالاهای فروخته شده و عرضه کالاهای فاقد مجوز سازمان غذا و دارو را منتشر کرده است. این در حالی است این شرکت شرکت تنها نسبت به عرضه کالاهایی اقدام می نماید که کلیه مجوزهای قانونی آن از سازمان غذا و دارو و سایر مبادی ذیربط توسط تولید کننده اخذ و ارائه شده باشد.

ادعای سایت 5040 در حالی است که در خبر دانا اشاره ای به مجوز های 5040 نکرده بلکه عنوان شده است که محصولات این شرکت تا مدت ها نتوانسته بودند از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرند و این موضوع در رسانه ها به کرات مطرح شد تا جایی که رئیس سابق سازمان غذا و دارو نشبت به این مساله گفتگوهایی را در رسانه ها منتشر کرد.

به گفته مسئولان وقت سازمان غذا و دارو علت اصلی تخلفات عمده از سوی شرکت 5040 تبلیغات آنها بوده است به طوری که در شرایطی که در هیچ کجای دنیا هنوز درمان های قطعی برای مسائلی نظیر چاقی، ریزش مو، سفیدی مو، چین و چروک صورت و ... کشف نشده است، اگرچه شاید محصولات این شرکت در بهبود این مسائل تاثیر داشته باشند اما اعلام واژه «قطعیت» در تبلیغات این محصولات خلاف قانون است.

نکته دیگر نارضایتی مشتریان از محصولات این شرکت بوده که با یک جستجوی ساده به نظرات کاربران و تالارهای گفتگو و همچنین پرس و جوی میدانی از مصرف کنندگان می توان دریافت که تعداد زیادی از افراد وجود دارند که از نتیجه این محصولات راضی نبوده اند و از این جهت مطالبی که در گزارش دانا مطرح شده چیزی به جز واقعیت نبوده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
armin -> 1402/04/01
پاسخ

سلام. من هم گیر کلاهبرداری ۵۰۴۰ افتادم. ۶ ماه پولمو ندادن. هی زنگ می زدم. تا بالاخره ازشون تو این سایت شکایت کردم. https://ecunion.ir/complaint سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی. طی ۲ ساعت خودشون زنگ زدن و پولمو دادن. کلی هم عذرخواهی کردن و خواهش تمنا کردن که تو سایت شکایت رو ببندم ولی نبستم و می خوام پیگیری بشه. شما هم اگر مال باخته این شرکت کلاهبردار هستید حتما شکایتتون رو ثبت کنید چون مجبور میشن خیلی سریع پول رو پس بدن