اخبار داغ

پژوهشگر اقتصادی و امضاکننده نامه به رئیس جمهور:

دولتمردان راهکار حل مشکلات اقتصادی را با تکیه بر توان داخلی بلد نیستند/ باید به سمت تامین محصولات مورد نیاز بازارهای همسایه پیش برویم

دولتمردان راهکار حل مشکلات اقتصادی را با تکیه بر توان داخلی بلد نیستند/ باید به سمت تامین محصولات مورد نیاز بازارهای همسایه پیش برویم
پژوهشگر اقتصادی ایران گفت: عمده مانع ما این است که قصد حل مشکلات در داخل وجود ندارد و تکیه بر خارج مدنظر است، طبق گفته خود رئیس جمهور که راه حل مشکلات بدون روابط خارجی را بلد نیست؛ بهتر است فضا برای کارشناسانی که توان حل مشکلات را دارد فراهم شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور ایران در مجمع سالیانه بانک مرکزی ادعا می‌کند؛ بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به‌ویژه سیاست خارجی مرتبط بوده و ما این را می‌دانستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادعا می‌کند، اینکه فردی سیاست خارجی را بی فایده دانسته و حل مشکلات را بدون دخالت این امر و باصرف نگاه و تکیه به داخل مطرح کند؛ امکانپذیر نیست و من بلد نیستم البته اقتصاددان هم نیستم.

,

اگر اقتصاددانی بلد است در شرایطی که تمام روابط خارجی تخریب شده، مردم احساس می‌کنند هر روز سخت‌تر می‌شود، تحریم‌های بین المللی نیز به ما فشار می‌آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داریم به‌گونه‌ای عمل کند که اقتصاد دست نخورد بیاید بگوید؛ من حداقل بلد نیستم.

,

به دنبال انتشار این سخنان ۲۴ اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته و 10 راهکار را برای برون رفت از شرایط سخت اقتصادی موجود بدون تکیه و محوریت روابط خارجی ارائه کرده‌اند.

,

در بخشی از این نامه بیان شده که تعداد کثیری از کارآفرینان و کارشناسان کشور تأکید دارند مشکلات اصلی اقتصاد کشور، بیشتر ناشی از سوءمدیریت و "تحریم داخلی" است نه خارجی. همچنین بر تسهیل روند تولید، صادرات و اصلاح نظام مالیاتی تاکید شده است.

,

در این راستا با یکی از امضاکنندگان این نامه گفت‌وگو کرده‌ایم.

,

میثم پیله فروش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ اظهار کرد: عمده مشکلات و اختلاف گروه‌های اصولگرا و انقلابی با غیر این گروه‌ها در تکیه یا عدم تکیه بر خارج در راستای حل مشکلات است.

,

وی ادامه داد: ریشه تصمیمات غلط در دو سال گذشته در این بود که سیاستگذاران در دولت و مجلس نمی‌خواستند مشکلات را با اتکا بر داخل حل کنند و تمام استراتژی برای حل مشکلات بر مبنای مذاکره با کدخدا بود و از آنجایی که این روند و راه حل با شکست و مشکل مواجه شد دولت تصمیم گرفت کاری نکند.

,

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به توان داخلی در راستای حل مشکلات اذعان کرد: اکنون راه‌های متعددی برای رونق تولید و حل مسائل اقتصادی وجود دارد که دولت نسبت به آن‌ها بی توجه است و بی ثباتی قوانین، مجوزها و انحصارهای بی مورد و تصمیم‌های یک شبه‌ای که صادرات را با مشکل مواجه می‌کند از جمله مسائل پیش روی تولید است که درواقع توسط دولت و مجلس اتخاذ می‌شود.

,

تا نگاهمان به خارج است اقتصادمان درست نمی‌شود

, تا نگاهمان به خارج است اقتصادمان درست نمی‌شود,

وی تاکید کرد: درواقع ریشه اختلافات در این است که قصد حل مشکلات در داخل وجود ندارد و تکیه بر خارج مدنظر است، طبق گفته خود رئیس جمهور که راه حل مشکلات بدون روابط خارجی را بلد نیست؛ بهتر است فضا برای کارشناسانی که توان حل مشکلات را داشته و از علم و تجربه برخوردار بوده و سوابق سایر کشورها را نیز مطالعه کرده‌اند فراهم شود.

,

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: به دنبال ادعای رئیس جمهور مبنی بر بلد نبودن اداره کشور بدون روابط خارجی 24 اقتصاددان جوان انقلابی نامه‌ای به وی نوشته و در آن 10 راهکار برای حل مسائل را با تکیه بر داشته‌ها و توان داخلی ارائه کرده‌اند.

,

وی درباره امکان ارتباط با کشورهای هم مرز عنوان کرد: ما با 15 کشور همسایه هستیم که واردات سالانه آن‌ها دو هزار میلیارد دلار است و سهم ما از این میزان صرفا 20 تا 30 میلیارد دلار و کمتر از یک درصد است.

,

پیله فروش ادامه داد: اگر ما پنج درصد از واردات کشورهای همسایه را به‌عنوان صادرکننده تامین کنیم، سالانه 100 میلیارد صادرات به این کشورها خواهیم داشت و تمام مشکلات تولید و اقتصاد حل می‌شود، در واقع امکان تحریم همسایه‌ها وجود ندارد.

,

وی عنوان کرد: به برکت خون شهدا و تلاش‌ها مرزهای ما باز است؛ اما لازم است استراتژی تولید به سمت تامین محصولات مورد نیاز بازارهای کشورهای همسایه پیش برود که امری امکان‌پذیز است.

,

این امضاکننده نامه به رئیس جمهور درباره موانع صادرات به کشورهای همسایه با استفاده از پتانسیل داخلی گفت: عمده موانع ما این است که مسئولان تصمیم گرفته‌اند که تصمیمی نگیرند و جز با نگاه به دست بیگانه راه حلی برای حل مشکلات بلد نیستند و تا هنگامی که این نگاه وجود داشته باشد مشکلات ما حل نمی‌شود.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه