اخبار داغ

دکترای اقتصاد اسلامی:

70 درصد ظرفیت کشور غیرفعال است/اداره کشور با تکیه بر تولیدات داخلی و اصلاح مدیریت

70 درصد ظرفیت کشور غیرفعال است/اداره کشور با تکیه بر تولیدات داخلی و اصلاح مدیریت
دکترای اقتصاد اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با انتقاد از وضع موجود، گفت: برای اینکه تولید افزایش پیدا کند، باید 70 درصد باقیمانده ظرفیت موجود داخل کشور را فعال کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، حسن روحانی رئیس جمهور در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی اظهار کرده بود: اگر اقتصاددانی بلد است تمام روابط خارجی خراب باشد، اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید.

وی در توضیح این مسئله بیان کرده بود: بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به ویژه سیاست خارجی مرتبط بود و ما این را می‌دانستیم، اینکه بگوید سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می‌کنیم، ممکن نیست؛ اگر اقتصاددانی بلد است که با روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، بگوید؛ به نظر من امروز همه دنیا به هم متصل است و اینگونه نیست که اقتصاد کار خود را انجام دهد و بگوییم به فرهنگ و سیاست بی ربط است حتما اقتصاد، به فرهنگ، سیاست و امنیت مرتبط است.

با توجه به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور به سراغ یکی از اقتصاددان‌های استان رفتیم تا نظر این استاد دانشگاه را در خصوص سخن آقای رئیس‌جمهور جویا شویم.

علیرضا پورفرج در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: با همین شرایط و بدتر از این شرایط حتی بدون فروش یک قطره نفت می‌توانیم با مالیات و معافیت‌های مالیاتی که صار شده است و توجیهی هم ندارد و با تکیه بر نظر و دیدگاه رهبری می‌شود این مملکت را اداره کرد.

با اتکا به تولیدات داخلی می‌توان مملکت را اداره کرد
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: با اتکا به تولیدات داخلی، با مشارکت و نگاه به بسیج سازندگی و همه نهادهای حاکمیتی اگر دست به دست هم بدهند، در راستای نقطه نظرات رهبری که اقتصاد مقاومتی است، این مملکت را می‌شود اداره کرد.

این دکترای اقتصاد اسلامی، عمومی و صنعت عنوان کرد: ما در درون کشور، یک سری پتانسیل‌هایی داریم که از 100 درصد ظرفیت آن تنها از 30 درصد ان داریم استفاده می‌کنیم.

70 درصد پتانسیل کشور غیرفعال است
این استاد دانشگاه با انتقاد از وضع موجود، تصریح کرد: برای اینکه تولید افزایش پیدا کند، باید  70 درصد باقیمانده ظرفیت موجود داخل کشور را فعال کرد.

پورفرج ادامه داد: این ظرفیت‌ها هم در صنعت، هم در کشاورزی و هم سایر بخش‌های تولیدی وجود دارد و به طور نمونه، کارخانه‌های ما اکنون دارند با 30 درصد ظرفیت‌شان کار می‌کنند و باید 70 درصد مابقی این ظرفیت را فعال کرد.

مشکل مملکت ما نفت نیست، مدیریت است
وی متذکر شد: مشکل مملکت ما مشکل فروش نفت نیست، بلکه مشکل ما مشکل مدیریت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران یادآور شد: آنچه در این برهه مد نظر است اگر دولتمردان ما بخواهند استقلال خود را حفظ کنند، به فرموده مقام معظم رهبری، چاره‌ای جز حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی ندارند.

این دکترای اقتصاد اسلامی، عمومی و صنعت افزود: این بدان معنا است که دولتمردان ما باید توجه خود را از کشورهای غربی به سمت داخل هدایت و معطوف کنند و در این راستا باید در گام نخست، استعدادهای جوان خود و پتانسیل‌های موجود را شناسایی و سپس با یک مدیریت درست، مسیر پیشرفت و رشد اقتصادی را طی کنیم.

نگاه به بیرون درست مقابل نگاه رهبری و اقتصاد مقاومتی است
این استاد دانشگاه عنوان کرد: متأسفانه دولتمردان و مسئولان ما، خیلی توجه به پتانسیل‌های داخل ندارند و بیشتر نگاهشان به خارج از کشور است که این امر، درست مقابل فرمایشات رهبری و اقتصاد مقاومتی است.

پور فرج اعلام کرد: اگر ما به لحاظ فرهنگی و اقتصادی و نیز واگذاری مسئولیت به جوانان تحصیلکرده و نخبه خود حرکت کنیم، بی شک اقتصاد ایران با رشد خیلی فزاینده علیرغم تمام موانع و تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در خصوص اظهارات رئیس جمهور در خصوص سیاست خارجی گفت: در حوزه سیاست خارجی نیز همین موضع‌گیری که رهبری در ارتباط با دنیای غرب دارد، به اضافه اصلاح مدیریتی کار گشا است؛ اگر اصلاح مدیریتی صورت نگیرد در کشور فاجعه اتفاق می‌افتد.

استفاده از ظرفیت دنیا با تسلط بر ما متفاوت است
این دکترای اقتصاد اسلامی، عمومی و صنعت اضافه کرد: با این فشاری که غرب دارد می‌آورد و با توجه به شرایط موجود کشور، با اصلاح مدیریتی می‌شود این مملکت را اداره کرد.

این استاد دانشگاه در خصوص ارتباطات خارجی ایران با سایر کشورهای دنیا اذعان کرد: هر کشوری که بتوانیم از آن کمک بگیریم حتی کشورهای غربی منهای امریکا می‌تواند مفید فایده باشد و ما باید از این پتانسیل استفاده کنیم.

پورفرج تاکید کرد: مسلمان و مومن کسی است که از فرصت‌ها درست استفاده کند، می‌خواهد غرب باشد، امریکا باشد، فرانسه باشد، می‌خواهد انگلیس باشد، اما باید این نکته را لحاظ قرار داد که پتانسیل خوبی در سطح دنیا وجود دارد که باید من مسلمان از این پتانسیل به درستی استفاده کنم، حتی اگر مجبور شویم از دشمن خود این پتانسیل را بهره ببریم اما شرط آن است که دشمن نباید بر من مسلط شود و لذا استفاده کردن از پتانسیل‌های خارجی یک بحث است و مسلط شدن دشمن بر ما یک بحث.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در پایان و در جمع‌بندی سخنانش، گفت: مملکت با همین مقدار پتانسیلی که دارد با نقطه نظرات رهبری تحت عنوان "جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی" می‌شود اداره کرد و اگر کسی بلد نیست برود کنار و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و ما می‌توانیم با تکیه بر درون آن را اداره کنیم.

کلام پایانی...
باید بگوییم که فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های تحمیل شده به ایران در سال‌های اخیر از نمونه مشکلاتی به شمار می‌رود که هزینه‌های بسیاری را برای کشور و مردم در پی داشته و اساسا یکی از عوامل اصلی طراحی و تبیین سیاست‌های موسوم به اقتصاد مقاومتی، ریشه در همین دسیسه‌ها و توطئه چینی‌های نظام امپریالیسمی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران دارد.

در طول سال‌های گذشته به درون زا شدنِ اقتصاد، تاکید فراوانی شده و قطعا هر آنچه به این مَقوله توجه بیشتری لحاظ شود مقاومت کشور در برابر تِکانه‌های پیش بینی نشده اقتصادی، افزایش خواهد یافت و می‌توان این امر را به مثابه واکسیناسیونی برای اقتصاد کشور در برابر فشار‌های بیرونی تعبیر کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, با اتکا به تولیدات داخلی می‌توان مملکت را اداره کرد,
,
,
,
,
, 70 درصد پتانسیل کشور غیرفعال است,
,
,
,
,
, مشکل مملکت ما نفت نیست، مدیریت است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, استفاده از ظرفیت دنیا با تسلط بر ما متفاوت است,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کلام پایانی...,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه