اخبار داغ

در گفتگو با کارشناسان اقتصادی مطرح شد؛

سخنان رئیس جمهور نشان دهنده کم کاری دولت در سیاست خارجه بود/ تسهیل فضای کسب و کار، مشکل گشای اقتصاد کشور

سخنان رئیس جمهور نشان دهنده کم کاری دولت در سیاست خارجه بود/ تسهیل فضای کسب و کار، مشکل گشای اقتصاد کشور
کارشناسان اقتصادی با گلایه از رویکرد دولت در خود تحریمی تولید داخلی، عدم توجه به منابع ملی و منافع ملی در سیاست خارجه و مذاکرات دولت با دیگر کشورها را بزرگترین مشکل پیش روی اقتصاد کشور دانستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضع رئیس‌جمهور در خصوص مشروط بودن رفع مشکلات اقتصادی کشور به بهبود روابط خارجی، واکنش اقتصاددانان را به همراه داشته است. رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در پنجاه و نهمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی و در جمع مدیران بانکی کشور با بیان این‌که اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی درآمیخته است، گفت: شاید کسی تنها درون‌گرا و به اقتصاد در داخل کشور فکر کند و معتقد است که اگر تمام روابط خارجی تخریب شود، مردم احساس کنند که شرایط سخت‌تر می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی به کشور فشار می‌آورد و در فروش نفت مشکل داریم، اما در عین حال، اقتصاد کشور مشکلی ندارد؛ که من این‌گونه بلد نیستم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

آقای روحانی افزود: بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به‌ویژه سیاست خارجی مرتبط بود و ما این را می‌دانستیم، این‌که بگوید سیاست خارجی بی‌فایده است و ما مشکلات را حل می‌کنیم، ممکن نیست؛ اگر اقتصاددانی بلد است که با روابط خارجی تخریب‌شده و در شرایطی که مردم احساس کنند شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین‌المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، بگوید؛ به نظر من امروز همه دنیا به هم متصل است و این‌گونه نیست که اقتصاد کار خود را انجام دهد و بگوییم به فرهنگ و سیاست بی‌ربط است حتما اقتصاد، به فرهنگ، سیاست و امنیت مرتبط است.

همین موضوع، اظهارنظرها و واکنش‌های مختلفی را در بین اقتصاددانان و کارشناسان به همراه داشته است. عده‌ای از اقتصاددان‌ها به آقای روحانی نامه نوشتند و راهکارهایی برای بهبود مشکلات اقتصادی کشور را ارائه کردند که از دیدگاه آنها، ارتباطی با روابط خارجی کشور ندارد. به گفته اقتصاددان‌ها، مهم‌ترین مشکلاتی که اکنون مردم با آن مواجهند عبارتند از: گرانی مسکن و اجاره‌بها، گرانی کالاهای اساسی، نرخ بالای بیکاری. رفع مشکلات بخش مسکن، نیازمند بهبود روابط خارجی کشور با آمریکا و اروپا نیست و مسکن به عنوان بومی‌ترین بخش اقتصادی ایران محسوب می‌شود که هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد.

,
,
,

ضمن آن که به نظر می‌رسد منظور آقای روحانی از ارتباطات خارجی، ارتباط با آمریکا و اروپاست؛ زیرا عمده صادرات غیرنفتی و صادرات بخش خصوصی ایران به کشورهای همسایه و چین است. هم‌اکنون این روابط برقرار است و تحریم‌ها مانع آن نشده است. همچنین گرانی کالاهای اساسی ربطی به تحریم‌ها ندارد، چراکه دولت به اندازه کافی کالاهای اساسی با دلار 4200 تومانی وارد کرده و مشکل گرانی ناشی از توزیع نامناسب است که ربطی به خارج ندارد.

,

رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار کلید توسعه اقتصادی است/ لزوم تقویت ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه

, رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار کلید توسعه اقتصادی است/ لزوم تقویت ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه,

سبحانیان گفت: راهکارهایی وجود دارد که می‌توان در داخل انجام دهیم تا توسعه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی کشورمان ایجاد شود که این فعالیت‌ها ارتباطی با ارتباطات بیرونی کشورمان ندارد.

,

سیدمحمدهادی سبحانیان در گفت‌وگو با صبح قزوین با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره شرایط اقتصادی کشور در مجمع سالیانه بانک مرکزی اظهار کرد: این نکته حائز اهمیت است که اساسا به نظر می‌رسد کسی وجود ندارد که بگوید یک کشوری با اقتصادی کاملا بدون ارتباط با دنیا می‌تواند خوب عمل کند.

, صبح قزوین,

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در حوزه اقتصاد کشور افزود: از طرفی هم فکر می‌کنم منظور آقای رئیس جمهور این نبوده که حتی در شرایط کنونی کشور نیز نمی‌توانیم هیچ اقدامی کنیم؛ درواقع حقیقت این است که ما نمی‌توانیم صحنه را صفر و صدی یا سیاه و سفید ببینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما باید تلاش کنیم تا ارتباطات اقتصادی خودمان را با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و کشورهایی که با آن‌ها ارتباطات راهبردی و استراتژیک داریم، توسعه دهیم.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: راهکارهایی وجود دارد که می‌توان در داخل انجام دهیم تا توسعه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی کشورمان ایجاد شود که این فعالیت‌ها ارتباطی با ارتباطات بیرونی کشورمان ندارد.

,
,
,
,
,

سبحانیان اذعان کرد: بنابراین به نظرم منظور آقای رئیس جمهور این نبوده که در شرایط کنونی نمی‌توانیم هیچ اقدام اصلاحی انجام دهیم و از طرف دیگر هم بعید است که اقتصاددانی پیدا شود و بگوید که بدون ارتباط با دنیا می‌توانیم وضعیت اقتصادی خودمان را کاملا سامان دهیم.

,

وی یادآور شد: روش‌هایی وجود دارد که ما می‌توانیم با ساماندهی مجوزها و کاهش یا حذف برخی از مجوزهای غیرضرور برای شروع کسب و کار یا توسعه آن، بازار اشتغال را سر و سامان دهیم و بهبود ببخشیم.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: اکنون در برخی از کسب و کارها یکسری انحصار ایجاد شده که اشخاص به راحتی نمی‌توانند وارد این حوزه‌ها شوند که این انحصارها هیچ توجیهی ندارد و باید از چرخه اقتصادی کشور حذف شود.

,

این اقتصاددان ادامه داد: نظام مالیاتی و نظام تامین اجتماعی ما با مسائل و مشکلاتی مواجه است که شناخت و حل این مسائل و مشکلات ارتباطات زیادی با مسائل بین‌المللی یا اقتصاد ایران با دنیا ندارد.

,

سبحانیان ابراز کرد: پیشنهادی که می‌توان داد این است که ضمن توسعه روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها نیز این اقداماتی که در داخل قابل انجام است را دولت در دستور کار خود قرار دهد تا اینکه گشایش‌های حداقلی برای فعالین اقتصادی و حوزه کسب و کار شکل گیرد.

وی با بیان اینکه باید ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه تقویت شود، تصریح کرد: توسعه روابط ما با کشورهای منطقه و همسایگانمان به ویژه در بحث‌های صادرات حائز اهمیت است، لذا دولت می‌تواند در استان‌هایی که با کشورهای دیگر هم مرز هستند نیز تسهیلاتی ایجاد کند تا از طریق این کانال‌ها نیز روابط با سایر کشورها را توسعه دهد.

,
,
,

نمره صفر دولت در روابط خارجی/ رها کردن اقتصاد داخلی جلوی صاحبان کسب و کار را گرفت

, نمره صفر دولت در روابط خارجی/ رها کردن اقتصاد داخلی جلوی صاحبان کسب و کار را گرفت,

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بنده به عنوان یک اقتصاددان به دولت در بحث اقتصاد و رابطه خارجی نمره صفر می دهم و باید گفت رها کردن اقتصاد و سیاستگذاری در داخل جلوی صاحبان کسب و کار را گرفت.

,

رضا سپهوند در گفت وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهارداشت: هیچ اقتصادی با محیط بسته امکان رشد و توسعه ندارد و بدون ارتباطات خارجی و تعامل اقتصادی با کشورهای دنیا امکان رشد اقتصادی صادرات و ایجاد اشتغال خیلی کم است.

وی افزود: ظرفیت های داخلی است که سبب می شود شما بتوانید علی رغم تحریم ها با کشورهای دنیا تعامل داشته باشید چون دنیا بر اساس سود و مزیت اساسی است و اگر برای کشورهای خارجی سود ایجاد کنید و کالای که تولید می کنید مزیت داشته باشد دنیا نمی‌‎تواند شما را تحریم کند حتی همه دنیا باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: مرزهای زیادی همچون مرز دریایی و زمینی وجود دارد به طوری که حدود ۱۸ کشور در همسایگی ما قرار گرفته‌اند که اینها خواهان کالاهای با مزیت ما هستند و این مزیت قیمت و با کیفیت است اگر ما در کشورمان چنین کالای را در اقتصادمان تولید کنیم آمریکا نمی تواند ما را تحریم اقتصادی کند چون دنیا بر اساس سود وتجزیه تحلیل هزینه منفعت تصمیم می گیرد که با چه کشوری ارتباط داشته باشد.

وی بیان کرد: بخش اعظم اقتصاد ما دولتی است و دولتی بودن سبب می شود که تحریم ها کار آمدتر باشد و این تحریم ها شرکت های دولتی یا شرکت های وابسته به دولت را هدف قرار می دهد و اما اگر این شرکت ها در بخش خصوصی باشد بخش خصوصی خودش بلد است که چگونه با شرکای خارجی ارتباط برقرار کند و طوری شراکت و داد ستد کند که مشمول تحریم نگردد و یا از تحریم ها بیرون برود.

سپهوند گفت: ما نمی‌خواهیم متعصبانه حرف بزنم و بگویم کشورهای اروپایی تاثیر ندارند و نباید ارتباط داشته باشیم، باید به کشورهای اروپایی و قدرتمند در دنیا همچون ژاپن و اروپا که صاحب تکنولوژی هستند و اگر بنا باشد یک کالای با کیفیت تولید کنید حتما نیازمند انتقاد کشورهای قدرتمند هست و این واضح است ولی دولت متاسفانه کارش در اقتصاد تمطع سیاست خارجی است و ایجاد ارتباط با چند کشور اروپایی که اینها دنباله روی صنف آمریکا هستند این کشورها ی اروپایی بدون اوامر آمریکا حتی آب نمی خورند ولی متاسفانه ما تمام انرژیمان و تمام مملکت داریمان را خلاصه کردیم در ایجاد ارتباط با اروپا و این اشتباه محض دولت است، رها کردن اقتصاد داخل و رها کردن سیاستگذاری در داخل و همچنین مقرارت جدایی از موانعی هستند که جلوی صاحبان کسب و کاررا گرفته است.

وی افزود: اگر دولت انرژی می گذاشت و به جای ارتباط با کشورهای اروپایی در واقع خودش هم می‌داند که یک کار بیهوده ای است چون که بدون اجازه آمریکا امکان پذیر نیست می آمد وضعیت های سیاسی داخلی و ابزارهای سیاست های درست و مقررات زدایی را که در دنیا باب شده فضای کسب و کار را اصلاح می کرد بسیار به نفع مملکت بود.

کارشناس مشائل اقتصادی عنوان کرد: ظرفیت های که در سایر کشورها وجود دارد برای صادرات و کسب و کارهای که در کشورهای آسیا، شمال قفقاز، آفریقا و شرق آسیا حتی چین منتقل شود و با افکارهای مشارکتی و افزایش درآمدی ارزی کشور را راه اندازی می‌کرد  و اگر دولت روی اینها زوم می‌کرد خیلی بهتر بود تا اینکه تمام توانش را بگذارد روی ایجاد رابطه با چند کشور اروپایی که دنباله رو کشور آمریکا هستند.

سپهوند خاطر نشان کرد: دولت در روابط خارجی تلاش های زیادی کرد  ولی چون تلاش هایش جهت درست نداشته است بی نتیجه و بی اثر بوده است و این اشتباهی بود که دولت داشت بنابراین بنده به عنوان یک اقتصاددان نمره دولت در رابطه خارجی نزدیک صفر می دهم و چون در زمینه اقتصادی اصلا به هدف نرسید و نمره دولت را در اقتصاد صفر است چون سیاست گذاری دولت در زمینه اقتصاد کاملا اشتباه بوده است

وی یکی از اشتباهات دولت را رها کردن کسب و کار در داخل کشور دانست و افزود: دولت با توجه به اینکه می دانست  کشوره های اروپایی تابع آمریکا هستند و تلاش زیادی برای ایجاد ارتباط با اروپا منهای آمریکا کرد و این هم  اشتباه بود چون دولت کسب وکار را در داخل رها کرده بود.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بنده به عنوان اقتصاد دان توصیه ایم به مسئولان دولتی در زمینه اقتصاد این است کسی که صاحب کسب و کار است و می خواهد کار در یک مملکت انجام دهد باید دست آزاد باشد، باید جذابیت سرمایه گذاری برای کسب کار ایجاد کند و از کشورهای توسعه یافته الگو گیری کند مثلا  چین  الگوی کشورهای جهان سوم است چرا چین الگو شد چون یک نهضتی به نام نهضت مقررات زدایی را ایجاد کرد لذا  شما اکنون هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید انواع مقرارت جلوی شما است اگر دولت و حاکمیت بیایند نهضت مقرارت زدایی را راه بندازند دیدید که خود معاون وزیر اقتصاد صریحا گفته ۶۹ درصد کلیه قوانین مصوبات در کشور مانع تولید می شود ما باید به سمت نهضت مقررات زدایی برویم که این ۶۹ درصد را به صفر برسانیم و مقررات دست و پا گیر را از بین ببریم اگر توانستیم اینکار را انجام دهیم مطمئن باشید که تحریم های آمریکا بر کشورمان کار ساز نخواهد بود.

وی  ضمن انتقاد به دولت بیان کرد: به تلاش دولت روحانی در رابطه خارجی  نمره صفر می‌دهم اما من موافق این هستم که روابط خارجی یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی است ولی روابط خارجی جهت دار با توجه به منافع کشور، تجزیه و تحلیل هزینه منفعت داشته باشیم چه چیزی دارید می‌دهید و چقدر زمان می گیرید و چقد به دست آوردید و ما اگر نگاه کنیم تمام تلاش های دولت روحانی بر روابط خارجی ایجاد شده و اثر بخشی دولت روحانی در روابط خارجی صفر است و در این زمینه هیچ نتیجه نگرفته است اما از لحاظ حرفی که ما باید روابط خارجی مان درست باشد تا اقتصاد مان رونق پیدا کند موافق هستم.

ایجاد بنگاه‌های اقتصادی مشترک با کشورهای منطقه/ اتکاء به ظرفیت داخلی مهم‌ترین الزام تحقق اقتصاد مقاومتی

 کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه 3 کشور عراق، افغانستان و پاکستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و اجتماعی که با ما دارند، عقبه راهبردی ما محسوب می‌شوند، گفت: ما می‌توانیم بنگاه‌های اقتصادی مشترک با این کشورها در مرزهای دو کشور ایجاد کنیم.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی که بارها در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرده بودند که «درون‌زایی اقتصادی یعنی تولید ثروت به ‌وسیله فعالیت درونی کشور انجام بگیرد؛ چشم به بیرون نباشد، نگاه‌مان به بیرون نباشد» در سخنرانی نماز جمعه تاریخی 27 دی 98 نیز بر این مطلب صحه گذاشتند و همت ملی برای قوی‌تر شدن ایران را تنها راه ادامه مسیر عزت ایرانیان خواندند و تأکید کردند که این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی‌تر نیز می‌شوند، نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی‌وقفه مسئولان و مردم است.

 
اما در این بین آقای روحانی رئیس جمهور هفته گذشته در مجمع سالیانه بانک مرکزی اظهار کرد: «بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به ویژه سیاست خارجی مرتبط بود و ما این را می‌دانستیم، اینکه کسی بگوید سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را بدون دخالت سیاست خارجی حل می‌کنیم، فقط به درون نگاه می کنیم ممکن نیست؛ من بلد نیستم البته اقتصاد دان هم نیستم؛ اگر اقتصاددانی بلد است که در شرایطی که تمام روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، اقتصاد هم دست نخورد بیاید بگوید؛ من حداقل بلد نیستم».
 
پس از سخنرانی آقای روحانی 24 اقتصاددان کشور در نامه‌ای به وی با بیان اینکه در بانک مرکزی فرمودید بلد نیستید با تکیه بر داخل و بدون کمک خارجی مشکلات اقتصادایران را حل کنید، یادآوری میکنیم کثیری از کارآفرینان و کارشناسان کشور تاکید دارند مشکلات اصلی اقتصاد کشور، بیشتر ناشی از سوءمدیریت و "تحریم داخلی" است نه خارجی و راه‌کارهای دهگانه را بدون کمک خارجی برای نجات اقتصاد ایران پیشنهاد کردند.
 
متاسفانه دولت روابط خارجی را فقط و فقط در ارتباط با چشم آبی‌ها تعریف کرده در حالیکه کشورهای منطقه، همسایگان شمالی، کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای شرق آسیا علی‌رغم همه تحریم‌ها بازارشان کاملا مستعد ارتباط با ایران است اما دولت هیچ انگیزه‌ای برای ارتباط با این کشورها ندارد.  
 
رضا امیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بلاغ، به راه‌های پیشرفت و توسعه اقتصادی و از میان برداشتن موانع در این مسیر اشاره و اظهار کرد: کشورهای اسلامی راه برون‌رفتی ندارند، مگر اینکه به سمت وحدت یا ائتلاف‌های جدی منطقه‌ای حرکت کنند که در قالب‌های مختلفی می‌تواند صورت بگیرد.
 
وی افزود: از جمله اینکه برای همه پروتکل‌های اقتصادی و حکمرانی بین‌المللی ما به ازای منطقه‌ای و اسلامی تعریف کنیم که کارکردهای واقعی داشته باشد، این کشورها با سازوکارهای ساده می‌توانند ارز منطقه‌ای اسلامی ایجاد کنند و برای این کار باید به سمت همکاری‌های منطقه‌ای رفته و بین خودشان نظام‌نامه ایجاد کنند.
 
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ما باید به مدد صادرات به کشورهای ضعیف‌تر و تصاحب بازارهای آن‌ها و بعد انتقال فناوری و... اقتصاد خودمان را به سمت پله‌های بالاتر هدایت کنیم نه با توسل به کشورهای قوی در این حوزه.
 
امیری با بیان اینکه سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و اجتماعی که با ما دارند، عقبه راهبردی ما محسوب می‌شوند، افزود: ما می‌توانیم بنگاه‌های اقتصادی مشترک با این کشورها در مرزهای دو کشور ایجاد کنیم، مثلاً خوزستان ما با عراق، یا کردهای ما با کردهای عراق، بلوچ‌های ما با بلوچ‌های پاکستان، مردم خراسان با افغانستان و... این‌ها ظرفیت‌هایی است که می‌توان مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با تاکید بر توانمندسازی و توسعه زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار منطقه‌ای گفت: اگر شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی داریم به جای خام‌فروشی، در کنار این شرکت‌ها انبوهی از زنجیره‌های مزیت‌دار صنایع کوچک پلیمری را ایجاد کنیم، این برای کشور ایجاد مزیت کرده و ما را در مقابل تحریم، خام‌فروشی، سوداگری و بیکاری توانمند می‌کند.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایط فعلی، تقویت حضور رایزنان متخصص، بزرگ‌ترین کمک به اقتصاد کشور است. باید بر اساس عملکرد سفارتخانه‌ها در رشد اقتصادی سالانه به سفرا رتبه داد.
 
امیری افزود: بر ضرورت بازنگری جدی در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و نحوه انتخاب رایزنان اقتصادی به منظور بهره‌گیری هدفمند و حداکثری از ظرفیت‌های موجود اقتصادی در صادرات غیرنفتی باید تأکید شود.
 
وی به بحث مشاغل خانگی اشاره و اظهار کرد: اگر بتوانیم مدلی شبیه کشور چین و دیگر کشورهایی که در زمینه مشاغل خانگی برند دارند و فعال هستند را در کشورمان پیاده کنیم می‌توانیم در تولید ناخالص داخلی نیز از این منظر تأثیرگذار باشیم، در الگوی شرکت مادر تخصصی که ترجیحاً تعاونی است، شرکت‌های مادرتخصصی به عنوان پشتیبان مشاغل خانگی عمل می‌کنند.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: شناسایی خانه‌های کار، آموزش به اعضای خود، تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب، تدوین استانداردهای لازم تهیه محصولات و خدمات، نظارت بر کیفیت تولیدات و از همه مهم‌تر برندینگ محصولات از جمله کارکردها و مزایای اصلی این مجموعه‌هاست. اگر مشاغل خانگی از الگوی مستقل به سمت الگوی شرکت‌های مادرتخصصی پیش برود می‌توان در مدت سه سال مشاغل خانگی در ایران را توسعه داد.
 
به گزارش بلاغ، کارشناسان اقتصادی توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را به‌ نفع اقتصاد ایران  می‌دانند و در عین حال سال‌ها است راهکارهای زیادی را برای پرفروغ کردن چراغ اقتصاد کشور ارائه و به دولت یادآوری می‌کنند که دولت برای اعتلای کشورش باید نگاهش به داخل باشد اما گوش شنوایی وجود ندارد.

لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه/ با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها بی‌اثر می‌شود

کارشناس مسائل اقتصادی به لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: با اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی می توان در اقتصاد موفق بود و آن وقت است که تحریم ها اثرگذاری خود را از دست خواهد داد.

یونس نادمی در گفت و گو با خبرنگار  سفیر افلاک اظهار داشت: برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار لازم است که توان داخلی را بیش از پیش تقویت کرد.

وی افزود: با توجه به تحریم ها باید از همه ظرفیت ها و فرصت ها به بهترین شکل استفاده کرد و مشکلات اقتصادی داخلی را می‌توان با دستان توانمند جوانان این سرزمین و استفاده از توان داخلی رفع کرد.

  کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر این که بسیاری از  این مشکلات ارتباطی با تحریم ها ندارد عنوان کرد: برای تقویت و توسعه صنعت ضروری است تا از توان عظیم نخبگان دانشگاهی استفاده شود.

وی به لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل مشکلات در صنعت، رابطه ضعیف صنعت و دانشگاه است در حالی برای این حلقه مفقوده می توان از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استفاده کرد.

نادمی خاطر نشان کرد: محدودیت رقابت در صنعت یکی دیگر از مشکلات در این حوزه است و می طلبد برخی از صنایع را در یک فضای رقابتی قرار داد در این صورت است که مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه نیز حل خواهد شد و نخبگان ایرانی می توانند  برای شرکتهایی مانند خودرو سازی طراحی کنند.

وی اظهارداشت: با اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی می توان در اقتصاد موفق بود و آن وقت است که تحریم ها اثرگذاری خود را از دست خواهد داد.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به فرار مالیاتی افزود: برخی از پرداخت مالیات فرار می کنند که می طلبد تدابیر و برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا همه نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

وی عنوان کرد: تمام موارد مطرح شده عظم و اراده جدی مسئولان را برای حل مشکل اقتصادی می طلبد که هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند و تحریم ها را به فرصت تبدیل کنند.

نادمی بیان کرد: اقتصاد ایران سرمایه های عظیمی دارد که مهمترین آن سرمایه های انسانی و نخبگان کشور هستند و اگر بتوانیم نقش نخبگان در اقتصاد ایران را ارتقاء دهیم در این مسیر موفق بوده ایم.

,

رضا سپهوند در گفت وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهارداشت: هیچ اقتصادی با محیط بسته امکان رشد و توسعه ندارد و بدون ارتباطات خارجی و تعامل اقتصادی با کشورهای دنیا امکان رشد اقتصادی صادرات و ایجاد اشتغال خیلی کم است.

, سفیر افلاک,

وی افزود: ظرفیت های داخلی است که سبب می شود شما بتوانید علی رغم تحریم ها با کشورهای دنیا تعامل داشته باشید چون دنیا بر اساس سود و مزیت اساسی است و اگر برای کشورهای خارجی سود ایجاد کنید و کالای که تولید می کنید مزیت داشته باشد دنیا نمی‌‎تواند شما را تحریم کند حتی همه دنیا باشد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: مرزهای زیادی همچون مرز دریایی و زمینی وجود دارد به طوری که حدود ۱۸ کشور در همسایگی ما قرار گرفته‌اند که اینها خواهان کالاهای با مزیت ما هستند و این مزیت قیمت و با کیفیت است اگر ما در کشورمان چنین کالای را در اقتصادمان تولید کنیم آمریکا نمی تواند ما را تحریم اقتصادی کند چون دنیا بر اساس سود وتجزیه تحلیل هزینه منفعت تصمیم می گیرد که با چه کشوری ارتباط داشته باشد.

,

وی بیان کرد: بخش اعظم اقتصاد ما دولتی است و دولتی بودن سبب می شود که تحریم ها کار آمدتر باشد و این تحریم ها شرکت های دولتی یا شرکت های وابسته به دولت را هدف قرار می دهد و اما اگر این شرکت ها در بخش خصوصی باشد بخش خصوصی خودش بلد است که چگونه با شرکای خارجی ارتباط برقرار کند و طوری شراکت و داد ستد کند که مشمول تحریم نگردد و یا از تحریم ها بیرون برود.

,

سپهوند گفت: ما نمی‌خواهیم متعصبانه حرف بزنم و بگویم کشورهای اروپایی تاثیر ندارند و نباید ارتباط داشته باشیم، باید به کشورهای اروپایی و قدرتمند در دنیا همچون ژاپن و اروپا که صاحب تکنولوژی هستند و اگر بنا باشد یک کالای با کیفیت تولید کنید حتما نیازمند انتقاد کشورهای قدرتمند هست و این واضح است ولی دولت متاسفانه کارش در اقتصاد تمطع سیاست خارجی است و ایجاد ارتباط با چند کشور اروپایی که اینها دنباله روی صنف آمریکا هستند این کشورها ی اروپایی بدون اوامر آمریکا حتی آب نمی خورند ولی متاسفانه ما تمام انرژیمان و تمام مملکت داریمان را خلاصه کردیم در ایجاد ارتباط با اروپا و این اشتباه محض دولت است، رها کردن اقتصاد داخل و رها کردن سیاستگذاری در داخل و همچنین مقرارت جدایی از موانعی هستند که جلوی صاحبان کسب و کاررا گرفته است.

,

وی افزود: اگر دولت انرژی می گذاشت و به جای ارتباط با کشورهای اروپایی در واقع خودش هم می‌داند که یک کار بیهوده ای است چون که بدون اجازه آمریکا امکان پذیر نیست می آمد وضعیت های سیاسی داخلی و ابزارهای سیاست های درست و مقررات زدایی را که در دنیا باب شده فضای کسب و کار را اصلاح می کرد بسیار به نفع مملکت بود.

,

کارشناس مشائل اقتصادی عنوان کرد: ظرفیت های که در سایر کشورها وجود دارد برای صادرات و کسب و کارهای که در کشورهای آسیا، شمال قفقاز، آفریقا و شرق آسیا حتی چین منتقل شود و با افکارهای مشارکتی و افزایش درآمدی ارزی کشور را راه اندازی می‌کرد  و اگر دولت روی اینها زوم می‌کرد خیلی بهتر بود تا اینکه تمام توانش را بگذارد روی ایجاد رابطه با چند کشور اروپایی که دنباله رو کشور آمریکا هستند.

,

سپهوند خاطر نشان کرد: دولت در روابط خارجی تلاش های زیادی کرد  ولی چون تلاش هایش جهت درست نداشته است بی نتیجه و بی اثر بوده است و این اشتباهی بود که دولت داشت بنابراین بنده به عنوان یک اقتصاددان نمره دولت در رابطه خارجی نزدیک صفر می دهم و چون در زمینه اقتصادی اصلا به هدف نرسید و نمره دولت را در اقتصاد صفر است چون سیاست گذاری دولت در زمینه اقتصاد کاملا اشتباه بوده است

,

وی یکی از اشتباهات دولت را رها کردن کسب و کار در داخل کشور دانست و افزود: دولت با توجه به اینکه می دانست  کشوره های اروپایی تابع آمریکا هستند و تلاش زیادی برای ایجاد ارتباط با اروپا منهای آمریکا کرد و این هم  اشتباه بود چون دولت کسب وکار را در داخل رها کرده بود.

,

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بنده به عنوان اقتصاد دان توصیه ایم به مسئولان دولتی در زمینه اقتصاد این است کسی که صاحب کسب و کار است و می خواهد کار در یک مملکت انجام دهد باید دست آزاد باشد، باید جذابیت سرمایه گذاری برای کسب کار ایجاد کند و از کشورهای توسعه یافته الگو گیری کند مثلا  چین  الگوی کشورهای جهان سوم است چرا چین الگو شد چون یک نهضتی به نام نهضت مقررات زدایی را ایجاد کرد لذا  شما اکنون هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید انواع مقرارت جلوی شما است اگر دولت و حاکمیت بیایند نهضت مقرارت زدایی را راه بندازند دیدید که خود معاون وزیر اقتصاد صریحا گفته ۶۹ درصد کلیه قوانین مصوبات در کشور مانع تولید می شود ما باید به سمت نهضت مقررات زدایی برویم که این ۶۹ درصد را به صفر برسانیم و مقررات دست و پا گیر را از بین ببریم اگر توانستیم اینکار را انجام دهیم مطمئن باشید که تحریم های آمریکا بر کشورمان کار ساز نخواهد بود.

,

وی  ضمن انتقاد به دولت بیان کرد: به تلاش دولت روحانی در رابطه خارجی  نمره صفر می‌دهم اما من موافق این هستم که روابط خارجی یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی است ولی روابط خارجی جهت دار با توجه به منافع کشور، تجزیه و تحلیل هزینه منفعت داشته باشیم چه چیزی دارید می‌دهید و چقدر زمان می گیرید و چقد به دست آوردید و ما اگر نگاه کنیم تمام تلاش های دولت روحانی بر روابط خارجی ایجاد شده و اثر بخشی دولت روحانی در روابط خارجی صفر است و در این زمینه هیچ نتیجه نگرفته است اما از لحاظ حرفی که ما باید روابط خارجی مان درست باشد تا اقتصاد مان رونق پیدا کند موافق هستم.

,

ایجاد بنگاه‌های اقتصادی مشترک با کشورهای منطقه/ اتکاء به ظرفیت داخلی مهم‌ترین الزام تحقق اقتصاد مقاومتی

, ایجاد بنگاه‌های اقتصادی مشترک با کشورهای منطقه/ اتکاء به ظرفیت داخلی مهم‌ترین الزام تحقق اقتصاد مقاومتی,

 کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه 3 کشور عراق، افغانستان و پاکستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و اجتماعی که با ما دارند، عقبه راهبردی ما محسوب می‌شوند، گفت: ما می‌توانیم بنگاه‌های اقتصادی مشترک با این کشورها در مرزهای دو کشور ایجاد کنیم.

,

 رهبر معظم انقلاب اسلامی که بارها در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرده بودند که «درون‌زایی اقتصادی یعنی تولید ثروت به ‌وسیله فعالیت درونی کشور انجام بگیرد؛ چشم به بیرون نباشد، نگاه‌مان به بیرون نباشد» در سخنرانی نماز جمعه تاریخی 27 دی 98 نیز بر این مطلب صحه گذاشتند و همت ملی برای قوی‌تر شدن ایران را تنها راه ادامه مسیر عزت ایرانیان خواندند و تأکید کردند که این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی‌تر نیز می‌شوند، نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی‌وقفه مسئولان و مردم است.

,

 
اما در این بین آقای روحانی رئیس جمهور هفته گذشته در مجمع سالیانه بانک مرکزی اظهار کرد: «بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به ویژه سیاست خارجی مرتبط بود و ما این را می‌دانستیم، اینکه کسی بگوید سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را بدون دخالت سیاست خارجی حل می‌کنیم، فقط به درون نگاه می کنیم ممکن نیست؛ من بلد نیستم البته اقتصاد دان هم نیستم؛ اگر اقتصاددانی بلد است که در شرایطی که تمام روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، اقتصاد هم دست نخورد بیاید بگوید؛ من حداقل بلد نیستم».
 
پس از سخنرانی آقای روحانی 24 اقتصاددان کشور در نامه‌ای به وی با بیان اینکه در بانک مرکزی فرمودید بلد نیستید با تکیه بر داخل و بدون کمک خارجی مشکلات اقتصادایران را حل کنید، یادآوری میکنیم کثیری از کارآفرینان و کارشناسان کشور تاکید دارند مشکلات اصلی اقتصاد کشور، بیشتر ناشی از سوءمدیریت و "تحریم داخلی" است نه خارجی و راه‌کارهای دهگانه را بدون کمک خارجی برای نجات اقتصاد ایران پیشنهاد کردند.
 
متاسفانه دولت روابط خارجی را فقط و فقط در ارتباط با چشم آبی‌ها تعریف کرده در حالیکه کشورهای منطقه، همسایگان شمالی، کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای شرق آسیا علی‌رغم همه تحریم‌ها بازارشان کاملا مستعد ارتباط با ایران است اما دولت هیچ انگیزه‌ای برای ارتباط با این کشورها ندارد.  
 
رضا امیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بلاغ، به راه‌های پیشرفت و توسعه اقتصادی و از میان برداشتن موانع در این مسیر اشاره و اظهار کرد: کشورهای اسلامی راه برون‌رفتی ندارند، مگر اینکه به سمت وحدت یا ائتلاف‌های جدی منطقه‌ای حرکت کنند که در قالب‌های مختلفی می‌تواند صورت بگیرد.
 
وی افزود: از جمله اینکه برای همه پروتکل‌های اقتصادی و حکمرانی بین‌المللی ما به ازای منطقه‌ای و اسلامی تعریف کنیم که کارکردهای واقعی داشته باشد، این کشورها با سازوکارهای ساده می‌توانند ارز منطقه‌ای اسلامی ایجاد کنند و برای این کار باید به سمت همکاری‌های منطقه‌ای رفته و بین خودشان نظام‌نامه ایجاد کنند.
 
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ما باید به مدد صادرات به کشورهای ضعیف‌تر و تصاحب بازارهای آن‌ها و بعد انتقال فناوری و... اقتصاد خودمان را به سمت پله‌های بالاتر هدایت کنیم نه با توسل به کشورهای قوی در این حوزه.
 
امیری با بیان اینکه سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و اجتماعی که با ما دارند، عقبه راهبردی ما محسوب می‌شوند، افزود: ما می‌توانیم بنگاه‌های اقتصادی مشترک با این کشورها در مرزهای دو کشور ایجاد کنیم، مثلاً خوزستان ما با عراق، یا کردهای ما با کردهای عراق، بلوچ‌های ما با بلوچ‌های پاکستان، مردم خراسان با افغانستان و... این‌ها ظرفیت‌هایی است که می‌توان مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با تاکید بر توانمندسازی و توسعه زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار منطقه‌ای گفت: اگر شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی داریم به جای خام‌فروشی، در کنار این شرکت‌ها انبوهی از زنجیره‌های مزیت‌دار صنایع کوچک پلیمری را ایجاد کنیم، این برای کشور ایجاد مزیت کرده و ما را در مقابل تحریم، خام‌فروشی، سوداگری و بیکاری توانمند می‌کند.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایط فعلی، تقویت حضور رایزنان متخصص، بزرگ‌ترین کمک به اقتصاد کشور است. باید بر اساس عملکرد سفارتخانه‌ها در رشد اقتصادی سالانه به سفرا رتبه داد.
 
امیری افزود: بر ضرورت بازنگری جدی در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و نحوه انتخاب رایزنان اقتصادی به منظور بهره‌گیری هدفمند و حداکثری از ظرفیت‌های موجود اقتصادی در صادرات غیرنفتی باید تأکید شود.
 
وی به بحث مشاغل خانگی اشاره و اظهار کرد: اگر بتوانیم مدلی شبیه کشور چین و دیگر کشورهایی که در زمینه مشاغل خانگی برند دارند و فعال هستند را در کشورمان پیاده کنیم می‌توانیم در تولید ناخالص داخلی نیز از این منظر تأثیرگذار باشیم، در الگوی شرکت مادر تخصصی که ترجیحاً تعاونی است، شرکت‌های مادرتخصصی به عنوان پشتیبان مشاغل خانگی عمل می‌کنند.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: شناسایی خانه‌های کار، آموزش به اعضای خود، تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب، تدوین استانداردهای لازم تهیه محصولات و خدمات، نظارت بر کیفیت تولیدات و از همه مهم‌تر برندینگ محصولات از جمله کارکردها و مزایای اصلی این مجموعه‌هاست. اگر مشاغل خانگی از الگوی مستقل به سمت الگوی شرکت‌های مادرتخصصی پیش برود می‌توان در مدت سه سال مشاغل خانگی در ایران را توسعه داد.
 
به گزارش بلاغ، کارشناسان اقتصادی توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را به‌ نفع اقتصاد ایران  می‌دانند و در عین حال سال‌ها است راهکارهای زیادی را برای پرفروغ کردن چراغ اقتصاد کشور ارائه و به دولت یادآوری می‌کنند که دولت برای اعتلای کشورش باید نگاهش به داخل باشد اما گوش شنوایی وجود ندارد.

,
,
,
,
,
,
,
, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه/ با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها بی‌اثر می‌شود

, لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه/ با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها بی‌اثر می‌شود,

کارشناس مسائل اقتصادی به لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: با اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی می توان در اقتصاد موفق بود و آن وقت است که تحریم ها اثرگذاری خود را از دست خواهد داد.

,

یونس نادمی در گفت و گو با خبرنگار  سفیر افلاک اظهار داشت: برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار لازم است که توان داخلی را بیش از پیش تقویت کرد.

,  سفیر افلاک,

وی افزود: با توجه به تحریم ها باید از همه ظرفیت ها و فرصت ها به بهترین شکل استفاده کرد و مشکلات اقتصادی داخلی را می‌توان با دستان توانمند جوانان این سرزمین و استفاده از توان داخلی رفع کرد.

,

  کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر این که بسیاری از  این مشکلات ارتباطی با تحریم ها ندارد عنوان کرد: برای تقویت و توسعه صنعت ضروری است تا از توان عظیم نخبگان دانشگاهی استفاده شود.

,

وی به لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل مشکلات در صنعت، رابطه ضعیف صنعت و دانشگاه است در حالی برای این حلقه مفقوده می توان از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استفاده کرد.

,

نادمی خاطر نشان کرد: محدودیت رقابت در صنعت یکی دیگر از مشکلات در این حوزه است و می طلبد برخی از صنایع را در یک فضای رقابتی قرار داد در این صورت است که مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه نیز حل خواهد شد و نخبگان ایرانی می توانند  برای شرکتهایی مانند خودرو سازی طراحی کنند.

,

وی اظهارداشت: با اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی می توان در اقتصاد موفق بود و آن وقت است که تحریم ها اثرگذاری خود را از دست خواهد داد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به فرار مالیاتی افزود: برخی از پرداخت مالیات فرار می کنند که می طلبد تدابیر و برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا همه نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

,

وی عنوان کرد: تمام موارد مطرح شده عظم و اراده جدی مسئولان را برای حل مشکل اقتصادی می طلبد که هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند و تحریم ها را به فرصت تبدیل کنند.

,

نادمی بیان کرد: اقتصاد ایران سرمایه های عظیمی دارد که مهمترین آن سرمایه های انسانی و نخبگان کشور هستند و اگر بتوانیم نقش نخبگان در اقتصاد ایران را ارتقاء دهیم در این مسیر موفق بوده ایم.

,

70 درصد ظرفیت کشور غیرفعال است/اداره کشور با تکیه بر تولیدات داخلی و اصلاح مدیریت

, 70 درصد ظرفیت کشور غیرفعال است/اداره کشور با تکیه بر تولیدات داخلی و اصلاح مدیریت,

 دکترای اقتصاد اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با انتقاد از وضع موجود، گفت: برای اینکه تولید افزایش پیدا کند، باید 70 درصد باقیمانده ظرفیت موجود داخل کشور را فعال کرد.

,

حسن روحانی رئیس جمهور در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی اظهار کرده بود: اگر اقتصاددانی بلد است تمام روابط خارجی خراب باشد، اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید.

وی در توضیح این مسئله بیان کرده بود: بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به ویژه سیاست خارجی مرتبط بود و ما این را می‌دانستیم، اینکه بگوید سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می‌کنیم، ممکن نیست؛ اگر اقتصاددانی بلد است که با روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، بگوید؛ به نظر من امروز همه دنیا به هم متصل است و اینگونه نیست که اقتصاد کار خود را انجام دهد و بگوییم به فرهنگ و سیاست بی ربط است حتما اقتصاد، به فرهنگ، سیاست و امنیت مرتبط است.

با توجه به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور به سراغ یکی از اقتصاددان‌های استان رفتیم تا نظر این استاد دانشگاه را در خصوص سخن آقای رئیس‌جمهور جویا شویم.

علیرضا پورفرج در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، اعلام کرد: با همین شرایط و بدتر از این شرایط حتی بدون فروش یک قطره نفت می‌توانیم با مالیات و معافیت‌های مالیاتی که صار شده است و توجیهی هم ندارد و با تکیه بر نظر و دیدگاه رهبری می‌شود این مملکت را اداره کرد.

,
,
,
,
,
,
,  , بلاغ, ، ,

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: با اتکا به تولیدات داخلی، با مشارکت و نگاه به بسیج سازندگی و همه نهادهای حاکمیتی اگر دست به دست هم بدهند، در راستای نقطه نظرات رهبری که اقتصاد مقاومتی است، این مملکت را می‌شود اداره کرد.

این دکترای اقتصاد اسلامی، عمومی و صنعت عنوان کرد: ما در درون کشور، یک سری پتانسیل‌هایی داریم که از 100 درصد ظرفیت آن تنها از 30 درصد ان داریم استفاده می‌کنیم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از وضع موجود، تصریح کرد: برای اینکه تولید افزایش پیدا کند، باید  70 درصد باقیمانده ظرفیت موجود داخل کشور را فعال کرد.

پورفرج ادامه داد: این ظرفیت‌ها هم در صنعت، هم در کشاورزی و هم سایر بخش‌های تولیدی وجود دارد و به طور نمونه، کارخانه‌های ما اکنون دارند با 30 درصد ظرفیت‌شان کار می‌کنند و باید 70 درصد مابقی این ظرفیت را فعال کرد.

وی متذکر شد: مشکل مملکت ما مشکل فروش نفت نیست، بلکه مشکل ما مشکل مدیریت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران یادآور شد: آنچه در این برهه مد نظر است اگر دولتمردان ما بخواهند استقلال خود را حفظ کنند، به فرموده مقام معظم رهبری، چاره‌ای جز حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی ندارند.

این دکترای اقتصاد اسلامی، عمومی و صنعت افزود: این بدان معنا است که دولتمردان ما باید توجه خود را از کشورهای غربی به سمت داخل هدایت و معطوف کنند و در این راستا باید در گام نخست، استعدادهای جوان خود و پتانسیل‌های موجود را شناسایی و سپس با یک مدیریت درست، مسیر پیشرفت و رشد اقتصادی را طی کنیم.

نگاه به بیرون درست مقابل نگاه رهبری و اقتصاد مقاومتی است
این استاد دانشگاه عنوان کرد: متأسفانه دولتمردان و مسئولان ما، خیلی توجه به پتانسیل‌های داخل ندارند و بیشتر نگاهشان به خارج از کشور است که این امر، درست مقابل فرمایشات رهبری و اقتصاد مقاومتی است.

پور فرج اعلام کرد: اگر ما به لحاظ فرهنگی و اقتصادی و نیز واگذاری مسئولیت به جوانان تحصیلکرده و نخبه خود حرکت کنیم، بی شک اقتصاد ایران با رشد خیلی فزاینده علیرغم تمام موانع و تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در خصوص اظهارات رئیس جمهور در خصوص سیاست خارجی گفت: در حوزه سیاست خارجی نیز همین موضع‌گیری که رهبری در ارتباط با دنیای غرب دارد، به اضافه اصلاح مدیریتی کار گشا است؛ اگر اصلاح مدیریتی صورت نگیرد در کشور فاجعه اتفاق می‌افتد.

این دکترای اقتصاد اسلامی، عمومی و صنعت اضافه کرد: با این فشاری که غرب دارد می‌آورد و با توجه به شرایط موجود کشور، با اصلاح مدیریتی می‌شود این مملکت را اداره کرد.

این استاد دانشگاه در خصوص ارتباطات خارجی ایران با سایر کشورهای دنیا اذعان کرد: هر کشوری که بتوانیم از آن کمک بگیریم حتی کشورهای غربی منهای امریکا می‌تواند مفید فایده باشد و ما باید از این پتانسیل استفاده کنیم.

پورفرج تاکید کرد: مسلمان و مومن کسی است که از فرصت‌ها درست استفاده کند، می‌خواهد غرب باشد، امریکا باشد، فرانسه باشد، می‌خواهد انگلیس باشد، اما باید این نکته را لحاظ قرار داد که پتانسیل خوبی در سطح دنیا وجود دارد که باید من مسلمان از این پتانسیل به درستی استفاده کنم، حتی اگر مجبور شویم از دشمن خود این پتانسیل را بهره ببریم اما شرط آن است که دشمن نباید بر من مسلط شود و لذا استفاده کردن از پتانسیل‌های خارجی یک بحث است و مسلط شدن دشمن بر ما یک بحث.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در پایان و در جمع‌بندی سخنانش، گفت: مملکت با همین مقدار پتانسیلی که دارد با نقطه نظرات رهبری تحت عنوان "جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی" می‌شود اداره کرد و اگر کسی بلد نیست برود کنار و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و ما می‌توانیم با تکیه بر درون آن را اداره کنیم.

باید بگوییم که فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های تحمیل شده به ایران در سال‌های اخیر از نمونه مشکلاتی به شمار می‌رود که هزینه‌های بسیاری را برای کشور و مردم در پی داشته و اساسا یکی از عوامل اصلی طراحی و تبیین سیاست‌های موسوم به اقتصاد مقاومتی، ریشه در همین دسیسه‌ها و توطئه چینی‌های نظام امپریالیسمی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران دارد.

در طول سال‌های گذشته به درون زا شدنِ اقتصاد، تاکید فراوانی شده و قطعا هر آنچه به این مَقوله توجه بیشتری لحاظ شود مقاومت کشور در برابر تِکانه‌های پیش بینی نشده اقتصادی، افزایش خواهد یافت و می‌توان این امر را به مثابه واکسیناسیونی برای اقتصاد کشور در برابر فشار‌های بیرونی تعبیر کرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

خود تحریمی بزرگترین چالش اقتصادی کشور/ سخنان رئیس جمهور نشان دهنده کم کاری دولت در سیاست خارجه بود

, خود تحریمی بزرگترین چالش اقتصادی کشور/ سخنان رئیس جمهور نشان دهنده کم کاری دولت در سیاست خارجه بود,

 کارشناسان اقتصادی با گلایه از رویکرد دولت در خود تحریمی تولید داخلی، عدم توجه به منابع ملی و منافع ملی در سیاست خارجه و مذاکرات دولت با دیگر کشورها را بزرگترین مشکل پیش روی اقتصاد کشور دانستند.

,

محمود محمدی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه اقدامات دولت در بخش اقتصادی کشور درست نیست، بیان کرد: اینکه دولت تنها با نگاه به بیرون بخواهد اقتصاد را پیش ببرد اصلا درست نیست، شاید بخشی از سخنان درست باشد و تحریم ها موجب فشار بر کشور باشد اما باید نوع نگاه دولت به مقوله اقتصاد تغییر کند.
 
وی افزود: اینکه بگوییم چون با کشورهای غربی ارتباط نداریم پس اقتصاد ما دچار مشکل شده است درست نیست اگر در مذاکرات منافع ملی و منابع ملی را مدنظر قرار دهند می توانیم بسیاری از مشکلات موجود را حل کنیم.
 
این دکترای اقتصاد کلان و استاد دانشگاه با اشاره به تجربه انگلیس در حمایت از تولید داخلی، گفت: در سال 1976 و همزمان با بحث ورود به اتحادیه اروپا، انگلیس سیاست های داخلی خود را در موضوع منابع داخلی با عنوان کشاورزی و ملت را مطرح می کند تا در کشور اجرا شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ورود به کنوانسیون ها و اتحادیه ها تابع شرایط و قوانین خاصی است و کشورها نسبت به یکدیگر تعهداتی دارند چون تجارت آزاد مطرح است می تواند جلوی واردات یک کالا را گرفته و اعلام کند انگلیس هم در کنار قوانین اتحادیه اروپا برای استفاده از منابع داخلی بحث کشاورزی و ملت را مطرح و اجرایی می کند تا از تولید داخلی و منابع خود حمایت کند.
 
محمدی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی راه برون رفت از مشکلات موجود است، اذعان کرد: این موضوع دقیقا همان مبحث اقتصاد مقاومتی است یعنی اقتصاد درون زا برای توسعه با نگاه به بیرون است تا در حوزه منابع داخلی، فرست های اقتصادی، سبک زندگی اقتصادی مردم و حمایت از تولید داخلی بتوانیم در قدم اول از اقتصاد داخلی حمایت کرده و در قدم دوم با نیم نگاهی به بیرون به دنبال جذب سرمایه و فروش کالا در بازارهای خارجی باشیم.

وی با اشاره به اینکه حتی اگر سخنان رئیس جمهور درست هم باشد بازهم نشان دهنده کم کاری دولت در سیاست خارجه است، تصریح کرد: نباید کاملاً تولید داخلی و منابع ملی را تعطیل کرده و به بیگانگان چشم بدوزیم حتی در نگاه به بیرون نیز ما دچار مشکل هستیم چرا که در همین همسایگی ما کشورها بسیاری هستند که می توانند بازارهای هدف خوبی برای محصولات ما باشند.

این مدرس اقتصاد افزود: باید به بازارها توجه شود وقتی وزیر امور خارجه ما برای مذاکرات در کشورهای مختلف حاضر می شود به کشش های صادرات و واردات نیز توجه کند و در کنار مذاکرات سیاسی به مذاکرات اقتصادی نیز توجه کنند، کشورهای آسیای میانه حوزه خلیج فارس، افریقایی و آمریکای جنوبی و بسیاری دیگر از کشورها هستند که می توانیم هم در حوزه سیاست خارجه و هم اقتصادی به آنها توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نباید توانمندی های داخلی را فدای نگاه به بیرون کنیم اقدام درست در راستای اقتصاد مقاومتی و حذف مشکلات پیش روی تولید داخلی بهترین راه برای برون رفت از مشکلات موجود است تا وقتی ما نتوانیم به این خودباوری برسیم در حوزه سیاست خارجه هم موفق نخواهیم بود.
 
دولت به دنبال حل مشکلات اقتصادی نیست

امرالله امینی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، بیان کرد: بی تردید ارتباط با دنیا یک اصل اساسی است اما اینکه دولت تکیه به غرب کرده و اعلام میکند بدون آنان نمی توانیم هیچ کاری بکنیم کاملا اشتباست، ما باید اقتصاد کشور را با حل مشکلات داخلی حل کنیم و این هیچ ربطی به ارتباط داشتن با دنیا ندارد.

وی افزود: دولت کاملا پتانسیل های داخلی را رها کرده و به آن توجه ای ندارد، به عنوان مثال بانک های کشور بزرگترین مشکل اقتصادی ما هستند که باید اصلاح شود، بیشترین مشکلات موجود مردم و تولید کنندگان ما مربوط به ساز و کار اشتباه بانکداری است.

این کارشناس ارشد اقتصاد کلان با تاکید بر اینکه بانک ها سنگ بزرگ پیش پای اقتصاد کشور هستند، گفت: خرید و فروش ارز و زمین و دریافت سودهای غیرقابل معقول از مردم و تولید کنندگان تنها گوشه ای از مشکلات سیستم بانکی ماست که باید اصلاح شود وقتی یک بانک به جای اینکه از تولیدکننده حمایت کند زمین می خرد تا پس از گران شدن آن را بفروشد همین می شود که مردم ما روز به روز فقیر تر می شوند و قیمت ه افزایش پیدا میکند.

وی ادامه داد: گرفتن سودهای غیر معقول و جریمه های کلان از وام های که به مردم و تولیدکنندگان داخلی داده شده در کنار ورشکسته کردن تولید داخلی موجب بروز مشکلات فراوان زیادی در جامعه می شود از آن سو همین مدیران بانک ها به خود وام های کلان بدون سود پرداخت می کنند و هیچ کس نیست از آنان سوال بپرسد.

امینی با اشاره به مشکل دوم اقتصاد کشور، اذعان کرد: فرارهای مالیاتی بزرگ در کشور از دیگر مشکلاتی است که دولت باید بجای نگاه به غرب به دنبال حل آن باشد، اگر سیستم مالیاتی درستی پیاده می شد همه بار پرداخت آن بر دوش تولیدکننده و مردم نبود و دولت نیز می تواند بخش زیادی از نیاز بودجه کشور را از این راه تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث خصوصی سازی نیز ما شاهد مشکلات فراوانی هستیم به گونه ای که به درستی انجام نشده و یا بین عده ای محدود تقسیم شده است.

این مدرس اقتصاد با گلایه از هدف قرار دادن تولید داخلی، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بر تولید داخلی تاکید دارد اما در شرایطی که ما تحریم هستیم گرفتن مالیات سنگین از تولید کننده و فشارهای سیستم تامین اجتماعی نه تنها کمکی به کشور نمی کند بلکه موجب ورشکستگی بیش از پیش تولیدکنندگان داخلی و نیاز کشور به واردات می شود.

وی با گلایه از دولت برای تکیه به غرب، گفت: ما ظرفیت های زیادی برای ایجاد روابط بین المللی و صادرات داریم اما انگار دولت به آنها توجه نکرده و آن را نمیبیند وگرنه می توان با استفاده از بازارهای خیلی خوبی که در دنیا وجود داشته و رقابت بسیاری در این حوزه هست می توانیم به راحتی مشکلات رو حل کنیم.

امینی با اشاره به اینکه تحریم داخلی مشکل امروز ماست، بیان کرد: ما تحریم خارجی داریم و منکر آن نیستیم که فشار آن زیاد است اما متاسفانه شاهد تحریم های داخلی نیز هستیم که از تحریم های غربی مخرب تر است، یک ملت اگر میخواهد در برابر دنیا ایستادگی کند باید مشکلات داخلی را حل کرده و سیاست گذاری مناسبی داشته باشد اما در داخل کشور تولید کنندگان گریه می کنند که تامین اجتماعی، بانک های رباخوار، مالیات و دیگر مواردی از این دست سنگ اندازی کرده و روز به روز فشار بیشتری می آورند.

وی ادامه داد: همین چند روزه بسیاری از اقتصاددان های کشور سخنانی گفته اند که اگر واقعا دولت به دنبال حل مشکلات بود به آنها توجه می کرد اما انگار نمی خواهند اگر خودشان اطلاعی ندارند باید از صاحب نظران سوال کنند نه اینکه بیشتر تخریب کنند اقتصاد را تا همه قبول کنند حتما باید با آمریکا ارتباط برقرار کنیم تا مشکلات حل شود.

این مدرس اقتصاد با گلایه از رویکرد وزارت امور خارجه در جهان، تصریح کرد: سفارت های ما در جای جای جهان چقدر توانسته اند رویکرد اقتصادی داشته و تولیدات ایران را به جهان بشناساند! اگر واقعاً نمی توانند فرهنگ، اقتصاد و واقعیات ایران را معرفی کنند پس چه کاری انجام میدهند، کسی باید روی کار بیایید که به فکر منافع خود نباشد اما دولت برعکس عمل کرده و اینگونه اقدام نمی کند.

حمایت از اقتصاد مقاومتی و حذف فساد باید توسط دولت پیگیری شود

کمال سعادتی هم در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به اینکه ارتباط با دنیا می تواند به اقتصاد کمک کند، گفت: دولت باید به دنبال یافتن بازارهای جدید باشد نه اینکه تنها چند کشور را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: تحریم ها اثرات بدی بر اقتصاد و صادرات ما گذاشته است اما با توجه به تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان می توانیم محصولات غیرنفتی خود را به بازارهای هدف گذشته و هدف صادر کنیم.
 
این کارشناس اقتصادی با گلایه از فساد اقتصادی در کشور، اذعان کرد: اگر دولت ساز و کار مبارزه با فساد را جدی گرفته و مشکلات پیش روی اقتصاد مقاومتی را حذف کند می توان امیدوار بود که روز به روز شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم.

, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دولت به دنبال حل مشکلات اقتصادی نیست,
,
, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, حمایت از اقتصاد مقاومتی و حذف فساد باید توسط دولت پیگیری شود,
,
, عصرهامون,
,
,
,
,

 عدم‌تحقق شعارهای دولتمردان عامل بیان "بلد نیستم" است/ اگر دولت‌مردان چشم طمع از اروپا بردارند مشکلات اقتصادی حل می‌شود

,  عدم‌تحقق شعارهای دولتمردان عامل بیان "بلد نیستم" است/ اگر دولت‌مردان چشم طمع از اروپا بردارند مشکلات اقتصادی حل می‌شود,

مزگی نژاد گفت: کشور ایران ظرفیت‌های زیادی دارد و کشورهای جهان خواهان تولیدات ایران هستند اگر دولت‌مردان چشم طمع از اروپا و استکبار جهانی بردارند از مشکلات عبور خواهیم کرد.

,

مهدی مزگی‌نژاد کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور در مجمع سالیانه بانک مرکزی مبنی براین‌که "من بلد نیستم"، اظهار کرد: اقتصاد کشور از زمان پهلوی برای ما به ارث مانده و مشکلات زیادی دارد.

, خاورستان,

وی افزود: یکی از مشکلات اقتصادی ما وابستگی شدید به کشورهای خارجی است چراکه ساختار اقتصاد ما را کشورهایی مانند آمریکا که آن زمان در ایران حضور داشتند شکل دادند.

,

کارشناس سیاسی بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی  و اخراج آمریکایی‌ها از کشور بعضی از نقاط ضعفی که در اقتصاد ما وجود داشته و دارد چون شکل گرفته توسط آمریکایی‌ها است به راحتی از طرف آن‌ها به عنوان نقطه ضعف کشور ایران تحت فشار قرار می‌گیرد تا ما به اهداف خود نرسیم. این یک مسئله بدیهی در کشور است و همه از آن اطلاع دارند.

,

مزگی‌نژاد با تأکید بر این‌که مشکلات اقتصادی کشور ما قطعا قابل حل است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها در بیاناتشان مطرح کردند که ما در کشور توان، علم، نیروی انسانی و منابع طبیعی داریم همچنین مقام معظم رهبری برای اقتصاد راهکار ارائه کردند و گفتند راهکار برای اقتصاد عملی‌کردن اقتصاد مقاومتی است.

,

 وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما بعضی از دولت‌مردان نه‌تنها اقتصاد مقاومتی را باور نداردند بلکه این موضوع را یاری نمی‌کنند چراکه آن‌ها خودشان با توجه به حضوری که در خارج کشور داشتند، شرایط زندگی در غرب آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و افکار آن‌ها افکار انقلاب اسلامی نیست.

,

کارشناس قتصادی گفت: در کشور اساتید دانشگاه و متخصصین اقتصاد بسیار خوبی داریم که باید کار به آن‌ها سپرده شود و اگر این‌ها وارد میدان شوند به راحتی اقتصاد ما سر و سامان پیدا کرده از مشکلات عبور خواهیم کرد.

,

 مزگی‌نژاد اظهار کرد: متأسفانه دولت‌مردان از جمله رئیس‌جمهور اعتقاد زیادی به واگذارکردن بحث اقتصاد به متخصصان ندارند لذا بعضی از مواقع با اعمال فشار از سوی بیگانگان با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

,

وی عنوان کرد: بیگانگان گاهی به بهانه FATF، پالرمو و سایر مسائل مختلف می‌خواهند به کشور ایران فشار وارد کرده و به قول خودشان اقتصاد ما را به زانو در بیاورند لذا در این شرایط که دولت‌مردان به توصیه‌ها توجه نمی‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند.

,

کارشناس اقتصادی گفت: مشکلاتی که دولت‌مردان با آن مواجه‌اند به این دلیل است که از مسیر اقتصاد مقاومتی به داخل کشور توجه نشده و بیشتر اعتقاد آن‌ها این است که اگر کشور بخواهد به توسعه برسد حتما باید با جهان خارج ارتباط داشته باشیم.

,

مزگی‌نژاد با بیان این‌که ما بنا نداریم ارتباط خود با خارج را قطع کنیم، افزود: کشور ایران با کشورهای دیگر ارتباط دارد و به جزآمریکا با بقیه کشورها مذاکره می‌کند اما علاوه بر این‌ها باید در درون اقتصاد قوی داشته باشیم.

,

وی خاطرنشان کرد: این‌که دولت‌مردان اعتقاد دارند حتما باید با کشورهای آمریکا و اروپا ارتباط داشته باشند باید به آن‌ها یادآوری کرد مسئولان وقت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 50 سال با آمریکایی‌ها ارتباط داشتند نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که امروز یک اقتصاد بیمار و ناتوانی داشته باشیم که ملت را گرفتار کرده است.

,

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر آقایان همت کنند سخنان مقام معظم رهبری را باور و در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت کنند مطمئن باشید اقتصاد راه‌حل دارد و درست خواهد شد و به نتیجه خواهیم رسید.

,

مزگی‌نژاد گفت: در کشور تمامی امکانات فراهم است و فقط یک اراده قوی از سوی دولت‌مردان می‌خواهد که اقتصاد را از این وضعیتی که دارد نجات دهند.

,

وی با اشاره به جمله رئیس جمهور در مورد این‌که "تمام روابط خارجی ما مختل است"، بیان کرد: اگر از دید دولت روحانی و آقایان وزرا خارج فقط اروپا است و فقط اروپا را برای رابطه می‌بینند سخنان ایشان درست است چون تا‌کنون هر جا رفته‌اند با در بسته مواجه شدند از جمله بحث برجام و موضوعات مختلف چراکه این‌ها شریک آمریکا هستند.

,

کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اگر دولت‌مردان خارج را بزرگتر از اروپا در سایر قاره‌ها و کشورهای آمریکای جنوبی، استرالیا، شرق‌آسیا، آسیا و آفریقا ببینند قطعا در بحث اقتصاد مشکلی نخواهیم داشت ضمن این‌که در حال حاضر کشور ایران با برخی از کشورها رفت و آمد، تجارت، صادرات و واردات دارد.

,

 مزگی‌نژاد تصریح کرد: مشکل دولت‌مردان این است که پرستیژ دولت را در سایه اروپا می‌بینند و احساس آن‌ها این است اگر در کنار مَکرون، مِرکِل و سایرین عکس بیاندازند مشکلات حل می‌شود.

,

وی بیان کرد: چون دولت‌مردان تحصیل کرده اروپا هستند احساس آن‌ها این است که اکنون راه چاره فقط اروپا است و ما نیز باید اروپایی شویم چون دیدگاه آن‌ها بدین گونه است با مشکلات مواجه‌اند اما اگر ما تمام جهان را برای ارتباط در نظر بگیریم خواهیم دید که نه‌تنها سیاست خارجی ما به آخر کار نرسیده بلکه تازه آغاز راه هستیم.

,

کارشناس اقتصادی اظهار کرد: این‌که دولت‌مردان ارتباط را با فقط با اروپا و آمریکا می‌بینند به دلیل دید بسته‌ای است که نسبت به ارتباط با اروپا دارند در صورتی که در مورد برجام مدتی دنبال اروپا بودند و به نتیجه نرسیدند.

,

مزگی‌نژاد گفت: حرف‌هایی که رئیس جمهور یا برخی از اعضای هیئت دولت می‌زنند به این دلیل است که به شدت از دست آمریکا عصبانی هستند چراکه به هیچ کدام از حرف‌هایی که قبل از برجام به ملت می‌زدنند عمل نشده است.

,

وی افزود: مسئولان داخلی برجام را امضا کردند حال که آمریکا از برجام خارج شده و خبری از نقد کردن مصوبات برجام نیست و دستشان به جایی نمی‌رسد اکنون به جای این‌که پوشش دهنده ضعفی را که در برجام به وجود آوردند باشند به اروپا چسبیده‌اند.

,

کارشناس اقتصادی با بیان این‌که کشور ایران در سطح دنیا رفت و آمد دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور روسیه اعلام آمادگی برای پذیرش کالاهای ایرانی کرده است.

,

مزگی‌نژاد تصریح کرد: در کشور ظرفیت‌های فرآوانی وجود دارد فقط یک همت می‌خواهد که صنایع داخلی کشور به رشد حداکثری برسد ضمن این‌که تاکنون پیشرفت‌های خوبی در این خصوص داشته‌ایم.

,

 وی بیان کرد: بازارهای آمریکای لاتین، شرق آسیا و کشورهای شمال ایران بهترین بازارها برای کشور ایران است چراکه به شدت دچار کمبود در منابع زیرساختی، مهندسی، تکنولوژی و منابع مصرف هستند.

,

کارشناس اقتصادی گفت: حتی برخی کالاها را این کشورها دارد که می‌تواند نیاز کشور ایران را برطرف کند اما دولت‌مردان ما نمی‌خواهند به این کشورها توجه کنند و چشمشان دنبال ارتباط با اروپا و غرب است البته دولت‌مردان از برخی تهدیدهایی غربی‌ها برای برخی مسائل نیز ترسیده‌اند که ارتباط را فقط با آن‌ها می‌بینند.

,

مزگی‌نژاد تصریح کرد: دولت‌مردان تاکنون شعارهایی دادند که محقق نشده است و حال برای این‌که بتوانند شعارهای خود را محقق کنند حرف از نتوانستن می‌زنند.

,

وی تأکید کرد: در حالی‌که راهکار برای بهبود اقتصاد وجود داشت و کشورهای دنیا به سمت ما آمدند اما دولت‌مردان نتوانستند درست عمل کنند.

,

کارشناس اقتصادیتأکید کرد: اگر از اروپا چشم برداریم و به کشورهای مختلف توجه کنیم قطعا اقتصاد درست شدنی است. 

,

 مزگی‌نژاد اظهار کرد: اگر با کشورهای همسایه از جمله افغانستان، سوریه، عراق، لبنان و پاکستان ارتباط داشته باشیم و زیرساخت‌های کشور را در زمینه‌های مختلف توسعه دهیم قطعا نیازی به مراوده با اروپا نخواهیم داشت اما چون آقایان چشم به این مسائل ندارند و تمامی راهکارهایشان را در اروپا جمع کردند، اگر بخواهند این راه را ادامه دهند حداقل تا 20 سال دیگر به اهداف خود نخواهند رسید.

,

وی افزود: کشور ایران ظرفیت‌های زیادی دارد و کشورهای جهان خواهان تولیدات ایران هستند اگر دولت‌مردان چشم طمع از اروپا و استکبار جهانی بردارند از مشکلات عبور خواهیم کرد.

,

ابراهیم رزاقی: دولت برای پیشبرد اقتصاد کشور توجهی به توان تولید ملی ندارد

, ابراهیم رزاقی: دولت برای پیشبرد اقتصاد کشور توجهی به توان تولید ملی ندارد,

ابراهیم رزاقی در ارتباط با اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر عدم توانایی خود در اداره امور اقتصادی کشور بدون ارتباط با سایر کشورها و به کار بردن جمله «من بلد نیستم» به خبرنگار راه آرمان گفت: ارتباط با سایر کشورها رخدادی نیست که تنها در دوره ریاست جمهوری روحانی اتفاق افتاده باشد بلکه در دولت های پیشین هم وجود داشته است.

, راه آرمان ,

وی افزود: ارتباطاتی که حسن روحانی به آن ها افتخار می کند در برجام نا فرجام اثرات زیان باری همچون تعطیلی صنایع هسته ای برای کشور را به دنبال داشت.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: متاسفانه تفکری که رئیس جمهور و دولت در پیش گرفته اند، تفکر رو به بیرون است، در این نوع تفکر هدف ارتباط با همه کشورها نیست بلکه به تعداد محدودی از کشورهای اروپایی ختم می شود.

,

رزاقی یادآور شد: در حالیکه کشورهای دیگری در جهان هستند که نه تنها مورد غضب آمریکا و ایادی آن قرار دارند بلکه اغلب مبادلات نفتی و پتروشیمی ما نیز با همین کشورها انجام می شود.

,

وی مطرح کرد: جای سوال است که دولت برای پیشبرد اقتصاد کشور توجهی به توان تولید ملی ندارد، پیش از این در دوران پس از دفاع مقدس سپاه توانست با محدودیت های فراوان صنایع موشکی ایران را به گونه ای توسعه دهد که اکنون جز ۵ کشور برتر این حوزه هستیم حال آنکه در این بین صنایع هسته ای نیز با اتکا بر همین توان داخلی به این چنین رونقی دست یافت.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بر خلاف تصور دولتمردان، وابستگی بیش از حد به خارج از کشور شرایط را برای تضعیف توان بومی کشور فراهم می کند، زمانی که واردات با دلار ارزان انجام می شود، تولیدکننده داخلی به علت پایین بودن قیمت محصول وارداتی توان رقابت با آن را ندارد و ورشکسته خواهد شد.

,

رزاقی اظهار کرد: مسئولانی که این چنین دیدگاهی سرلوحه عملشان قرار دارد، هیچ تصوری از اقتصاد مقاومتی و توجه به توان تولید داخل در ذهنشان وجود ندارد.

,

وی گفت: از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تاکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه واردات کالاهای مختلف به کشور شده است، اگر این واردات مدیریت شده بود و به دنبال آن توانایی تبدیل مواد خام در کشور ایجاد شده بود اکنون نیازمند این حجم گسترده از واردات به کشور نبودیم.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: از دوران سازندگی تاکنون بنا بر قوانین اقتصادی باید حدود ۷۵ تا ۱۵۰ میلیون شغل ایجاد می شد که از این مقدار تنها ۱۲ میلیون از آن محقق شده که نشان دهنده توجه خاص آقایان رئیس جمهور به خارج از کشور است.

,

رزاقی افزود: در صورتیکه می توانستند با تعادلی منطقی این ارتباط را حفظ کنند نه با منطق غارت گرانه، بر خلاف گفته های روحانی کشورهای اروپایی و آمریکا تمام تلاش خود را می کنند که از صنعتی شدن کشورهایی همچون ایران جلوگیری کنند.

,

وی اذعان کرد: اقتصاد کشورهای غربی و آمریکا بر اساس کالاهای ساخته شده با استفاده از واردات مواد اولیه ارزان قیمت همچون نفت و پتروشیمی است، آیا منطقی است که اجازه دهند ایران از نظر صنعتی همچون ژاپن و کره جنوبی شود؟

,

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی علی رغم آن که آمریکا در این کشورها پایگاه نظامی دارد، دولت داخلی با وجود آنکه استقلال سیاسی و نظامی ندارد منافع ملی همچون اقتصاد را تامین کرده است.

,

رزاقی تشریح کرد: در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به تولیدات کشاورزی یارانه پرداخت می شود که در نهایت سبب تولید بیشتر و تامین محصولات با قیمت پایین تر می شود.

,

وی ادامه داد: در ارتباط با بازار نفت، آمریکا به واسطه تبانی با عربستان سعودی و تولید نفت مورد نیاز خود، قیمت ها در بازار جهانی اوپک را آنگونه که می خواهند تغییر می دهند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: در این شرایط است که آمریکا اجازه رشد به ایران را نخواهد داد و در صورت انجام مذاکره و تامین درخواست آنها در نهایت اقتصاد ایران به دوره پهلوی باز می گردد.

,

رزاقی گفت: در کشورهایی همچون ژاپن توسعه به واسطه رعایت کردن چند شرط حاصل شده که شامل عدم دریافت حداکثر سود توسط تولیدکننده به نفع منافع ملی، تقاضای اندک کارگران برای دریافت مزد و حقوق، تامین نیازهای دولت در داخل کشور و محدودیت در استفاده از کالاهای خارجی، هستند.

,

وی ابراز کرد: در کشورهایی که صنعتی شدند مهم ترین عامل توجه به منافع ملی است حال این سوال مطرح می شود که آیا حسن روحانی توجهی به منافع ملی دارد؟

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: متاسفانه جواب این سوال خیر است، در این دولت بارها برخورد های فراوانی همچون کاهش بودجه مراکزی که به نفع منافع ملی فعالیت می کنند، صورت گرفته است.

,

رزاقی افزود: بانک ها در اختیار دلال ها قرار گرفته، نفت را صادر کرده و دلار ارزان در اختیار واردکننده قرار می دهند تا تولید داخل را فلج کنند، و تنها نتیجه اتخاذ این سیاست ها فقر و بیکاری است.

,

وی تاکید کرد: در ۶ سال گذشته باید بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون شغل ایجاد می شد، اما اتخاذ سیاست های نادرست رئیس جمهور میزان شغل هایی که در اثر از بین رفتن صنایع تولیدی داخل نابود شدند را با درصد اندک شغل های ایجاد شده برابر کرده است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: محور اصلی اقتصاد سرمایه داری تولید است در حالیکه اقتصاد کشور ما به واسطه استخراج، فروش نفت و واردات اداره می شود، در اقتصاد سرمایه داری امور مختلف توسط دولت ها کنترل می شود اما آیا تاکنون روحانی تلاشی برای کاهش سفته بازی، دلالی و اعطای وام های میلیاردی انجام داده است؟

,

رزاقی یادآور شد: روحانی نه تنها اقدامی موثر در راستای بهبود اقتصاد کشور انجام نداده بلکه با سخنان و دستوراتی که صادر می کند فضای انتقاد را هم مسدود کرده به گونه ای که اخیرا طی دستوری صدا و سیما را از تولید برنامه های مستقل در ارتباط با دولت منع کرده است.

,

وی ادامه داد: مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی بعد از دوران دفاع مقدس صنایع دفاعی کشور است، قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بخشی از این صنایع است که توانمندی بالایی در تولید قطعات مربوط به صنایع مختلف، راه و شهرسازی دارد که مورد بی مهری دولت قرار گرفته است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: دولت حاضر است با قیمت های گزاف قطعات  و ماشین آلات صنایع مختلف را وارد کند در حالیکه فرصت را از این قرارگاه گرفته و به تولید داخل پشت پا می زند.

,

رزاقی ابراز کرد: حال این سوال مطرح می شود که آیا سپاه صنایع دفاعی کشور را به واسطه کمک کشورهای دیگر توسعه داد؟ جواب این سوال کاملا واضح است خیر، همه کشورها با سنگ اندازی در مسیر توسعه سعی در توقف صنایع دفاعی داشتند حال آنکه رئیس جمهور می داند در مرحله بعد گفتگوها درخواست آن ها توقف صنایع دفاعی خواهد بود.

,

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت دخالتی در اقتصاد کشور ندارد و بخش خصوصی با همکاری اطرافیان مسئولان، اقتصاد کشور را در دست گرفته و آزادانه بدون پرداخت مالیات به فعالیت خود ادامه می دهند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در نظام های سرمایه داری اصل دریافت مالیات کنترل کننده اقتصاد است از این رو برای افراد به صرفه نیست به عنوان مثال چندین خانه داشته باشند اما در ایران نه تنها فشاری برای دریافت مالیات وجود ندارد بلکه بانک ها سپرده های مردم را دریافت کرده و به واسطه آن ها منازل متعددی تهیه کرده و کسب درآمد می کنند.

,

رزاقی یادآور شد: در این بین تنها طبقه ضعیف جامعه است که فشار ناشی از تورم و گرانی منزل را باید تحمل کند، اما آنچه که مطرح می شود این است که آیا کشورهای خارجی باید به این وضعیت رسیدگی کنند و دولت توانایی مدیریت ندارد؟

,

وی افزود: رئیس جمهور بارها در سخنان خود به این مطلب اشاره کرده که اختیار انجام برخی کارها را ندارد، بیان این جملات به معنی مانع شدن سپاه و رهبری برای پیشبرد اقتصاد بوده که دروغ محض است، روحانی با بیان این جملات به دنبال نا امید کردن مردم از نظام است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر کشور نیازمند شکل گیری نیرویی قدرتمند از تشکل های مردمی است، در این صورت ضمن اطلاع رسانی به مردم می توان از انتخاب نمایندگان و روسای فاسد جلوگیری کرد.

,

رزاقی عنوان کرد: گام بعدی در راستای بهبود وضعیت اقتصاد کشور مطالبه گری مردم است، فرمان آتش به اختیار که توسط رهبر انقلاب صادر شد بدین معنی است که فرمانده در راس فاسد شده و می خواهد با دشمن سازش کند از این رو لازم است که تشکل ها به مطالبه گری بپردازند.

,

وی در پایان ابراز کرد: نگرانی آمریکا و کشورهای اروپایی از صنعتی شدن کشورهایی همچون ایران به این دلیل است که اگر مواد خامی که اکنون صادر می شوند به فرآورده تبدیل شوند دیگر ادامه حیات برای اقتصاد آن ها ممکن نخواهد بود و سقوط می کنند.

,

درحال تکمیل ...

,

انتهای خبر/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه