اخبار داغ

وزیر خارجه آلمان:

خلیفه حفتر با آتش بس لیبی موافقت کرد

خلیفه حفتر با آتش بس لیبی موافقت کرد
وزیر خارجه آلمان از موافقت ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی با آتش بس در این کشور خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در شرایطی که مقامات برلین قرار است روز نوزدهم ژانویه میزبان کنفرانسی به رهبری سازمان ملل و حضور کشورهای مصر، روسیه، ایالات متحده، ترکیه و سایر کشورها پیرامون بحران لیبی باشند، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان اظهار داشت که «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی با آتش بس در این کشور موافقت کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وزارت خارجه آلمان به نقل از هایکو ماس اعلام کرد: «ژنرال حفتر آمادگی خود را برای همکاری و کمک به موفقیت کنفرانس لیبی در برلین اعلام کرد. وی خواهان شرکت در این کنفرانس است. او همچنین بر تعهد و التزام خود برای رعایت آتش بس موجود تأکید کرد».

,

به گزارش مهر، هایکو ماس روز پنجشنبه در راستای تلاش برای تضمین آتش بس در لیبی به دیدار حفتر  رفت.

,

سفر ماس به لیبی پیش از انعقاد کنفرانس برلین صورت می‌گیرد که یکشنبه با هدف بررسی راه‌های حل بحران لیبی و تضمین آتش بس برگزار می‌شود. برلین از مقامات ۱۱ کشور برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل آورده است که شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، ترکیه، ایتالیا، امارات، مصر، الجزایر، کنگو می‌شود. فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی و خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش لیبی نیز از حاضران در این کنفرانس هستند.

,

سفر هایکو ماس به بنغازی دو روز پس از آن انجام می‌شود که حفتر بدون امضای توافق مسکو را ترک کرد. نیروهای حفتر از آوریل حملاتشان را آغاز کرده‌اند و برای تصرف طرابلس تلاش می‌کنند و با نیروهای دولت وفاق ملی لیبی را که تحت حمایت سازمان ملل متحد است، می‌جنگند.

,

روسیه و ترکیه هفته گذشته آتش‌بسی را پیشنهاد دادند. فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی و حفتر دوشنبه به مسکو رفتند تا مذاکراتی با دیپلمات‌ها و مقام‌های نظامی روسیه و ترکیه داشته باشند.

,

فائز السراج و حفتر مستقیما دیداری انجام ندادند و پیش‌نویس سندی که جزئیات آتش‌بس پیشنهادی مورد نظر روسیه و ترکیه را داشت، بررسی کردند. السراج پیش از ترک مسکو این پیش‌نویس را امضا کرد اما حفتر زمان بیشتری خواست و بدون امضای این پیش‌نویس از روسیه خارج شد.  

,

هایکو ماس پیش از ترک برلین گفت: پیام ما واضح است؛ هیچکس نمی‌تواند با اقدام نظامی این درگیری را ببرد. اکنون پنجره‌ای به سوی فضایی باز می‌شود که این درگیری از نفوذ بین‌المللی رها شود و پس از آن راهی برای فرایند سیاسی و مذاکرات بین لیبیایی تحت نظارت سازمان ملل متحد برقرار شود. امیدوارم لیبیایی‌ها این فرصت را غنیمت شمرده و اینده لیبی را به دستان لیبیایی‌ بازگردانند. این فرایند اکنون آمادگی برای یک آتش‌بس واقعی و مشارکت دو طرف در گفت‌وگوهای مورد نظر سازمان ملل متحد را می‌طلبد.

,

منبع: مهر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه