اخبار داغ

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

شناسایی استعدادهای منطقه، کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است/ بیکاری تا 1402 در زاوه نابود می‌شود

شناسایی استعدادهای منطقه، کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است/ بیکاری تا 1402 در زاوه نابود می‌شود
محمدرضا توکلی‌زاده گفت: شناسایی استعدادهای مناطق کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است لذا اگر توانایی‌ها و استعدادهای مناطق را به درستی شناسایی کنیم، می‌توانیم بیکاری را در مناطق مختلف از بین ببریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا توکلی زاده، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: در راستای تحقق طرح مثلث اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی، فعالیت اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را در شهرستان زاوه راه اندازی کرده‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه زاوه حدود 67 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: زاوه یکی از معدود شهرستان‌هایی است که 90 درصد جمعیت آن در روستاها زندگی می‌کنند و مردم این منطقه تمایل چندانی برای مهاجرت به شهر را ندارند.

,

توکلی زاده تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی شاهد کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در دشت خراسان بوده‌ایم و امروز مسئله کمبود آب به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های اهالی روستا که شغل اکثر آن‌ها کشاورزی و دام‌پروری است، تبدیل شده است.

,

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی یاد آور شد: گردشگری یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌توان درآمد قابل توجهی را برای روستاهای ما فراهم آورد اما متأسفانه با توجه به اینکه زاوه یکی از شهرهای کهن و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است، موضوع گردشگری در این شهرستان مغفول مانده است.چ

,

وی با بیان اینکه حوزه گردشگری زاوه نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: برای بهبود وضعیت کشاورزی در زاوه و با توجه به کمبود آب در این منطقه، سیاست کشاورزی در گلخانه‌ها را در زاوه پیاده‌سازی کردیم و از طرف دیگر برای پیشرفت گردشگری در این شهرستان، شروع به شناسایی و ثبت آثار تاریخی زاوه کردیم.

,

توکلی زاده ادامه داد: مجوز بیش از 30 هکتار گلخانه در زاوه در حال دریافت یا گرفته‌شده‌اند که این تعداد در 15 نقطه از روستاهای زاوه با همکاری و مشارکت سرمایه‌گذاران روستایی به زودی احداث می‌شوند و امیدواریم تمامی این گلخانه‌های تا ابتدای سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

,

معین اقتصادی شهرستان زاوه با بیان اینکه احداث این گلخانه‌ها باعث توسعه کشاورزی در منطقه می‌شود، گفت: کشاورزی در گلخانه‌ها مصرف آب را یک‌دهم می‌کند و علاوه بر آن به دلیل نظارت بیشتر بر محصولات کشاورزی، شاهد بهبود کیفیت محصولات نیز می‌شود که این امر زمینه صادرات محصولات کشاورزی را نیز فراهم می‌کند.

,

وی خاطر نشان کرد: ایجاد زمینه صادرات نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی، ایجاد ثروت مضاعف، ارزش‌افزوده برای کشاورزان و توسعه کشاورزی در منطقه می‌شود بنابراین اگر بتوانیم تا سال 1402 میزان گلخانه‌ها را در منطقه به 200 هکتار برسانیم، ارزش مالی به اندازه زعفران کل منطقه ایجاد می‌کند.

,

توکلی زاده با بیان اینکه 30 هکتار گلخانه برای حدود 700 نفر اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: 200 هکتار برای حدود 5 هزار اشتغال ایجاد می‌کند بنابراین در سال 1402 ریشه بیکاری در زاوه خشک می‌شود این در حالی است که احداث 200 هکتار گلخانه در سال 1402 اصلاً دور از ذهن نیست و هدف بسیار آسانی است که می‌توان به راحتی به آن دست‌یافت.

,

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در منطقه زاوه حدود 1000 استخر ذخیره آب وجود دارد، این استخرها در بسیاری از فصول سال بلااستفاده هستند، لذا می‌توان در این استخرها ماهی‌های گرم آبی پرورش داد که کشاورزان می‌توانند از این طریق ارزش‌افزوده فراوانی برای خود ایجاد کنند.

,

وی با بیان اینکه پرورش ماهی در 1000 استخر منطقه زاوه می‌تواند ثروتی معادل با 42 میلیارد تومان ایجاد کند، گفت: شناسایی استعدادهای مناطق کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است لذا اگر توانایی‌ها و استعدادهای مناطق را به درستی شناسایی کنیم ما توانیم اقدامات بسیار خوبی را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام کنیم و بیکاری را در مناطق مختلف از بین ببریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه