اخبار داغ

یک کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد:

اما و اگرهای عملیات "بازار باز" دولت

اما و اگرهای عملیات "بازار باز" دولت
یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است عملیات بازار باز که دولت از طریق بانک مرکزی اجرا می‌کند با رعایت برخی موارد می‌تواند تاثیرگذار باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز  با اشاره به آغاز به کار عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی اظهار داشت: عملیات بازار باز یکی از ابزارهای سیاست پولی است تا حجم پول و نرخ بهره‌وری را کنترل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

وی افزود: هنگامی که دولت تصمیم می‌گیرد برای بهبود شاخص‌های اقتصادی حجم پول را کاهش دهد به فروش اوراق قرضه اقدام می‌کند در عمل هم با عرضه اوراق در بازار سهام یا اوراق بهادار نقدینگی جمع آوری شود.

,

بغزیان گفت: همچنین دولت وقتی تشخیص می‌دهد حجم پول و نقدینگی افزایش یابد، اقدام به باز خرید می‌کند که البته این اوراق درآمدی سالانه برای خریداری دارد و می تواند نرخ بهره را مشخص کند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: زمانی این سیاست تاثیرگذار است که به اندازه کافی بتواند اوراق را عرضه یا بعدا خریداری کند و دولت این حجم پول را از طرق دیگر وارد اقتصاد نکند یا اگر وارد کند به سمت تولید ببرد.

,

بغزیان عنوان کرد: در صورتی که بانک مرکزی درعملیات بازار باز فروش اوراق خاص را به صورت مدت‌دار یا بازخرید با سررسید و نرخ سود مشخص عرضه کند می تواند اثرگذار باشد.

,

وی با بیان اینکه فعلاً جایی دیده نشده که این عملیات به چه صورت است، افزود: باید دید اوراق قرضه‌ای که قرار است فروخته شود نرخ آن اعلام شده یا در آینده دیگران متوجه آن خواهند شد.

,

معامله در بورس یکی از شرایط موفقیت سیاست بازار باز است

, معامله در بورس یکی از شرایط موفقیت سیاست بازار باز است,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: یکی از شرایط موفقیت این است که معامله در بورس انجام شود که هم به صورت یک دارایی آزاد بتوانند خرید و فروش کنند و هم به عنوان یک سرمایه گذاری، هم سالانه و هم مقطعی با نوسان قیمت بتواند جذابیت کامل داشته باشد.

,

وی عنوان کرد: یکی از نگرانی های موجود این است این اوراق به اندازه کافی نباشد یا دولت از طرق پنهان آن را وارد اقتصاد کند یا اگر وارد شود به سمت تولید و تکمیل پروژه های نیمه تمام مولد اشتغال زا نرود بلکه به سمت هزینه های جاری برود همچنین اینکه بانک ها ورود پیدا کنند و آن را خریداری کنند.

,

بغزیان گفت: این باعث کاهش منابع می شود و بانکها رغبتی به وام دادن به بخش خصوصی نخواهند داشت و خودشان باعث می شوند این اوراق با کنترل خود خرید و فروش شود که عملا هدف اصلی که جمع آوری نقدینگی بوده دنبال نشود و مغفول بماند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اگر اوراق به صورت بین بانکی عرضه و به بانکها فروخته شود از نظر جمع آوری نقدینگی از سطح جامع و هدایت کاری انجام نمی شود بلکه باید به افراد حقیقی فروخته شود زیرا اگر به افراد حقوقی، بانک ها و شرکتها فروخته شود اثرگذاری نخواهد داشت.

,

بغزیان خاطرنشان کرد: باید دید این موضوع مشکل شرعی نداشته باشد و شورای فقهی تا چه اندازه موافق عرضه اوراق قرضه با نرخ مشخص است و آیا مخالف اقتصاد اسلامی است که در این صورت باید موارد آن رفع شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه