اخبار داغ

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور:

90 درصد صادرات ایران به کشورهای غیراروپایی است/ "بلد نیستم" یعنی روحانی برنامه‌ای برای مردمی‌کردن اقتصاد ندارد

90 درصد صادرات ایران به کشورهای غیراروپایی است/ "بلد نیستم" یعنی روحانی برنامه‌ای برای مردمی‌کردن اقتصاد ندارد
حسینی گفت: حدود 90 درصد صادرات ایران به کشورهای غیر اروپایی و 1.2 درصد به کشورهای اروپایی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مرتضی حسینی کارشناس اقتصاد و عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد صحبت‌های رئیس جمهور در مجمع سالیانه بانک مرکزی مبنی بر اینکه "من بلد نیستم"، اظهار کرد: اقتصادی برای کشور موثر است که درون‌زا و برون‌گرا باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، , خاورستان، , خاورستان،,
 
,
توجه به ظرفیت‌های داخلی/ 80 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از ناکارآمدی داخلی
, توجه به ظرفیت‌های داخلی/ 80 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از ناکارآمدی داخلی, توجه به ظرفیت‌های داخلی/ 80 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از ناکارآمدی داخلی,
 
,
وی افزود: برای رسیدن به اقتصادی که بتواند نیاز کشور را رفع کند باید به ظرفیت های داخلی و خارجی با هم توجه شود.
,
 
,
کارشناس اقتصاد بیان کرد: 20 درصد از مشکلات مربوط به اقتصاد ایران وابسته به سیاست خارجی است و 80 درصد مشکلات اقتصادی ما ناشی از ناکارآمدی داخلی و عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود است.
,
 
,
حسینی عنوان کرد: 20 درصد از این ماجراها وابسته به سیاست‌های اقتصادی است که باید به صورت برون‌گرا به آن توجه شود.
,
 
,
مقصد یک درصد صادرات ایران کشورهای اروپایی است
, مقصد یک درصد صادرات ایران کشورهای اروپایی است, مقصد یک درصد صادرات ایران کشورهای اروپایی است,
 
,
وی با اشاره به صحبت رئیس جمهور مبنی بر این‌که ما بدون تعامل با دنیا نمی‌توانیم کار کنیم، اظهار کرد: ابتدا باید مشخص شود منظور رئیس جمهور از دنیا کجاست؟ از 20 کشوری که مقصد کالاهای ایرانی هستند ما فقط دو کشور اروپایی داریم که مقصد 1.2 درصد صادرات ایران است.
,
 
,
90 درصد صادرات ایران به کشورهای غیر اروپایی
, 90 درصد صادرات ایران به کشورهای غیر اروپایی, 90 درصد صادرات ایران به کشورهای غیر اروپایی,
 
,
عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی گفت: 90 درصد صادرات ایران به کشورهای غیر اروپایی از جمله چین، عراق، ترکیه، هند، پاکستان، اندونزی، عمان، روسیه و سایر کشورها است.
,
 
,
حسینی افزود: چرا برای صادرات به این کشورها توجه نداریم و فقط صرفا به یک درصد بازارهای اقتصادی توجه می‌شود؟
,
 
,
وی بیان کرد: ارزش صادراتی کالاهای ایرانی به چین 20.8، عراق 20.2، امارات 13.4، افغانستان 6.6، کره 5.8، ترکیه 5.3، هند 4.6، پاکستان 2.8، اندونزی 1.8، عمان 1.6،تایلند 1.6،آذربایجان 0.9، ترکمنستان 0.9، روسیه0.6، تایوان 0.6 ایتالیا0.6، آلمان 0.6، کویت 0.6، مالزی 0.6 و ژاپن 0.5 درصد است.
,
 
,
عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که سهم صادرات ایران به کشورهای اروپای یک درصد است، تصریح کرد: چرا باید خود را به این کشورها محدود کنیم؟  
,
 
,
پیمان‌های پولی دو جانبه راهکاری برای حل مشکلات بانکی
, پیمان‌های پولی دو جانبه راهکاری برای حل مشکلات بانکی, پیمان‌های پولی دو جانبه راهکاری برای حل مشکلات بانکی,
 
,
حسینی با اشاره به پیمان‌های پولی دو جانبه که راهکاری برای حل مشکلات بانکی است، گفت: چین به عنوان یک قدرت اقتصاد دنیا، با بیش از 70 کشور پیمان‌های پولی دو جانبه دارد اما ما فقط توانسته‌ایم با ترکیه بحث پیمان‌های دو جانبه را داشته باشیم در صورتی که می‌توانستیم با عراق، چین و سایر کشورها نیز پیمان دو جانبه پولی برقرار کنیم.
,
 
,
وی اظهار کرد: حال که در جنگ اقتصادی هستیم باید تحرک در حوزه اقتصادی بیشتر شود و با کشورهایی که مقاصد صادراتی هستند ارتباط‌ها را قوی‌تر کنیم که متاسفانه تاکنون نه تنها شاهد اقداماتی مناسبی نبودیم بلکه برخی از روش های دور زدن تحریم‌ها نیز لو رفته است.
,
 
,
مکانیزم‌های دولت‌مردان قدرت تحریم دشمن را بیشتر می‌کند
, مکانیزم‌های دولت‌مردان قدرت تحریم دشمن را بیشتر می‌کند, مکانیزم‌های دولت‌مردان قدرت تحریم دشمن را بیشتر می‌کند,
 
,
کارشناس اقتصاد بیان کرد: دولت‌مردان در مکانیزم‌هایی قرار گرفتند که عملا قدرت تحریمی دشمن را بیشتر می‌کند که از جمله آن رفتن به سمت FATF و الزامات جهانی است که اینها خود در اختیار کشورهای غربی، است.
,
 
,
عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما فقط چند کشور غربی را به عنوان دنیا نمی‌دانیم بلکه کشورهایی دیگری را دنیا می‌بینیم که حداقل ادبیات آنها به ما نزدیک است و می‌توانیم با آنها کار کنیم در حوزه آمریکای لاتین و شرق آسیا کشورهای زیادی هستند که باید ما با آنها مراوده داشته باشیم.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در مرداد ماه سال 1391 بر اقتصاد بدون نفت تاکید کردند و دولت‌مردان باید اقتصاد را از وابستگی به نفت جدا کنند این نه تنها باعث عقب ماندگی نخواهد بود بلکه باعث رشد خواهد شد.
,
 
,
با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ایران تا 1430 می تواند دومین قدرت اقتصادی دنیا ‌شود
, با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ایران تا 1430 می تواند دومین قدرت اقتصادی دنیا ‌شود, با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ایران تا 1430 می تواند دومین قدرت اقتصادی دنیا ‌شود,
 
,
حسینی عنوان کرد: اگر بتوانیم ظرفیت‌های داخلی را فعال کنیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم بنا بر تحلیل برخی از کارشناسان تا سال 1430 خواهیم توانست به دومین قدرت اقتصادی دنیا بعد از چین تبدیل شویم.
,
 
,
کارشناس اقتصاد افزود: استفاده از ظرفیت‌های داخلی، فرآوری نفت و گاز، استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان ، اقلیم چهار فصل کشور، محصولات منحصر به فرد ایران، موقعیت استراتژیک در منطقه، دسترسی به آبهای آزاد، معادل متنوع، وجود صنایع مادر از قبیل فولاد، پتروشیمی و ... سطح بالای دانش پزشکی، پتروشیمی، نانو، هوافضا، سایبری و ... گردشگری حوزه سلامت، طبیعی و بسیاری مسائل دیگر همه در بهبود اقتصاد کشور تاثیر دارد.
,
 
,
وی گفت: از جمله مسائلی که باید در بحث اقتصاد به آن توجه شود مردمی کردن اقتصاد است در صورتی که در کشور ما به این مسئله اصلاتوجه نشده است برای نمونه در بحث افزایش قیمت بنزین و هدفمندی یارانه‌ها اگر مردم درجریان قرار می‌گرفتند همراهی می‌کردند به شرط این‌که بدانند هدف چیست و به نتیجه خواهدرسید. آیا نمی شود مدیریت یارانه های هنگفت حوزه ارزی، انرژی و ... را به مردم سپرد و یا حداقل قسمتی از آن را به مردم سپرد تا مردم با صرفه جویی درآمدهای مناصبی در این حوزه کسب کنند. اگر مردم می دانستند که بنزین با نرخ آزاد هم صد در صد یارانه پنهان دارند و توانایی و اختیار مدیریت آن را می داشتند آیا با صرفه جویی سبب کاهش هدر رفت منابع انرژی، افزایش درآمد برای خود و کاهش آلودگی هایی که شهرهای بزرگ را چندین روز تعطیل کرد نمی شدند.
,
 
,
حسینی ادامه داد: متاسفانه رئیس جمهور در سیاست‌گذاری‌های خود برای مردمی کردن اقتصاد هدف و برنامه‌ای ندارد و این را یعنی همان "بلد نیستم" که در مجمع سالیانه بانک مرکزی به آن اعتراف کرده است.
,
 
,
عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی بیان کرد: بسیاری از مسائلی که در کشور در بحث اقتصاد انجام می‌شود. باعث گسترش شکاف بین قشر کم درآمد و ثروتمند شده است. بررسی شاخص ضریب جینی که معیار عدالت اجتماعی است نشان می دهدد این شکاف هر سال بیشتر شده است.  
,
 
,
وی تصریح کرد: رئیس جمهور معمولا در صحبت‌ها مبالغه می‌کند و تاکنون به جای این‌که اقدامی مناسب برای رفع مشکلات اقتصادی انجام دهد راهکارها را در بسیاری از موارد حذف کرده و شرایط بدتری برای مردم اتفاق افتاده است که نمونه‌هایش از جمله حذف کارت سوخت، طرح شبنم ، طرح مسکن مهر ( طرح حذف قیمت زمین از قیمت مسکن برای متقاضیان مسکن اولی بوده است) و بسیاری موراد دیگر در کشور کم نیست.
,
 
,
ارائه راهکار برای اصلاح اقتصاد ایران
, ارائه راهکار برای اصلاح اقتصاد ایران, ارائه راهکار برای اصلاح اقتصاد ایران,
 
,
حسینی با بیان این‌که اصلاح اقتصاد ایران راهکارهای زیادی دارد، به چند نمونه اشاره کرد: سهل و ساده کردن مجوزهای کسب و کار، اخذ مالیات از حوزه‌های غیر مولد از جمله مالیات بر خانه های خالی، حوزه های معاملاتی خودرو، ارز و...، مالیات بر سودهای بانکی، عایدی سرمایه، جلوگیری از فرار مالیاتی ثروتمندان با شناسنامه دار کردن تمام تراکنش های بانکی و تلفیق بانکهای اطلاعاتی موجود و کسب درآمد حدود 100 هزار میلیارد تومان جهت جبران کسری بودجه، کمک کردن سفارتخانه‌های ما به صادرکنندگان ایرانی، اصلاح سیستم بانکداری و جلوگیری از خلق پول بانکی، رفتن نقدینگی کشور به سمت تولید، توزیع عادلانه ثروت در کشور علی الخصوص در موضوع یارانه ها، مأمور شدن بازار سرمایه به استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل استفاده و انتشار اوراق مالی، حذف هزینه‎های زائد تامین اجتماعی و جلوگیری از هدررفت منابع به جای فشار غیر قانونی بر واحدهای تولیدی جهت تامین مخارج، جایگزینی روش‌های نوین توسط بانک مرکزی از جمله رمز ارز ها و پیمان‌های پولی، تلاش وزارت کشور برای بازاریابی و فروش تولیدات در نقاط شهری و روستایی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز که منجر به تولید شغل در کشور می‌شود، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و بسیاری از موارد دیگر که می‌توان با استفاده از اینها شرایط اقتصادی را اصلاح کرد.
,
 
,
منافع عده‌ای خاص بر منافع جمعیت کثیرکشور ترجیح داده می‌شود
, منافع عده‌ای خاص بر منافع جمعیت کثیرکشور ترجیح داده می‌شود, منافع عده‌ای خاص بر منافع جمعیت کثیرکشور ترجیح داده می‌شود,
 
,
کارشناس اقتصاد اظهار کرد: چرا باید منافع عده‌ای خاص بر منافع جمعیت کثیری از کشور ترجیح داده شود و درآمد قشر مرفه روز به روز بیشتر از اقشار پایین دست باشد؟ چرا هنرمندان، سلبریتی‌هایی و پزشکانی که درآمدهای میلیاردی دارند معاف و یا فرار مالیاتی دارند؟ این مسائل و به حاشیه امن بردن اقتصاد عده‌ای خاص نشان از نفع بردن برخی، از این موضوعات است که اینها اصلا به نفع کشور نیست.  
,
 
,
وی افزود: براساس اظهارات برخی از فعالان اقتصادی کشور ایران یکی از بهترین کشورها برای پولدار شدن است اما متاسفانه عرصه‌های های غیر مولد در کشور زیاد است که باید جلوی اینها گرفته شود و به سمت عرصه‌های مولد سوق پیدا کنند.
,
 
,
حسینی عنوان کرد: جمعیت کشورهای همسایه ایران حدود 600 میلیون نفر است که حدود 2 هزار میلیارد دلار حجم تجارت آنها است اما سهم ایران از این بازار 37 میلیارد دلار است و این یعنی کمتر از دو درصد این نشان می‌دهد در بحث اقتصاد در حوزه سیاست خارجی نیز دچار مشکل هستیم.  
,
 
,
مختل شدن روابط با کشورهای خارجی نتیجه اقدامات دولت است
, مختل شدن روابط با کشورهای خارجی نتیجه اقدامات دولت است, مختل شدن روابط با کشورهای خارجی نتیجه اقدامات دولت است,
 
,
عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با اشاره به صحبت رئیس جمهور در مورد اینکه تمام روابط خارجی ما مختل است، گفت: روابط را با کارهایی که انجام شده مختل می بینیم اینکه رئیس جمهور فقط ارتباط اقتصادی را در آمریکا و اروپا می‌بیند باعث مختل شدن ارتباط با سایر کشورها شده است، نبود چندین ماهه سفیر در کشور چین که بالای بیست درصد از مقاصد صادراتی ما هست باعث این اختلال است درصورتی که اگر به سایر کشورها توجه شود کشور های اروپایی هم به سمت ایران می‌آیند.
,
 
,
حسینی تصریح کرد: متاسفانه مشکل این است که تمام سیب و گلابی‌ها را در سبد آمریکا و اروپا می‌بینند.
,
 
,
وی با بیان این‌که اگر شرایطی در کشور فراهم شود که فعالان اقتصادی سرمایه‌های خود را به سمت تولید ببرند خیلی خوب است، اظهار کرد: متاسفانه درحال حاضر در کشور نه تنها شاهد رونق تولید نیستیم بلکه شاهد رشد نقدینگی هستیم که باعث کم ارزش شدن پول می‌شود.
,
 
,
4 برابر شدن حجم نقدینگی کشور از ابتدای دولت روحانی
, 4 برابر شدن حجم نقدینگی کشور از ابتدای دولت روحانی, 4 برابر شدن حجم نقدینگی کشور از ابتدای دولت روحانی,
 
,
کارشناس اقتصاد افزود: حجم نقدینگی در داخل کشور ابتدای دولت آقای روحانی 460 هزار میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به 2 هزار هزار میلیارد تومان رسیده یعنی حدود 4 برابر شده است این حجم نقدینگی در حال حاضر کجاست و چه تناسبی با حجم تولیدی دارد؟ این نقدینگی در کدام بازارها کار می‌کند؟ اگر این بازارها غیر مولد است برای آنها مالیات در نظر گرفته شود. چرا به سپرده‌های بانکی مالیات تعلق نمی‌گرد اما برای راه‌اندازی یک کار تولیدی ساده از قیبل مشاغل خانگی ابتدا پرونده مالیاتی تشکیل و ده‌ها مدرک و مجوز دیگر درخواست می‌شود.
,
 
,
حسینی گفت: اگر جلوی فضای کارهای غیر مولد گرفته و مالیات از آنها دریافت شود می‌توان کسری بودجه را جبران کرد. و سبب سوق دادن نقدینگی کشور از بخش غیر مولد به بخش مولد و تولیدی شد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: قطعا با توجه به ظرفیت و توان داخلی می‌توان اقتصادی موفق داشت.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه