اخبار داغ

گزارش دانا از حاشیه‌های اخیر کارت سوخت؛

سوخت‌گیری با ارقام عجیب و غریب/ ضرب و تقسیم هایی که مردم را کلافه‌تر کرد

سوخت‌گیری با ارقام عجیب و غریب/ ضرب و تقسیم هایی که مردم را کلافه‌تر کرد
با وجود اطلاعیه های پی در پی شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران اما همچنان نحوه سوخت گیری و جلوگیری از کسر شدن سهمیه بنزین صاحبان کارت سوخت مشخص نیست.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیش از دو ماه از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می گذرد که در دو ماه گذشته صاحبان کارتهای سوخت با موارد و مشکلاتی مواجه شدند؛ عمده ترین مشکل مردم در این زمینه کم شدن سهمیه بنزین خودرو ها یا به عبارت دیگر «غیب شدن سهمیه بنزین مردم» بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در 70 روز گذشته بسیاری از مردم با مراجعه به جایگاه‌های سوخت اعلام می‌کردند که سهمیه بنزین آنها در هر بار سوختگیری بیش از ۲ لیتر کم می شود.

,

از آنجایی که پیش از سهمیه بندی بنزین شائبه های کم فروشی بنزین در جایگاه های سوخت مطرح بود ، این بار هم انگشت اتهام به سمت جایگاه های سوخت نشانه رفت اما دیری نپایید که اعلام شد در صورتی کاربران بلافاصله پس از سوختگیری، کارت سوخت خود را خارج کنند امکان کاهش ۲ لیتری از سهمیه سوخت آن‌ها وجود دارد.

,

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این باره گفت: مردم برای اینکه مشکلی در فرآیند سوخت‌گیری ایجاد نشود باید صبر کنند تا ارتباط با سامانه به طور کامل قطع شود و اگر زودتر کارت سوخت برداشته شود، ممکن است شاهد این اتفاقات باشیم یا نباشیم.

,

با رعایت این مساله باز هم برخی از صاحبان کارت سوخت اعلام کردند که همچنان سهمیه های سوخت آنها بعد از هر بار سوختگیری حدود دو لیتر کم می شود و همچنان این مساله برای مردم یک دغدغه به شما می رفت که در نهایت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اطلاعیه جدیدی صادر کرد که نه تنها شبهات را برطرف نکرده بلکه شبهات جدیدی نیز برای مردم به وجود آورده است.

,

 

,

راهکاری که مشکلات را بیشتر کرد؛ سوختگیری با ارقام عجیب و غریب

, راهکاری که مشکلات را بیشتر کرد؛ سوختگیری با ارقام عجیب و غریب, راهکاری که مشکلات را بیشتر کرد؛ سوختگیری با ارقام عجیب و غریب,

در همین راستا این شرکت اعلام کرده است که طراحی سامانه هوشمند سوخت جهت جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت‌گیری، بدین‌صورت است که با وارد کردن کارت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با شروع سوخت‌گیری، ابتدا ۳,۹۹ لیتر از سهمیه کسر می‌شود و شروع به سوخت‌گیری می‌کند.

,

پس از اتمام پیمانه اول، ۳,۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و مجددا سوخت‌گیری ادامه پیدا می‌کند و این فرایند به‌صورت پیمانه پیمانه تا انتهای سوخت‌گیری ادامه می‌یابد.

,

اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود مقداری که باقیمانده ۳,۹۹ لیتر است از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای مثال اگر دو لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود.

,

در این اطلاعیه آمده است که برای جلوگیری از کم شدن سهمیه ها افراد باید در هنگام سوختگیری مضربی از عدد ۳.۹۹ را انتخاب کنند تا میزان بنزین دریافتی با عدد کسر شده از کارت سوخت برابر باشد.

,

به این معنا که به جای دریافت ۴ لیتر بنزین،‌همان عدد ۳.۹۹ را رعایت کنند. و یا به جای آنکه ۸ لیتر بنزین راهی باک خودروی خود کنند،‌عدد ۷.۹۸ لیتر را در نظر بگیرند زیرا اگر این عدد به ۷.۹۹ لیتر برسد، عملا ۳.۹۸ لیتر بنزین از سهمیه آنها کسر خواهد شد.

,

در موارد دیگر نیز به همین صورت است. به طور مثال،‌ به جای دریافت ۱۲ لیتر بنزین،‌ با مشاهده عدد ۱۱.۹۷ لیتر،‌ سوختگیری را متوقف کنند.

,

 

,

ضرب و تقسیم هایی که مردم را کلافه‌تر کرد

, ضرب و تقسیم هایی که مردم را کلافه‌تر کرد, ضرب و تقسیم هایی که مردم را کلافه‌تر کرد,

با اعلام این خبر نگرانی های مردم بابت سوختگیری شدت گرفت؛ علی گل مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم ماهشهر در این خصوص به خبرنگار دانا گفت: بسیاری از مصرف کنندگان بنزین همان مردم عادی هستند و امکان ضرب و جمع برای آنها هنگام سوخت گیری وجود ندارد و قطعاً این مساله مشکلاتی را برای مردم به وجود خواهد آورد.

,

وی همچنین تاکید کرد: بسیاری از مردم به خاطر مشکلات شاید حتی نتوانند ضرایب این عددی که اعلام شده را به خاطر بسپارند و یا بسیاری از آنها از این اطلاعیه و این ایراد فنی خبر ندارند یا حتی ممکن است نازل کار نکند و یا اینکه باک بنزین پر شود پس دلیلی ندارد چنین شرطی برای سوختگیری مطرح شود.

,

اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه دیگری اعلام کرد که نیازی به رعایت ضریبها نیست و این مورد تنها در صورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از جایگاه ها صورت می گیرد.

,

در این اطلاعیه آمده است که در صورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوختگیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر میشود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوختگیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.

,

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مجدداً در خصوص نحوه صحیح سوختگیری با کارت هوشمند سوخت شخصی توضیحات ذیل را یادآور شد؛ابتدا کارت سوخت شخصی خود را داخل کارتخوان قرار دهید، سپس رمـز چهار رقمی آن را وارد کنید، نازل را برداشته و سوخت‌گیری را آغاز کنید،‌ بعد از اتمام سوخت‌گیری، نازل را به‌درستی سر جای خود قرار داده و پس از مشاهده پیام "کارت را بردارید" کارت سوخت شخصی خود را از کارتخوان خارج کنید.

,

اما باز هم با رعایت این روند سهمیه ها همچنان در حال گم شدن است و به گفته صاحبان کارت سوخت، در صورت رعایت مراحل مختلف سوخت گیری باز هم اگر به هر دلیلی مضرب های 3.99 سوختگیری نشود سهمیه اضافه از  کارت آنها کسر می شود.

,

بررسی های میدانی حاکی از آن است که عملا رعایت مضارب 3.99 برای مردم سخت بوده و حتی اگر این موارد رعایت شود ممکن است حین سوختگیری باک بنزین پر شده و یا اینکه نازل به درستی کار نکند و در این صورت باز هم سهمیه آنها از بین می رود.

,

با وجود این شرایط و نگرانی ها و دغدغه های مردم همچنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران سکوت کرده و اطلاعیه جدیدی صادر نکرده است. این درحالی است که اگرچه تا قبل اعتراض مردم پیرامون میزان سهمیه بود اما امروز شاهد هستیم به بهانه های مختلف همین میزان سهمیه اندک نیز می سوزد.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه