اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

عملیات "بازار باز"، نسخه منسوخ اقتصاد غرب و مخالف اقتصاد اسلامی است

عملیات "بازار باز"، نسخه منسوخ اقتصاد غرب و مخالف اقتصاد اسلامی است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نسخه اقتصادی اخیر رئیس بانک مرکزی، نسخه منسوخ اقتصاد غرب است که جز سرگردان کردن بیشتر پول در فضای مجازی و ایجاد گرداب پولی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و بخش تولید رونق پیدا نمی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با "راه آرمان" در واکنش به صحبت های اخیر رئیس جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی مبنی بر اینکه "من بلد نیستم بدون توجه به سیاست خارجی و در شرایطی که تحریم‌های بین‌المللی به ما فشار می‌آورد، مشکلات اقتصاد را حل کنم، اگر اقتصاددانی بلد است، به ما بگوید"، اظهار کرد: رئیس جمهور باید بتواند در شرایط بحرانی اقتصاد را اداره کند نه اینکه دامن خود را پهن کند و منتظر باشد تا بیگانگان در سفره آنها نان بگذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: متاسفانه آقای روحانی از همان ابتدا تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام چیده بود و چشم امید به بیگانه  داشت و در حال حاضر که  سرشان به سنگ خورده و آمریکایی ها 6 سال سر او را کلاه گذاتند مجبور است این حرف ها را بزند.

,

شیخی با اشاره به طرح جدید رئیس بانک مرکزی با عنوان "بازار باز" عنوان کرد: هم رئیس جمهور و هم رئیس بانک مرکزی سواد اقتصادی ندارند و این نسخه  رئیس بانک مرکزی با خط و خطوط اقتصاد اسلامی منطبق نیست.

,

وی اذعان کرد: اقتصاد اسلامی بر بالارفتن توان اقتصاد در بخش حقیقی تاکید دارد که با رونق تولید، بخش مجازی مغلوب می شود و مجبور می شود خود را با بخش حقیقی منطبق کند لذا طرحی که رئیس بانک مرکزی مطرح کرده است در واقع یک نسخه غربی است و برای اقتصاد هایی است که بخش حقیقی به حالت اشباع رسیده است.

,

این اقتصاد دان و کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه مطرح کرد: امروز گرفتاری دنیای غرب این است که بخش مجازی به مصداق یک پیکر و بخش حقیقی به عنوان یک سایه شده است و در حقیقت بخش مجازی اقتصاد را حرکت می دهد و بخش حقیقی را مثل یک سگ قلاده به گردن دنبال خو می کشاند و این خلاف اقتصاد اسلامی است.

,

شیخی یادآورد شد: در اقتصاد اسلامی باید بخش حقیقی جلودار و پیش قراول اقتصاد باشد نه بخش سایه و مجازی لذا نسخه اقتصاد اسلامی این است که تمام شرایط را برای رونق تولید حقیقی مهیا کرد چرا که وقتی تولید رونق بگیرد نقدینگی و پول مجبور خواهد بود در بخش حقیقی برود و این درحالی است که نسخه بانک مرکزی بخش مجازی را رونق بیشتر می دهد و بخش حقیقی را سرکوب می کند.

,

وی خاطر نشان کرد: این طرح بانک مرکزی طعمه را در فعالیت‌های دلالی با پول می‌اندازد و طعمه‌های موجود در بخش حقیقی را از آنجا تخلیه می‌کند و دیگر انگیزه ای برای فعالیت های تولیدی باقی نمی گذارد در حالی که باید شرایط کسب و کار را تسهیل داد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: صاحبان پول و سرمایه وقتی می بینند در بخش مجازی و فعالیت های واردات وصادرات بدون اتکای به تولید سودهای 30 تا 50 درصدی وجود دارد، با این شرایط سخت  فعالیت های حقیقی سرمایه گذاری، رغبتی به سرمایه گذاری در بخش حقیقی پیدا نمی کنند.

,

شیخی نسخه اقتصادی اخیر رئیس بانک مرکزی را نسخه منسوخ اقتصاد غرب خواند و گفت: این نسخه اقتصاد دانانی مانند تئوریسین استکبار جهانی از جمله فریدمن و امثال آن است که برای اقتصاد ما کارایی ندارد و جز سرگردان کردن بیشتر پول در فضای مجازی و ایجاد گرداب پولی هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و بخش تولید رونق پیدا نمی کند.

,

وی در ادامه به فرمایشات 15 ساله مقام معظم رهبری در خصوص تقویت تولید داخلی اشاره  و عنوان کرد: نسخه حل مشکلات ما رونق تولید داخلی از طریق کمک به کارگاه ها برای افزایش ظرفیت تولید، ایجاد ظرفیت جدید و توسعه فرصت های مبتکرانه جدید با حمایت از دانش پژوهان، کارآفرینان، مبتکران و استارت آپ ها  است.

,

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان بیان کرد: صحبت های آقای روحانی  بازتابی از شکست در اهداف سازش کاری و کرنش در برابرغرب است و افزایش فساد دانه درشت های اقتصادی ناشی از این ورشکستگی سیاسی ایشان است که نشان دهنده عدم اعتقاد به خودکفایی و خود اتکایی اقتصاد داخلی است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه