اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

«درآمدهای مالیاتی» و «مدیریت ریخت و پاش‌ها»؛ اولویت ساماندهی اقتصاد

«درآمدهای مالیاتی» و «مدیریت ریخت و پاش‌ها»؛ اولویت ساماندهی اقتصاد
مهدی رعنایی گفت: کشوری که اداره آن براساس درآمدهای نفتی است همیشه سطح آسیب پذیری آن از همه جا بالاتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی رعنایی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به سخنان رئیس جمهور که «من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم» گفت: با اتکا به درون بسیاری از مشکلات قابل حل است و یکی از مسائلی که خیلی مهم بوده و  باید به آن پرداخت شود مسائل حوزه مالیات و فرار مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی است، بحث فرار مالیات در حوزه پزشکی و وکلا است و معافیت‌های مالیاتی در حوزه هنرمندان است، شفافیت تراکنش‌ حساب‌ها، حساب‌های اجاره‌ای و حساب‌های نیابتی که کلا به آن پرداخت نشده است،  بسیار راه فرار مالیاتی و راه فساد را باز گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
 
,
وی ادامه داد: در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس میزان مالیات پرداختی حدود 150 میلیارد بوده است اما ظرفیت مالیاتی در این گزارش 6 هزار و 700میلیارد تومان عنوان شده است که ین فاصله بسیار زیادی است، بنابراین باید به دنبال شفاف کردن رفتارها و تراکنش‌های اقتصادی صنف‌هایی از جمله صنف پزشکی، آهن فروشان و همچنین افرادی که در زمینه سفته بازی و ملک بازی فعال هستند رفت تا به میزان زیادی بر مالیات‌های کشور اضافه شود چرا که این اقدام نیاز ما به درآمدهای نفتی کم و حتی به صفر می‌رسد.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:  کشوری که اداره آن براساس درآمدهای نفتی است همیشه سطح آسیب پذیری آن از همه جا بالاتر است، این یک همراهی بین دولت و مردم را می‌خواهد، مردم لازم است انتظارات خود را از دولت واقعی کنند و دولت هم باید به سمت این برود که با درآمدهای مالیاتی بخواهد کشور را اداره کند و در واقع به این سمت برود که حوزه‌هایی که ریخت و پاش دارند را مدیریت کند.
,
 
,
رعنایی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی مسئله مهمی است که باید به آن پرداخته شود تا جلو شکست مالیاتی و ورشکستگی دولت گرفته شود، افزود: صندوق‌های بازنشستگی با ترند فزاینده ای هزینه‌های دولت را بالا میبرند که بسیاری از این هزینه ها قابل کاهش است، برای نمونه مثلا بالاتر رفتن سن بازشستگی، ممنوع شدن بازنشستگی پیش از موعد، اضافه نشدن مشاغل سخت جدید به مشاغل قبلی و ... از جمله راهکارهایی است که باعث می‌شود بخشی از هزینه‌های دولت که یکی از ردیف‌های اصلی آن صندوق های بازنشستگی است کاهش یابد.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از مشکلات ساختاری مالیاتی و نرفتن به سمت شفافیت اقتصادی گروه ذینفعانی هستند که در مجلس و حاکمیت حضور دارند و منافعشان اجازه این شفافیت را نمی‌دهد، تصریح کرد: شفافیت اقتصادی هر چه بالا رود منافع و رانت‌های که برای این افراد ایجاد شده محدود می‌شود و این افراد با آن لابی‌های که در قدرت دارند و منافعی  شخصی که دنبال می کنند اجازه نمی‌دهند این اصلاحات انجام شود.
,
 
,
وی اذعان داشت: یکی از آن فسادها و اصلاحات اصلی که باید انجام شود و متاسفانه به خاطر بحث تعارض منافع، برخی نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند، بحث معافیت مالیاتی مناطق آزاد است، که مناطق آزاد را از ارزش افزوده و ... معاف کردند و این خودش باعث شده حجم بزرگی از فرار مالیاتی در کشور ایجاد شود که ریشه آن از سوء قانون‌هایی است که در مورد مناطق آزاد وجود دارد که یکی از آنها همین بحث معافیت مالیاتی ارزش افزوده و غیره است.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از مالیات‌هایی که خودش خیلی کمک می‌کند که زنجیره عرضه شفاف شود و به شفافیت و افزایش درآمدهای مالی دولت کمک می‌کند همین مالیات‌های ارزش افزوده است، که متاسفانه مناطق آزاد را از این مسئله معاف کردند که به نظر از موضوعات اصلی است که باید رسانه ها باید به آن بپردازند.
,
 
,
وی در پایان اظهار داشت: ما در این خصوص که بخواهیم با کشورهای همسایه کار کنیم و روابط تجاری را افزایش دهیم، یک سری فعالیت‌ها است که باید تا الان انجام می دادیم و شاید انجام نشده است نوساناتی که در قوانین صادرات و واردات وجود دارد و پیش بینی ناپذیری که در قانون‌ها ایجاد شده و تجارت‌های دو جانبه و منطقه‌ای با کشور همسایه از موضوعاتی است که قابلیت پرداخت دارد و دولت باید بیشتر روی این موضوعات تمرکز کند تا تجارت در این مناطق شکل بگیرد. کشورهای همسایه جز مهم‌ترین شرکای تجاری ما هستند و تجار، اقتصاد دان‌ها و سیاستگزاران ما باید تمرکز بیشتری روی این کشورها داشته باشند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه