اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:

وجود "آفلاتوکسین" در شیر واحدهای صنعتی استان نزدیک به صفر است

وجود "آفلاتوکسین" در شیر واحدهای صنعتی استان نزدیک به صفر است
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: تمام روند تولید شیر و فرآورده‌های لبنی در واحدهای صنعتی کنرل شده و وجود آفلاتوکسین در شیر نه تنها بالا نیست بلکه پایین‌تر از حدمجاز استاندارد جهانی و درمواردی نزدیک به صفر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید زینالی در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ درباره حواشی اخیر مطرح شده درباره سلامت شیر اظهار کرد: در متوسط کشوری 55 درصد از دامداری‌ها؛ صنعتی هستند اما این میزان در استان قزوین به بالای 65 درصد می‌رسد چراکه استان قزوین قطب دامداری صنعتی در تولید شیر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: در تمام واحدهای صنعتی اقدامات بهداشتی جهت بهبود فضای فیزیکی نگهداری دام انجام می‌شود تا از بیماری‌های واگیردار جلوگیری شود؛ همچنین روند تغذیه دام نیز کنترل شده و به‌صورت پایش‌های دوره‌ای تمام مواد غذایی دام از جمله انواع علوفه، ذرت، کنستانتره و سیلو را شامل می‌شود تا بهترین تغذیه را به دنبال داشته باشد.

,

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ابراز کرد: بی شک تغذیه سالم در تولید شیر باکیفیت در تمام موارد از جمله دارا بودن مواد پروتئینی، چربی و میزان مواد شیمیایی و آفلاتوکسین تاثیرگذار است.

,

وی درباره وجود "آفلاتوکسین" در لبنیات صنعتی اذعان کرد: در تمام دنیا از جمله کشورهای اروپایی و امریکا حدمجازی را برای آفلاتوکسین درنظر می‌گیرند و نباید وجود این ماده در لبنیات از آن میزان بالاتر باشد چرا 8که حتی با حرارت نیز از بین نمی‌رود.

,

این مقام مسئول ادامه داد: برای تعیین حدمجاز "آفلاتوکسین" در لبنیات از سالیان گذشته پایش‌های دوره‌ای انجام می‌شود و باتوجه به آزمایش‌های انجام شده از تعداد بسیار زیاد نمونه‌هایی که به آزمایشگاه مرکزی ارسال شده نسبت به وجود آن در شیر هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

,

وی عنوان کرد: میزان "آفلاتوکسین" در نمونه‌های آزمایش شده زیر حد مجاز بوده و حتی در موارد بسیاری نزدیک به صفر و قابل اندازه گیری نبود در سایر موارد نیز این میزان حداقل یک چهارم پایین‌تر از حدمجاز استاندارد جهانی بود.

,

صادرات شیر قزوین به کشورهای اروپایی و اوراسیا

, صادرات شیر قزوین به کشورهای اروپایی و اوراسیا,

زینالی بیان کرد: در دامداری صنعتی شیر برای صنایع لبنی شرکت‌های به نام و دارای شعبات جهانی که صادرات دارند، ارسال می‌شود و علاوه بر ماینکه تمام شیرهای ارسالی در هر سه دغدغه شیردوشی در دامداری‌ها آزمایش می‌شود در خود این شرکت‌های فرآوری نیز مجدد مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا سلامت و کیفیت آن سنجیده شود.

,

وی تاکید کرد: دامپزشکی و علوم پزشکی به تمام مراحل تولید شیر در دامداری‌های صنعتی نظارت دارد و براساس استانداردهای بین‌المللی و کشورهای اروپا و اوراسیا عمل می‌کند؛ چراکه این محصولات صادرات می‌شوند.

,

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ابراز کرد: استاندارد دیالکتیک 500ppb و یک هزارم کمتر از میروگرم است، اما در دامداری‌های صنعتی این میزان هم نزدیک به صفر است و حتی از نظر بار میکروبی نیز شاهد عدد پایینی هستیم.

,

وی درباره دامداری‌های سنتی عنوان کرد: بخشی از شیر در واحدهای سنتی تهیه می‌شود، باوجود اینکه دامپزشکی مصرف لبنیات سنتی را به هیچ وجه توصیه نمی‌کند اما برای آن‌ها نیز کلاس‌های ترویجی و آموزشی درراستای کاهش بیماری‌ها، آلودگی‌ها، آفلاتوکسین و مواردی برای یشگیری برگزار می‌شود.

,

این مقام مسئول ادامه داد: درواقع باتوجه به شناسنامه دار نبودن واحدهای تولیدی و گسترده بودن آن‌ها کنترل کامل امکان پذیر نیست و مورد تایید کامل ما نیستند اما در واحدهای صنعتی کنترل‌های دقیق و شدیدی انجام می‌شود.

,

وی بیان کرد: درواقع وجود آفلاتوکسین در لبنیات به خوبی تفهیم نشده و وضعیت به گونه‌ای که در رسانه ملی مطرح شد؛ نیست و با کنترل‌های صورت گرفته وجود این ماده در لبنیات پایین‌تر از حد استاندارد تعریف شده جهانی قرار دارد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه