اخبار داغ

گزارشی از رواج یک سنّت پسندیده؛

آزادی زندانی به جای تشریفات عزاداری/ 485 نفر چشم انتظار نیت 500 خانواده

آزادی زندانی به جای تشریفات عزاداری/ 485 نفر چشم انتظار نیت 500 خانواده
آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد به جای هزینه‌های تشریفاتی مراسمات عزاداری چند سالی است که در تبریز جاافتاده و این روزها این کار خیر بیش از پیش در حال گسترش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج همه ما شنیده‌ایم که مرگ حق است و یا شتری است که درِ خانه همه را می‌زند، با این وجود وقتی این حق به یکی از بستگانمان برسد تحملش طاقت‌فرساست و ممکن است تا روزها و ماه‌ها نتوانیم از زیر بار سنگین مرگ یکی از عزیزانمان در بیاییم. مراسمات و هزینه‌های فوت عزیزان اما بخش دیگری است که اکثر مواقع خانواده‌های داغدار را آزار می‌دهد و آنها مجبور می‌شوند در کنار عزاداری برای عزیزشان هزینه‌های سنگین کفن و دفن، مراسمات مختلف و پذیرایی از مهمان را به دوش بکشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اگرچه این رسوم بدعت‌هایی است که شاید در چند دهه اخیر ایجاد شده و تا پیش از آن به جای اینکه خانواده متوفی به دنبال پذیرایی از مهمان باشند کسانی که برای تسلیت و تسلی خانواده متوفی می‌آمدند، سعی داشتند دست پر باشند و حتی برای خانواده متوفی غذا تهیه می‌کردند! این روزها اما کار پسندیده‌ای در سطح شهر تبریز فراگیر شده که هم روح درگذشتگان را قرین رحمت می‌کند و هم تسلی خاطری برای بازماندگان است:" صرف هزینه مراسمات برای آزادسازی زندانیان جرایم مالی" این کار نیک که در یکی دو سال گذشته شروع شده حالا با استقبال خانواده‌های بیشتری مواجه شده و بسیاری از خانواده‌های تبریزی ترجیح می‌دهند به جای هزینه‌های و رسومات دست و پاگیر کار خیری انجام دهند که جامعه را نیز نجات دهد.

,

این روزها کمتر در جلوی مساجد تبریز دسته گل‌های گران قیمت و ریخت و پاش‌های آنچنانی دیده می‌شود و حتی خانواده‌های عزادار به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای شام و نهار مهمانان آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد را فراهم می‌آورند؛ رسمی که با گسترش آن نه تنها یکی از بدعت‌های غلط جامعه از بین خواهد رفت بلکه باعث بازگشت بسیاری از خانواده‌ها به آغوش جامعه خواهد شد.

,

485 زندانی چشم به راه نیات خیر خانواده‌ها

, 485 زندانی چشم به راه نیات خیر خانواده‌ها,

رسول تقی‌پور، رئیس ستاد دیه استان در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، با اشاره به طرح سنت حسنه اهدای هزینه ضیافت اظهار داشت: از ابتدای این طرح، خانواده‌های معزا با مراجعه به ستاد دیه بخشی از هزینه مراسمات و تاج گل خود را به آزادسازی زندانیان نیازمند اختصاص می‌دهند.

,

وی گفت: از قبال این طرح، تاکنون 179 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد آزادشده‌اند و اگرچه این طرح در ابتدای اجرا، با کندی پیش می‌رفت اما با گذشت زمان خانواده‌ها متوجه اجر معنوی این کار شدند و در حال حاضر تقریبا به طور میانگین هرروز یک خانواده با مراجعه به ستاد دیه این کار انسانی را انجام می‌دهند.

,

رئیس ستاد دیه استان افزود: با توجه به اینکه در مراسمات ترحیم، هزینه‌های بسیاری صرف می‌شود و اغلب افراد نیازمند هم در اینگونه محافل حضور ندارند بنابراین اجرای سنت حسنه اهدای هزینه می‌تواند باعث آرامش روحی متوفی و اجر عظیم برای صاحبان عزا شود و گذشته از آن عضوی از یک جامعه  هم به آغوش خانواده بازمی‌گردد.

,

وی در خصوص فرهنگ‌سازی این امر یادآور شد: ستاد دیه استان به پاس این عمل انسانی بنری را در محل برگزاری عزای متوفی به عنوان تشکر نصب می‌کند تا هم فرهنگ‌سازی در جامعه شود و هم از خانواده متوفی سپاس‌گزاری شود.

,

تقی‌پور با اشاره به برگزاری مراسمی با عنوان بزرگداشت شهیدسپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای سانحه سقوط هواپیمای اکراینی، در جهت کمک به زندانیان نیازمند تصریح کرد: امروز از ساعت 3 الی 5 بعدازظهر در محل سالن اجتماعات وادی رحمت تبریز از طرف صاحبان صنایع و کارخاجات مراسمی برگزار خواهد شد که عواید آن صرف آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد خواهد بود.

,

, ,

وی ادامه داد: در این مراسم هزینه آزادسازی بیش از یکصد نفر از زندانیان جرائم غیر عمد جمع‌آوری خواهد شد. تاکنون بیش از 500 میلیون تومان از طرف این افراد پرداخت شده و انتظار می‌رود تا پایان روز این مبلغ میلیاردی شود. این مراسم برای اولین بار در سطح شهر تبریز برگزار خواهد شد. قبل از این نیز در مراسم تودیع و معارفه یکی از مسئولین، بیش از 70 نفر از مدیران کل استان هزینه اهدای هدیه را به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد اختصاص داده بودند.

,

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: در حال حاضر 485 زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان وجود دارند که برای آزادی آن‌ها نیازمند 162 میلیارد هستیم، اما اگر در این مقطع زمانی بتوانیم 10 میلیارد در دست داشته باشیم از طرفی مراحل اداری و قضایی و قبول اعسار این زندانیان و گذشت شاکیان پرونده حل شود می‌توان همه این افراد را آزاد کرد.

,

آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد با کار خیر 500 خانواده

, آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد با کار خیر 500 خانواده,

طبق آماری که رئیس ستاد دیه استان ارائه می‌کند اگر به طور متوسط هزینه مراسمات عزاداری جدا از کفن و دفن مابین 15 تا 20 میلیون تومان باشد با نیت خیر 500 خانواده متوفی می‌توان مبلغ اولیه آزادی تمام زندانیان جرایم مالی غیرعمد را فراهم کرد. در کنار این رسم پسندیده خیرین زیادی هم وجود دارند که هزینه‌های آزادی زندانیان مالی را متقبل می‌شوند که با این حساب بخش عمده‌ای از بدهی این زندانیان پرداخت می‌شود.

,

فرهنگ‌سازی و معرفی خانواده‌هایی که به جای پرداخت هزینه‌های اضافی برای تشریفات عزاداری موجبات آزادی زندانیان را فراهم کردند قطعا می‌تواند این کار خیر را بیش از پیش گسترش دهد و شاید روزی دیگر در زندان‌های استان شاهد زندانیان جرایم مالی نباشیم و خانواده‌های متوفی به دنبال گسترش کارهای نیکی از همین قبیل باشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه