اخبار داغ

ترور سردار سلیمانی نقض حاکمیت ملی عراق بود/ درخواست ترامپ از ناتو برای ایفای نقش فعال در خاورمیانه

ترور سردار سلیمانی نقض حاکمیت ملی عراق بود/ درخواست ترامپ از ناتو برای ایفای نقش فعال در خاورمیانه
ناتو نه با مقابله با ایران، بلکه با کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی در منطقه می تواند نقش مؤثری را در خاورمیانه ایفا کند. تصمیم ترامپ مبنی بر دستور ترور سردار سلیمانی ممکن است یک پیروزی تاکتیکی کوتاه مدت باشد، اما منجر به شکست استراتژیک بلند مدت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ ترامپ با عراق نیز مانند مکزیک با بی احترامی و اهانت رفتار می کند. با بررسی اغلب توئیت ها و سخنان اخیر ترامپ، توهین ها و آسیب ها به عراقی ها آشکار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, ترامپ,

دونالد ترامپ بیانیه سراسیمه ای برای توجیه ترور سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و "ابومهدی مهندس" فرمانده بسیج مردمی عراق صادر کرده است.

,

وقتی لفاظی ترامپ مملو از پرخاش و تهدید است، تصدیقِ غیر مستقیم این پیام است که آمریکا به جای کسب منافع برای هر آمریکایی، در منطقه حالت دفاعی به خود گرفته است. مدتی است که آمریکا در حال از دست دادن موقعیت خود در عراق است.

,

تصمیم ترامپ مبنی بر دستور ترور سردار سلیمانی ممکن است یک پیروزی تاکتیکی کوتاه مدت باشد، اما منجر به شکست استراتژیک بلند مدت می شود.

,
, ,

ناتوم (NATOME)

, ناتوم (NATOME),

جمهوری اسلامی ایران پس از ترور سلیمانی، یک حمله موشکی بالستیک علیه نیروهای نظامی آمریکا در عراق راه اندازی کرد. ترامپ ساعت ها پس از حمله، با لحنی پیروزمندانه تلاش کرد تا این مناقشه را تضعیف کند. او در طول خطابه خود گفت که از ناتو می خواهم تا بیشتر در روند خاورمیانه مداخله کند.

,

ترامپ حتی اصطلاح جدید "ناتوم" (NATO Middle East) را به منظور ایجاد اتحاد بین اعضای ناتو ابداع کرد. اما این پیشنهاد نه تنها با حیرت اعضای این سازمان مواجه شد، بلکه اعضایی مانند آلمان به دلیل نگرانی های امنیتی نیروهای خود را از منطقه خارج کردند.

,

ترامپ مشخص نکرد که مأموریت ناتوم در منطقه چه خواهد بود، اما به نظر می رسد که او می خواهد ناتو با ایران مقابله کند.

,

ناتو نه با مقابله با ایران، بلکه با کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی در منطقه به ویژه در عراق که در آن مستقر است می تواند نقش مؤثری را در خاورمیانه ایفا کند. درست همان کاری که در بالکان و آسیای مرکزی با موفقیت انجام داده است.

,

ممکن است اقدام ترامپ مانع انجام این نقش توسط ناتو دست کم در عراق شود.

,
, ,

پایگاه عین الاسد

, پایگاه عین الاسد,

در مورد آن اشتباه نکنید، حمله و ترور سلیمانی و مهندس نقض حاکمیت ملی عراق بود. اما علاوه بر توهین و آسیب، اظهارات ترامپ در پی عواقب ترور مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی علیرغم درخواست پارلمان و نخست وزیر مبنی بر خروج آنها در عراق باقی می مانند، نشان دیگری از اهانت و بی احترامی است.

,

ترامپ طی کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: "ما یک پایگاه هوایی فوق العاده گرانقیمت داریم که در آنجا قرار دارد. میلیاردها دلار صرف ساخت این پایگاه شده است. ما از آنجا نمی رویم، مگر اینکه آنها این مبلغ را به ما بپردازند."

,

سخنان ترامپ درباره پایگاه عین الاسد یادآور اظهارات وی بود که از مکزیک خواست تا هزینه دیوار مرزی را بپردازد.

,

ترامپ با صحبت از نیروی هوایی گفت: "اگر عراق از نیروهای آمریکایی بخواهد تا آنجا را ترک کنند،‌ تحریم هایی که هرگز تاکنون شاهد آن نبوده اند را بر آنها تحمیل می کنیم. به طوری که تحریم های ایران در برابر آن ناچیز به نظر برسد."

,

ترامپ، مکزیک را نیز به تحریم های اقتصادی تهدید کرد و اظهار داشت که در صورت عدم پرداخت هزینه دیوار مرزی تمام وجوه ارسالی از آمریکا را توقیف می کند. او هرگز این تهدید را دنبال نکرد.

,

هر دوی این اظهارات نشان می دهد که دونالد ترامپ به حاکمیت مکزیک و عراق بی اعتنا است.

,

رفتار ترامپ با مکزیک مانند یک همسایه نیست، چون تمایل به تضعیف احساسات بومیان آمریکایی در پایگاه خود دارد. با عراق نیز مانند یک متحد رفتار نمی کند، زیرا آنجا را پایگاهی برای به چالش کشیدن ایران می داند.

,

مردم هر دو کشور (عراق و مکزیک) نگران انتخاب مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 و 4 سال بی اعتنایی بیشتر به حاکمیت کشورهای خود هستند.

,
, ,

سوء استفاده از مرگ پیمانکار عراقی آمریکایی

, سوء استفاده از مرگ پیمانکار عراقی آمریکایی,

ترامپ به دنبال ساخت دیوار مرزی برای دور نگهداشتن مهاجران از آمریکا بود. اما درگیری که در منطقه ایجاد کرد به خاطر مرگ یک مهاجر آمریکایی بود.

,

او در 31 دسامبر طی توئیتی نوشت: "ایران یک پیمانکار آمریکایی را کشت و بسیاری را مجروح کرد. ما به شدت پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد."

,

آن پیمانکار یک مسلمان عراقی – آمریکایی و یک مهاجر بود که ترامپ از ذکر آن امتناع ورزید. "نورس ولید حمید" (Nawres Waleed Hamid) مترجم نیروهای آمریکایی در عراق بود.

,

تعجب آور است که ترامپ با سوء استفاده از خاطره "همایون خان" عضو ارتش آمریکا که در سال 2004 در عراق کشته شد از مرگ یک آمریکایی مسلمان دفاع می کند. والدین همایون به منظور سرزنشِ اسلام هراسیِ ترامپ در کنوانسیون ملی دموکرات ها حضور یافتند.

,

"بسیم الکارا" مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی آمریکایی گفت: "اینکه از یک مسلمان مهاجر عراقی – آمریکایی به عنوان بهانه ای برای اقدام نظامی در خاورمیانه استفاده شود طعنه آمیز است."

,

مرگ نورس برای من به عنوان یک عراقی – آمریکایی غم انگیز است. استفاده از خاطره نورس برای توجیه مرگ بیشتر در کشور وی اهانت و بی حرمتی است. توئیت های اخیر ترامپ، رفتار خصمانه و بی عاطفه او نسبت به احساسات ملی عراقی و مرگ یک عراقی – آمریکایی را نشان داد.

,

سرانجام، امتناع ترامپ از خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق و درخواست وی از ناتو مبنی بر ایفای نقش فعال در خاورمیانه نشان داد که او به خاطر ترس از پیروزی استراتژیک ایران قادر به عقب نشینی از منطقه نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه