اخبار داغ

گزارشی از دلایل تشدید آلودگی هوا؛

آبیک؛ هوا ندارد/ نبود عزم جدی برای حل مشکلات صنایع آلاینده در استان قزوین

آبیک؛ هوا ندارد/ نبود عزم جدی برای حل مشکلات صنایع آلاینده در استان قزوین
حضور پررنگ هوای آلوده در آبیک که گاه مانند ابری تاریک بر شهر سایه انداخته و به نظر می‌رسد خیال ترک کردن این شهر را ندارد؛ شاخص آلودگی هوا در این شهر را حتی به عدد ۲۳۴ به معنای هوای بسیار ناسالم رساند و وضع آبیک را برای زندگی اجتماعی و تردد شهروندان اضطراری کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ با وجود اینکه همواره عادت داشتیم تهران را تنها نقطه با آلودگی هوای بالا در کشور بدانیم، اما گویا این روزها بخشی از هوای پایتخت به استان قزوین مهاجرت کرده و شهرستان آبیک را برای ادامه زندگی برگزیده است. هوایی که در روزهای سرد آبیک و در فقدان باد و بارندگی در این شهرصنعتی جاخوش کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

حضور پررنگ این هوای آلوده گاه مانند ابری تاریک بر شهر سایه می‌اندازد و به نظر می‌رسد خیال ترک کردن این شهر را ندارد؛ به طوری که شاخص آلودگی هوا در این شهر را حتی به عدد 234 به معنای هوای بسیار ناسالم رساند و وضع آبیک را برای زندگی اجتماعی و تردد شهروندان اضطراری کرد.

,

همچنین همین هوای ناسالم، مدارس و مراکز آموزشی شهرستان آبیک را در اکثر روزهای دی ماه به تعطیلی کشانده و نبض علم و تحصیل در این دیار را خواباند.

,

, ,

 

,

آبیک؛ شهری مرده

, آبیک؛ شهری مرده,

یک شهروند آبیکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به وضعیت خطرناک آب و هوای آبیک به ویژه برای کودکان بیان می‌کند: این روزها آبیک به شهر مرده‌ای شبیه شده که مردم جرات نمی‌کنند به راحتی در آن تردد کنند؛ چراکه می‌ترسند آلاینده‌های موجود در هوای آبیک آنها را به بیماری‌های تنفسی، قلبی و یا سرطان دچار کند.

,

محمد زرگر اضافه می‌کند: چندین هفته است که مدارس و دانشگاه‌ها مرتب تعطیل می‌شوند. در روزهایی هم که مدارس تعطیل نیستند، خانواده‌ها می‌ترسند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و از عواقب تردد بچه‌های خود در شهر وحشت دارند، با این وضع زندگی آبیکی‌ها در همه ابعاد مختل شده است.

,

وی با تاکید بر ضرورت رسیدگی سریع مسئولان به آلودگی هوای این شهر تصریح می‌کند: متاسفانه عادت کرده‌ایم تا مشکلی پیش نیاید، کاری کنیم و جالب اینکه مسئولان هم در این مدت گویی در خواب بودند و به مشکلات آلودگی هوای آبیک توجهی نداشتند؛ در حالی که باید بسیار زودتر از اینها از رسیدن هوای آبیک به وضعیت ناسالم پیشگیری می‌کردند.

,

, ,

 

,

عوامل اصلی آلودگی هوا

, عوامل اصلی آلودگی هوا,

یک فعال محیط زیست هم درباره آلودگی هوای آبیک به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: یکی از عواملی که موجب آلودگی هوای این شهرستان شد، ریزگردها و گرد و غباری بود که از مناطق غربی کشور به سمت آبیک حرکت کرد و غلظت آلاینده‌ها در هوای آبیک را به شکل خطرناکی افزایش داد.

,

معصومه صدری با اشاره به تاثیر بالای آلاینده‌های نیروگاه تولید برق شهید رجایی، می‌افزاید: متاسفانه به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی غیراستاندارد مانند مازوت در این نیروگاه، میزان بالایی از آلاینده‌های سمی از این نیروگاه وارد هوای منطقه می‌شود که بیشترین تاثیر مخرب آن بر شهر آبیک و نواحی اطراف آن است.

,

وی وجود صنایع آلاینده و تردد بالای خودروهای دیزلی را از دیگر عوامل مهم آلودگی هوای آبیک می‌داند و ادامه می‌دهد: همچنین آلودگی ناشی از سوخت خودروهای بنزین سوز و سوخت خانه‌ها هم به ایجاد ذرات ریز آلاینده در هوا منجر شده که در نبود وزش باد و بارندگی وضع هوای این شهر را بحرانی می‌کند.

,

صدری با یادآوری اینکه 100 هزار نفر در شهرستان آبیک زندگی می‌کنند، از مسئولان خواست که هر چه زودتر این جمعیت انبوه را از هوای آلوده و خطرناک شهر نجات دهند و در آینده اقداماتی اساسی و ریشه‌ای برای دستیابی شهروندان آبیکی به هوایی پاک صورت دهند.

,

, ,

 

,

معادن از متهمان اصلی پرونده هوای آبیک

, معادن از متهمان اصلی پرونده هوای آبیک,

اما رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک وضعیت جغرافیایی این شهر، پایداری هوا و افزایش تردد خودروها در اتوبان آبیک را از دلایل اصلی رسیدن وضعیت هوای آن به درجه بسیار ناسالم می‌داند.

,

امید رحمانی با تاکید بر نقش مهم واحدهای صنعتی و معدنی در آلودگی هوای این شهر توضیح می‌دهد: برخی از معادن فعال استان البرز در نزدیکی آبیک قرار دارند و علاوه بر آن 29 واحد معدنی هم در شهرستان آبیک داریم که البته 11 واحد فعال و نیمه فعال هستند و بقیه آنها فعالیتی ندارند؛ با این حال نقش واحدهای فعال و نیمه فعال در آلودگی هوای این شهر بسیار بالاست.

,

وی یادآور می‌شود: مقدار زیاد برداشت از معادن در واحدهای معدنی آبیک و استان البرز و انجام انفجارهای زیاد سبب رهاشدن مقادیر زیادی گرد و غبار در هوای آبیک می‌شود و جهت وزیدن باد هم طوری است که این گرد و غبار را مستقیم به شهر آبیک منتقل می‌کند.

,

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: همچنین این واحد به خاطر استفاده نکردن از سنگ‌شکن، رفت‌وآمد زیاد خودروهای سنگین به آنها و رعایت نکردن قوانین و مقررات زیست محیطی از متهمان اصلی آلودگی هوای آبیک هستند.

,

رحمانی همچنین وجود کارخانه سیمان قدیمی در کنار آبیک را هم مؤثر بر افزایش آلودگی هوای این شهر دانسته و اضافه می‌کند: در ضمن 9 کارخانه آجرپزی هم در اطراف شهرستان آبیک قرار دارند که 2 واحد هنوز فعال بوده و هنگامی که باد از جنوب به شمال می‌وزد، سبب افزایش غلظت ذرات ناسالم در هوای آبیک می‌شوند.

,

, ,

 

,

کمبود گاز؛ علت آلایندگی نیروگاه شهید رجایی!

, کمبود گاز؛ علت آلایندگی نیروگاه شهید رجایی!,

این مقام مسئول با تاکید بر نقش بالای نیروگاه شهید رجایی در آلوده شدن هوای کل استان، به ویژه شهرستان آبیک، تصریح می‌کند: متاسفانه به خاطر سردی هوا و افزایش مصرف گاز شهری، سهم کمتری از گاز به نیروگاه اختصاص پیدا می‌کند و به همین دلیل این نیروگاه بیشتر با استفاده از مازوت فعالیت می‌کند که برای محیط زیست بسیار آلاینده است.

,

رحمانی با اشاره به تعقیب قضایی این مشکل، می‌افزاید: متاسفانه نیروگاه شهید رجایی بدون رعایت استانداردهای زیست محیطی این روزها کار خود را انجام می‌دهد و در این زمینه بارها اخطار قضایی به مدیران این نیروگاه داده شده است.

,

وی با بیان اینکه تزریق گاز کافی به این نیروگاه تا حدود زیادی مشکلات آلایندگی آن را برطرف می‌کند، ادامه می‌دهد: با این حال باید برای منطبق کردن کامل این نیروگاه با استانداردهای زیست محیطی اقداماتی عاجل صورت گیرد و واحد سیکل ترکیبی گازوئیل و مازوت این نیروگاه هر چه زودتر از چرخه تولید برق خارج و با واحد گازی جایگزین شود.

,

, ,

 

,

نبود عزم جدی برای حل مشکلات صنایع آلاینده

, نبود عزم جدی برای حل مشکلات صنایع آلاینده,

اما چند هفته پیش، هدایت الله جمالی‌پور، استاندار قزوین از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی آلایندگی نیروگاه شهید رجایی و صنایعی مانند کارخانه سیمان آبیک خبر داده بود که البته تا به امروز خبر مشخصی از تشکیل این کمیته منتشر نشده است.

,

در این اوضاع هم مسئولان نیروگاه شهید رجایی با انتشار صحبت‌هایی از همراهی خود با مسئولان استان قزوین خبر داده‌اند که در صورت تصمیم اختصاص گاز به این نیروگاه حاضر هستند مصرف سوخت مازوت را کاهش دهند.

,

در شرایطی که گویا هیچ توجهی به حقوق عامه برای رفع آلودگی هوا وجود ندارد در صورت عدم رسیدگی مناسب به وضعیت صنایع و معادن آلاینده، امکان زیادی وجود دارد که در آینده شهرهای دیگر استان هم به سرنوشت آبیک دچار شوند.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه