اخبار داغ

عیس کلانتری:

در صورت اعمال استانداردهای آلایندگی، خودروسازی کشور باید تعطیل شود

در صورت اعمال استانداردهای آلایندگی، خودروسازی کشور باید تعطیل شود
رئیس سازمان محیط زیست در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور گفت: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استانداردها چشم‌پوشی کنیم و اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور گفت: یکی از حقوق شهروندان هوای پاک است. هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است ولی چون در گذشته جمعیت و مصرف انرژی کمتر بود هوای ما سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم ولی با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی گاه با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک کم هم به یک آرزو بدل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تأکید کرد: به دست آوردن هوای پاک الان بدون هزینه غیرممکن است. برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود.

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه کنند. متأسفانه هوای پاک در بخش‌هایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو اضافه می‌کنیم، بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش بدهیم.

کلانتری اعلام کرد: امروز ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند، در حالی که بهره‌برداری می‌شوند و همچنین ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما اسقاطی هستند.

وی تصریح کرد: ما کشور وسایط نقلیه اسقاطی‌ها شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم که این عملاً غیرممکن است. اگر تلاش‌های وزارت نفت در سه چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت‌های ما مثل پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل اِسکان بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه چون نیاز نداشتیم در گذشته برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای را انجام نمی‌دادیم.

کلانتری ادامه داد: از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود ۹.۶ میلیون موتورسیکلت اسقاطی داریم اما می‌گویند این‌ها ابزار رزق و روزی مردم است و توان مالی نداریم و ناچار باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند. هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم. تحریم‌ها هم از یک سو باعث شده وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند. از آن طرف وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها گرفتیم پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند به طوری که در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مصرف کنند و نه صادر کنند. ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم. یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

کلانتری تصریح کرد: هوای پاک هزینه می‌خواهد اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست.

وی یادآور شد:‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودروهای دیزلی هستند. خودروهای سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی ۶ درصد اسقاطی هستند ولی کل خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استانداردها چشم‌پوشی کنیم. اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. می‌گویند ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شوند و از آن طرف هم هوای پاک می‌خواهند. در حالی که توان اصلاح وجود دارد، به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار پی پی ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ رسیده است.

کلانتری تصریح کرد: این ناوگانی که داریم هوایی غیر از این به بار نمی‌آورد و اگر سرمایه‌گذاری نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این گیرمان بیاید.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

,

وی تأکید کرد: به دست آوردن هوای پاک الان بدون هزینه غیرممکن است. برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود.

,

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه کنند. متأسفانه هوای پاک در بخش‌هایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است.

,

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو اضافه می‌کنیم، بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش بدهیم.

,

کلانتری اعلام کرد: امروز ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند، در حالی که بهره‌برداری می‌شوند و همچنین ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما اسقاطی هستند.

,

وی تصریح کرد: ما کشور وسایط نقلیه اسقاطی‌ها شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم که این عملاً غیرممکن است. اگر تلاش‌های وزارت نفت در سه چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت‌های ما مثل پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل اِسکان بود.

,

رئیس سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه چون نیاز نداشتیم در گذشته برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای را انجام نمی‌دادیم.

,

کلانتری ادامه داد: از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود ۹.۶ میلیون موتورسیکلت اسقاطی داریم اما می‌گویند این‌ها ابزار رزق و روزی مردم است و توان مالی نداریم و ناچار باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند. هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

,

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم. تحریم‌ها هم از یک سو باعث شده وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند. از آن طرف وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها گرفتیم پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند به طوری که در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مصرف کنند و نه صادر کنند. ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم. یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

,

کلانتری تصریح کرد: هوای پاک هزینه می‌خواهد اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست.

,

وی یادآور شد:‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودروهای دیزلی هستند. خودروهای سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی ۶ درصد اسقاطی هستند ولی کل خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.

,

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استانداردها چشم‌پوشی کنیم. اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. می‌گویند ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شوند و از آن طرف هم هوای پاک می‌خواهند. در حالی که توان اصلاح وجود دارد، به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار پی پی ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ رسیده است.

,

کلانتری تصریح کرد: این ناوگانی که داریم هوایی غیر از این به بار نمی‌آورد و اگر سرمایه‌گذاری نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این گیرمان بیاید.

,

منبع: ایلنا

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه