اخبار داغ

در پی گلایه مردم قوچان بررسی شد؛

سرعت لاک‌پشتی اجرای شبکه فاضلاب شهری قوچان/ تکمیل پروژه 40 میلیون یورو هزینه دارد

سرعت لاک‌پشتی اجرای شبکه فاضلاب شهری قوچان/ تکمیل پروژه 40 میلیون یورو هزینه دارد
حرکت لاک پشتی اجرای پروژه جمع آوری فاضلاب شهری قوچان و پیشرفت 11 درصدی آن پس از گذشت 9 سال از آغاز این پروژه، گلایه شدید شهروندان قوچانی را در پی داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، گسترش شهرها و خطرات بهداشتی ناشی از افزایش تولید فاضلاب انسانی وشهری در اثر فعالیت هایی همچون استحمام، شستشوی ظروف و البسه و... از یک سو و ضرورت توجه به تصفیه فاضلاب برای بازگرداندن آب به چرخه طبیعی در سایه بحران آب از سویی دیگر، اهمیت احداث و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب را دوچندان می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

سال 89 پروژه اجرای خط انتقال و احداث تصفیه خانه فاضلاب قوچان با پیش بینی اعتبار 40 میلیون یورویی کلید زده شد اما پس از گذشت حدود 9 سال و تزریق تنها 20 ملییارد تومان اعتبار، این پروژه در ایستگاه 11 درصد متوقف شده است و روند کند اجرای این پروژه طی سال های اخیر و سرعت پایین حفاری های ناشی از آن در برخی مقاطع زمانی، اعتراضات و گلایه های شهروندان را در پی داشته است.

,

 

,

گلایه شهروندان قوچانی از روند کند اجرای پروژه ها در این شهرستان

, گلایه شهروندان قوچانی از روند کند اجرای پروژه ها در این شهرستان,

یکی از شهروندان قوچانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جای تعجب و تاسف است که اجرای پروژه های بزرگ در قوچان با روندی بسیار کند در حال انجام است و سوال اینجاست که چرا باید در شهرستانی همچون قوچان که دارای ظرفیت های بی نظیر طبیعی و خدادادی است و تاریخی دو هزار ساله دارد، پروژه هایی همچون جمع آوری فاضلاب شهری، مجتمع فرهنگی، اصلاح هندسی میدان ورزش، مسکن مهر و پل غیرهمسطح پارک نشاط پس از گذشت سال ها بلاتکلیف باقی بماند و یا به سرانجام روشن و مشخصی نرسد.

,

حسینی افزود: جای سوال است که مدیران و مسئولین ارشد این شهرستان طی این هشت سال چه کاری می کردند که نتوانستند این پروژه ها را به سرانجام برسانند.

,

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار ما گفت: قوچان به اندازه کافی مشکل ترافیک دارد و با حفاری های طرح اگو که بسیار کند بود، ترافیک در چهار بازار اصلی به ویژه بازار مشهد و ژاندارمری طی سال های اخیر دو برابر شد و به کسبه این منطقه خسارت های زیادی وارد شد.

,

 

,

, ,

 

,

مشکل تامین محل برای احداث تصفیه خانه

, مشکل تامین محل برای احداث تصفیه خانه,

در سال 95 و 96 مشکلاتی برای تامین زمین جهت احداث تصفیه خانه فاضلاب پیش آمد که طبق مصاحبه علیرضا قامتی، فرماندار وقت شهرستان قوچان در دیماه 96 که در شبکه اطلاع رسانی راه دانا نیز منتشر شد، علت تاخیر در تامین زمین، ناشی از مطالبات اهالی روستای فتح آباد مطرح و عنوان شد که در چارچوب حقوقی قرار داشته و پس از کش و قوس های فراوان حل شد.

,

سعید قارنگیان، رئیس اداره آب و فاضلاب شهری قوچان در پاسخ به خبرنگار ما گفت: تملک زمین تصفیه خانه فاضلاب در سال 96 و 97 بطور کامل انجام شد و هم اکنون تمام اقدامات لازم از جمله احداث حصار انجام و این تصفیه خانه آماده نصب پکیج های تصفیه فاضلاب است.

,

 

,

عقب نشینی کنسرسیوم ایتالیایی از اجرای پروژ فاضلاب شهری قوچان

, عقب نشینی کنسرسیوم ایتالیایی از اجرای پروژ فاضلاب شهری قوچان,

طی دو سال اخیر خبرهایی از احتمال سرمایه گذاری کنسرسیوم ایتالیایی و یک شرکت کره ای برای اجرای طرح فاضلاب شهری قوچان مطرح شد و در حالی که در رسانه های رسمی اعلام شده بود برای اجرای این طرح چندین جلسه همانگی در ستاد مرکزی آبفا خراسان رضوی برگزار و شرکت های خارجی برای احداث تصفیه خانه، شبکه جمع آوری و خط انتقال با اعتبار پیش بینی شده 40 میلیون یوریی معادل هزار و 600 میلیارد ریال اعلام آمادگی کرده است، اما گویا این مذاکرات سرانجامی نداشت و حال با افزایش قیمت دلار و یورو هزینه اجرای این پروژه بسیار نجومی شده و از هزار و 600 میلیارد ریال به حدود شش هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

,

رئیس اداره آبفا شهری قوچان گفت: باتوجه به اینکه اعتبار اجرای این پروژه حدود 40 میلیون یورو پیش بینی شده بود، طی سال های اخیربا چند شرکت ایتالیایی و کره ای مذاکراتی در سطح استان انجام شد اما به دلیل مسائل بین المللی از جمله تحریم ها، انجام  این پروژه توسط شرکت های خارجی منتفی شد.

,

پس از منتفی شدن حضور شرکت های خارجی و همچنین باتوجه به افزایش قیمت ها احتمال سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی برای تکمیل این پروژه بسیار بعید می رسد و گویا چاره ای جز چشم دوختن به اعتبارات قطره چکانی دولتی و همیاری مردم از طریق پیش خرید انشعابات نیست.

,

, ,

 

,

 

,

پروژه ای 9 ساله با 11 درصد پیشرفت!

, پروژه ای 9 ساله با 11 درصد پیشرفت!,

از سال 89 تا سال 96 که حدود هفت سال از آغاز اجرای پروژه جمع آوری فاضلاب شهری می گذشت، شاهد پیشرفت 8 درصدی آن بودیم و از سال 96 تاکنون سه درصد به پیشرفت فیزیکی این پروژ افزوده شده است.

,

سعید قارنگیان، رئیس اداره آب و فاضلاب شهری قوچان در تشریح آخرین وضعیت اجرای پروژه جمع آوری فاضلاب شهری قوچان موسوم به طرح اگو گفت: از سال 89 تاکنون 11 درصد پروژه جمع آوری فاضلاب در سطح شهرستان انجام شده است و اعتباری که تاکنون هزینه شده است در حدود 20 میلیارد تومان بوده است.

,

وی با اشاره به مشکلات ناشی از عدم تامین اعتبار برای اجرای این پروژه ادامه داد: علیرغم تمام مشکلات، تاکنون احداث و اجرای 25 کیلومتر از خط انتقال طرح فاضلاب شهری در سطح شهر و حدود 5 کیلومتر هم در بیرون از شهر و در حوالی روستای فتح آباد که تصفیه خانه فاضلاب در این منطقه قرار دارد، انجام شده است.

,

وی با بیان اینکه در سال 97 نیز به اندازه 70 میلیارد ریال از این پروژه در مسیر ژاندارمری تا خیابان شهید مطهری یا همان بازار مشهد انجام شد، ادامه داد: در سال جاری نیز با تامین اعتبار 30 میلیارد ریالی بخشی دیگری از این پروژه انجام شد و مسکن مهر به خط انتقال متصل شد.

,

 

,

پیش فروش انشعاب در دستور کار قرار دارد

, پیش فروش انشعاب در دستور کار قرار دارد,

قارنگیان با بیان اینکه باتوجه به پیگیری هایی که از طریق وزیر نیرو انجام شده، دستور فروش انشعابات و پساب گرفته شده است، گفت:  باتوجه به برنامه ریزی های انجام شده، فروش انشعابات در انتهای سال جاری و یا در ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر تصمیم داریم با پیش فروش انشعابات که به نوعی فاینانس داخلی محسوب می شود، از خط انتقال 30 کیلومتری که تاکنون انجام شده است استفاده کنیم؛ زیرا اگر قرار باشد منتظر بمانیم تا از طریق تامین منابع داخلی و یا سرمایه گذار داخلی این پروژه بطور کامل انجام شود و سپس  به بهره برداری کامل برسد، خیلی منطقی نخواهد بود.

,

وی با بیان اینکه طبق پیش بینی های انجام شده با اجرای این خط انتقال 30 کیلومتری حدود 6 تا 7 هزار انشعاب پوشش داده خواهد شد، تاکید کرد: با پیش فروش حدود 6 تا 7 هزار انشعاب، تمام مبالغ دریافتی از شهروندان در حسابی خاص جمع آوری خواهد شد و از آن برای توسعه شبکه و پکیج تصفیه خانه استفاده خواهیم کرد.

,

, ,

 

,

پیش فروش انشعاب اجباری و قیمت آن زیر یک میلیون تومان است

, پیش فروش انشعاب اجباری و قیمت آن زیر یک میلیون تومان است,

رئیس آبفا شهری قوچان خاطر نشان کرد: فروش انشعاب در مناطقی که خط انتقال جمع آوری فاضلاب انجام شده باشد، اجباری است و میزان حق انشعاب نیز توسط اداره کل آبفا در استان تعیین می شود، اما طبق گمانه زنی ها و پیش بینی های اولیه قیمت فروش هر انشعاب زیر 10 میلیون ریال خواهد بود و تلاش خواهیم کرد این پیش فروش بصورت اقساط انجام شود.

,

وی یادآور شد: همچنین احتمال دارد با تصویب مسئولین در بخش هایی که خط انتقال انجام نشده است، پیش فروش انشعاب نیز بصورت اختیاری انجام شود که البته بنده با این نوع تصمیم موافق نیستم زیرا باتوجه به تورم موجود، این مساله منطقی نیست.

,

قارنگیان تصریح کرد: به عنوان مثال نصب انشعاب آب در حال حاضر در برخی موارد با قیمت 400 هزار تومان انجام می شود اما هم اکنون فقط لوازم هر انشعاب 700 هزار تومان است و چون مشترک هزینه را از پیش پرداخت کرده است، اداره آب و فاضلاب شهری خود را موظف به انجام این تعهد می داند؛ و به همین دلیل پیش فروش انشعاب با مبلغ قطعی در بخش هایی که خط انتقال انجام نشده را منطقی نمی دانم.

,

وی گفت: برای انشعابات مسکن مهر شهرستان نیز در ابتدای دهه 90 مبالغی به حساب آبفا واریز شد اما اگر قرار به اجرا و نصب انشعابات مسکن مهر پس از تکمیل این پروژه انجام شود، هزینه ها با دریافتی ها هیچگونه همخوانی نخواهد داشت و به همین دلایل با پیش فروش انشعاب با قیمت قطعی موافق نیستم.

,

 

,

پکیج تصفیه خانه به زودی نصب و راه اندازی می شود

, پکیج تصفیه خانه به زودی نصب و راه اندازی می شود,

سعید قارنگیان با اشاره به تامین اسناد مورد نیاز برای راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب نیز گفت:  باتوجه به اینکه به طور کلی در سال گذشته بیش از 100 میلیارد ریال پروژه انجام شده که البته بخشی از آن هم دیون می باشد، اسنادی نیز در حدود 100 میلیارد ریال برای تهیه پکیج تصفیه خانه تهیه کرده ایم که طبق پیش بینی های انجام شده در فروردین ماه و یا اردیبهشت ماه این بخش از پروژه نیز انجام خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار در آینده ای نزدیک، راه اندازی تصفیه خانه در اولویت قرار دارد، بیان داشت: در پروژه جمع آوری فاضلاب در سطح شهرستان حدود 40 هزار انشعاب پیش بینی شده است و پکیجی که قرار است در تصفیه خانه فاضلاب نصب شود روزانه حجم فاضلاب تولیدی 10 هزار انشعاب را می تواند تصفیه کند.

,

, ,

 

,

تکمیل پروژه در گرو تامین اعتبار و تفویض اختیارات

, تکمیل پروژه در گرو تامین اعتبار و تفویض اختیارات,

رئیس اداره آبفا قوچان در پایان با بیان اینکه صحبت هایی با فرماندار و مدیرعامل آبفا استانی برای تفویض اختیارات برای تسریع در اجرای تصمیمات و اجرای پروژه انجام شده است، گفت: باتوجه به نیاز اعتبار 40  میلیون یورویی، در صورت تامین اعتبارات و تفویض اختیارات کامل از سوی مسئولین به این اداره در سطح شهرستان،  سرعت اجرای بسیاری از تصمیمات و فعالیت ها افزایش خواهد یافت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه