اخبار داغ

یک کارشناس بخش مسکن مطرح کرد؛

سیاست‌های مالیاتی؛ دوای درد بخش مسکن در کشور

سیاست‌های مالیاتی؛ دوای درد بخش مسکن در کشور
غلامی گفت: اتخاذ مالیات بر خانه‌های خالی سبب عرضه مسکن به بازار می‌شود و مالیات بر عایدی سرمایه از افزایش شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل نشود تا بتوان با آن سفته‌بازی کرده و جلوی سوداگران گرفته شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، روند افزایش قیمت بازار مسکن خراسان جنوبی را هم بیمار کرد به طوری که در ماه‌های ابتدایی سال جاری با یک سد بسیار محکم برخورد کرد که در پی افزایش قابل‌ توجه قیمت‌ها، ظرف‌ چند ماه کاهش جدی قدرت خرید مردم در بازار را در بر داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

ثبات خرید و فروش در بازار مسکن ‌در‌ سال‌جاری چنان چشمگیر بود که مجدد بازار را تحت‌تاثیر قرار داد چون افزایش 120 درصدی قیمت‌ها توان خرید را از خریداران گرفت و صاحبان املاک هم تحت‌تاثیر بازار حاضر به فروش ملک با قیمت پایین‌تری نیستند.

,

سودهای بالا و یک شبه در حوزه مسکن باعث شد تا در یک سال و نیم گذشته سرمایه‌های سوداگران وارد حوزه مسکن شود که متاسفانه مشکلات زیادی را برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه برای خانه‌دارشدن به دنبال داشت.

,

هرچند برخی از مشاوران املاک ثبات خرید و فروش در بازار مسکن را بازگشت آرامش در این بازار می‌‌دانند اما این بازار بیمار مُسکنی از طرف مسئولان می‌خواهد تا بتواند التیامی بر زخم‌های آن باشد.

,

در همین خصوص مهدی غلامی، کارشناس حوزه مسکن در خصوص وضعیت مسکن در کشور گفت: در شرایطی که تعادلی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن وجود ندارد، خود به خود هرگونه تحریک تقاضا سبب افزایش قیمت مسکن و رهن یا اجاره آن می‌شود.

,

وی با اشاره به این‌که با کاهش قیمت تمام‌شده و اتخاذ سیاست‌های مختلف دولت باید تلاش کند قشر مستاجر را صاحب‌خانه کند، افزود: دولت قرار است در طرح اقدام ملی خود 400 هزار واحد مسکن بسازد که این مدل با سود مشارکتی بوده و قرار است واحدها به قیمت روز فروخته شود با این حال دولت می‌تواند سیاست‌گذاری صحیحی انجام داده و به مردم بگوید هزینه ساخت را متناسب با پیشرفت پروژه بپردازند و آن‌ها بعد از اتمام پروژه وقتی وارد واحد مسکونی خود شدند قیمت زمین را به صورت قسطی به دولت بپردازند.

,

غلامی افزود: چون مستاجر بعد از 10 سال می‌تواند این پول را که معادل زمان اجاره‌نشینی‌اش است به راحتی پرداخت کند به همین دلیل دولت با یک سیاست‌گذاری صحیح می‌تواند مردم را صاحب‌خانه کند چون ابزارش را دارد.

,

این کارشناس حوزه مسکن یادآور شد:چون عمده تقاضاها برای مسکن تقاضای سرمایه‌ای است این واحدهای مسکونی ساخته شده به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد و افزایش قیمت آن‌ها گریبان‌گیر مستاجران می‌شود، این در حالی است که تولید مسکن در کشور باید شتاب بیشتری به خود گیرد.

,

غلامی در پایان با اشاره به این‌که در کنار سیاست‌های مالیاتی، سیاست‌های مبتنی بر عرضه نیز می‌تواند کمک شایانی به بازار مسکن کند، تصریح کرد: اتخاذ مالیات بر خانه‌های خالی سبب عرضه مسکن به بازار می‌شود و مالیات بر عایدی سرمایه از افزایش شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل نشود تا بتوان با آن سفته‌بازی کرده و جلوی سوداگران گرفته شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه