اخبار داغ

فرهنگ‌سازی؛ اولین رکن سیره اجتماعی حضرت زهرا(س)

فرهنگ‌سازی؛ اولین رکن سیره اجتماعی حضرت زهرا(س)
حجت‌الاسلام نیلی‌پور، استاد حوزه و دانشگاه به تشریح سیره حضرت زهرا(س) پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیلی پور، استاد حوزه علمیه، در سلسله نشست های تخصصی ایام فاطمیه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با موضوع سیره اجتماعی حضرت زهرا(س)، با اشاره به کارکرد علم منطق در قرار دادن تفکر در یک چهارچوب صحیح، گفت: این در محدوده منطق نظری است و برای اینکه رفتار صحیحی داشته باشیم باید بر اساس منطق عملی رفتار کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز, ؛,

وی با اشاره به لزوم مطالعه مقدمه کتاب «سیره نبوی» از استاد شهید مطهری، ادامه داد: بهترین منطق عملی که می توانیم صحت و سقم رفتار خودمان را با آن بسنجیم، سیره عملی اهل بیت(ع) است و بر همین اساس امام علی(ع) را میزان الاعمال می دانیم.

,

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور با بیان اینکه سیره اهل بیت(ع) ابعاد فردی و خانوادگی و عبادی سیاسی و اجتماعی دارد، افزود: در قدم اول باید بتوانیم همه ابعاد زندگی خود را با سیره اهل بیت(ع) هماهنگ کنیم و در قدم بعدی آموزش های لازم در این زمینه را به جامعه منتقل کنیم.

,

تأثیرپذیری از فرهنگ غربی، مصیبت بزرگ امروز جوامع اسلامی است

,

استاد حوزه علمیه یکی از مصیبت های بزرگ جوامع اسلامی را تأثیرپذیری از جوامع و فرهنگ بیگانه دانست و اظهار داشت: سیره ائمه طاهرین(ع) بهترین الگو است، اما متأسفانه این الگوپذیری انجام نمی شود و فرهنگ غربی سبک زندگی ما را منحرف می کند و ما را از اهل بیت(ع) دور می کند.

,

وی با اشاره به تأثیرپذیری بسیار بالای مردان از طرز تفکر و رفتار زنان در جامعه، ابراز داشت: معماری منزل، غذاها و چیدن سفره، جهیزیه، انواع مراسمات و مهمانی ها، مدل لباس پوشیدن و بسیاری از موارد دیگر در جامعه وابسته به رفتار زنان است و اگر بتوانیم سیره حضرت زهرا(س) در امور مختلف را در میان زنان جامعه خود ترویج کنیم، در واقع بسیاری از مردان را نیز به این سمت سوق داده ایم.

,

فرهنگ سازی؛ اولین رکن سیره اجتماعی حضرت زهرا(س)

,

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور فرهنگ سازی اجتماعی را یک بخش بسیار مهم از زندگی حضرت زهرا(س) معرفی کرد و بیان داشت: یکی از مواردی که حضرت زهرا(س) آن را به عنوان یک فرهنگ در میان مسلمانان ایجاد کردند، پاسداشت و گرامیداشت یاد شهدا بود که بعد از جنگ احد هر دوشنبه و پنج شنبه با طی مسیر 12 کیلومتری این کار را انجام می دادند تا اینکه برگزاری یادواره شهدا بخشی از فرهنگ مسلمانان شد.

,

استاد حوزه علمیه تبلیغ خانه به خانه را یکی دیگر از نمونه های سیره تبلیغی حضرت زهرا(س) دانست و بیان داشت: ایشان بعد از ماجرای سقیفه  تا 40 شب به درب منزل مهاجرین و انصار می رفتند و واقعه غدیر را متذکر می شدند، ما هم باید بدانیم که همیشه نشستن در مسجد و مراکز مذهبی برای تبلیغ دینی مؤثر نیست و گاهی لازم است تا ما به میان مردم و به خانه های آن ها برویم.

,

وی ترویج نظم و کتابخوانی را از جمله مواردی بیان کرد که جامعه نیازمند آن است و افزود: نظم در زندگی حضرت زهرا(س) نهادینه شده بود، اما متأسفانه امروز جوانان ما وقتی به اروپا می روند، شیفته نظم موجود در غرب می شوند، حال آنکه نظم در فرهنگ اسلامی بسیار مهم است و در کنار رعایت تقوا آمده است.

,

معلمی و تعلیم و تربیت و پاسخ به شبهات، دومین رکن مهم سیره حضرت زهرا(س) است

,

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) معلم بودند، اظهار داشت: مرکز تعلیم و تربیت ایشان همان منزل خودشان بوده است و شاگردانی چون سلمان و جابر و فضه را پرورش داده اند و احادیثی از این شاگردان به صورت مستقیم از حضرت زهرا(س) نقل شده است. امروز می توان از اتاق های اضافی و زیرزمین های مسکونی برای تعلیم و تربیت استفاده کرد.

,

استاد حوزه علمیه عدم پاسخ محکم و به موقع به شبهات را عامل از بین رفتن فرهنگ اسلامی دانست و تصریح کرد: حضرت زهرا(س) تلاش علمی داشتند و جلسات پرسش و پاسخ را برگزار می کردند و شبهات ایجاد شده از سوی دشمنان را پاسخ می دادند و اجازه نفوذ فرهنگی را نمی دادند.

,

حضرت فاطمه(س) در قله توجه به محرومین و فقرا/ ساده زیستی حضرت زهرا(س)

,

وی توجه به محرومین و فقرا بعد از فرهنگ سازی و معلمی را به عنوان سومین رکن از سیره اجتماعی حضرت فاطمه(س) معرفی کرد و ابراز داشت: ایثار در احتیاجات اولیه زندگی در خانواده حضرت زهرا(س) یک امر عادی بود و بارها و بارها اتفاق افتاده است و همه ما داستان ایثار خانوادگی ایشان در اهدای افطاری خود برای سه روز متوالی به مسکین و یتیم و اسیر را شنیده ایم و این بسیار مهم است که همه اعضای خانواده به اتفاق یکدیگر این کار را انجام بدهند.

,

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور، جود، سخاوت و ایثار را سه مرحله بخشش دانست و تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در قله بخشش و توجه به محرومین قرار داشتند.

,

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ارائه یک زندگی در حد معمول، چهارمین رکن سیره اجتماعی حضرت صدیقه(س) است، گفت: امروز اشرافیگری مسئولان، سبب ایجاد فاصله و شکاف میان مردم و مسئولین شده است. وقتی فقرا امام علی(ع) و خلیفه مسلمانان را با لباس دارای 12 وصله می دیدند، دیگر احساس بدبختی نمی کردند و ایشان را از خودشان می دانستند.

,

دشمن شناسی و دشمن ستیزی و مبارزه سیاسی؛ رکن رکین سیره حضرت زهرا(س)/ حضور حضرت(س) در احد و احزاب و فتح مکه

,

وی اظهار داشت: یکی از ارکان مهم زندگی حضرت زهرا(س)، دشمن شناسی و دشمن ستیزی است و ایشان در شعب ابیطالب و در جنگ های احد و احزاب و فتح مکه حضور جدی داشته اند و در حضور خلیفه خطبه ای خواندند که به خطبه فدکیه مشهور است و سیلی خوردن ایشان به معنای حضور ایشان در جامعه و سیاسی بودن ایشان و حضور در صحنه مبارزه سیاسی است و مهمتر اینکه ایشان در این راه به شهادت رسیده اند.

,

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور با اشاره به ساخت بیت الاحزان از سوی امام علی(ع) در واکنش به اعتراض حکومت وقت نسبت به گریه های حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: گریه های صبح و شام ایشان در واقع دشمن شکنی و یک حرکت مهم سیاسی بود و نارضایتی ایشان از سیستم حکومت را نشان می داد و حامل پیام سیاسی برای امت اسلامی بود.

,

استاد حوزه علمیه وصیت حضرت فاطمه(س) به دفن شبانه و مخفی ماندن قبر را حرکتی برای افشای چهره نفاق و نوعی مبارزه با دشمن ارزیابی کرد و ابراز داشت: امام علی(ع) چهل شِبه قبر برای حضرت زهرا(س) ساختند و اجازه نبش قبر ندادند که این نمونه ها نشان می دهد که دشمن ستیزی در قالب حرکت های ایجابی و سلبی رکنی مهم از سیره اجتماعی حضرت(س) بوده است.

,

شهید قاسم سلیمانی؛ یک عارف به معنای واقعی/ سردار سلیمانی تربیت یافته سیره اجتماعی حضرت زهرا(س)

,

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور با اشاره به متن آخرین دست نوشته سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از عزیمت از سوریه به عراق، گفت: شهید می نویسد که « خدایا مرا منزه بپذیر» ، سپس می گوید« خدایا عشقی را از تو طلب می کنم که موسی را از نفس انداخت».

,

استاد حوزه علمیه افزود: حاج قاسم سلیمانی از بالاترین درجه تجلی که همان تجلی ذات پروردگار است سخن می گوید که داستان آن در سوره اعراف آمده است که تجلی نور خداوند کوه را متلاشی کرد. از این سخنان می توان فهمید که شهید سلیمانی یک عارف به معنای واقعی بود که 20 سال متوالی از عمر خود را در جبهه های نبرد با دشمنان و دست و پنجه نرم کردن با مرگ گذراند و به وضوح می توان ایشان را تربیت یافته مکتب اسلام ناب و سیره اهل بیت(ع) دانست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه