اخبار داغ

تناقض تحقیقاتی درباره‌ یک معدن؛

اندریان، معمای پیچیده‌ زیست‌محیطی/ بن‌بستِ دانشگاه‌ها در بررسی آلودگی‌

اندریان، معمای پیچیده‌ زیست‌محیطی/ بن‌بستِ دانشگاه‌ها در بررسی آلودگی‌
موضوع آلایندگی معدن طلای اندریان با تکذیب استاندار و نتیجه‌ی آزمایشات دانشگاه تبریز بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و کارشناسان و متولیات امر نظرات متفاوتی ارائه کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، معدن طلای اندریان" یک معدن با هزار حرف و حدیث! معدنی که وجودش در استان باید موجب رونق و اشتغال می‌شد حالا چند سالی است که به دغدغه مردم منطقه و فعالین محیط زیست تبدیل شده و دلیل آن هم روش استحصال طلا از این معدن است. معدن طلای اندریان در منطقه قره داغ قرار دارد و به اعتقاد برخی سمن‌های محیط زیست، استحصال طلا به روش سیانور، محیط زیست این منطقه را مورد تهدید جدی قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در سالهای گذشته تصاویری از مرگ پرندگان و آلودگی آبهای سطحی این منطقه نیز در رسانه‌ها منتشر شده بود که در همان زمان روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان در گفت‌وگو با آناج این مساله را تکذیب کرده و اعلام کرد که معلوم نیست این عکس‌ها چه زمانی و در چه منطقه‌ای گرفته شده است.

,

این تصاویر و اعتراضات اما به همین جا محدود نشد و فعالین محیط زیست استان در یکم دی ماه امسال در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نسبت به وضعیت استحصال طلا با سیانور در این منطقه و تهدید زیست محیطی اعتراض کرده و از حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی برای رسیدگی به وضعیت این معدن درخواست نمودند. رئیس قوه قضائیه البته در روزهای پیش از سفر به تبریز نیز نماینده ویژه‌ای به اندریان فرستاد تا وضعیت این معدن بررسی شود. البته نامه فعالین محیط زیست با واکنش مثبت دادستان تبریز نیز مواجه شد.

,

بابک محبوب علیلو در واکنش به این نامه اعتراضی اظهار داشت: "تشخیص اینکه در معدن طلای اندریان آلودگی زیست محیطی وجود دارد یا خیر، قانوناً بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان قبلاً اعلام کرده که آلودگی در حدی که مانع فعالیت معدن باشد، وجود ندارد، اما ما برای اینکه مطمئن باشیم خواسته ایم تا این موضوع دوباره بررسی شود و اگر نیاز شد مراکز علمی هم در این زمینه کمک کنند."

,

وی با تاکید بر اینکه در بحث سلامت مردم و محیط زیست با کسی مماشات نمی کنیم، خاطر نشان کرد: "اگر در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که فعالیت این معدن موجب آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت شهروندان می شود، قطعاً اقدام قانونی مناسب در این خصوص اتخاذ خواهد شد و ما در این زمینه با کسی تعارف نداریم."

,

تکذیبِ آلایندگی بدون حضور کارشناسان منتقد!

, تکذیبِ آلایندگی بدون حضور کارشناسان منتقد!,

این واکنش‌ها باعث شد تا اداره کل محیط زیست استان که از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی تحت فشار قرار گرفته بود جلسه‌ای ترتیب دهد. جلسه‌ای که در آن هیچکدام از کارشناسان منتقد و معتقد به آلایندگی معدن اندریان برای ارائه اسناد و مدارک حضور نداشتند و در نهایت خروجی این جلسه تکذیب آلایندگی معدن طلای اندریان بود!

,

تشکیل جلسه در استانداری آذربایجان شرقی با حضور استاندار و مدیرکل محیط زیست گام بعدی برای معدن طلای اندریان بود و آزمایشات دانشگاه تبریز استاندارد بوده روش استحصال را نشان داد. در گزارش این آزمایش آمده بود: آلایندگی معدن طلای اندریان بسیار کمتر از استاندارد بوده و استحصال طلا با سیانور در این معدن هیچ مشکل محیط زیستی به وجود نمی‌آورد. برای دیدن این خبر در آناج کلیک کنید.

,  آناج,

اعلام نتایج آزمایشگاهی دانشگاه تبریز نیز با حرف و حدیث‌های بسیاری مواجه شد. کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که شیوه نامه آزمایش قانونی چیست و آیا دانشگاه تبریز می‌تواند به صورت مجزا به این مساله ورود کند؟ سوال بعدی این است که 10 نمونه‌ی همزمان در آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست نشان از آلودگی چندبرابری معدن اندریان دارد و اگر اداره کل محیط زیست به نتایج این آزمایش‌ها شک داشته بایستی از آزمایشگاه‌های ادراه کل محیط زیست درخواست نمونه برداری و تحقیق مجدد داشته باشد و چرا این کار از یک مرکز علمی دانشگاهی خواسته شده است؟

,

شیوه‌نامه‌ی آزمایشات قانونی چه می‌گوید؟

, شیوه‌نامه‌ی آزمایشات قانونی چه می‌گوید؟,

مراکز دانشگاهی و آموزشی براساس قانون صرفا می‌توانند در موارد پژوهشی_مطالعاتی آن هم به صورت یک طرح بهمراه کلیه جزئیات مشخص با اداره کل محیط زیست همکاری نمایند و نمی‌تواند در کارهای اجرایی مانند اندازه گیری آلودگی آب یا آلایندگی یک کارخانه دخالت کند.

,

موضوع بعدی این است که چرا در چنین تحقیقاتی هزینه‌ی آزمایش‌ها از واحد آلاینده دریافت می‌شود و در اینجا یعنی کارفرمای اندریان هزینه آزمایش‌ها را پرداخت می‌کند؟ و آیا این مساله وجاهت قانونی دارد؟

,

به موجب قانون حفاظت محیط زیست مصوب ۲۸/۳/۱۳۵۳ و اصلاحیه آن به تاریخ ۲۴/۸/۱۳۷۱ : ماده ۱_ حفاظت و بهبود و به سازی محیط زیست پیشگیری و ممانعت از هرنوع آلودگی و هر اقدام تخریبی که موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست شود وظیفه سازمان محیط زیست است.

,

این تکذیب‌ها اما پایان کار نبود و مصاحبه پایگاه خبری آناج با کارشناس محیط زیست استان درباره آلایندگی این معدن دریچه‌ی تازه‌ای گشود. احمد بایبوردی معتقد بود که اعداد و ارقام گزارشات دستکاری شده و معدن طلای اندریان طبق آزمایشات قطعا آلاینده است. برای مشاهده این مصاحبه در آناج کلیک کنید.

, آناج,

سخنان کارشناس محیط زیست استان اما با واکنش تند محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی مواجه شد. وی در جلسه‌ای با اشاره به این مصاحبه گفت: آقایی مصاحبه کرده و گفته است که عددسازی شده است، دانشگاه یک مرکز علمی است و اگر شما اطلاعات بیشتری از این آزمایشات دارید ارائه دهید و گر نه، بدانید که این حرفها مالیات و خسارت دارد.

,

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگر این کارشناس صلاحیت دارد، اسناد و مدارکش را ارائه دهد تا ما این معدن را تعطیل کنیم اما اگر اینگونه نیست باید تاوان پس بدهد، اینگونه نمی‌شود که هرکس هر حرفی که دوست دارد، بزند!

,

اندریان معمای پیچیده‌ی زیست محیطی

, اندریان معمای پیچیده‌ی زیست محیطی,

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران و رسانه‌ها باید قبل از انتشار اخبار، اعتبار و صحت آن‌ها را به طور دقیق بررسی کنند، افزود: اظهارات کذب و بی‌اساس، امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند و از دستگاه قضایی انتظار داریم با این گونه اظهارنظرها برخورد کند.

,

واکنش‌ها به مصاحبه کارشناس محیط زیست اما ادامه‌دار بود و محیط زیست استان نیز آلایندگی چند برابری را تکذیب کرد. مهدی اوجاقی سرپرست اداره آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به اظهارات احمد بایبوردی رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان مبنی بر بالا بودن میزان سیانید در آزمایشهای این اداره کل گفت: تمامی آماری که ایشان داده اند خلاف واقع بوده و اضافه می‌گردد ما علاوه بر اداره کل جهت صحت سنجی در آزمایشگاه‌های معتمد و همچنین توسط اساتید زمین شناسی دانشگاه تبریز نیز مجددا تحقیقاتی را انجام داده ایم که همه نتایج بر هم نزدیک و منطبق بوده و فعلا آلایندگی بالاتر از حد مجاز را نشان نمی‌دهد. 

,

وی با تاکید بر اصل صداقت عنوان کرد: از ایشان که خود را بعنوان فردی علمی معرفی می نمایند انتظار می رفت بجای حاشیه سازی و کلی گویی در رسانه ها ، مطالب فنی و علمی را در یک جلسه تخصصی و کارشناسی بحث و بررسی کرده و موارد را روشنگری می کردیم. تمامی مطالب انتسابی ایشان به بنده کاملا کذب می‌باشد.

,

بن بستِ دانشگاه‌ها و مراکز علمی در بررسی آلودگی‌ها

, بن بستِ دانشگاه‌ها و مراکز علمی در بررسی آلودگی‌ها,

مساله‌ای که پیرامون نتایج مراکز علمی به وجود آمده تنها به این طرح و دانشگاه تبریز محدود نمی‌شود، بسیاری از کارشناسان و اهل فن سوال می‌کنند که چرا طرحی که در سال 93 با همکاری دانشگاه صنعتی سهند برای حذف انتشار ترکیبات آلی فرار پتروشیمی تبریز و کاهش آلودگی هوای تبریز آغاز شد، نتیجه مطلوبی نداشته و شاهد کاهش آلودگی هوای تبریز نیستیم؟ و یا چرا وضعیت مطالعه آلودگی پخله دره سی مس سونگون تاکنون نتیجه‌ای نداشته و اگر داشته چرا اطلاع رسانی نشده است؟

,

موضوع اخیر کارخانه کاوه سودا نیز یکی دیگر از سوالات کارشناسان در خصوص عملکرد مراکز دانشگاهی است. در ماجرای کارخانه کاوه سودا بنا بود که کارگروهی از دانشگاه تبریز ظرف مدت سه ماه نتایج این آزمایش‌ها را اعلام کنند اما با گذشت هفت ماه تاکنون چنین اتفاقی صورت نگرفته و این مساله که هزینه آزمایش‌ها را خود کارخانه کاوه سودا پرداخت می‌کند موجب فراهم آوردن شائباتی شده است.

,

در سوی دیگر نیز سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرده که مساله آلایندگی معدن اندریان به این سازمان ارتباطی ندارد. درحالیکه آلودگی یا عدم آلودگی معدن اندریان تاثیر مستقیم بر آب، خاک و دام‌های این منطقه خواهد گذاشت و نیاز به بررسی جهاد کشاورزی در این حوزه وجود دارد.

,

نماینده تبریز تکذیب‌های استاندار را تکذیب کرد

, نماینده تبریز تکذیب‌های استاندار را تکذیب کرد,

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگویی با بیان اینکه اسناد و مدارک از آلایندگی معدن اندریان دارد، گفت: در ماجرای کاوه سودا فشارهای رسانه‌ای این موضوع را بر سر زبان‌ها انداخت و در خصوص اندریان نیز با توجه به قرائن و شواهدی که دست ما رسیده، آلودگی ترکیبات سیانور در معدن طلای اندریان بالاتر از حد مجاز وجود دارد. این جای تعجب دارد که مسئولان دستگاه مربوطه چرا موضوع را لاپوشانی می‌کنند و  استاندار محترم نیز برای منتقدان تخلفات صورت گرفته، بیمه و مالیات تعیین می‌کند؟ برای خواندن مشروح این مصاحبه در آناج کلیک کنید.

,  آناج,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه