اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت اعتقادی به اقتصاد درون‌زا ندارد/ کالاهایی وارد می‌شود که توان تولید آن‌ها را داریم

دولت اعتقادی به اقتصاد درون‌زا ندارد/ کالاهایی وارد می‌شود که توان تولید آن‌ها را داریم
استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که دولت اعتقادی به اقتصاد درون‌زا ندارد، گفت: متأسفانه کالاهایی وارد می‌شود که توان تولید آن‌ها راداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد توکلی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به این‌که دولت درزمینهٔ اقتصادی مسیر خوبی را انتخاب نکرده، اظهار داشت: باید درزمینهٔ اقتصادی به توانمندی داخلی اتکا می‌کردیم و چشم امید به کشورهای غربی نداشتیم.

وی ادامه داد: تکیه‌بر درون و درون‌زایی در عین برون‌گرایی به این مفهوم است که اقتصاد داخلی بتواند در داخل تولید و ارزش‌افزوده ایجاد کند و در مقابل از اقتصاد خارجی نیز استفاده کند.

توکلی افزود: هم‌اکنون در تراز تجارت خارجی کشورمان مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای 85 درصد از سهم واردات را به خود اختصاص داده‌اند که در نوع خود قابل‌توجه و بررسی است.

وی بیان داشت: درواقع 65 درصد واردات ما را مواد اولیه شامل می‌شود و درحالی‌که در داخل کشور ظرفیت آن راداریم به‌عنوان‌مثال دانه‌های روغنی را وارد می‌کنیم و در کارخانه‌های داخلی به روغن تبدیل می‌شود.

استاد اقتصاد حوزه و دانشگاه افزود: درحالی‌که چندین سال است که ما طرح خودکفایی دانه‌های روغنی را داشتیم اما چون رانت 4 میلیارد دلاری در واردات است اجازه ندادند این کار صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همین مشکل در علوفه و دام اتفاق افتاده و در خوراک مرغ و طیور نیز این کارها صورت می‌گیرد.

توکلی ابراز داشت: ظرفیت داخلی به‌خوبی می‌توانند جبران کاستی‌های موجود را بکند به‌شرط آن‌که از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر ما سالیانه بر اساس آمار اعلامی و رسمی 12 و نیم میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور داریم که در صورت مقابله با آن می‌توان بیکاری را ریشه‌کن کرد.

توکلی افزود: علاوه بر این 12 و نیم میلیارد دلار هم واردات کالاهای ساخته‌شده داریم که در صورت ساخت آن‌ها در داخل دیگر بیکاری در کشور معنا نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: باید خودمان را باور داشته باشیم و به سمت خودکفایی و خوداتکایی برویم تا دشمن نتواند از محل تحریم کالاها به کشور ضربه بزند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه