اخبار داغ

زنجیر اراده بر گردن فولاد؛

شرکت فولاد سفیددشت پیشگام طرح‌های هفتگانه فولادی کشور

شرکت فولاد سفیددشت پیشگام طرح‌های هفتگانه فولادی کشور
شرکت فولاد سفیددشت به عنوان یکی از طرح‌های هفتگانه فولادی کشور با تولید سالیانه 800 تُن آهن اسفنجی، صنعت مادر استان چهارمحال و بختیاری به حساب می آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، عملیات اجرایی طرح مجتمع فولاد چهارمحال و بختیاری تیرماه 1386 در زمینی به مساحت 250 هکتار واقع در کیلومتر 35 جاده شهرکرد ـ بروجن آغاز گردیده است.
 
بهره برداری از واحد احیاء مستقیم این مجتمع آبان ماه 95 با مشارکت 65 درصدی شرکت فولاد مبارکه و 35 درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پیش از طرح های فولاد استانی شادگان، میانه، نی ریز، سبزوار، قائنات و بافت آغاز شده و اکنون بزرگترین واحد صنعتی استان چهارمحال و بختیاری بحساب می آید.
 
آهن اسفنجی (DRI) با درجه فلزشدگی 92 درصد و کربن 2 درصد محصول خروجی حاصل از احیای مستقیم سنگ آهن (گُندُله) در این واحد بوده که با بهره گیری از روش میدرکس (MIDREX)در حال تولید است.
 
آهن اسفنجی تولید شده، ماده اولیه واحد فولادسازی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را تأمین نموده که پس از ذوب و احیاء به سه شکل اِسلَب (تختال)، بیلِت (شمش) و میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد.

ثبت رکورد ماهیانه تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد سفیددشت

مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز با اشاره به سرمایه گذاری یکهزار و 200 میلیارد تومانی برای احداث این مجتمع، اظهار داشت: شرکت فولاد سفیددشت با ظرفیت تولید 800 تُن آهن اسفنجی در سال، یکی از طرح های هفتگانه فولادی کشور است.
 
محمود ارباب زاده گفت: هم اکنون 600 نیروی کار در بخش های تولیدی و کارگاهی این مجتمع مشغول به فعالیت بوده که واحد احیاء مستقیم با تولید 70 هزار و 305 تُن آهن اسفنجی در دهمین ماه از سال جاری، موفق به ثبت رکورد جدید تولید ماهیانه این محصول شد.
  
وی افزود: این رکورد ماهیانه نسبت به آخرین رکورد در آبان ­ماه سال جاری، به میزان 20 تُن رشد داشته که این رقم در صورت عدم وجود محدودیت در مصرف گاز طبیعی قابل افزایش است.
 
مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری همچنین از پیشرفت 80 درصدی پروژه فولادسازی و ریخته گری در این مجتمع خبر داد و اضافه کرد: واحد فولادسازی شامل کوره قوس الکتریکی (EAF) با ظرفیت 140 تُن، کوره پاتیلی (LF) و ماشین ریخته­ گری پس از راه اندازی قادر به تولید 800 هزار تُن اسلب (تختال) خواهد بود.
 
محمود ارباب زاده گفت: با تکمیل زنجیره فولادسازی در مجتمع فولاد سفیددشت و وجود کارخانه­ های تولید ورق گالوانیزه، گالوالوم و ورق قلع اندود در استان، چهارمحال و بختیاری به یکی از قطب های فولادی کشور تبدیل خواهد شد.

قطع وابستگی به منابع آب زیر زمینی در تولید آهن
 
رئیس دفتر فنی شرکت فولاد سفیددشت در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز، با بیان اینکه تولید هر کیلوگرم آهن نیازمند صرف 1/6 لیتر آب می باشد، گفت: با تلاش متخصصان واحد عملیات مصرف آب این رقم به 1/2 لیتر کاهش یافته است.
 
مهدی سلیمانی بکارگیری فناوری اولترافیلتراسیون (UF)، ایجاد تغییر در طرح کولینگ تاور (برج خنک کننده)، بازچرخانی و کاهش دور ریز آب، احداث تصفیه خانه با ظرفیت 120 مترمکعب و... را از مهمترین اقدامات به منظور کاهش 60 درصدی مصرف آب در فرآیند تولید آهن اسفنجی عنوان کرد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز با اشاره به اجرای طرح انتقال پساب فاضلاب شهر بروجن به مجتمع فولاد سفیددشت، گفت: استفاده از آب خاکستری نیازمندی صنعت فولاد به منابع آب زیر زمینی را به صفر خواهد رساند.
 
قدرت الله بیگلری افزود: براساس قرارداد و پس از اجرا، 100 لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب شهر بروجن به مدت 25 سال از طریق خط لوله 31 کیلومتری به مجتمع فولاد سفیددشت انتقال داده خواهد شد.
 
به گزارش جهانبین نیوز، فولاد از گذشته های دور به عنوان نماد توانمندی، قدرت و اقتدار کشورها مطرح بوده و از این فلز به خاطر نقش و کاربرد آن در ایجاد زیرساخت ها و تأسیسات زیربنایی، به فلز توسعه یاد شده است.
 
ایجاد کارخانه های فولادی حتی بدون فراهم بودن منابع اولیه مورد نیاز مانند سنگ آهن، انرژی و... در صورتی که با هدف تأمین مواد اولیه برای دیگر صنایع باشد، توجیه پذیر است.
 
تحقق توسعه صنعتی توسط بخش خصوصی بدون تقبل انجام سرمایه گذاری زیربنایی و ایجاد زیرساخت ها توسط دولت امکان پذیر نیست که لازم است احداث مجتمع های فولادسازی ابتدا با مالکیت دولت آغاز و سپس به بخش خصوصی واگذار و یا با اتخاذ سیاست آزادسازی، بخش خصوصی وارد ایجاد صنایع فولادی در کشور شود.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, ثبت رکورد ماهیانه تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد سفیددشت, ثبت رکورد ماهیانه تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد سفیددشت,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, قطع وابستگی به منابع آب زیر زمینی در تولید آهن, قطع وابستگی به منابع آب زیر زمینی در تولید آهن,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه