اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد:

نیاز به تبادل اقتصادی با خارج؛ به‌معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست/ کاهش صادرات نفتی راهکار دستیابی به توسعه پایدار است

نیاز به تبادل اقتصادی با خارج؛ به‌معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست/ کاهش صادرات نفتی راهکار دستیابی به توسعه پایدار است
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: نیاز به ارتباط با خارج به معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست و امروز این امکان وجود دارد که با بسیاری از کشورها که در زمینه‌های مختلف به دانش، تکنولوژی، مواد اولیه و معدنی ما نیاز دارند در ارتباط باشیم و از طریق آن نسبت به درآمد و تامین منابع لازم مالی اقدام کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر بیت الله اکبری در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ درباره راه‌های حل مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: مسلما در این دوره از زمان هیچ کشوری صرفا با منابع داخلی امکان حل تمام مشکلات اقتصادی را ندارد، چراکه نیاز جوامع بسیار متنوع شده، درواقع در گذشته ارتباطات کم و نیازها محدود بود و به همین دلیل مشکلات داخل محدوده جغرافیایی قابل حل بود اما امروز عملکرد جزیره‌ای در حل مشکلات راه گشا نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: ما دارای منابع نفتی هستیم و باید این منابع را در کشورهای خارجی به فروش برسانیم، اما این به معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست و امروز این امکان وجود دارد که با بسیاری از کشورها که در زمینه‌های مختلف به دانش، تکنولوژی، مواد اولیه و معدنی ما نیاز دارند در ارتباط باشیم و از طریق آن نسبت به درآمد و تامین منابع لازم مالی اقدام کنیم.

,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل اصلی ما در بخش اقتصادی ابراز کرد: نفت، به مشکل اصلی ما تبدیل شده و لازم است تکیه به این منبع انرژی و اقتصادی را کاهش داده و به کمتر میزان در صادر کردن آن عادت کنیم.

,

وی تاکید کرد: درواقع لازم است کاهش صادرات نفتی را نه تنها در شرایط تحریم بلکه برای همیشه به‌عنوان هدف اصلی مدنظر داشته باشیم، زیرا راه نجات ما جداشدن از نفت است و تکیه صرف به این منبع است که ما را به ارتباط با چند کشور که تمایلی به ارتباط با آن‌ها نداریم مجبور کرده است.

,

تکیه براقتصاد نفتی حتی با داشتن ارتباط با تمام دنیا، عامل توسعه نمی‌شود

, تکیه براقتصاد نفتی حتی با داشتن ارتباط با تمام دنیا، عامل توسعه نمی‌شود,

استاد دانشگاه آزاد قزوین عنوان کرد: اکنون در شرایط موجود‌، ما توجه صرف بر صادرات نفتی را کاهش داده‌ایم و از این رو با تکیه بر تولید داخلی و مواد معدنی می‌توانیم به ارزش افزوده برسیم، البته باتوجه به عادت کردن به اقتصاد نفتی، در طی کردن این روند با سختی‌هایی روبه رو می‌شویم اما لذت و مزایای پس از آن بسیار زیاد است.

,

وی ادامه داد: تکیه بر توان و منابع داخلی و جداشدن از اقتصاد نفتی، اعتماد به نفس، بالندگی، تکنولوژی و توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت؛ درواقع در شرایطی که صرفا بر نفت تکیه شود حتی اگر با تمام دنیا هم در اتباط باشیم به توسعه پایدار نمی‌رسیم.

,

این اقتصاددان در پایان اذعان کرد: اقتصاد با حداقل نفت یا بدون نفت کشور را به رشد و توسعه پایدار می‌رساند و از این منظر تحریم‌ها برای ما نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت و ما در شرایط سخت به تلاش، همدلی و هماهنگی بیشتر می‌رسیم و در آینده با تکنولوژی، دانش و اقتصاد دانش بنیاد با سایر کشورها در ارتباط خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه