اخبار داغ

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد؛

اروپایی‌ها باید مسیر «مکانیسم ماشه» را به سمت آمریکا تغییر دهند

اروپایی‌ها باید مسیر «مکانیسم ماشه» را به سمت آمریکا تغییر دهند
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: اروپایی ها باید مسیر مکانیسم ماشه را به سمت اولین نقض‌کننده برجام یعنی آمریکا تغییر جهت دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: مکانیزم ماشه در برجام به این ترتیب پیش بینی شده که اگر یک طرف از طرفین توافق برجام به تعهدات خود عمل نکرد طرف دیگر بتواند شکایت خود را به کمیته ای که در این رابطه تعیین شده منعکس کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی افزود: آن کمیته ظرف 30 روز باید به موضوع رسیدگی کند و اگر نتوانست طرف را به انجام تعهدات وادار کند به شورای امنیت ارسال کند.

,

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: شورای امنیت طی مهلتی می تواند طبق توافق برجام یا نسبت به قطعنامه 2231 آن قطعنامه را لغو کند و برآن اساس تحریم های قبل از برجام دوباره برقرار شود.

,

ترقی خاطرنشان کرد: در این رابطه برای جلوگیری از برقراری تحریم ها حق وتویی برای کشورهای دارای حق وتو قائل نشده اما برای برقراری تحریم ها به عنوان نقطه مقابل آن، حق وتو قائل شده است.

,

وی عنوان کرد: اگر اروپایی ها به جای اینکه آمریکا که به تعهدات خود عمل نکرده و برجام را ترک کرده بخواهند از ایران شکایت کنند، نشان دهنده ضعف در تنظیم قرارداد و توافق است.

,

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: همچنین نشان دهنده این است که اصولا غربی ها فقط به دنبال این بودند که ایران را به یک تعهدات یک طرفه پایبند کنند و استراتژی «برد- برد» را به «برد-باخت» تبدیل کنند و ایران یک طرفه به تعهدات عمل کند اما آنها به تعهدات خود پایبند نباشند، این هم از کلاه های دیگری است که بر سر مذاکره کنندگان ما گذاشته اند و با این شیوه ماهیت خود را نشان دادند از ابتدا دنبال چه هدفی بوده اند.

,

ترقی افزود: اگر ایران به آن تعهدات خود بازگردد و این تعلیق ها را نادیده گیرد به این معنا است یک طرفه باید به برجام عمل کند بدون اینکه طرفین به تعهدات خود عمل کنند.

,

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: باید از ابتدا همان پیشنهاد مقام معظم رهبری عمل می شد؛ اگر آمریکا برجام را لغو و پاره کرد ما هم باید آن را آتش می زدیم اما این مدارای دولت تاکنون نه تنها سودی نداشته بلکه حل مشکلات کشور را به تاخیر انداخته بنابراین باید ایران اکنون که از یک قوت برخوردار است باید از برجام خارج شود و به هیچ وجه به تعهدات پایبند نباشد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: به نظر می‌رسد جدا انگاشتن اروپا از آمریکا مغایر با نظر رهبری انقلاب است زیرا کشورهای اروپایی در این رابطه بی عرضگی خود را در مقابله با سیاست های آمریکا نشان دادند و اثبات کردند مزدور آمریکا در منطقه هستند بنابراین نه تنها قابل اعتماد نیستند بلکه ایران نباید روی آنها حساب خاصی باز کند ما نیز باید روابط خود را با روسیه و چین تقویت کنیم و به سمت استراتژی چند جانبه گرایی حرکت و خود را تقویت کنیم تا این تحریم ها و تهدیدها تاثیری بر ایران نداشته باشد.

,

ترقی درباره پیش بینی آینده عنوان کرد: هنوز فرصت باقی است تا اروپایی ها مسیر مکانیسم ماشه را به سمت آمریکا تغییر جهت دهند و اگر اروپایی ها مکانیسم ماشه را به سمت اولین نقض کننده برجام یعنی آمریکا پیش ببرند شرایط می تواند بسیار تغییر کند و همکاری ایران و به دنبال آن چین و روسیه را بدست آورند اما اگر بخواهند یک طرفه با ایران برخورد کنند یک تقابل جدی بین ایران و اروپا ایجاد می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه