اخبار داغ

همتی:

عملیات بازار باز برای پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار پول است

عملیات بازار باز برای پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار پول است
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تمام هدف ما این است که اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنیم، گفت: عملیات بازار باز به منظور پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار پول صورت گرفته است و وظیفه بانک مرکزی این است که متغیرهای کلان اقتصادی را برای خروج از رکود و رشد پیش‌بینی‌پذیر کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن احترام به روح شهید سپهبد سلیمانی و قربانیان حادثه هواپیما بوئینگ، گفت: امیدوارم کشور از این نوع داغ‌ها کمتر ببیند و ان‌شاءالله روزهای بهتر و شادی برای مردم داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: اکنون بعد از اینکه سر و سامانی که به بخش ارزی دادیم و آن شوک‌های خارجی که تاثیر خودش را بر بازار ارز گذاشته بود، تقریبا می‌توان گفت که بازار ارز به ثبات نسبی رسیده است. وظیفه مهم و اصلی بانک مرکزی اعمال سیاست‌هایی برای کنترل تورم است و این موضوع را جز اهداف اصلی خود قرار داده‌ایم و فکر می‌کنیم که اکنون وقت آن است که بر روی کنترل بازار پول تمرکز کنیم.

,

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تمام اقدامات در زمینه کنترل بازار پول، برای کنترل تورم است، اظهار کرد: هدفگذاری تورم برای ما بسیار مهم است. اکنون در تمام دنیا سیاست‌های پولی، کنترل نقدینگی و تورم خود را از طریق عملیات بازار باز انجام می‌دهند و این بازار بسیار مهمی در ساختار بانک‌های مرکزی دنیا است.

,

وی افزود: وقتی که با توجه به عوامل و متغیرهای اقتصادی یک تورم انتزاعی را پیش‌بینی می‌کنیم؛ یعنی در واقع بانک مرکزی باید سود کوتاه مدت بانکی را طوری تنظیم کند که از آن طریق سود بانکی و تورم را جهت دهد. اگر ما بتوانیم یک هدفی را برای تورم انتزاعی تدیون کنیم؛ از طریق خرید و فروش کل اوراق خزانه‌داری کشور که در تمام دنیا رایج است، ما می‌توانیم بر بازار پول تاثیر بگذاریم.

,

همتی با بیان اینکه سیاست بازار باز به یکسری ابزار برای عملیاتی‌شدن احتیاج دارد، گفت: یکی از این ابزار این است که بازار اوراق کم عمق  نباشد که اکنون بازار اوراق کم عمق است و در این زمینه باید کمک کنیم تا عمق بیشتری پیدا کند. عمده بدهی‌های دولت، بدهی‌های قابل نقد شدن نیست یعنی به صورت اوراق نیست؛ درحالیکه در دنیا این بدهی‌ها به صورت‌ اوراق وارد بازار سرمایه می‌شود.

,

کنترل نقدینگی بانک‌ها از طریق بازار باز

, کنترل نقدینگی بانک‌ها از طریق بازار باز,

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید بتواند از طریق این بازار باز، نقدینگی بانک‌ها را کنترل کند. مواقعی که بانک‌ها نیاز به نقدینگی بالا دارند، سود بانکی افزایش پیدا می‌کند که ما از طریق افزایش سود بین بانکی، متوجه این می‌شویم که نرخ‌ها در بازار پول بالا می‌رود که در این مواقع ما با خرید اوراق و تزریق پول مداخله می‌کنیم.

,

رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از ابزار مورد نیاز سیاست بازار باز را، خارج‌کردن بانک‌ها از ناترازی دانست و تصریح کرد: از طریق خرید و فروش اوراق ما می‌توانیم، با تعیین کردن یک کانال نرخ سود که یک حاشیه بالا و پایین دارد، به بازار جهت‌گیری بدهیم و این ابزار مهم در تمام دنیا استفاده می‌شود. تقریبا بیش از یکسال است که در این زمینه داریم کار می‌کنیم. بانک مرکزی زمان زیادی است که خرید و فروش اوراق نداشته و ما در این زمینه مصوبات شورای فقهی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مجلس شورای پول و اعتبار را گرفتیم.

,

وی ادامه ادامه داد: همکاران را به کشورهایی که این سیاست را اجرا کرده و بر آن مسلط هستند، فرستادیم تا دوره آموزشی ببینند.

,

منبع: ایسنا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه