اخبار داغ

جنگل‌ها؛ گنجینه‌هایی که نادیده گرفته می‌شوند؛

مشارکت مردمی؛ اصل اساسی در حفظ طبیعت

مشارکت مردمی؛ اصل اساسی در حفظ طبیعت
جنگل‌ها کامل‌ترین، باارزش‌ترین و متنوع‌ترین پوشش گیاهی زمین را تشکیل می‌دهند که با وجود قفواید بسیاری که برای انسان‌ها دارند عموما نادیده گرفته می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ تمامی موهبت‌های زمینی به گونه‌ای با هم در تعامل و تعادل هستند که به محض آسیب رسیدن به یکی از آنان، مابقی نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

در این میان رابطه آب و خاک و گیاه، اساسی‌ترین معادله پایداری طبیعت به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که آسیب رساندن به هر کدام علاوه‌بر ایجاد اختلال در طبیعت، زندگی همه موجودات زنده را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
 
جنگل‌ها کامل‌ترین، باارزش‌ترین و متنوع‌ترین پوشش گیاهی زمین را تشکیل می‌دهند، این عرصه‌ها در قرون متمادی زیستگاه جوامع انسانی بوده و انسان‌ها به فراخور نیاز از آن‌ها بهره برده‌اند، با افزایش روزافزون جمعیت، نیاز انسان‌ها به جنگل‌ها افزایش یافت.
 
در این بین نباید از حرص و طمع برخی در بهره‌برداری از این منابع الهی غافل شد که همین امر باعث شد جنگل‌ها مورد بهره‌برداری بی‌رویه قرار گرفته و فشار بسیاری به آن‌ها وارد شود.
 
جنگل‌ها فراهم‌کننده هوای سالم برای زمین و پایدارکننده آب و خاک هستند

فرزاد رضازاده کارشناس آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: جنگل به‌عنوان ارزشمندترین نوع پوشش گیاهی دارای نقش بسیار مؤثر در تعادل طبیعت است، به این صورت که آن را ریه‌های زمین دانسته‌اند، هوای سالم و مطبوع را برای زمین فراهم می‌سازد و خاک و آب را نیز پایدار می‌نماید.

وی تصریح کرد: در واقع در مناطق جنگلی، بارش‌ها به‌طور اعجاب‌انگیزی به لایه‌های درونی زمین و نهایتاً منابع آبی پایدار منتهی می‌شوند و حتی اگر در زیر چتر درختان رواناب تولید شود، آب سالم و فاقد هرگونه رسوبی جریان خواهد یافت که کاملاً با شرایط طبیعت هماهنگ است.

کارشناس آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی مناطق این گنجینه‌های ارزشمند مورد بی‌مهری واقع شده و با بی‌تدبیری و بهره‌برداری غلط و غیراصولی منجربه تخریب شده که جنگل‌ها می‌بایست نسبت به احیا و فراهم نمودن شرایط بازگشت اقدامات موثری صورت پذیرد.

رضازاده ادامه داد: در همین راستا می‌توان برنامه‌هایی را متناسب با شرایط رویشگاهی و زمانی تنظیم نمود که درواقع به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدت شامل تمامی اقدامات آبخیزداری است که می‌توان ضمن کنترل رواناب شرایط رطوبتی و حفاظتی خاک را به‌منظور احیای پوشش گیاهی خصوصا جنگل‌ها فراهم سازد به همین منظور چنانچه عرصه قابلیت ورود ماشین‌آلات را داشته باشد اقامات کانیکی در آبراهه‌ها و دامنه‌ها قابل اجرا می‌باشد این‌گونه اقدامات شامل بندهای خاکی، سنگی ملاتی، سیستم‌های پخش سیلاب و... هستند که سطح وسیعی را می‌تواند در بر بگیرد.
 
آگاهی‌بخشی به بهره‌برداران مهم‌ترین عامل در پایداری منابع جنگلی

وی افزود: در غیر این صورت می‌توان با مشارکت بهره‌برداران و با ابتدایی‌ترین امکانات و مصالح موجود این کار را به انجام رسانید. 

کارشناس آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمره قرار می‌گیرد می‌توان به بندهای خشکه‌چین، چپری، چاله‌های هلالی، کنتور فارو و تمامی اقداماتی که منجربه استحصال آب باران می‌شود اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این‌گونه اقدامات علاوه‌بر متعادل کردن شرایط تخریبی حاکم، زمینه را برای جنگل‌کاری با بذر یا نهال فراهم می‌سازد گفت: با توجه به اینکه آگاهی‌بخشی به بهره‌برداران مهم‌ترین عامل در پایداری منابع جنگلی به‌شمار می‌رود راهکارهای احیا و حفاظت خاک در عرصه‌های جنگلی نیز باید با مشارکت آنان صورت گیرد چراکه بهره‌برداری پایدار و اصولی ضامن حفاظت از منابع آب و خاک و گیاه است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ نادیده گرفتن جنگل‌ها می‌تواند عواقب بسیاری را برای خود انسان‌ها به دنبال داشته باشد و فرسایش خاک، ایجاد رواناب، وقوع سیل و... ازجمله مواردی هستند که با نابودی جنگل با آن مواجه خواهیم شد.
 
مسئولان امر می‌توانند با استفاده از مردم و جوامع محلی در حفظ و حراست از این گنیجینه‌های خدادادی گام بردارند، همان‌گونه که اخیرا این اقدام از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری درحال انجام است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, جنگل‌ها فراهم‌کننده هوای سالم برای زمین و پایدارکننده آب و خاک هستند, جنگل‌ها فراهم‌کننده هوای سالم برای زمین و پایدارکننده آب و خاک هستند,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آگاهی‌بخشی به بهره‌برداران مهم‌ترین عامل در پایداری منابع جنگلی, آگاهی‌بخشی به بهره‌برداران مهم‌ترین عامل در پایداری منابع جنگلی,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه