اخبار داغ

چگونه اروپا در برجام به ایران خیانت کرد!

چگونه اروپا در برجام به ایران خیانت کرد!
با اختلاف بر سر برجام، اتحادیه اروپا به ترامپ کمک می‌کند تا پایان توافق هسته‌ای با ایران به وقوع بپیوندد درحالی‌که اروپا می‌توانست توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ در 5 ژانویه سال 2020 تهران اعلام کرد که دیگر به تعهدات خود طبق توافق هسته ای که رسماً با عنوان برجام شناخته می شود عمل نخواهد کرد. اقدامات ایران در پاسخ به عقب نشینی آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی است که باعث شد این توافق برداشته شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
به گزارش rt، در پاسخ به اقدامات ایران، دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه اتحادیه اروپا بر مقررات موجود در برجام استناد و تلاش کردند ایران را به توافق بازگردانند.
, rt,
 
,
با این حال مکانیسم حل اختلاف توسط کشورهای اروپایی اقدامی ناشایست است که به منظور تأمین پوشش دیپلماتیک برای ناکامی های اتحادیه اروپا هنگام اجرای برجام طراحی شده است.
,
 
,
علاوه بر این، با توجه به نتیجه احتمالی این فرآیند و تشکیل شورای امنیت سازمان ملل متحد که مجازات های اقتصادی به طور پیش فرض علیه ایران دوباره اعمال می کند، اروپایی ها با رعایت اصول دیپلماسی خود از نابودی برجام اطمینان داشتند. این چیزی بیش از یک تسهیل کننده بحران بین ایران و آمریکا است که با توجه به افزایش تنش ها بین این دو کشور در اثر ترور قاسم سلیمانی به طرز چشمگیری چشم انداز جنگ را افزایش می دهد.
,
 
,
هنگامی که برجام در جولای سال 2015 نهایی شد، به جهانیان امید داده شد که بحران توان غنی سازی هسته ای ایران برطرف شد و باید دیپلماسی بر جنگ مسلحانه غلبه داشته باشد.
,
 
,
از محدودیت های برجام میتوان به توانایی ایران در غنی سازی اورانیوم و تعداد و انواع سانتریفیوژها را که می توان از آنها استفاده کرد نام برد. از کجا می توان غنی سازی را انجام داد، چه میزان غنی سازی می تواند رخ دهد و به چه مقدار از انبار مواد هسته ای غنی شده ایران اجازه نگهداری داده شد و یک بازرسی جامع و سرزده برای تأیید پیروی از ایران طراحی گردید.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
در واقع برجام یک سازوکار جامع برای ایجاد اعتماد بین ایران و جامعه بین المللی به مرور زمان بود. مطابق با مقدمه این توافقنامه، ایران تأکید می کند که تحت هیچ شرایطی به دنبال توسعه یا دستیابی به سلاح هسته ای نخواهد بود.
,
 
,
ایران پیش از اجرای برجام تحت تحریم های شدید اقتصادی قرار گرفته بود که تحت نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال می شد. در ازای ورود به توافق نامه این تحریم ها برداشته شد.
,
 
,
عملکرد خرابکارانه واشنگتن در برجام
, عملکرد خرابکارانه واشنگتن در برجام,
 
,
 در 2 سال اول این قرارداد از جولای سال 2015 تا ماه مه 2018، مشخص شد که ایران به تعهدات خود عمل می کند.
,
 
,
با این حال، آمریکا در ماه مه سال 2018 به طرز فجیعی از این توافق خارج شد و ادعا کرد که انقضای نهایی راه را برای تولید سلاح هسته ای برای ایران هموار کرد و به همین ترتیب برجام چیزی بیش از تسهیل کننده روند هسته ای ایران نبود.
,
 
,
آمریکا دوباره اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران را آغاز کرد، همه این موارد شامل مجازات های به اصطلاح ثانویه نیز بود که برای هر کشوری که تحریم های آمریکا را نقض می کرد اعمال می شد. ایران به درستی اعمال مجدد تحریم ها توسط آمریکا را نقض توافق دانست.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
علاوه بر این، هنگامی که شرکت های اتحادیه اروپا از ترس تحریم های ثانویه آمریکا تمایل خود را برای تجارت با ایران کاهش دادند، ایران به درستی متوجه شد که اتحادیه اروپا نیز ناقض برجام است.
,
 
,
ایران 6 ماه پس از خروج آمریکا به احزاب باقیمانده در برجام هشدار داد تا ساز و کارهای لازم را برای دور زدن تحریم های اقتصادی آمریکا ایجاد کنند.
,
 
,
هنگامی که آمریکا با تحریم فروش نفت ایران، اقتصاد ایران را هدف قرار داد، ایران نیز با استناد به حقوق خود طبق ماده 26 و ماده 36 برجام، ثابت کرد که ایران می تواند از اجرای برجام دست بکشد و از آن زمان ایران به تدریج از محدودیت هایی که بر آن اعمال شده فاصله گرفت.
,
 
,
به طور خلاصه، ایران خواستار آن است که اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل کند. اتحادیه اروپا یک بار دیگر می تواند با استفاده از برنامه های عملیاتی خود اقدام به اجرای مجدد برجام کند.
,
 
,
آمریکا به دلیل عقب نشینی از این توافق و اتحادیه اروپا به دلیل عدم عمل به تعهدات خود تحت عنوان برجام در مورد تعامل اقتصادی با ایران باید سرزنش شود.
,
 
,
هیچ انتظاری وجود ندارد که ایران موضع خود را در این زمینه تغییر دهد. همچنین روسیه و چین قبلاً اعلام کردند که ایران کاملاً به تعهدات خود در برجام پایبند است.
,

 

,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه