اخبار داغ

روایت زنانی که بار زندگی را مردانه به دوش می‌کشند

روایت زنانی که بار زندگی را مردانه به دوش می‌کشند
زنان نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می‌دهند بنابراین ناگزیر باید در طرح‌های توسعه‌ای نقش این قشر آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده و از آن‌ها حمایت به‌عمل آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، اوضاع ناگوار اقتصادی و فشارهای ناشی از تورم و گرانی بیش از هر قشر، تاثیر خود را روی زنان بر جا می‌گذارد. به خصوص اگر آن زن، سرپرست خانوار باشد و بار سنگین زندگی روی شانه‌های او قرار گرفته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

در سال های اخیر تعداد زنان سرپرست خانوار در استان کردستان افزایش یافته و از آنجا که بسیاری از آنها شغل مناسبی ندارند، تعدادی از آنها زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی و ... قرار گرفته اند تا بتوانند از عهده معاش خود و فرزندان خود بر آیند.

,

در این میان مسئولان استان با شیوه‌های مختلف سعی دارند تا هم جلوی افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و افزایش آمار مددجویان را بگیرند. شیوه هایی همچون اشتغالزایی، پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و اعطای بسته‌های حمایتی به این دسته از زنان.

,

تلاش برای تامین معاش

, تلاش برای تامین معاش, تلاش برای تامین معاش,

مریم ساعدی یک زن سرپرست خانوار است، بارها او را در یکی از مغازه‌های شهر دیده‌ام، زنی 36 ساله که وقتی سنش را گفت نتوانستم حیرتم را پنهان کنم و شرمنده‌اش شدم. گفت‌: «می‌دانم شبیه زنان 50-60 ساله هستم شما چرا ناراحت می‌شوید و عذرخواهی می‌کنید، کسی که باید عذرخواهی کند آدمی است که به او مرد می‌گفتند اما نماند تا برای من و خانواده‌اش مردانگی کند».

,

از او در مورد همسرش پرسیدم اما گفت که دو بچه قد و نیم قد دارم که همسرم دچار مصرف مواد مخدر شد و هر روز ما را کتک می زد اما بهر حال به خاطر فرزندان این زندگی را تحمل می کردم تا اینکه وی رفت و تا الان که حدود 4 سال است از وی هیچ خبری نداریم و من در یک سبزی فروشی مشغول خرد کردن سبزی هستم و خدا را شکر زندگیم را می گذرانم و درآمدم بد نیست، فقط از این ناراحتم که مگر من چه عیبی داشتم که این کار را با من کرد، از طرف دیگر و سخت‌تر این است که نمی‌دانم جواب بچه‌هایم را چه بدهم».

,

, ,

لیلا آژیر مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار کُردتودی، از شناسایی بیش‌از 47  هزار زن سرپرست خانوار در استان کردستان خبر داد و گفت: استان کردستان از لحاظ بحرانی بودن در این موضوع در مقایسه با کل کشور جزو استانهای آخر کشور است اما هماهنگ با کل کشور متاسفانه آمار زنان سرپرست خانوار در استان کردستان در حال افزایش است که توانمندسازی آن‌ها یکی‌از برنامه‌های دولت بوده که اقدامات خوبی در این رابطه انجام شده‌ است.

, کُردتودی،,

وی افزود: یکی‌از این موضوعات توانمندسازی اقتصادی زنان با تأکید بر بانوان سرپرست‌ خانوار است که این افراد علاوه‌ بر مسئولیت مادری، وظیفه سنگین‌تر اداره خانواده را نیز برعهده دارند و ممکن است تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هم نبوده و مجبور به اداره معیشت خانواده نیز باشند.

,

آژیرگفت: زنان سرپرست خانوار جزو آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که هم در سطح فردی و هم اجتماعی با مشکلات و مسائل جدی دست و پنجه نرم می کنند و همین مساله سبب شده شرایط زندگی برای این قشر دشوارتر از سایر اقشار جامعه باشد.

,

مدیر کل زنان و امور خانواده استانداری کردستان با اشاره به کمک حمایتی دولت به زنان سرپرست خانواده افزود:با کمک سازمان فنی حرفه ای و موسسه کاردوک در 13 استان کشور با اجرای طرح توانمند سازی زنان خود سرپرست و بی سرپرست در مناطق حاشیه ای استانها برگزار کرد که سهم استان کردستان 400نفر بوده است.

,

وی گفت: اجرای این طرح شامل چند فاز بود که اعتبار آن وسهمیه استان ها برای دریافت این تسهیلات براساس تعداد زنان سرپرست خانوار تعیین شد.

,

آژیر گفت: زنان سرپرست خانوار تحت پوشش دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد هستند که این زنان از طرف این ارگانها خدماتی را شامل بسته های حمایتی کمک معیشتی، تهیه مسکن و تسهیلات اشتغال زایی و بیمه های درمان دریافت می کنند.

,

وی اضافه کرد: زنان سرپرست‌خانوار به‌واسطه اینکه در فقر اقتصادی به‌سر می‌برند در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز قرار دارند و به‌همین دلیل معاونت زنان ریاست جمهوری بحث توانمندسازی اقتصادی آنان را در دستور کار خود قرار داده ‌است.

,

, ,

بنابر گفته معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، زنان سرپرست خانوار دارای مشکلات جدی هستند به‌همین دلیل باید برای رفع این مشکلات اقداماتی انجام داد، چراکه توانمندسازی این بانوان در تحکیم بنیان خانواده آن‌ها تأثیرگذاری بیشتری دارد؛ که در این راستا می‌توان زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کرد تا در کنار خانواده‌هایشان زندگی بهتری را بگذرانند.

,

25 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد

, 25 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد, 25 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد,

در ادامه این گزارش فرهاد کاظمی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: دربین 67 هزار خانواری که تحت پوشش کمیته امداد هستند 25هزار را زن سرپرست خانوار تشکیل داده اند.

, کردتودی,

وی گفت: در کمیته امداد بر اساس اساس نامه های ابلاغی زنان سرپرست خانوار به عنوان اولویت دارترین قشر تحت پوشش کمیته امداد شناخته شده اند.

,

کاظمی با اشاره به این‌که کل خدمات کمیته امداد شامل زنان سرپرست خانوار می‌شود، عنوان کرد: به این خانوارها کمک معیشت مالی به‌صورت حقوق ماهانه، طرح‌های اشتغال‌زایی و کمک مسکن، کمک‌های درمانی، وام‌های کارگشایی، برنامه‌های فرهنگی، خدمات حقوقی و بیمه‌های اجتماعی تعلق می‌گیرد.

,

وی گفت: با تشکیل و استفاده از قابلیت‌های وام‌های خوداشتغالی، در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، به ۱۵۰۰ نفر پرداخت شده است.

,

 این مقام مسوول با اشاره به این‌که با هدفمندی کردن یارانه ها حدود 3 هزاز زن سرپرست خانوار بیمه تامین اجتماعی دریافت می کنند و ماهیانه بیمه این افراد پرداخت می شود  عنوان کرد: در قالب تفاهم‌نامه با صندوق تأمین اجتماعی حق بیمه بازنشستگی زنان سرپرست خانوار شهری پرداخت شده، وهمچنین حق بیمه بازنشستگی به زنان روستایی نیز  پرداخت می شود.

,

وی در پایان به بسته حمایتی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد وگفت: فرزندانی که تحت تکلف زنان سرپرست خانوار هستنند با ازدواج مجدد مادر بنا بر سیستم قضایی ادامه حمایت آنان از طریق کمیته امداد انجام خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه