اخبار داغ

به مناسبت سالروز پایین کشیدن مجسمه شاه در اراک؛

مردم انقلابی اراک ۲۶ دی شبانه مجسمه شاه را سرنگون کردند/ شهادت سه نفر در پی تیراندازی نیروهای گارد شاهنشاهی

مردم انقلابی اراک ۲۶ دی شبانه مجسمه شاه را سرنگون کردند/ شهادت سه نفر در پی تیراندازی نیروهای گارد شاهنشاهی
پژوهشگر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک، گفت: ۲۶ دی ماه مردم اراک شبانه به سمت میدان شهدا(باغ ملی) حرکت می کنند و مجسمه شاه را سرنگون می کنند تا آغازی بر بیرون راندن شاه از کشور و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ و همزمان با تظاهرات گسترده ضد رژیم شاهنشاهی در سراسر کشور، مردم انقلابی اراک در اقدامی شجاعانه مجسمه شاه را که در میدان شهدای کنونی قرار دارد سرنگون کردند و مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی را بیش از پیش فراهم کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب, دیارآفتاب,

ناصر شفیعی، پژوهشگر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اراک در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص این واقعه، گفت: در بحبوحه تظاهرات ضد رژیم شاهنشاهی مردم در سال ۱۳۵۷، مردم شهر های مختلف کشور در اقدامی خودجوش، سعی در به پایین کشیدن مجسمه شاه داشتند که یکی از نمونه های آن در عاشورای همان سال در اراک اتفاق افتاد.

, دیار آفتاب,

وی افزود: پس از کشتار ۱۷ شهریور سال ۵۷ و در جو ضد رژیمی که در آن سال ها استمرار داشت، احساسات مردم بیش از پیش جریحه دار شد. در شهر اراک نیز تعداد زیادی از مردم که تعدادشان در برخی روزنامه ها تا ۲۰هزار نفر هم گزارش شده، از صبح ۲۵ دی ماه در اعتراض به رژیم استبدادی در سطح شهر حضور داشتند. این جمعیت که با شعارهایی ضد رژیم شاهنشاهی در سطح شهر راهپیمایی می کردند، کم کم به سمت دانشگاه اراک که در آن زمان مدرسه عالی علوم نام داشت حرکت می کنند و نماز ظهر را در آنجا اقامه می کنند.

,

, ,

به آتش کشیدن اداره ساواک به دست مردم اراک

, به آتش کشیدن اداره ساواک به دست مردم اراک, به آتش کشیدن اداره ساواک به دست مردم اراک,

شفیعی اضافه کرد: پس از اقامه نماز در مدرسه عالی علوم، جمعیت به سمت اداره ساواک که در محدوده فعلی بیمارستان قدس قرار داشته حرکت می کنند و در مقابل ساختمان ساواک شعارهایی علیه شاه و رژیم استبدادی سر می دهند. البته افرادی نقل کرده اند که در آن زمان ساختمان ساواک خالی بوده و همین باعث می شود تا مردم به درون آن نفوذ کرده و آن اداره را به آتش بکشند.

,

, ,

وی افزود: پس از آن جمعیت هزاران نفری مردم به سمت میدان شهدای فعلی(باغ ملی) حرکت کرده و سعی در پایین کشیدن مجسمه شاه داشتند که به علت استحکام زیاد بنای مجسمه موفق به این کار نمی شوند. در همین حین نیروهای نظامی گارد شاهنشاهی به سمت مردم تیراندازی می کنند که باعث شهادت سه نفر و زخمی شدن تعداد قابل توجهی می شود.

,

شهادت سه نفر در پی تیراندازی نیروهای گارد شاهنشاهی

, شهادت سه نفر در پی تیراندازی نیروهای گارد شاهنشاهی, شهادت سه نفر در پی تیراندازی نیروهای گارد شاهنشاهی,

شفیعی ادامه داد: یک نفر به نام علی اسکندری در خیابان حصار و دو نفر دیگر به نام های حجت الله رضایی و ابوبکر پیروت(از کارکنان ماشین سازی) در کوچه فعلی دو شهید(سهام سلطان) به شهادت می رسند. همین امر باعث می شود تا رهبران مردم معترض حاضر در خیابان، جمعیت را به آرامش دعوت کنند تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود چرا که نیروهای نظامی آماده تیراندازی بودند و ممکن بود با ادامه تنش ها افراد بیشتری به شهادت برسند.

,

سرنگونی شبانه مجسمه شاه توسط نیروهای انقلابی

, سرنگونی شبانه مجسمه شاه توسط نیروهای انقلابی, سرنگونی شبانه مجسمه شاه توسط نیروهای انقلابی,

این پژوهشگر تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در اراک خاطرنشان کرد: پس از آرام شدن وضعیت در آن روز، نیروهای مردمی شبانه به سمت باغ ملی حرکت کرده و مجسمه شاه را به هر ترتیب سرنگون می کنند و این آغازی برای بیرون راندن شاه از کشور و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می شود.

,

 

,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه