اخبار داغ

در گفت‌وگو با کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح شد؛

پشت پرده اجماع جهانی برای آتش بس در لیبی/ غربی‌ها نگران شکست سیاست‌های تحریم نفتی ایران هستند

پشت پرده اجماع جهانی برای آتش بس در لیبی/ غربی‌ها نگران شکست سیاست‌های تحریم نفتی ایران هستند
کارشناس مسائل بین الملل گفت: علت اصلی گردهمایی جهانی برای برقراری آتش بس در لیبی، توقف صادرات نفت لیبی و گران شدن نفت از سال آینده و مهم تر از آن شکست سیاست های تحریم نفتی علیه ایران و شکست در برابر مقاومت مردم ایران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر قنادباشی در گفت و گو با خبرنگار "راه آرمان" در تشریح علت اصلی دستپاچگی کشورهای غربی در برگزاری نشست برلین جهت برقراری آتش بس در لیبی اظهار کرد: لیبی بیش از 8 سال است که درگیر خونریزی و جنگ است و در این بین کشورهای غربی در ارسال انواع و اقسام سلاح به صورت پنهانی نقش اصلی را در این جنگ را ایفا می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کارشناس مسائل بین الملل افزود: کشورهای غربی گاهی به صورت مستقیم و گاهی از طریق کشورهایی مثل امارات، مصر، ترکیه و ...که به نیابت از آن ها اقدام به ارسال سلاح می کنند در این جنگ دخالت دارند و در واقع می توان گفت این کشورهای غربی هستند که این جنگ های خانمان سوز و خشونت بار را رقم زدند.

,

قناد باشی خاطر نشان کرد: غربی ها از طرفی با فراهم کردن راه های ورود نیروهای داعش فراری از سوریه به لیبی به گونه دیگری موجب خشونت و دامن زدن به کشتار مردم در لیبی شدند و در این مدت کشورهای غربی هیچ کوششی برای برقراری آتش بس انجام ندادند و افکار عمومی جهان شاهد بی تفاوتی آن ها نسبت به این مسئله بودند.

,

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 9 ماه است که نیروهای تحت فرمان یک ژنرال، مشهور به ژنرال "خلیفه حفتر" بخش های غربی لیبی را مورد تاخت و تاز قرار داده و پایتخت این کشور را محاصره کرده اند که نتیجه آن کشته شدن بیش از900 نفر و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم این شهر بوده است.

,

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در این خصوص نه تنها کشورهای غربی هیچ اقدامی برای برقراری آتش بس انجام ندادند بلکه هیچ جلسه بین المللی نیزصورت نگرفته است اما روز یکشنبه به یکباره و به صورت شتابزده شاهد برگزاری جلسه ای در برلین بودیم.

,

قناد باشی عنوان کرد: در این جلسه فوری مقامات 12 کشوراز جمله وزیر خارجه آمریکا، نخست وزیر انگلستان، رئیس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر ایتالیا و برخی  کشورهای دیگر و هم چنین چهار سازمان مهم بین المللی همانند سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا حاضر می شوند تا در خصوص آتش بس صحبت کنند.

,

وی با بیان اینکه اهداف زیادی در پشت پرده جلسه فوری آتش بس در لیبی نهفته است، گفت: هر چند این جلسه به نتیجه ای نرسید ولی موضوع اصلی شتابزدگی آن ها است که چرا با این عجله تلاش می کنند که آتش بس برقرار شود و این نشان دهنده اهداف مهمی در پشت پرده است.

,

این کارشناس مسائل بین الملل، علت اصلی این گردهمایی را نگرانی غربی ها از توقف صادرات نفت لیبی عنوان کرد و افزود: اگر صادرات نفت لیبی متوقف شود ممکن است موجب افزایش قیمت ها شود و موضوع مهم در این زمینه این است که جلوگیری از صادرات نفت ایران از جانب آمریکایی ها در اجرای سیاست فشار حداکثری بر ایران احتمال کاهش نفت در بازارها را دو چندان می کند.

,

قناد باشی یادآورد شد: البته ذخایر نفتی برخی از کشورها ممکن است نتواند نفت مورد نیاز غربی ها را تامین کند لذا علت اصلی این گردهمایی نرفتن نفت لیبی به بازار و گران شدن نفت از سال آینده و مهم تر از آن شکست سیاست های تحریم نفتی علیه ایران و کوشش در جهت به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

,

وی در پایان مطرح کرد: بنابراین پشت صحنه ظواهری است که غربی ها برای برقراری هر چه سریع تر آتش بس در لیبی به نمایش می گذارند، نگرانی از شکست در برابر مقاومت مردم ایران است که باید آن را بپذیرند.

,

انتهای پیام/ 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه