اخبار داغ

به‌دنبال تورم مسکن؛

قیمت‌هایی که بالا می‌رود و خریدارانی که پا پس می‌کشند

قیمت‌هایی که بالا می‌رود و خریدارانی که پا پس می‌کشند
جهش بیش از حد قیمت مسکن سوالات بی‌شماری درباره آینده بازار مسکن و همچنین چشم‌انداز خانه‌دار شدن خانوارهای دارای درآمدهای متوسط و پایین در ذهن مردم ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ خانه دار شدن و احساس زیستن در خانه ای که مالک آن باشی بسیار آرامش بخش است، وقتی از پرداخت کرایه خانه راحت می شوی و دیگر نگران جابجایی هر ساله از این خانه به آن خانه برای یافتن مکانی که نزدیک مکان مدرسه فرزندان و محل کار باشد، را نیستی.

شرایط اقتصادی فعلی کشور همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و موجب افزایش قیمت چشمگیر حوزه مسکن شده است.

پنج شهر شهرکرد، کرمانشاه، همدان، سنندج و اراک بیشترین قیمت مسکن را با توجه به شاخص جمعیتی دارند، اما نکته قابل توجه این است که استان چهارمحال و بختیاری با وجودی که جزء استان‌هایی با آمار بالای بیکاری در کشور و خانوارهایی با سطح درآمد پایین به شمار می‌رود، اما قیمت مسکن در آن به‌ویژه شهرکرد بسیار بالا است.

قیمت مسکن در نقاط مختلف شهرکرد متفاوت است و هم اکنون خرید و فروش مسکن در این شهر از متری سه میلیون تا بالای هشت یا نه میلیون تومان گزارش شده است.

افزایش قیمت مسکن در شهرکرد موجب شده است که توان خرید مردم کاهش پیدا کند

یکی از شهروندان شهرکرد در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ اظهار داشت: قیمت مسکن در شهرکرد افزایش قابل توجهی داشته است و همین امر نیز موجب افزایش رهن و کرایه خانه شده است.

صمیمی بیان کرد: افزایش قیمت مسکن موجب شده است که کسی توان خرید مسکن نداشته باشد و امیدی به خانه دار شدن نیز نداشته باشد.

وی بیان کرد: قیمت مسکن در شهرکرد آنقدر بالا رفته است که با پس انداز و گرفتن وام مسکن نیز نمی تواند یک واحد مسکن با متراژ پایین خرید.

این شهروند شهرکردی بیان کرد: بسیاری از اجاره نشین ها در سطح شهر شهرکرد به علت افزایش رهن و اجاره در پی افزایش قیمت مسکن از شهرکرد خارج شده اند و به روستاها و شهرهای حاشیه ای مهاجرت کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش قیمت مسکن در شهرکرد موجب شده است که توان خرید مردم کاهش پیدا کند,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,

چهارمحال و بختیاری، یکه‌تاز افزایش تورم در نرخ مسکن

, چهارمحال و بختیاری، یکه‌تاز افزایش تورم در نرخ مسکن,

فهمیه نجفی یکی از شهروندان شهرکرد در گفت وگو با جهانبین نیوز، با اشاره به وضعیت موجود بازار مسکن در چهارمحال وبختیاری اظهار کرد: قیمت ها در استان سرسام آور بوده و هیچ استانی مانند استان ما افزایش تورم در نرخ  مسکن را ندارد.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته با تلاش بسیار توانسته ایم  مقداری پس انداز در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات  جمع آوری کنیم افزود: با این افزایش قیمت ها دیگر این وام نیز بدردمان نمی خورد

نجفی گفت: سال پیش با امیدواری از بسیاری از مخارج جانبی خود زده و فکرمیکردیم  با گرفتن وام مسکن بتوانیم خانه بخریم اما یکباره قیمت ها اوج گرفت و حتی قیمت ها به چهار یا پنج برابر رسید.
 
نجفی باگلایه مند بودن از دولت گفت: بر اساس قوانین بانک مسکن،  آبان ماه امسال وام ما آزاد می شود اما دیگر نه میتوانیم در شهرکرد و نه در شهرستان های اطراف خانه بخریم و هیچ امیدی به آینده وخانه دار شدنمان نداریم.
 
این بانوی شهرکردی نبود نظارت بر روی قیمت ها را مشکلی اساسی دانست و گفت: استان ما استان محرومی بوده چراکه هیچ مسئول دلسوزی در آن مشغول به کار نیست و هیچ کسی درد ما جوانان را نمی فهمد.

نبود زمین مسکونی مشکل عمده در استان

افراخته یکی از مشاورین املاک در شهرکرد در گفت و گو با جهانبین نیوز، از احتمال رکود در بازار مسکن در سال جاری خبر داد و گفت: افزایش نرخ مسکن در سال گذشته بسیار بالابوده و به80درصد هم رسید.
 
افراخته نبود زمین مسکونی را بزرگترین مشکل استان دانست و گفت: توان خرید را از همه گرفته شده و دیگر جوانان ما نمی توانند امیدی به خانه دار شدن خود داشته باشند.
 
وی وضعیت نابسمان مصالح ساختمانی را عامل تشدید نرخ مسکن دانست وگفت: افزایش بی رویه نرخ مصالح ساختمانی موجب شد تا  قیمت مسکن نیز بالارفته و هیچ نظارتی بر روی این مساله نیست.

چرا نظارت بر روی تولیدات داخلی نیست؟

افراخته گفت: آجر، میلگرد، سرامیک، شیرآلات وامثال اینها همه تولید داخلی بوده  اما اینکه چرا روی آنها نظارت نمی شود مشخص نیست.

مشاور املاک شهرکردی با بیان اینکه نگرانی ما برای نسل های آینده بوده چراکه جوانان دیگر توان خرید ندارند؛ گفت: استان ما به لحاظ صنعتی و درآمدی فقیر بوده و این عدم کنترل باعث میشود که مردم توان هیچ پیشرفتی نداشته باشند.
 
دلالان، کاسبان این روزهای بازار مسکن

افزاخته افزایش نرخ قیمت در مسکن را از دست مشاورین املاکی خارج دانست و گفت: دلالان مسکن در حال کارشکنی بوده و روز به روز بر سرمایه خود می افزایند و هیچ‌گونه نظارتی بر روی آن ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش تورم در بازار مسکن از سال گذشته بی رویه بوده است، افزود: تغییر کاربری زمین ها یکی از راهکارهای موثر بوده و به جای اینکه ساختمان سازی در اطراف و تپه ها و کوهپایه ها صورت بگیردبایستی روی دشت ها سرمایه کنند، این مساله به دست خود مسئولین است نه تحریم و نه مسائل دیگر دخیل نیست.
 
افراخته  گفت: مشکلات بر سر جوانان بسیار زیاد بوده ، مساله مسکن هم دغدغه اصلی جوانان شده و همین موضوع موجب ترویج انواع فساد ومشکلات شده است.
 
این مشاور املاک شهرکردی با بیان اینکه هر روز سرمایگذاران سرمایه شان بیشتر شده  و قشرضعیف جامعه فقیرو فقیر ترمی شوند، تصریح کرد: مجتمع هایی وجود دارد که به دلیل رفاه زیاد صاحبخانه ها حتی حاضر به اجاره دادن هم نمی شوند همین امر هم بر روی افزایش قیمت تاثیر میگذارد.
 
افراخته تاکید کرد: گرانی مسکن، مساله ای کشوری است امانبود زمین باعث می شود استان ما مشکلات بیشماری داشته باشند.
 
وی افزود: اگر قیمت زمین پایین بیاید و زمین برای واگذاری به مقدارکافی باشد مشکل حل می شود
 
افزاخته  بیان داشت: موقعیت جغرافیایی استان و حصار کوه ها در اطراف آن ها موجب کاهش گستردگی می شود، اگر زمین های ورودی شهر کارشناسی دقیق آن هم به دست کارشناسان بومی صورت بگیرد وتغیر کاربری بدهند مشکلات حل می شود.
 
افزاخته افزایش تسهیلات بانکی را عامل افزایش قیمت ها دانست وگفت: افزایش وام مسکن موجب افزایش تورم می شود وقتی پول تزریق شودبر روی نرخ مسکن اثرگار است اما آنقدر نخواهد بود که به یک مساله نگران کننده تبدیل شود.
 
وی از به حاشیه رفتن کار مشاورین املاکی و رکود دربازار کار آن ها  خبر داد و گفت: نه تنها بازاری نیست که با تورم معاملاتی صورت بگیرد و سودی برای ما داشته باشد بلکه معامله و معاشرت هم برای ما ندارد.
 
افزایش20درصدی قیمت مسکن در چهارمحال وبختیاری
 
ابراهیم علیرضایی معاون مسکن و بازآفرینی شهری چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، از افزایش قیمت20درصدی  مسکن در شش ماه دوم سال گذشته خبر داد وگفت: نرخ افزایش قیمت مسکن در مرکز استان حدود20درصد و در شهر های اطراف12درصد بوده است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری چهارمحال وبختیاری علت افزایش قیمت ها را تورم و بالارفتن نرخ مصالح ساخمانی دانست و گفت: افزایش قیمت در استان  طبق استاندارد کشوری و بر اساس میزان جمیعت استان نبست به وسعتش  افزایش یافته به همین دلیل نیز قیمت مسکن در این استان بالا است.

افزایش تقاضای خرید مسکن عامل گرانی خانه در شهرکرد
 
علیرضایی خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش صنعت و صنایع تبدیلی پیشرفته در کشاورزی و دامداری پول‌های سرگردان در بخش مسکن هزینه می‌شود .
 
معاون مسکن و بازآفرینی شهری چهارمحال وبختیاری  افزایش تقاضای مردم برای خرید را دلیل بی ثباتی در بازار مسکن دانست و گفت: در حال حاضر تقاضا برای خرید بالارفته و هیچ کسی در قیمت گذاری ها دخیل نیستند و  خود صاحبخانه ها قیمت میگذارند.
 
وی یکی از دلایل موثر بر نبود ثبات قیمت مسکن را پایین آمدن سود بانک‌ها دانست و گفت: مردم برای پیشرفت خود در این بخش سرمایه گذاری می کنند و همین امر هم باعث بالارفتن قیمت ها می شود.

رکود بازار مسکن در شش ماهه اول سال جاری

 علیرضایی در خصوص پیش‌بینی قیمت زمین و مسکن درسال جاری، گفت:  طبق نظرات کارشناسان مسکن در شش ماهه اول سال افزایش نخواهد داشت .

وی اظهار کرد: بازار تقاضا و عرضه بر نوسانات قیمت زمین و مسکن موثر است و زمانی که تقاضا بالا رفته قیمت نیز بالا می‌رود و هر زمان قیمت مصالح افزایش یافت در مرحله بعدی مسکن گران می شود.
 
 معاون مسکن و بازآفرینی شهری چهارمحال وبختیاری عدم تغیر قانون برای تغییر کاربری در زمین های کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه دانست و گفت: علارقم اینکه کشاورزان هم تمایل به تغییر کاربری داشته و به سود آن ها است، اما قانون به هیچ وجه برای تغییر کاربری زمین ها مجوز صادر نمی کند.
 
علیرضایی گفت: خود به خود با افزایش تسهیلات،  قیمت ناخودآگاه بالا می آید چراکه مقداری توان خرید مردم بیشتر می شود.
 
افزایش مصالح عامل افزایش قیمت‌ها است
 
وی با ابراز ناراحتی از وضعیت موجود گفت: در حال حاضر نیز بازار مسکن به نسبت قیمت مصالح ساختمانی خوب بوده و اگر بخواهیم به قیمت واقعی برسیم متاسفانه باید شاهد قیمت هایی بیش از اینها باشیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ سال گذشته قیمت مَسکن نیز مانند سایر کالا‌ها روند افزایشی را طی نمود و این افزایش قیمت به گونه‌ای بود که دیگر خرید مسکن از سبد خرید خانوار‌ها خارج شدکه این بازار نه به نفع خریداران و نه فروشندگان است.
 
روند افزایش بی رویه نرخ مسکن از نظر کارشناسان منطقی نبوده و تنها سودکنندگان این ماجرا را دللان این حوزه می دانند  که هر روز بر قدرت مالیشان افزوده می شود.

کارشناسان دلایل مختلفی برای این افزایش قیمت مسکن بیان کرده اند که از آن جمله می‌توان به افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول و همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی اشاره نمود.

بسیاری از خریداران نیز که قدرت خرید خود را در چنین بازاری از دست داده اند منتظر مانده و امیدوارند، چنانچه در ماه های آینده قیمت مسکن با کاهش روبه رو شود، بتوانند مسکن مورد نیازشان را تامین کنند.
 
با این وجود برخی کارشناسان و فعالان این حوزه در حالی که رشد قیمت مسکن در سال گذشته را غیرمنطقی می دانند اما چندان به کاهش قیمت زمین و مسکن حداقل تا یک سال آینده خوش بین نیستند.

افزایش قیمت در شهرکرد قابل تامل بوده و نیازمند پیگیری و مدیریت است تا شاهد مراقب افرادی باشیم که درآمد آنچنانی ندارند و زیر بار مخارج زندگی کم نیاورند.

لازم است مدیریتی صورت گیرد تا افزایش قیمت مسکن در شهرهای مختلف کنترل شده و متناسب با درآمد خانواده باشد تا عدالت اجتماعی شکل گیرد و تنها عده ای خاص سود کلان نبرند.
 

, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نبود زمین مسکونی مشکل عمده در استان,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, چرا نظارت بر روی تولیدات داخلی نیست؟,
,
,
,
,
,
, دلالان، کاسبان این روزهای بازار مسکن,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش20درصدی قیمت مسکن در چهارمحال وبختیاری,
,
, جهانبین,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رکود بازار مسکن در شش ماهه اول سال جاری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش مصالح عامل افزایش قیمت‌ها است,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه