اخبار داغ

چالشهای پیش روی توسعه کشاورزی در کردستان

چالشهای پیش روی توسعه کشاورزی در کردستان
بارندگی های استان کردستان با سطح زیر کشت محصولات زراعی هیچ نوع تناسبی ندارند و از طرفی هم سرمایه گذاری نکردن در مهار آب های سطحی و تبدیل اراضی آبی آیش استان به اراضی آبی از جمله اقداماتی است که می توان به چالش های کشاورزی استان کردستان اشاره کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، حدود 80 درصد از کار روستاییان در استان کردستان مربوط به کشتورزی است، کشاورزی که سالی برایشان سود دارد و سالی باید منتظر بمانند که ببینند دولت در این زمینه چه راهکارهایی را خواهد اندیشید، هر چند بعضی از مسئولین قدم های خوبی در این راستا بر می دارند اما نمی تواند آنطور که باید مشکلات این بخش را برای این قشر از جامعه روستایی کردستان فراهم کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

استان کردستان حدود ۱۱۳هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و براساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی سالانه بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در بخش های زراعت، باغبانی، دام، طیور، زنبورداری و شیلات در استان تولید می شود.

,

کمبود آب، به فروش نرفتن محصول و یا به قیمتی کمتر از قیمت مصرف کننده، افزایش قیمت بذر، کود و لوازم کشاورزی از جمله مشکلاتی است که در این حوزه می توان به آن اشاره کرد.

,

امسال در هنگام برداشت گندم علیمحمد مرادی نماینده مردم دهگلان و قروه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا امسال قیمت گندم به 2 هزار و 200 تومان به ازای هر یک کیلو برای کشاورز توسط دولت خریداری شود اما در این میان هیچ نوع افزایش قیمتی را متوجه نبودیم و به سال دیگر موکول شد، آذری کشاورزی در کردستان و توسعه ی آن نیاز به راهکارهایی دارد که روستاییان هم مهاجرت معکوس به شهرها را انتخاب نکنند و از طرفی به دستفروشی و حاشیه نشینی هم روی نیاورند.

, کردتودی, کردتودی,

 

,

, ,

چالش های کشاورزی استان کردستان

, چالش های کشاورزی استان کردستان, چالش های کشاورزی استان کردستان,

«خالد جعفری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی خاطر نشان کرد: بارندگی های استان کردستان با سطح زیر کشت محصولات زرراعی هیچ نوع تناسبی ندارند و از طرفی هم سرمایه گذاری نکردن در مهار آب های سطحی و تبدیل اراضی آبی آیش استان به اراضی آبی که بیش از 350 هزار هکتار از اراضی آیش استان قابلیت تبدیل به اراضی را دارند از جمله اقداماتی است که می توان به چالش های کشاورزی استان کردستان اشاره کرد.

, کردتودی, کردتودی,

وی گفت: ادعای ما در تولید بخش کشاورزی استان کردستان مبنی بر تولید با کیفیت است و با توجه به اینکه محصولات درجه 3 در پروسه تولید وارد می شوند لذا موضوع راه اندازی صنایع تبدیلی در سطح استان کردستان کمرنگ بوده است.

,

, ,

اعطای تسهیلات با نرخ سود بالای بانکی مشکل اصلی کشاورزان کُردستانی

, اعطای تسهیلات با نرخ سود بالای بانکی مشکل اصلی کشاورزان کُردستانی, اعطای تسهیلات با نرخ سود بالای بانکی مشکل اصلی کشاورزان کُردستانی,

 جمیل حسین پناهی کشاورز 40 ساله ی کردستانی که در دشت های دهگلان هر ساله 30 هکتار زمین را به بخش کشاورزی اختصاص می دهد در گفتگو با خبرنگار کردتودی خاطر نشان کرد: اعطای تسهیلات با نرخ سود بالای بانکی مشکل اصلی کشاورزان می باشد چرا که این تسهیلات با نرخ سود 21 درصد به کشاورزان داده می شود آن هم به صورت مضاربه اس، در حالای که در عمل این سود به 25 درصد می رسد و برای کشاورزان پرداخت کردن آن دشوار است.

, کردتودی, کردتودی,

وی گفت: عدم استفاده از آب سد های کردستان برای کشاورزان استان، دیر پرداخت کردن بهای گندم، دریافت هزینه از کشاورزان بابت کالیبراسیون کنتورهای معیوب آب منطقه ای کردستان و تعیین ساعات بهینه برای آبیاری اراضی به‌عنوان ساعت‌های پیک مصرف برق برای کشاورزان از جمله مشکلات کشاورزان در استان می باشد.

,

, ,

تنها 10 درصد زمین های کشاورزی استان کردستان آبی است 

, تنها 10 درصد زمین های کشاورزی استان کردستان آبی است , تنها 10 درصد زمین های کشاورزی استان کردستان آبی است ,

علیمحمد مرادی نماینده مردهم دهگلان و قروه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردتودی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها 10 درصد از زمین های کشاورزی استان کردستان آبی است در حالی که میانگین کشوری حدود 47 درصد می باشد و در این راستا فاصله ی بسیار زیادی داریم لذا باید زمین های آبی کردستان باید به میانگین کشاورزی برسد.

, کردتودی, کردتودی,

وی گفت: هیچ منطقی قبول نمی کند که استان کردستان 33 سد داشته باشد اما مردم شهرستان های قروه و دهگلان از نعمت آب شرب محروم باشند و هر ماه شاهد درگیری بر سر آب باشیم. چرا باید در این شهرستان ها که با خطر فرونشست زمین مواجه هستیم، جهت تأمین آب شرب مجبور شویم چند حلقه چاه حفر کرده و سفره های زیرزمینی را نابود کنیم در حالی که رویای انتقال آب را در سر می پرورانیم.

,

, ,

تا به امروز کسی نتوانسته از ٧‌درصد منابع آبی به نفع استان تخصیص مناسبی بگیرد

, تا به امروز کسی نتوانسته از ٧‌درصد منابع آبی به نفع استان تخصیص مناسبی بگیرد, تا به امروز کسی نتوانسته از ٧‌درصد منابع آبی به نفع استان تخصیص مناسبی بگیرد,

محمدسعید احمدپناه، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان اینکه موضوع آب در استان کردستان به کالایی اشتغال زا تبدیل شده است افزود: اشتغال در استان کردستان رابطه ی مستقیمی با آب دارد زیرا این استان به لحاظ مساحت ٣درصد از کل مساحت کشور را در بر گرفته و سرشاخه ٧‌درصد از آ‌ب‌های کشور نیز از این استان سرچشمه می‌گیرند اما تا به امروز کسی نتوانسته از این ٧‌درصد منابع آبی به نفع استان تخصیص مناسبی بگیرد.

, کردتودی, کردتودی,

وی گفت: اختصاص‌نیافتن منابع آبی تجدیدپذیر استان کردستان به این استان موجب شده عملا راهی جز دیم‌کاری برای کشاورزان باقی نماند به‌طوری که دشت‌های این استان ازجمله دهگلان، قروه و چهاردولی تبدیل به دشت‌های ممنوعه و بحرانی شده‌اند و وضع اسفناکی دارند.

,

وی افزود: باید در نظر داشت به موازات بخش کشاورزی هم باید صنایع تبدیلی کشاورزی توسعه داده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه