اخبار داغ

یک استاد اقتصاد عنوان کرد؛

موتور توسعه اقتصاد کشور بر محور بخش خصوصی و نیروهای دانش بنیان شتاب می‌گیرد

موتور توسعه اقتصاد کشور بر محور بخش خصوصی و نیروهای دانش بنیان شتاب می‌گیرد
عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد گفت: رشد و توسعه اقتصاد درونی کشور از طریق واگذاری شرکت های دولتی و خصولتی به بخش خصوصی واقعی همچنین بهره گیری از وجود نیروهای دانش بنیان محقق می شود و شتاب خواهد گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرشید پورشهابی، عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک دررابطه با برون رفت از تاثیرات رابطه اقتصاد بر سیاست خارجه اظهار کرد: اقتصاد یک سیستم است و هر سیستمی از عوامل داخلی و خارجی تاثیر می پذیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

پورشهابی در ادامه با اشاره به این مطلب که تجارت، موتور رشد اقتصادی و توسعه محسوب می شود زیرا افزایش رفاه را به دنبال دارد، تصریح کرد: در همین رابطه هر محدودیتی در زمینه تجارت که متاثر از سیاست خارجی است، می تواند سطح رفاه را تحت تاثیر قرار دهد.

,

وی همچنین با تاکید بر اینکه که تحریم های اقتصادی بر اقتصاد داخلی نیز اثرگذار است، عنوان کرد: با این وجود، شدت تاثیرپذیری از تحریم های اقتصادی به ساختار اقتصادی بر می گردد که این موضوع در کوتاه مدت قابل حل نیست.

,

وی در ادامه وجود بخش دولتی حجیم و پر هزینه را یکی دیگر از مشکلات مهم اقتصاد ایران برشمرد و گفت: با توجه به اینکه ماهیت بخش دولتی ناکارا است و نمی توان رشد و توسعه کشور را از این محل انتظار داشت باید برای قوی تر شدن اقتصاد کشور در برابر تحریم های خارجی شرکت های دولتی و خصولتی کشور را از طریق بازار سرمایه به بخش خصوصی واقعی واگذار کرد تا سطح کارایی اقتصاد کضشور بالا رود.

,

پورشهابی همچنین با تاکید بر این نکته که مسئله تحریم های اقتصادی، عجارت خارجی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، اظهار کرد: دولت باید از وجود سرمایه انسانی ماهر و خلاق به عنوان یکی از عوامل موثر موتورهای رشد و توسعه کشور بهره گیری کند.

,

وی تصریح کرد: در همین راستا، کشورعلاوه بر اینکه باید بر تربیت نیروی انسانی خلاق و ماهر توجه ویژه داشته باشد همچنین می بایست اصلاح ساختار اقتصادی را در دستور کار قرار دهد و نسبت به بهبود شرایط نامناسب فضای کسب و کار نیز اقدام کند که این اقدامات ظرفیت غیر فعال درونی کشور را به حرکت در می آورد.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود با اشاره به این مطلب که در شرایط تحریمی حاکم بر کشور باید بر انجام تجارت با کشورهای همسایه توجه داشت، افزود: هر چند این اولویت گذاری در کوتاه مدت جواب می دهد، با این وجود، می بایست برای بلند مدت نسبت به تولید تکنولوژی برای رشد تولید داخل کشور برنامه ریزی کرد.

,

عضو هیات دانشگاه بجنورد افزود: برای تحقق تولید تکنولوژی در داخل کشور باید بر وجود نیروها و شرکت های دانش بنیان تکیه کرد که این نیروها قابل تحریم نیستند.

,

پورشهابی در خاتمه تصریح کرد: وجود نیروی خلاق دانش بنیان است که محصولات خام قابل تحریم را با تبدیل به محصولات دارای ارزش افزوده و مورد نیاز بازار کشورهای هدف را از تحریم خارج می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه