اخبار داغ

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی خراسان شمالی مطرح کرد؛

تجارت ایران به برنامه راهبردی سیال نیاز دارد

تجارت ایران به برنامه راهبردی سیال نیاز دارد
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ایران برای اینکه در شرایط تحریم، اقتصاد پویا داشته باشد نیازمند تدوین برنامه راهبردی سیال متناسب با اتفاق رویدادها است که بتواند تبادلات اقتصادی خود را با کشورهای همراه با خود را به موقع برنامه ریزی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی نجات نیا، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره چگونگی برخورداری کشور از اقتصادی پویا در شرایط تحریم اظهار کرد: در شرایط تحریم برای دست یابی به اقتصاد پویا باید ساختار اقتصادی کشور بازنگری و اصلاحاتی برای آن انجام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

نجات نیا همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور دچار تحریم است، دولت باید برنامه راهبردی سیال تدوین و محور روابط خارجی کشور با دنیا را مبتنی بر این برنامه راهبردی تنظیم همچنین نسبت به انجام مبادلات تجاری با کشورهای هدف ورود کند.

,

وی خاطر نشان کرد: همانطور که اعمال تحریم ها بر ایران، زیان هایی را برای کشور به همراه داشته اند، با این وجود، تحریم ها فوایدی نیز با خود به همراه دارد که ضرورت دارد دولت فواید و که در راستای اعمال تحریم ها به وجود می آیند را شناسایی کند.

,

وی همچنین افزود: در چنین شرایطی دولت باید متناسب با تحولاتی که رخ می دهد از برنامه های راهبردی سیال خود استفاده کند و شرایط تولیدات و صادرات کشور را هدفمند کند.

,

نجات نیا تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه برنامه ششم توسعه بر محور برنامه راهبردی سیال تدوین نشده و این برنامه، برنامه ای ثابت است که نمی تواند پاسخگوی نیاز کنونی کشور باشد.

,

وی همچنین با اشاره به این مطلب که وقتی سیاست خارجی یک کشور با دیگر کشورها دچار مشکل می شود حتما کشور دچار تحریم با یکسری دیگر از کشورهای در دنیا به تفاهماتی با یکدیگر می رسند، تاکید کرد: کشور ایران در چنین شرایطی باید از اهرم جایگزینی کشورهای موافق با خود در مبادلات اقتصادی استفاده کند.

,

وی گفت: به طور مثال وقتی کشورهایی از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن و یکسری از کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی سیاست های ایران را تحسین می کنند، ایران باید بلافاصله با تشکیل کمیته ای، ارتباطات تجاری و اقتصادی دو جانبه با این کشورها را در دستور کار قرار دهد و از آنها برای برقراری روابط اقتصادی دو جانبه دعوت کند.

,

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی خراسان شمالی همچنین افزود: ایران باید اطلاعات خود را از ظرفیت و نیاز بازار کشورهای موافق با خود را تهیه و کامل کند تا در تعامل تجاری با آنان  قراردادهای دو جانبه کوتاه، میان و بلند مدت منعقد شوند.

,

وی افزود: این در حالی است که متاسفانه هنوز اعمال یک مدیریت واحد و هماهنگ در کشور برای بهره برداری از این فرصت را شاهد نیستیم.

,

علاوه بر این، وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین ارتباطات تجاری کشور ایران در امر واردات کالا است، توصیه کرد: کشور باید بر روی صادرات کالاهای غیر نفتی با کشورهای همسایه متمرکز شود تا از محل تجارت غیر بانکی و از طریق صرافی ها مبادلات ارزی و صادرات کالای خود را انجام دهد.

,

در عین حال، نجات نیا اظهار کرد: دولت باید نسبت به راه اندازی مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه اقدام کند تا شرایط برون رفت کشور از انحصار تحریم ها را رقم زند تا به راحتی کالاهای تولیدی کشور از این محل مبادله شوند.

,

وی همچنین گفت: دولت نباید به هیچ عنوان در شرایط بحران اقتصادی و در زیر سایه تحریم ها قوانین توسعه صادرات را تغییر دهد بلکه می بایست تعرفه واردات را پایین آورد و بسته تشویقی برای انجام صادرات را تعریف کند تا بازار تعدیل شود.

,

افزون بر این، وی بر لزوم ایجاد فرصت گردشگری ارزان و راحت برای گردشگران خارجی به ایران نیز تاکید کرد و گفت: وقتی ارزش پول یک کشور پایین می آید گردشگری به این کشورها ارزان تمام می شود، بنابراین ایران می تواند بحران تحریم را به یک فرصت تبدیل کند و مقدمات لازم را برای تحقق سفرهایی ارزان و راحت گردشگران خارجی به کشور را فراهم کند تا از این محل ارز به کشور وارد شود و حتی از این محل بخشی از کالاهای تولیدی کشور به فروش برسند.

,

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی خراسان شمالی در خاتمه درباره پاسخگویی به نیاز بازار داخلی نیز اشاره کرد و یادآور شد: دولت همچنین باید نسبت به تکمیل اطلاعات جامع از اقتصاد بخشی و جزیره ای کشور اقدام کند که نیازهای کالایی و خدماتی درون کشور مبتنی بر این اطلاعات جامع و کامل پاسخ داده شود و هر بخشی لنگ تامین کالا و خدمات باقی نماند.

,

وی افزود: این در حالی است که هنوز چنین اطلاعات جامعی از توانمندی های تولیدی و خدماتی در کشور تهیه نشده است.

,

افزون بر این، نجات نیا با تاکید بر این نکته که باید موفق زندگی کنیم، توصیه کرد: دولت از وجود صاحبنظران، اساتید، فعالان با تجربه در عرصه اقتصاد و بازار کشور همچنین متخصصان خارجی همفکری بگیرد تا برای اقتصاد کشور برنامه های راهبردی متناسب با شرایط تحریمی تدوین و اجرایی شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه